|
|
Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start!
|
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start!
[Re: larsdx]
22/10/2015 11:10
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tror man må innse at den refleksen alltid vil forbli like sterk. Den vil aldri bli borte. Ok, den blir kanskje ikke borte, men jeg håper inderlig ikke den vil forbli like sterk. For forblir den så sterk som den er nå så er livskvaliteten høyere som 185 kilo tung enn det den er nå. For om livet skal være så vanskelig som det er nå resten av livet foretrekker jeg at resten av livet blir kort og gi etter for trollet. Så jeg håper og tror du tar feil, Lars. I hvertfall i det at refleksen/trollet kommer til å forbli like sterk. For det blir som å stå i en boksering mot Mike Tyson resten av livet.
|
|
|
[Re: Raskall]
22/10/2015 11:16
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Mener jeg har skrevet akkurat det samme til deg i en annen tråd for noen år siden, men husk at høsten er en tid hvor de aller fleste av oss sliter litt mtp motivasjon. Det blir stadig mørkere, våtere, kaldere, og man trenger mere søvn, dørstokkmila blir lengre osv. Jeg tror det er dette Jan Erik er innom her Vi blir alle feitere om høsten og vintern,trøst deg med det! Det er en grunn til at høst-depresjon er et eget begrep (og en diagnose?). Hold fokus!
- Stefan
|
|
|
22/10/2015 11:28
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Du får hjelp snart, Raskall. Imens sitter vi rundt omkring i landet og ber våre stille bønner for at du skal holde deg på sporet.
|
|
|
22/10/2015 12:05
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så jeg håper og tror du tar feil, Lars. I hvertfall i det at refleksen/trollet kommer til å forbli like sterk. For det blir som å stå i en boksering mot Mike Tyson resten av livet. Trollet vil alltid være like sterkt. Den gode nyheten er at det vil få sterkere og sterkere motstand. For hver seier blir du sterkere. Dette er sånne ting som DPS kan hjelpe deg med. Men for min egen del hjelper det å planlegge. For min egen del er kritiske scenarioer når jeg er på jobb eller i sentrum. Alt for lett at det blir fast food eller usunn mat. Om jeg har en plan for hva jeg skal gjøre og hva jeg skal spise i disse situasjonene går det lettere.
|
|
|
22/10/2015 20:28
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Enkelt, du har kjøpt deg nye joggesko, sett de på - løp 30 minutter etter jobb. Når du har gjort dette til ditt nye "troll" så har du vunnet over det gamle.
Hvorfor la et råttent troll vinne over et godt troll?
Skranter litt på, men såpass tåler du. Du skal bare gjøre dette til en hverdagssyssel. Punktum.. Jeg VET det fungerer.
Jeg er en sta jævel, men så veldig spesiell er jeg ikke. Kan jeg - så kan du.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
22/10/2015 20:35
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
PS. Her er mitt innlegg på Strava økta fra i dag. Jeg skriver alltid små "snutter" rundt øktene mine. På den måten kan jeg titte litt bakover titt og ofte, jeg gjør det spesielt når ting går lekende lett - for da fester dette seg i minnet - og hjelper meg når ting ikke er like lett. Her er utklippet: """ En sånn dag.... ja da man kommer hjem fra arbeid - og ALT føles tungt.. ja - de dagene. Da er jeg pokker så glad for at jeg klarer å komme meg ut "Uttrykksikonet smile" Er dette som kalles å vinne over egne demoner - og sofa som står og skriker etter en.. Ha en god kvæld "Uttrykksikonet wink" God og passe hard økt ble det også til slutt - og jammen letnet hue også... ja sånn i forhold til mitt normale jeg da "Uttrykksikonet tongue" """ Du er ikke alene, kampen er verdt å fighte, og du får det så sykt mye bedre over tid - DET er hevet over enhver tvil. Søk på egne innlegg så ser du hva du selv har skrevet fra tid til annen - du fremstår ikke som lystig og full av liv når du har gitt etter for trollet Raskall. Absolutt IKKE. Sykdom og alskens annet tral. DIT vil du ikke igjen. Punktum fra min side. Stå på, dette årnær sæ 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
23/10/2015 06:24
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Takk for pep-talk de siste par dagene. Det har hjulpet. Det har skjedd et par-tre ting i det siste som har truffet meg litt hardt i magen. Så jeg har badet litt i selvmedlidenheten de siste dagene. Men når jeg våknet i dag kjente jeg at selvmedlidenheten var borte og kampviljen på plass igjen. Alle disse eksterne faktorene får jeg ikke gjort noe med, jeg kan bare gjøre det beste ut av dem og det beste er ikke å ligge på sofaen og furte. Det er litt ålreit å ha en "fan-klubb" her inne. 
