Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2027857 01/11/2015 21:36
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Koste meg i skogen idag. Må bare slutte meg til koret her. Fantastisk arbeid som er lagt ned her!!! Men fy så dårlig form jeg er i da. Ble mye rødmerka rytter idag.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: BjKj] #2027896 02/11/2015 07:52
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L

Her er bevegelige bilder fra helgens åpning:

Del stien, skru av Strava
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: Lillosti29] #2027901 02/11/2015 08:06
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
Kjempebra

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2027951 02/11/2015 09:37
kammiz Offline
Fersking
Fersking
Takk for et utrolig godt utført arbeide med denne stien. Dette var min jomfrutur på ny sykkel og som stisyklist og jeg kan nok skylde på både dårlig teknikk og kondis, for jeg sleit med veldig mye av løypa. ICON_TONGUE Synes den var ganske teknisk avansert store deler. Samt, vi rota oss dugelig bort i sørligst enden av stien. ICON_SMILE

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2027954 02/11/2015 09:46
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har vel selv 5-10 crux på løypa, mest oppover, det er noen steder det plutselig går veldig bratt opp. Men jeg synes fortsatt løypa er mer nybegynnervennlig enn for eksempel Trulsrunden. Nedoverpassasjene er mindre halsbrekkende og overgangene stort sett enklere. Det er mange passasjer som innbyr til terping og øving på teknikk.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2027959 02/11/2015 09:55
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsdx
Det er mange passasjer som innbyr til terping og øving på teknikk.

Noe av det som imponerte meg mest med stien var hvor lite knot det var i forhold til mange av de andre stiene i Østmarka ICON_SMILE

With light parts come great responsibility
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: torsteinvh] #2027964 02/11/2015 10:01
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: torsteinvh
Det er mange passasjer som innbyr til terping og øving på teknikk.

Noe av det som imponerte meg mest med stien var hvor lite knot det var i forhold til mange av de andre stiene i Østmarka ICON_SMILE

Ja, definitivt. For mange vil vel det aller meste være ganske lett. Det jeg mente er at særlig de bratte passasjene ikke er så lange, hverken opp eller ned. Så det føles mindre halsbrekkende å sette utfor og mer innbydene å prøve å ta en bakketopp enn mange andre steder i Østmarka.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2027993 02/11/2015 11:03
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
...jeg synes fortsatt løypa er mer nybegynnervennlig enn for eksempel Trulsrunden...

Jeg har aldri syklet Trulsrunden, men Pioneren er vel ikke akkurat en nybegynnerløype? Jeg er klar over at det er (veldig) mange som er råere enn meg i teknisk terreng, men jeg tror jeg skal terpe en stund før jeg tar det meste av Pioneren uten å gå av.

Dessuten feiger jeg ut noen steder. Ikke så mye fordi jeg er redd for sykehusopphold som for at jeg som regel ødelegger sykkelen når jeg satser over evne. På lørdag var det så mye folk i Pioneren at jeg skulle tøffe meg litt ekstra, dermed rev jeg opp sideveggen på bakdekket samt kjørte forhjulet skjevt.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: HCO] #2027996 02/11/2015 11:09
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: HCO
...samt kjørte forhjulet skjevt

Noe som forøvrig også er bakgrunnen for at jeg fant dette tilbudet i dag.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2028002 02/11/2015 11:39
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hallais igjen og gjett hvem ICON_WINK
At Pioneren har blitt merket blå, altså fargen som indikerer at stien er opp ett nivå fra nybegynner, er etter min mening en kombo av forskjellige (sær)norske forhold.

1 Merkehåndboka gjør et altfor stort hopp mellom disse to nivåene. Ved bruk av merkehåndboka kan en blå sti bli ganske så heftig. Altfor heftig etter min mening. MH har også kriterier basert mye på skjønn, noe som gjør at sammenliknet med resten av Østmarka(som egentlig ikke er det flyteldoradoet som mange vil ha det til, men snarere ikke er så veldig langt fra krevende Nordmarka, med sine gjentatte og tallløse brutale knekkere i steinete og rotete terreng og utallige off camber partier)

2 Ved tvil om farge/nivå burde man også ha som regel å heller å gå opp ett nivå, på den måten vil de tekniske svakere ikke miste helt piffen og de som er sterkere vil få en fin opplevelse ved å gi litt mer gass.

