Jeg har en Pike DPA 150/120 i 29. Jeg lurte på akkurat det samme som deg før jeg kjøpte den, men fant aldri noen konstruksjonsmessige grunner til at at det skulle være skadelig å kjøre den hovedsakelig med kort vandring. Det er bare luftsiden som kortes ned, og det er ikke noen endringer i lufttrykk eller progresjon. Jeg har hørt om brukere på MTBR som har kontaktet Rock Shox sin kundeservice og fått høre det motsatte men uten noen nærmere årsak, så da tar jeg det med en klype salt.
Jeg bruker den 90 % av tiden med kort vandring, men etter to år og både full service og flere oljeservicer, har jeg ikke sett noen skader eller merket noe negativt på ytelsen. Jeg merker ingen forskjell i dempingen på de to posisjonene, og gaffelen er fin og følsom, også i forhold til Solo Air-utgaven (selv om jeg har liten erfaring med Solo Air).
Jeg er kjempefornøyd, og vet også om andre som har samme erfaring som meg. Står på en Ibis Ripley med 120 mm vandring bak. Bruker den mest når det skal kjøres hardt nedover, men den føles ikke gal bortover med lang vandring heller (jeg glememr å bytte tilbake noen ganger fordi jeg ikke legger merke til det).