|
|
|
23/10/2015 06:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det er litt ålreit å ha en "fan-klubb" her inne. Har tenkt litt på å spørre om det hjelper å ha en gjeng her inne som støtter deg og håper, tror (og forventer?) at du klarer deg gjennom denne stormen også, men fikk vel egentlig svar. Stå på Raskall.
|
|
|
23/10/2015 09:10
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg følger deg på Strava Raskall, og har sett at du etter Birken hadde en guts - som jeg uten tvil kjenner meg igjen i. Du var litt oppe i skyene og var super ivrig og tråkket til titt og ofte. Ta det fra en som har gått samme veien som deg - forsøk å unngå å overdrive for mye. Du kan sykle hver eneste dag (eller løpe for den saks skyld) Men ikke tenk så mye på dette KOM styret osv. Ta deg 2, kanskje 3 økter i uke hvor du gir absolutt alt - kos deg med resten  Da beholder du gleden som du har vist hele veien du har "fart" siden i vinter/våres. Jeg er ikke "litt" sikker i min sak - jeg er veldig sikker i min sak. Bevar gleden - det er det viktigste på sykkel - som elles i livet. Fant ut at jeg kan endre "gått samme vei" - til går samme vei. For jeg skal gå denne veien til jeg ikke kan gå lenger, for min del. Og jeg har det ekstremt mye bedre nå, selv på mørke dager (som i går) enn jeg noengang hadde som 176,5 kilos tungvekter.
Redigert av Lurifax; 23/10/2015 09:12.
|
|
|
27/10/2015 18:00
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Er det helt på trynet å sette Fredrikstad maraton som neste års hårete mål? Løpet går siste helga i oktober.
|
|
|
27/10/2015 18:07
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Tror kanskje du skal satse på 10 k og muligens 21 k. Husk at for rask løpeprogresjon kan lett føre til skader.
Akilles, knær og til og med betennelse i hælen er de skadene jeg har pådratt meg pga. for rask løpeprogresjon. Og jeg er mye lettere enn deg, og har løpt jevnlig i voksen alder ved siden av aktiv basketkarriere i ungdommen.
Men for all del, skulle kroppen din være klar for det, så kjør på!
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
27/10/2015 18:22
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Er det helt på trynet å sette Fredrikstad maraton som neste års hårete mål? Løpet går siste helga i oktober. Spørs hva målet er. Stor forskjell om ambisjonen er 4 eller 6 timer. Vil si at dersom målet kun er å gjennomføre, og du kan veksle mellom å gå og løpe så kan det være realistisk. Men som allerede nevnt, vær forsiktig! Fort gjort å dra på seg skader dersom du plutselig øker treningsmengde. Men det er tross alt et år til, så du har mulighet til å ha veldig forsiktig progresjon. Jeg ville sagt kjør på! Løping er gøy:)
|
|
|
27/10/2015 18:22
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Er det helt på trynet å sette Fredrikstad maraton som neste års hårete mål? Løpet går siste helga i oktober. Ett års trening, aldri løpt noe særlig, ikke helt ung og masse vilje. Vi hadde ikke helt samme utgangspunkt, men jeg valgte å gå for halvmaraton. Førts gang når jeg var 40. Fant ut at det var maks av hva som er lurt for mine bein, og la vekk maratonplanene. Men har løpt et par halve og det er gøy.
Stig
|
|
|
27/10/2015 18:44
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, ikke hvis det er viktig for deg å krysse av "done that", uavhengig av resultat. Alle kan jo gå 42 km Hvis du har legger litt idrettmessig glede i det, og tenker at du skal forsøke gjøre en anstendig prestasjon ( ikke bare gjennomføre), så sats på halvmaraton. Og delta i hvertfall på noen 10-km løp i forkant, helst en halvmaraton.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
27/10/2015 18:55
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Slik jeg har lært å kjenne deg gjennom denne tråden, Raskall, ville jeg gått for halve distansen. Rett og slett fordi jeg har inntrykk av at du gir alt når du først stiller til start, og da tror jeg du får en bedre opplevelse av å gi alt på 21 km fremfor 42 km. Så får du heller ha gradvis progresjon på den treningsbiten også. Å bli en løper med god nok kapasitet til å løpe maraton tar tid.
Jeg tror dog du på sett og vis klarer å gjennomføre 42 km allerede om 1 år, men jeg tror som sagt på en bedre opplevelse om en gir full gass på halvparten av distansen.