3 Om Pioneren faktisk er blå selv etter MH sine kriterier kan kanskje også diskuteres. Når jeg var uti der så skal det være sagt at det var litt uklart hvor vi var og hvor mye av Pioneren som faktisk ble syklet, men det ble snakket noe om ett parti vi var på som ble kalt Sniken og slik jeg forsto det var et parti av Pioneren. Dette partiet med bombing inn på grove steinhyller og bråe overganger med mange 90 + gradere på fejllknauser med feks påfølgedne hylleklatring og bråe retningsendring mens man skal holde seg på hylla er teknisk krevende selv for en godt innkjørt syklist. Legg til noen solide bratte nedkjøringer, harde kneiker som krever god kondis og nesten dropp på over meteren og fuktig underlag som det ofte er her hjemme så vil jeg si at ihvertfall dette partiet er så svart som det kan bli. Selv følte jeg meg til tider mer som en Trial syklist enn en Trail syklist. De delene jeg var på minnet meg egentlig mye om Tungvekteren i Arendal og her som der er det lagt ned et vanvittig arbeide med kule og morsomme utfordringer. AST ser jeg har valgt å bruke nivå rødt og det synes jeg stemmer bedre.

4 Nå har vel Pioneren blitt bygd mer som en sti for de allerede (godt innkjørte) brukere av ØM med hensikt på å kanalisere trafikken slik at konfliktnivået synker, men en merking av nivå som ikke tar helt piffen fra folk som vil prøve seg ville vært lurt mener jeg.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: HCO] #2028015 02/11/2015 11:53
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
...jeg synes fortsatt løypa er mer nybegynnervennlig enn for eksempel Trulsrunden...

Jeg har aldri syklet Trulsrunden, men Pioneren er vel ikke akkurat en nybegynnerløype? Jeg er klar over at det er (veldig) mange som er råere enn meg i teknisk terreng, men jeg tror jeg skal terpe en stund før jeg tar det meste av Pioneren uten å gå av.

Dessuten feiger jeg ut noen steder. Ikke så mye fordi jeg er redd for sykehusopphold som for at jeg som regel ødelegger sykkelen når jeg satser over evne. På lørdag var det så mye folk i Pioneren at jeg skulle tøffe meg litt ekstra, dermed rev jeg opp sideveggen på bakdekket samt kjørte forhjulet skjevt.

Jeg lå bak en far med en sønn på hardtail hvor sønnen var 8 år og han tok mange av cruxene selv det ned til kosteskaft broen, mange voksne tok det ikke.
Så dette ligger i hode, for alt er fint mulig å ta.
Selv har jeg hatt med nybegynnere på pioneren tar crux etter crux bare ved å se på hvordan de tas. Og noen har startet på sti sykling i våres.

- John F. Kennedy

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: sanouka] #2028017 02/11/2015 11:57
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sanouka
Om Pioneren faktisk er blå selv etter MH sine kriterier kan kanskje også diskuteres (...) Sniken, med bombing inn på grove steinhyller og bråe overganger med mange 90 + gradere på fjellknauser

Puh! Der ble den knekte selvtilliten litt rettet ut. Sniken er ikke stedet å gi jernet med pinglete fulldemper, iallefall ikke om man veier 3-sifret. Jeg er ganske sikker på at det var på en av disse hyllene at forhjulet tok kvelden. Det blir nok å ta den hjemmesnekra Stinky Primo-en neste gang, selv om den er et tungt beist.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: edmann] #2028018 02/11/2015 11:59
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: edmann
Selv har jeg hatt med nybegynnere på pioneren tar crux etter crux bare ved å se på hvordan de tas. Og noen har startet på sti sykling i våres.

Jaja, bare gni det inn...

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: sanouka] #2028030 02/11/2015 12:21
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Hallais igjen og gjett hvem ICON_WINK
At Pioneren har blitt merket blå, altså fargen som indikerer at stien er opp ett nivå fra nybegynner, er etter min mening en kombo av forskjellige (sær)norske forhold.

