Hvor kjører man i Trondheim nå?
|
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå?
[Re: MAN]
30/10/2015 09:45
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Mulig det var føre og underlag som gjorde det umulig og hente fart nok uten straightline. Dugg som hadde frosset på røttene gjorde svingen med fart nok umulig. Men jeg synes fortsatt at rett fram burde være mulig. Får mye mer feeling av det. Acquire better ninja trail riding skills :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: perbl]
30/10/2015 10:05
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes at den hindringen/juletreet er helt grei, til og med jeg klarte nesten å komme over selv med svingen. Ja, det er mer utfordrende, men desto mer moro å få det til. Det er jo heller ikke en ideell plass å ta de friskeste hoppene på - rett på tvers av en av markas mest populære stier. De fleste av de jeg syklet med tok den klokkerent så da konkluderer jeg med at jeg heller må jobbe med teknikken enn å straightline. Selve hoppkanten tipper jeg at vi har klart å ødelegge selv.
Jeg er veldig for å få til flere hopp i marka, men da foreslår jeg at vi leter opp plasser utenfor det etablerte stinettet.
|
|
|
30/10/2015 10:23
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Greit, vi kan la grana ligge. Men stien er like godt brukt begge plasser, så hvorfor er det bestemt at den skal gå slik? Med straightline får man mer flyt, luftigere svev, og artigere utkjøring. Plassen er oversiktlig, så man ser greit om det kommer folk du må stoppe for. Det kan å være et argument for straightline, da du kan løfte blikket og sjekke både h/v for folk. Noe som kan være ekkelt om du tar svingen.
|
|
|
30/10/2015 10:25
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Og med mindre jeg er 100% sikker på at det ikke kommer folk, eller at det ikke er klart, så drar jeg ned og ser før jeg sykler opp igjen, og tar den!
|
|
|
30/10/2015 10:45
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Og med mindre jeg er 100% sikker på at det ikke kommer folk, eller at det ikke er klart, så drar jeg ned og ser før jeg sykler opp igjen, og tar den! Men da mister du jo KOM-tida! :-D
|
|
|
[Re: RazeFaze]
30/10/2015 10:49
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Men da mister du jo KOM-tida! :-D
Hehe, KOM har jeg ikke sjans på læll, er for treg, både opp og ned  En viss bøttesmetten og TrondAM er rask og ta de jeg klarer og kapre meg. Evntuelt Reitstoen!
Redigert av MAN; 30/10/2015 10:50.
|
|
|
30/10/2015 10:57
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Men da mister du jo KOM-tida! :-D
Hehe, KOM har jeg ikke sjans på læll, er for treg, både opp og ned  En viss bøttesmetten og TrondAM er rask og ta de jeg klarer og kapre meg. Evntuelt Reitstoen! Sånn for å spore litt innpå sånn halv-seriøst er jo det å besiktige det man selv føler er utfordringer en bra ting, slike greier kan endre seg som du sier ved at "lip'en" plutselig er ødelagt... samtidig er enormt tilfredsstillende å greie å ta hinder og utfordringer i "farta" til slutt... jeg har ennå våte drømmer om å ta(pun intended) Ragna(tm) i fart som en del av stien :-)
|
|
|
30/10/2015 11:01
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Greit, vi kan la grana ligge. Men stien er like godt brukt begge plasser, så hvorfor er det bestemt at den skal gå slik? Med straightline får man mer flyt, luftigere svev, og artigere utkjøring. Plassen er oversiktlig, så man ser greit om det kommer folk du må stoppe for. Det kan å være et argument for straightline, da du kan løfte blikket og sjekke både h/v for folk. Noe som kan være ekkelt om du tar svingen. Ikke personlig her, men mer generelt: Det kan hende man selv ikke klarer svingen for å greie gæppet, mens det for andre, og bedre, syklister er enkelt. Skal da stien tilpasses, eller bør syklist tilpasse seg? Ser innimellom "løsninger" der åpenbart dårligere syklister forenkler stien fordi de ikke greier en hindring. Jeg har i flere år fjerna en stein i en sprekk på Gammelstien som er "enkel" å bunnyhopp, eller bare komme seg over, mens andre driver å lager bro for å komme seg over, helt tydelig fordi de ikke tror det går an. Rundt Skjelbreia er det et par partier hvor det har blitt omveier for å få bedre linje inn til crux, også ser man andre gjøre eller greier selv uten større problem. Det var to-tre slike ned Udbye også, hvor jeg sjøl fikk terpa inn teknikk for å greie et hinder, og plutselig hadde noen vurdert det til umulig og forenkla.
