Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 16 1 2 3 4 5 15 16

Hvor kjører man i Trondheim nå?

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: erikskon] #2025935 26/10/2015 18:51
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon
1999? Humper rundt på sånn LIKEaBIKE da eller? Følte meg plutselig gammal jeg nå. Litt mer pådrag under russetida så kunne det vært et far/sønn opplegg ICON_SMILE

Som en digresjon ble Blåbærstien og Bringebærstien navngitt før 1999... Espen og Bjørn sto for de.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2025941 26/10/2015 19:13
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sett vekk ifrå at det er dårleg med rips i området, og det ikkje var jenter som namnga nedre del, kunne ein namngitt heile stien Småripsstien. Starta jo frå Småslettan og går ned til bærstiane. Så kanskje Småbærstien? ICON_WINK

Når det gjeld å legge hinder i vegen for å hindre utviding av stien bør det vel kun gjerast i oversiktlege områder såfremt ein ikkje informerer veldig godt på forhånd. Er redd skadepotensialet dersom ikkje aukar, og isåmåte er dei som har lagt ut hindra ikkje noko betre enn andre troll med det formål å hindre syklistars bruk av sti...I begge tilfeller gir ein jo seg sjølv makt urettmessig iforhold til korleis stien skal benyttast ved å tilføre uventa framandelement. Er i utgangspunktet dog positivt innstilt, sålenge det blir gjort fornuftig.

Redigert av TrondAM; 26/10/2015 19:21.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: TrondAM] #2025955 26/10/2015 20:13
anderfo Online
Besatt
Besatt
Tror ikke det vil by på så mye motstand dersom noen finner et bedre navn på stien. Det 1999-årgangen skrev var:
Quote:
Vi har ryddet litt i disse stiene, og tenkte det ville være morsomt å navnsette stiene etter vårt navn (i og med at stiene ikke hadde noe navn fra før)!
Når det gjelder bær, så tror jeg det er mer soppterreng enn bærterreng, ihvertfall på den nedre delen av stien ("nedre SMAct").
Men om man skal holde seg til bær og ønsker lite trafikk på stien, er kanskje Rognebærstien eller Stikkelsbærstien en mulighet. De vil nok ikke tiltrekke seg så mye folk som f.eks. Moltestien e.l.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: TrondAM] #2025986 26/10/2015 23:18
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: TrondAM
Sett vekk ifrå at det er dårleg med rips i området, og det ikkje var jenter som namnga nedre del, kunne ein namngitt heile stien Småripsstien. Starta jo frå Småslettan og går ned til bærstiane. Så kanskje Småbærstien? ICON_WINK

Når det gjeld å legge hinder i vegen for å hindre utviding av stien bør det vel kun gjerast i oversiktlege områder såfremt ein ikkje informerer veldig godt på forhånd. Er redd skadepotensialet dersom ikkje aukar, og isåmåte er dei som har lagt ut hindra ikkje noko betre enn andre troll med det formål å hindre syklistars bruk av sti...I begge tilfeller gir ein jo seg sjølv makt urettmessig iforhold til korleis stien skal benyttast ved å tilføre uventa framandelement. Er i utgangspunktet dog positivt innstilt, sålenge det blir gjort fornuftig.

Ja, vi snakker ikke om å legge noe på tvers av stiene her. Men dersom noen havner i trøbbel av at man har lagt ut en fornuftig styring av stien så bør vel heller rytteren tenke over fart vs evner vs risiko for seg selv og andre. Kan jo like godt være en sau eller sopplukker i stien. Helt greit for meg om de ytterst få det gjelder (om noen) får seg en støkk dersom de har som vane å kutte blinde svinger i så stor fart at de ikke klarer å stoppe for en hindring. Akkurat dem, om de nå finnes da, kan heller dra til Åre synes jeg. Eller dit peppern gror for alt jeg bryr meg. Skadepotensialet synes jeg hver enkelt rytter får ta ansvar for selv og i marka bør man alltid ta høyde for nye hindringer. Også kalt andre mennesker.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: anderfo] #2026007 27/10/2015 07:13
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: anderfo
Ikke egentlig. Hvis du vil ha den lange historien om navnsettinga er den her:

Jeg snakket med de som navnga "SMAct", og de er noen tenåringer (ihvertfall slutter OSM-brukernavnet på 1999...) med fornavn som begynner med bokstavene S, M og A, med en mini-sykkelklubb de har kalt "SMA cycling team". De har ryddet to stier, som de har kalt "Øvre SMAct" og "Nedre SMAct". Disse henger imidlertid ikke sammen - det vil du se på kartet...
Øvre del er egentlig et gammelt traktorspor og er etter min mening ikke spesielt spennende. Det er imidlertid litt skummelt å holde høy fart her ettersom det er noen høl som forhjulet lett kan forsvinne langt ned i, og da flyr man.
Nedre del er en flott sti som har vært der i lang tid, og hvor jeg egentlig tror de ikke har hatt behov for å rydde noe særlig.