1 Merkehåndboka gjør et altfor stort hopp mellom disse to nivåene. Ved bruk av merkehåndboka kan en blå sti bli ganske så heftig. Altfor heftig etter min mening. MH har også kriterier basert mye på skjønn,

Selvfølgelig er det basert på skjønn og særdeles subjektivt i sin natur. Har du noen forslag til hvordan en sånn gradering kan være objektiv?

2 Ved tvil om farge/nivå burde man også ha som regel å heller å gå opp ett nivå, på den måten vil de tekniske svakere ikke miste helt piffen og de som er sterkere vil få en fin opplevelse ved å gi litt mer gass.

Forsåvidt enig at det kan være et poeng. Problemet blir å distributere den "politikken" til alle som tagger i en gitt mark.

3 Om Pioneren faktisk er blå selv etter MH sine kriterier kan kanskje også diskuteres. Når jeg var uti der så skal det være sagt at det var litt uklart hvor vi var og hvor mye av Pioneren som faktisk ble syklet, men det ble snakket noe om ett parti vi var på som ble kalt Sniken og slik jeg forsto det var et parti av Pioneren. Dette partiet med bombing inn på grove steinhyller og bråe overganger med mange 90 + gradere på fejllknauser med feks påfølgedne hylleklatring og bråe retningsendring mens man skal holde seg på hylla er teknisk krevende selv for en godt innkjørt syklist. Legg til noen solide bratte nedkjøringer, harde kneiker som krever god kondis og nesten dropp på over meteren og fuktig underlag som det ofte er her hjemme så vil jeg si at ihvertfall dette partiet er så svart som det kan bli. Selv følte jeg meg til tider mer som en Trial syklist enn en Trail syklist. De delene jeg var på minnet meg egentlig mye om Tungvekteren i Arendal og her som der er det lagt ned et vanvittig arbeide med kule og morsomme utfordringer. AST ser jeg har valgt å bruke nivå rødt og det synes jeg stemmer bedre.

Nå er det slett ikke alle deler av Pioneren som er blå, det er flere partier som er røde. Når det gjelder sniken (som er bare den biten som er midt på http://mtbmap.no/#16/59.8502/10.8634 fra Grønmo Ekspress til der den krysser "hovestiden fra Raumyr til Skullerudåsen), så var den rød inntil for en stund siden. Dette er stien du snakker om, med 90-gradere, grove steinhyller, en del kanter og annet. Etter sånn passe løs konsensus i tråden ble den endret til blå.

Rent subjektivt har jeg en tommelfingerregel om at dersom jeg klarer stien begge veier uten fotisett, er den ikke rød, løst sammenlignet med hvordan nivået på resten av stiene i Østmarka er satt. Og Sniken faller i den kategorien, for meg.

At du synes nivået på taggingen generelt er for høyt er forsåvidt et gyldig poeng.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2028036 02/11/2015 12:33
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg opplever at merkingen av Pioneren og Sniken nå er ganske konsekvent i forhold til andre stier i Oslomarka. Tror slik merking vanskelig kan bli helt konsekvent på landsnivå.

Den delen som kalles Sniken er ikke rød, mener jeg, siden jeg klarer eller nesten klarer alt. Ingen stier der jeg klarer det meste er rød ICON_LAUGH

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: HCO] #2028042 02/11/2015 13:02
edmann Offline
lillofarer
lillofarer

Du vet at øvelse gjør mestring, så da er det bare en ting å gjøre

- John F. Kennedy

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: edmann] #2028046 02/11/2015 13:04
HCO Offline
Entusiast
Entusiast

Kjøpe ny sykkel?

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: HCO] #2028052 02/11/2015 13:24
edmann Offline
lillofarer
lillofarer

Kjøpe ny sykkel?

Nei sykle mere sti, en sykle med slakkere geometri kan hjelpe på.
Men føreren av sykkelen har mest å si

- John F. Kennedy

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2028067 02/11/2015 13:59
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
For en som er ''ny'' på sti oppleves Pioneren som for utfordrende.

Har noen forslag til stier eller runder (i samme område) som er hakket enklere?

Sikkert viktig med hensyn til rekruttering til stisykling å også ha litt fokus på innstegsløypene?

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2028073 02/11/2015 14:12
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Området rundt Grønmo er jo "enkelt" i den forstand at det er mye blankskurt fjell, særlig under høyspenten.