|
|
|
30/10/2015 11:03
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En viss bøttesmetten og TrondAM er rask og ta de jeg klarer og kapre meg. .... Herregud... Driver de og CUMMER på hverandre enda? Rart hvordan noens utvikling liksom stagnerer. Hei gutter: 2013 ringte og ville ha tilbake tidtakningen sin. 2016 la på og sa at i det "e turan som tælle"! Ser jo tydelig i denne tråden hvem av dem som tar kom via straightlining og hvem som holder sporet da....
|
|
|
[Re: erikskon]
30/10/2015 11:04
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
En viss bøttesmetten og TrondAM er rask og ta de jeg klarer og kapre meg. .... Herregud... Driver de og CUMMER på hverandre enda? Rart hvordan noens utvikling liksom stagnerer. Hei gutter: 2013 ringte og ville ha tilbake tidtakningen sin. 2016 la på og sa at i det "e turan som tælle"! Ser jo tydelig i denne tråden hvem av dem som tar kom via straightlining og hvem som holder sporet da.... Det morsomste er å ha KOM, og vite at man har kjørt originalsporet, altså at KOM-linja ikke er juksesporet ;-)
|
|
|
30/10/2015 11:23
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Jeg oppdaget denne stien først forrige uke, og har kjørt den 10 ganger siden da. Når jeg oppdaget den var det ingen gran som lå og blokkerte det ene sporet. Begge sporene er nå, og var for en uke siden like oppkjørte. Jeg visste ikke da at dette var et resultat av at noen hadde forenklet stien. Jeg synes det var kjempeartig med straightline, da jeg fikk skikkelig feeling over stien, og var klar til og ta til høyre når jeg landet. Tror ikke dette er plassen vi ønsker å styre syklisten via venstresporet. Siden høyresporet (uten sving) er like synlig som sti, og like oppkjørt er det unødvendig og legge hinder der. Det føles veldig naturlig ut og ta høyresporet, å det hinderet kan komme brått på. Vi kan godt legge hindringer, men kan ikke legge hindringer etter at "snarveien" eller "forenklingen" er etablert. Det går under sabotasje i mine øyne, og kan skape uønskede sitausjoner.
|
|
|
30/10/2015 11:24
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Hehe, påtide med litt fakta her sida Erik er rimeleg krass. Mi eiga glede av å faktisk klare ein sti med litt anna enn skilpaddefart å Strava generelt gidd eg ikkje kommentere. Men har iallefall gjort mitt for å kanalisere trafikken på den stien rett. Kanskje best beskrive med hendelsen den 6.okt  Stien var då fortsatt ikkje så veldig tydleg. Ved der ein skal passere Øvre bringebæra tok eg venstresporet, men dessverre ikkje etterfølgandes høgresving å gikk rimeleg på trynet / flaug over Øvre bringebæra å landa på nedsida. Førte til at eg plasserte hindringar både til venstre og høgre for stien slik at svingen der var tydleg. Dessverre fjerna nokon treet på høgresida eit par dagar etter slik at det var mogleg å straightline, gjorde hoppet langt lettare den eine gongen eg har tatt den linja. Men har no komt på plass igjen
Redigert av TrondAM; 30/10/2015 11:41.
|
|
|
30/10/2015 11:26
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Se for deg scenarioet, du står på toppen av en sti, kjører fint ned til midten. Det skiller stien seg å går ut i to spor. Hvordan skal du hvite hvilket du skal ta, når begge ser ut som oppsyklet sti? Skal være unødvendig og ha 50% sjanse for å havne i ett menneskapt hinder.