Redigert av TonyN; 27/10/2015 18:56.
|
|
|
28/10/2015 08:43
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Er det helt på trynet å sette Fredrikstad maraton som neste års hårete mål? Løpet går siste helga i oktober. Jeg løp min første maraton for et par uker siden, trente målbevisst i 16 uker etter The Less-Is-More Marathon Plan. Her er min bakgrunn og erfaringer for å gi deg et inntrykk av hva som kreves: Jeg har løpt litt intervaller og sånt innimellom sykkeltreningen tidligere, og løp halvmaraton i 2008. Ellers lite løping de siste årene. Jeg begynte å trappe opp løpetreningen i januar i år, med intervaller og noen lengre turer på tredemølle, før jeg startet på 16-ukers programmet i begynnelsen av juli. Jeg veier rundt 93 kg, og har definitivt ikke noen 'løperkropp'. Totalt i år har jeg løpt litt over 850 km, fordelt på 95 timer. 16-ukers programmet stod for 450 av de kilometerene. Målet mitt var å fullføre kontrollert under 4 timer, og det klarte jeg greit med sluttid på 3:57:26. Det ble imidlertid veldig tungt på slutten, jeg løp de første tre milene på 2:45, og brukte 1:12 på de siste tolv kilometrene... Erfaringer oppsummert: - 16-ukers programmet fungerte veldig bra - Treningsmengden holdt, men bare såvidt - Burde hatt et par 3-mils turer til - Det var overraskende tøft mentalt å løpe så lenge - Glem sykkelsesongen, får ikke sykkelbein av løping... - Halvmaraton er gøy! (Løp i Oslo som del av treningen) - Maraton? En gang holder tror jeg... Jeg vil ikke si det er på trynet for deg å satse på maraton allerede neste år, men jeg tror du får en mye bedre opplevelse av å satse på halvmaraton neste år, og så maraton året etter hvis halv går fint  Hilsen Torstein
With light parts come great responsibility
|
|
|
28/10/2015 09:03
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Er det helt på trynet å sette Fredrikstad maraton som neste års hårete mål? Løpet går siste helga i oktober. Ja, det mener jeg. Ikke på trynet, men jeg tror ikke det vil være bra for deg, i alle fall fysisk, men kanskje også mentalt. Jeg skal ikke være formanende på dette, men vil anbefale deg å løpe opptil 15K (helst 18K) på trening og så delta i et halvmaraton på våren og ta det derfra. Et maraton er ikke dobbelt så hardt som et halvmaraton, det er langt tøffere. Når du har løpt et halvmaraton skal du starte på enda et til med kropp og bein som er preget av den første. Det er ikke slik at det bare er å redusere farten for å minske belastningen, du vil få ubønnhørlige slag i hvert steg i mange timer. Etter å ha fulgt deg her tror jeg helt sikkert at du ville komme deg gjennom og fullføre, men jeg tror ikke du vil få noen god opplevelse. Ville heller kombinert syklinga med litt mer løping (fantastisk trening!) og tatt det gradvis over lengre tid. 10K i 2016, 21K i 2017 og 42K i 2018?
|
|
|
28/10/2015 10:09
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Er det helt på trynet å sette Fredrikstad maraton som neste års hårete mål? Løpet går siste helga i oktober. Det enkle svaret er nei. Det er ikke helt på trynet. Men det vil kreve en del innsats om du vil sitte igjen med en god opplevelse i etterkant. Man kommer seg alltids igjennom med stor nok viljestyrke om det er målet ( http://www.nrk.no/sport/slik-er-det-a-lope-maraton-1.11925419). Hvis du vil ha et hårete mål om å fullføre maraton så sier jeg "go for it." Indre motivasjon skal ikke undervurderes og om det er det som trigger deg så er det ikke noe å lure på. Bare husk at det er ingen skam å snu hvis det viser seg å være litt i overkant.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
28/10/2015 10:15
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lettere å svare på etter Sentrumsløpet kanskje? Du bør vel sub 50 for å ha en sjans til å få et "anstendig" resultat på en maraton. Sentrumsløpet er hvert fall et veldig lavterskel arrangement.
|
|
|
[Re: larsdx]
28/10/2015 10:32
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Du bør vel sub 50 for å ha en sjans til å få et "anstendig" resultat på en maraton. Dette er jeg ikke enig i. Vet om flere som løper med lavere fart og gjennomfører både maraton og kortere distanser med stil og et smil om munnen, men det krever like fullt gode forberedelser som de som løper raskere. Etter å gjennomført noen maraton synes jeg det er umulig å sette en tidsgrense for "andstendig" resultat på en maraton, jeg er imponert over alle som fullfører!
|
|
|
[Re: Boas]
28/10/2015 10:36
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du bør vel sub 50 for å ha en sjans til å få et "anstendig" resultat på en maraton. Dette er jeg ikke enig i. Vet om flere som løper med lavere fart og gjennomfører både maraton og kortere distanser med stil og et smil om munnen, men det krever like fullt gode forberedelser som de som løper raskere. Etter å gjennomført noen maraton synes jeg det er umulig å sette en tidsgrense for "andstendig" resultat på en maraton, jeg er imponert over alle som fullfører! OK. Jeg tror kanskje det er der jeg ville satt lista selv, om jeg skulle forsøkt meg på en maraton. Er ganske langt unna sub 50 selv, ville vel satt sub 55 som mål på Sentrumsløpet om jeg skulle deltatt neste år.
|
|
|
28/10/2015 10:38
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tror jeg konkluderer med at maraton nok er et stykke frem i tid. For meg var det Fredrikstad maraton som fristet siden det går i kjente, hjemlige trakter og er lavterskel rent logistisk. Jeg kjenner at det å reise langt av gårde for å delta på noe koster for mye og tar for mye energi.