Pioneeren er ikke noen enkel nybegynnersti, til det er det for mye opp og ned som krever konstant fokus og mye jobbing med overkroppen for å få god flyt fremover.

Men at den skal kunne være merket svart noe som helst sted? Nei, det skjønner jeg ikke...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2028088 02/11/2015 14:31
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva "uautoriserte" stier som er lagt ut på diverse fora skal merkes som har jeg ikke noe svar på, men denne (forenklede) graderingsforklaringen fra IMBA gir den som skal merke stiene en del åpenbare kriterier. Ville du syklet Pioneren med Hybrid? Ville du sagt at en tur rundt Pioneren inneholdt "litt" røtter og stein? Holder det å være sånn passe grei i formen?osv osv
Eller er en tur i Pioneren best med en god spesialisert MTB, god form med tekniske ferdigheter for å takle cambers, varierende underlag, stort innslag av røtter og stein med et variert innslag av bratte tekniske klatringer og nedkjøringer samt nivåforskjeller og kanskje et drop off eller to?
Poenget mitt er som du/dere ser at ved å bruke denne modellen så havner Pioneren uavhengig av subjektiv oppfattelse uansett ikke som blå. Imba har også en enda mer konkret modell med angitt høyde på objekter som skal forseres, bredde på sti/klopper/bruer osv og der kommer subjektiv vurdering ift andre stier i området inn som tillegg når man skal fargelegge. Min påstand er at et slikt kriterie kun kan legges vekt på er når kriteriene for fargelegging er sånn nogenlunde innafor.....henget i Wyller ble ikke mer familievennlig på 80 tallet selv om Varingskollen var enda brattere.
For "autoriserte" stier som er laget enten i kommers sammenheng eller i dette tilfellet for å glede en voksende medlemsmasse i en terrengsykkelforening så bør gradering gjøres av utvalgte personer og da bør en veiledning som feks den mer avanserte IMBA modellen være lett å implementere for slik å komme opp med en (så riktig som mulig) fargelegging. En tlf/mail til de mest brukte brukerstyrte stisidene med en forespørsel om å fargelegge disse stiene i henhold til hva man som organisasjon/forening/selskap har kommet frem til bør da være en grei sak.
PS: Jeg bruker ikke MTB map og hvis du sier det stemmer det sikkert at deler av denne stien er farget rød på deres kart. Jeg/vi brukte en kombo av en rute på strava og littegrann Trailguide og i ettertid ser jeg at denne (hvis jeg har forstått det riktig) har blitt til en offisiell NOTS rute og den er fargelagt blå.

Blue grade - intermediate trails
Blue grade trails are suitable for: intermediate cyclists or mountain bikers with basic off-road riding skills.
Bike required: basic mountain bike or mountain bike hybrid.
Skills needed: basic off-road riding skills to cope with uneven surfaces and small obstacles.
Trail and surface types: as for 'green', plus specially constructed singletrack trails. Trail surface might include small obstacles of root and rock.
Gradients and technical trail features: most gradients are moderate but might include short steep sections. Includes small technical trail features (such as roots and rock).
Suggested fitness level: a good standard of fitness can help.

Red grade - difficult trails
Red grade trails are suitable for: proficient mountain bikers with good off-roading skills.
Bike required: quality off-road mountain bikes.
Skills needed: good off-roading skills and techniques to cope with technical trail features.
Trail and surface types: steeper and tougher, mostly singletrack with technical sections. Expect very variable surface types.
Gradients or technical trail features: a wide range of climbs and descents of a challenging nature will be present. Expect boardwalks, berms, large rocks, medium steps, drop-offs, cambers and water crossings.
Suggested fitness level: a higher level of fitness and stamina is required.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2028091 02/11/2015 14:36
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Få elementer i pioneren som isolert sett er vanskelige. Men jeg opplever løypa som krevende like vel. Lite kommer gratis og jeg må jobbe for fremdriften hele veien. Ligger jeg på terskel+ og møter litt ekstra oppoverknot, så blir det krevende. Tenker jeg sier at pioneren er 5/8 deler kondis og 3/8 teknikk

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: Anders A-R] #2028094 02/11/2015 14:38
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Området rundt Grønmo er jo "enkelt" i den forstand at det er mye blankskurt fjell, særlig under høyspenten.