Nei, legg hinder der vi kan se for oss at det blir tatt snarveier, ikke der det allere er sti.
|
|
|
30/10/2015 11:37
|
Brad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tror ikke 'straightline' sporet var etablert sist jeg syklet stien, men det går veldig bra å kommer over hoppet med originalsporet som mange påpeker.
Husk at hoppet går over en sti som er mye brukt, så å ha grisefart over den er kanskje ikke hensiktsmessig.
|
|
|
30/10/2015 11:39
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Se for deg scenarioet, du står på toppen av en sti, kjører fint ned til midten. Det skiller stien seg å går ut i to spor. Hvordan skal du hvite hvilket du skal ta, når begge ser ut som oppsyklet sti? Skal være unødvendig og ha 50% sjanse for å havne i ett menneskapt hinder.
Nei, legg hinder der vi kan se for oss at det blir tatt snarveier, ikke der det allere er sti. What? Hele poenget med å eventuelt bruke fysiske hindringer er jo å ta tilbake den originale stien og hindre at vi utvider dem. Det betyr også å rette på feil og dumskap vi allerede har bedrevet og driver med. Med ditt resonnementet kan vi jo bare gi opp å reversere og bremse en utvikling av stiene våre som jeg tror vi alle er enige om at er negativ. Vi ble vel enige om at sykling i naturen faktisk inkluderer evnen til å stoppe. Du dauer heller ikke av å bremse ned for et til da ukjent juletre. Vi snakker ikke om å spenne opp wire og lempe ut kampestein her Da jeg begynte å sykle denne stien var det ikke noe tydelig spor til høyre. Det tror jeg nok har kommet etter all omtalen den har fått. "Keep single tracks single, if you can't ride them, walk them" fritt etter minne
Redigert av erikskon; 30/10/2015 11:42.
|
|
|
[Re: Brad]
30/10/2015 11:41
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Tror ikke 'straightline' sporet var etablert sist jeg syklet stien, men det går veldig bra å kommer over hoppet med originalsporet som mange påpeker.
Husk at hoppet går over en sti som er mye brukt, så å ha grisefart over den er kanskje ikke hensiktsmessig. Om du lester noen poster opp, ser du at denne problemstillingen allerede er ivaretatt: Og med mindre jeg er 100% sikker på at det ikke kommer folk, eller at det ikke er klart, så drar jeg ned og ser før jeg sykler opp igjen, og tar den! Når jeg kom der for første gang på lørdag, så var begge sporene så oppkjørte at jeg visste ikke at dette var et resultat at "forenkling", derfor kjørte jeg på med straightline, og likte det. Når jeg kom der i går, lå det plutselig et tre i straightline. Det jeg mener, er at man ikke legger hinder der sporene allerede er etablert. For noen er det der stien går, og det kan komme brått på. Dette må gjøres fra start av, før stien er like synlig i begge sporene.
|
|
|
30/10/2015 11:52
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Nei, legg hinder der vi kan se for oss at det blir tatt snarveier, ikke der det allere er sti. Hvis hinderet ikke er lagt i (utgangen av) krysset så høres det ut som det har blitt lagt på feil sted. Jeg har ikke peiling på hvordan dette hinderet ser ut eller hvor det er plassert, men jeg synes det er viktig at slike hinder bør være synlige før man velger hvilket av sporene kan skal sykle. Altså ikke utplassert som straff for å ha valgt feil linje, men som hjelp til å velge rett linje (det forutsetter selvsagt at det finnes en "rett" og en "feil" linje å velge mellom).