Fredrikstad maraton har kun fulldistansen som alternativ.
Kanskje jeg heller skal finne en eller annen triatlon i olympisk versjon. Noen forslag?
|
|
|
[Re: Boas]
28/10/2015 10:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du bør vel sub 50 for å ha en sjans til å få et "anstendig" resultat på en maraton. Dette er jeg ikke enig i. Vet om flere som løper med lavere fart og gjennomfører både maraton og kortere distanser med stil og et smil om munnen, men det krever like fullt gode forberedelser som de som løper raskere. Etter å gjennomført noen maraton synes jeg det er umulig å sette en tidsgrense for "andstendig" resultat på en maraton, jeg er imponert over alle som fullfører! Det å fullføre en maraton vil jeg si er ganske anstendig (eller imponerende) uavhengig av tid. En stor forskjell fra sykkel til løping er vel at det er bortimot umulig å trene på "distansen" selv med lav intensitet (de færreste som ikke har løpt maraton kan si noe om hvordan bena kjennes etter 30 eller 35 km. Så om det er en prestasjon å sykle Birken så er det i alle fall en prestasjon å løpe maraton.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
28/10/2015 11:40
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg tror jeg konkluderer med at maraton nok er et stykke frem i tid. For meg var det Fredrikstad maraton som fristet siden det går i kjente, hjemlige trakter og er lavterskel rent logistisk. Jeg kjenner at det å reise langt av gårde for å delta på noe koster for mye og tar for mye energi.
Kanskje jeg heller skal finne en eller annen triatlon i olympisk versjon. Noen forslag? Det er jo et 20 km-løp som heter Fredrikstadmarka rundt som gikk nå for omkring 14 dager siden(ikke spør meg hvorfor det ikke er et halvmaraton). Det skal sikkert arrangeres igjen neste år i starten av oktober?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
28/10/2015 11:47
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Kanskje jeg heller skal finne en eller annen triatlon i olympisk versjon. Noen forslag? Det er jo et 20 km-løp som heter Fredrikstadmarka rundt som gikk nå for omkring 14 dager siden(ikke spør meg hvorfor det ikke er et halvmaraton). Det skal sikkert arrangeres igjen neste år i starten av oktober? Ja der sier du noe. Det er også et rent terrengløp, noe som utelukkende er en fordel.
|
|
|
28/10/2015 12:06
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg gjorde et søk i løpsoversikten til Kondis på løp mellom 10 og 25 kilometer i Østfold. Det er mange gode muligheter! Se her.
|
|
|
28/10/2015 12:11
|
jman76
Entusiast
|
Entusiast
Ecotrail har et løp på 18 km, men dette er i mai. Varierende underlag rundt Oslo. Virker som et løp med god stemning.
Jeg skal løpe 45 km, blir mitt første løp over halvmaratondistanse.
|
|
|
28/10/2015 12:13
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Bare nevner at Den store styrkeprøven fyller 50 år neste år... 
|
|
|
28/10/2015 12:20
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjenner at det å reise langt av gårde for å delta på noe koster for mye og tar for mye energi. Når man er vant til logistikken på sykkelbirken så er løpelogistikk en drøm i forhold 
With light parts come great responsibility
|
|
|
[Re: sveinaa]
28/10/2015 12:35
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du bør vel sub 50 for å ha en sjans til å få et "anstendig" resultat på en maraton. Dette er jeg ikke enig i. Vet om flere som løper med lavere fart og gjennomfører både maraton og kortere distanser med stil og et smil om munnen, men det krever like fullt gode forberedelser som de som løper raskere. Etter å gjennomført noen maraton synes jeg det er umulig å sette en tidsgrense for "andstendig" resultat på en maraton, jeg er imponert over alle som fullfører! Det å fullføre en maraton vil jeg si er ganske anstendig (eller imponerende) uavhengig av tid. En stor forskjell fra sykkel til løping er vel at det er bortimot umulig å trene på "distansen" selv med lav intensitet (de færreste som ikke har løpt maraton kan si noe om hvordan bena kjennes etter 30 eller 35 km. Så om det er en prestasjon å sykle Birken så er det i alle fall en prestasjon å løpe maraton. Jeg er ikke uenig, men vi snakker jo om en fyr som har vært ganske opptatt av tidsmål tidligere.
|
|
|
|
|