Pioneeren er ikke noen enkel nybegynnersti, til det er det for mye opp og ned som krever konstant fokus og mye jobbing med overkroppen for å få god flyt fremover.

Men at den skal kunne være merket svart noe som helst sted? Nei, det skjønner jeg ikke...

Det kan fort bli en spissformulering eller to på et forum som dette. Hovedpoenget er at jeg mener det er kontraproduktivt av NOTS, når man endelig har fått sin egen sti å fargelegge den blå. Rød stemmer bedre og vil da kanskje tenkes å gi folk som vil prøve seg på sti et håp om at stisykling er noe for dem pluss at man får en følelse av mestring istedenfor en følelese av å være et håpløst tilfelle.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: sanouka] #2028097 02/11/2015 14:41
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Jeg/vi brukte en kombo av en rute på strava og littegrann Trailguide og i ettertid ser jeg at denne (hvis jeg har forstått det riktig) har blitt til en offisiell NOTS rute og den er fargelagt blå.

Offisiell og offisiell fru blom. Den er lastet opp på trailguide og gitt fargen blå der, og der stopper det vel. Det er jo en gradering som er valgt for _hele runden_ mens mtbmap har forskjellige graderinger på ulike deler av den. Kanskje den bør være rød, kanskje ikke. Jeg vet ikke.

Ellers leser jeg resten av innlegget ditt som at IMBAs håndbok for stigradering bør implementeres nationwide og at den åpenbart er overlegen den framvokste praksisen her på berget. Til det sier jeg vel egentlig bare "javel".

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: BjKj] #2028098 02/11/2015 14:42
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: BjKj
Få elementer i pioneren som isolert sett er vanskelige. Men jeg opplever løypa som krevende like vel. Lite kommer gratis og jeg må jobbe for fremdriften hele veien. Ligger jeg på terskel+ og møter litt ekstra oppoverknot, så blir det krevende. Tenker jeg sier at pioneren er 5/8 deler kondis og 3/8 teknikk

Kriteriene jeg har nevnt tar også hensyn til kondis. Tungvekteren er hller ikke nødvendigvis så innmari teknisk krevende (hvis man er sånn passe god, har en relativt grov sykkel og sykler den noen runder) men med noen solide knekkere og pulsen i 200 så blir det jo som du sier ganske krevende likevel.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: Kanondal] #2028102 02/11/2015 14:50
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Kanondal
For en som er ''ny'' på sti oppleves Pioneren som for utfordrende.

Har noen forslag til stier eller runder (i samme område) som er hakket enklere?

Den blåmerkede løypa opp og ned til Rundvann er ganske enkel frem til første stidele (med det gamle skiltet til Sæter stasjon. Den er ganske enkel nedover også.

Blåmerket sti fra Rundvann og opp til Skullerudåsen er enkel.

Den blåmerkede stien fra toppen av Skullerudåsen og ned i retning stidelet med skiltet til Sæter stasjon er lett nedover. Ikke prøvd, men neppe like lett oppover.

Grønmo Ekspress. Ikke prøvd, men bør funke greit oppover også.

Vidars Korridor/Samuels flyt kjenner du kanskje til?

Som nybegynner eller litt mindre begavet teknisk må man bare regne med at det blir litt opp og ned av sykkelen i starten. Vanskelig å lage en runde i Østmarka uten at man blir utfordret litt. For deg som bor på Sæter er Grønliåsen innenfor skuddhold, enklere terreng der.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: knuthaug] #2028110 02/11/2015 14:55
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knuthaug
Jeg/vi brukte en kombo av en rute på strava og littegrann Trailguide og i ettertid ser jeg at denne (hvis jeg har forstått det riktig) har blitt til en offisiell NOTS rute og den er fargelagt blå.

Offisiell og offisiell fru blom. Den er lastet opp på trailguide og gitt fargen blå der, og der stopper det vel. Det er jo en gradering som er valgt for _hele runden_ mens mtbmap har forskjellige graderinger på ulike deler av den. Kanskje den bør være rød, kanskje ikke. Jeg vet ikke.

Ellers leser jeg resten av innlegget ditt som at IMBAs håndbok for stigradering bør implementeres nationwide og at den åpenbart er overlegen den framvokste praksisen her på berget. Til det sier jeg vel egentlig bare "javel".