|
|
|
30/10/2015 11:58
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Altså ikke utplassert som straff for å ha valgt feil linje, men som hjelp til å velge rett linje (det forutsetter selvsagt at det finnes en "rett" og en "feil" linje å velge mellom). Treet lå i det du kom ut av "feil" spor. Det var bekkmørkt, mulig jeg hadde sett den før i dagslys. Jeg følte isåfall at dette var sabotasje, og fjerna treet. Legg det gjerne tilbake igjen, men da slik at man ser det før man tar høyresporet. Jeg synes ikke høyresporet her er "feil" linje. Vi burde heller bruke energien på plasser hvor det ikke er kommet spor som kutter svingene.
|
|
|
30/10/2015 11:59
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Treet lå i det du kom ut av "feil" spor. " Hmm, er det ikkje snakk om treet og svingen rett før "hoppet" over Øvre bringebæra? Isåfall er jo straightlinesporet maks 2-3m langt og treet dekker praktisk talt heile det sporet. Før treet er det berre eitt spor. Det ligg ikkje å sperra eit spor du kjem ut av iallefall. Eller huska eg så feil 
Redigert av TrondAM; 30/10/2015 12:01.
|
|
|
30/10/2015 12:03
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Altså ikke utplassert som straff for å ha valgt feil linje, men som hjelp til å velge rett linje (det forutsetter selvsagt at det finnes en "rett" og en "feil" linje å velge mellom). Treet lå i det du kom ut av "feil" spor. Det var bekkmørkt, mulig jeg hadde sett den før i dagslys. Jeg følte isåfall at dette var sabotasje, og fjerna treet. Legg det gjerne tilbake igjen, men da slik at man ser det før man tar høyresporet. Jeg synes ikke høyresporet her er "feil" linje. Vi burde heller bruke energien på plasser hvor det ikke er kommet spor som kutter svingene. Dette går liksom ikke opp MAN, må ta forbehold om at treet ligger på en helt annen plass nå, men du sier at du har godt overblikk til å se om det kommer folk på en kryssende sti, der folk kan ha god fart, men du ser ikke et juletre i løypa? Slik det har ligget så er da ikke det bak en sving men greit synlig der stien var i ferd med å utvide seg. Og mener du egentlig at dersom noen har lagt et nytt spor så er det per definert fredet uansett årsaken til sporet? Ref spørsmålet mitt ovenfor. Jeg tenker ikke å bruke min tid på å spekulere i hva folk kan finne på å gjøre, men heller reparere der det er gått galt.
|
|
|
[Re: TrondAM]
30/10/2015 12:06
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehe, påtide med litt fakta her sida Erik er rimeleg krass. Det er av sine egne man skal få det Trond. Glad i dæ læll æ 
|
|
|
30/10/2015 12:08
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Og når vi først er inne på den diskusjonen om å forenkle stier, for forenklingens skyld og ikke vedlikehold; hvem i fuck har kappa ned de to treene i rett etter svapartiet på høvringstien?
Før så var det to tre man måtte snike seg gjennom rett under en ganske bratt skrent, men nå er begge trea saga ved rota og man får følelsen av å miste all flyt.
Tydlig at det er noen som har tenkt at dette er umulig, og tatt saken i egne hender.
Ble skikkelig sur da jeg så det.
Dette var forresten tidligere i sommer en gang.
|
|
|
30/10/2015 12:12
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Som jeg sier lengre opp, så ser vi kanskje treet mer synlig i dagslys, men det var mørkt når jeg kom der i går. Treet lå over der høyresporet kommer inn på det "orginale" sporet. Det står også en liten busk mellom disse to sporene, noe som kan ha vært med på å gjøre det vanskelig å se. Mulig treet dekket hele høyresporet for noen dager siden, men i går lå det på bakken, ca 40cm tykt, og vanskelig og se. Og det ble ikke ett hinder før høyresporet møtte venstresporet igjen. Om treet hadde lugget lengre opp, i det du bevisst holder rett fram, og ikke tar til høyre, hadde jeg sett det før. Men her lå det altså helt på slutten.
erikson, nettop det at man har et høyt blikk, og ser om det er folk på bringebæra, gjør at dette treet som lå på bakken var vanskelig og få øye på, i kombinasjon med mørket.
Men jeg orker ikke bruke tid på å diskutere dette mer. Vi har tydeligvis forskjellige meninger om hva som bør gjøres.
|
|
|
[Re: bøttesmetten]
30/10/2015 12:12
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jepp, ble litt skjelven da jeg så det og redd for at den/de gjøken som hadde gjort det skulle fortsette vandalismen.
Veldig viktig å ha med seg voksne når man drar ut i skogen med store og skarpe redskap. Eller gjør som meg: Vær litt ydmyk og sjekk med de som er bedre enn deg på sykkel før du gjør irreversible inngrep. Det har stoppet meg mange ganger. For ja, jeg har også hatt ideer om forenkling som jeg i dag er takknemlig for at dere har stoppet meg i. Hadde alt vært tilrettelagt etter mine evner så hadde marka vært ganske mye fattigere.
Redigert av erikskon; 30/10/2015 12:14.
|
|
|
[Re: erikskon]
30/10/2015 12:17
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Veldig viktig å ha med seg voksne når man drar ut i skogen med store og skarpe redskap. Eller gjør som meg: Vær litt ydmyk og sjekk med de som er bedre enn deg på sykkel før du gjør irreversible inngrep. Det har stoppet meg mange ganger. For ja, jeg har også hatt ideer om forenkling som jeg i dag er takknemlig for at dere har stoppet meg i. Hadde alt vært tilrettelagt etter mine evner så hadde marka vært ganske mye fattigere.
Ett gjengangerproblem er de som bygger opp vindfall, for å ikke ta nedi med kranken. Nesten alle vindfall får til slutt pinner/busker liggende forran seg, slik at man enkelt kan sykle over. Til de som holder på med slikt, har jeg to ting å si: Lær deg bunnyjump, eller skaff deg tacoblad/bashguard! (Les:Reitstoen :P)
|
|
|
30/10/2015 12:19
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Guilty as charged!! Både for å ha kappet og tilrettelagt vindfall og for å ikke være i nærheten av å kunne kaninhopp på den her siden av pensjonsalderen.
[kødd] Uasnett så er bunnyhopp juks mener jeg og dersom man skal bedrive slikt jøgleri så kan man vel for pokker bli med på sirkus [/kødd]
Redigert av erikskon; 30/10/2015 12:20.
|
|
|
30/10/2015 12:21
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Den stokken på toppen av stien vi har diskutert i heile dag derimot...Ønskes vekk for min del. Innsmørt med Zalo å sleip som f. , pluss at den ligg i ein særdeles lite gunstig vinkel på stien litt etter du tek av frå Småslettan  Føler den ligg der berre for å skape jævelskap :]
Redigert av TrondAM; 30/10/2015 12:23.
|
|
|
30/10/2015 12:22
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Hehe, er vindfallene veldig store, kan man fjerne de, eller bygge de opp. Men jeg har opplevd at mange vindfall jeg bunnyhopper over, eller lett kommer over med litt trialbike-teknikk og bruk av tacoblade blir forenklet, sånn at man bare triller over, uten og ta nedi. Da blir det kjedelig.
|
|
|
[Re: TrondAM]
30/10/2015 12:24
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Den stokken på toppen av stien vi har diskutert i heile dag derimot...Ønskes vekk for min del. Innsmørt med Zalo å sleip som f. , pluss at den ligg i ein særdeles lite gunstig vinkel på stien litt etter du tek av frå Småslettan Hah, denne stokken er jo sykt artig. Hadde luft under hjulene der for snaue 2 uker siden. Gikk nesten rett i stubben som står på andre siden. Men hadde et skjeldent stort smil rundt munnen etterpå. Den må få være, så går vi heller over der når den er så glatt som den var i går. Jeg krysser dog bare denne stokken når jeg kommer ned fra helkangeita, og drar ikke over den fra småslettan. Den går fint når den er våt, men når det fryser på, så er den skummel.
Redigert av MAN; 30/10/2015 12:25.
|
|
|
30/10/2015 12:27
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det lov å sette litt hønsnetting på slike stokker da?
|
|
|
|
|