Jeg bruker IMBA som eksempel fordi den luker ut subjektivitet i større grad enn Merkehåndboka, samt at MH gjør et altfor stort byks fra nivå 1 til 2. Deres skala som er basert på STS sin er mer konkret noe som antakeligvis gir utslag på at deler av Pioneren på deres kart er merket rødt. Poenget er ikke hvilken skala som brukes, men at man får noe som står i stil til hva som møter en etter å satt seg i bilen og kjørt for å teste ut noen nye stier. Her har man en lang vei å gå her i landet mener jeg og NOTS kan veldig enkelt gjøre noe med det på sine egne stier. Også mulig at jeg har misforstått hvor offisiell ruta på TG er og således fått en oppfatning av at blåmerkinga også er det. Kanskje er det sånn at NOTS ved Enoksen og FrontBiker mener den er rød? I så fall så er jo ting da veldig greit for min del.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: sanouka] #2028137 02/11/2015 16:23
front biker Offline
Besatt
Besatt
heisann alle. her kommer noen betraktninger fra han som bestilte skiltene og satt fargen til blått.

Fargekoden må ikke tas så bokstavelig som folk ser ut til å gjøre her i tråden. Dette er prøveskilting, og tanken var jo nettopp å få en diskusjon. Pioneren er ganske lang og vanskelighetsgraden går vel fra hvit-blå-rød til noen nesten-svarte punkter. Så hvordan merker man da hele strekket på 8 km? Et par av de våte droppene i Sniken skal utbedres, så de blir i alle fall nærmere blå enn svart neste år.

Og ja, det er vrient å finne merkinga mange steder. Generelt må merkene settes høyt i trærne for å hindre sabotører. Så er du i tvil om retningen, se opp! Bokstavelig.

Det andre er at i Syden er det for lite merking. Samir og jeg har avtalt en merke-mini-dugnad i morgen tirsdag. Avhengig av hvor mye vi rekker, så blir det lettere allerede i morgen.

hilsen Øyvind
ps: som nesten-pensjonist er det litt morsomt å se at noen synes løypa er svart
ps2: de som tror at fargen er valgt fordi den var pen i følge homsepatruljen; har litt rett ;-)

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2028149 02/11/2015 17:16
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei Øivind
Hyggelig at du tok en tur innom.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere som organisasjon ikke velger å kjøre på et merkesystem som gir mindre rom for synsing. Ved å bruke en godt gjennomarbeidet skala så slipper dere å synse så mye da er det bare å gå saken etter i sømmene og fasiten er der nesten uten å måtte mene noe som helst. Man kan jo tom ganske enkelt gjøre en vurdering på hva man ønsker å ha før man bygger. Hvorvidt partiet sniken er svart eller ikke er ikke viktig, men at det er krevende regner jeg med at vi kan enes om. Jeg føler meg forøvrig ganske sikker på at et slikt parti ville hatt expert stempelet over hele seg andre steder på kloden. Farginga som helhet løser man ellers i verden med å ta utgpkt i de vanskelige delene og fargelegge deretter. Er det store variasjoner så kan man vurdere å pynte litt slik at stien får en mer sammenhengende helhet, slik som feks å bygge chickenrun rundt de partiene som fremstår som svarte. At en rød loop har noen enklere partier hvor man samtidig kan få ned pulsen ser ikke løypemerkere rundt i verden til å mene er noe problem så lenge hovedinntrykket er det nivået stien har blitt merket med. Mange lange turer i alpene feks som er merket svart, men som har lange partier med flyt ut av denne verden. Til slutt vil jeg bare legge til at personlig synes jeg stien var morsom og som sagt tidligere i tråden ikke ulik Tungvekteren.....tydelig at det er noen som har lagt sjela si i den.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2028162 02/11/2015 17:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är en del saker jag inte förstår här.

Har NOTS graderat stien?
Vilken skala har de i så fall använt sig av?

Möjligt att jag missat något men OSM karterna och graderingen som använts där har inget som helst att göra med NOTS eller någon annan norsk organisation.

Trailguide.no är också ett privat iniativ där privat personer får lägga in stiar och gradera dem.

Side 5 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support