Ovenfor "Nedre SMAct" kommer det ned en sti fra Småslettan, og som går parallelt med øvre bringebæra et stykke. Denne er ikke så tydelig ennå, og den er visst ryddet av Jann Arve (kompis av sykkelkarlsen). Vet ikke om han synes det er viktig å sette navn på denne stien - tror ikke han er så opptatt av OSM og terrengsykkelforumet (?), isåfall opptrer han under ukjent pseudonym.
Sykler man denne stien er det nok naturlig å fortsette rett over bringebærstien og ut på "Nedre SMAct". Derfor burde de antakelig hatt et felles navn...men burde det være SMAct, eller like gjerne noe helt annet? ICON_WINK

Takk for oppklaringen ICON_SMILE
Om nedre SMAct kun går fra øvre bringebæra - ned til svartskogen, synes jeg det er på sin plass at vi forlenger stien helt opp til Småslettan, og navngir den deretter. Stien fra Øvre Bringebæra og til Svartskogen, tar jo 1 minutt, maks. Det føles veldig naturlig og komme ned fra Småslettan, droppe/gappe over Øvre Bringebæra (denne kickouten fortjener litt vedlikehold), og fortsette ned til Svartskogen.
Kanskje man skulle tegna opp, og navngitt avstikkeren jeg snakker om tidligere, som inneholder hopp og dossering?

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: erikskon] #2026023 27/10/2015 07:54
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Skadepotensialet synes jeg hver enkelt rytter får ta ansvar for selv og i marka bør man alltid ta høyde for nye hindringer. Også kalt andre mennesker.

Bør kan fint byttes ut med MÅ i setningen din.

Dette er jeg helt enig i, vi er ikke i en vedlikehold bikepark. Det er folk, vind, sau, barn, trevelt... man er uten tvil selv ansvarlig for sitt egen velbefinnende.

Litjrenna i Estenstadmarka hadde nettopp et trevelt over stien på et særdeles lite hendig sted, man MÅ ha med øya, hvis ikke kan det gå veldig ille.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2026027 27/10/2015 07:59
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Har selv hatt en rimelig heftig OTB pga trevelt på tur ned fra Solbergåsen. Ingen andre enn min sin skyld. Så enig i at bør byttes ut med MÅ.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2026042 27/10/2015 08:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Den øvre delen av stien kan ikke være mye brukt, den er i hvert fall ganske gjengrodd. Men den er fin da! Fra toppen slynger den seg fint nedover skogen, og så får man nedre SMAct som prikken over ien helt til slutt. Og den er jo strøken. Koser meg stort nedover der selv om det ikke går så innmari fort.

Det går et par fine stier på tvers av SMAct også. Har aldri prøvd dem, men det ser ut til at de går skrått nedover skogen. Den nederste må komme ut et eller annet sted på Nedre Bringebæra, men aner ikke hvor.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Øyvind V] #2026046 27/10/2015 08:42
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Øyvind V
Den øvre delen av stien kan ikke være mye brukt, den er i hvert fall ganske gjengrodd. Men den er fin da!

Tror kanskje det er nettop det som gjør at jeg likte den så godt ICON_SMILE
Var ett gammelt vindfall det var en utslitt klopp over, kanskje denne skulle vært fikset på?
Ett par bratte og sleipe nedkjøringer har den også, som fikk pumpa litt i gang.
Selv om bringebæra og småslettan var skikkelig gjørmete, var denne helt fin ICON_SMILE
Tror faktisk dette blir mye nye sti ned fra helkangeita, istedet for blåbærstien som nesten er kjørbar med bil!

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2026052 27/10/2015 08:54
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"Den øvre delen av stien kan ikke være mye brukt, den er i hvert fall ganske gjengrodd."

Årsaka til det er nok at stien er rimeleg ny. Personen som rydda stien gjorde det på vårparten.

Redigert av TrondAM; 27/10/2015 08:54.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: TrondAM] #2026053 27/10/2015 08:56
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: TrondAM
"Den øvre delen av stien kan ikke være mye brukt, den er i hvert fall ganske gjengrodd."

Årsaka til det er nok at stien er rimeleg ny. Personen som rydda stien gjorde det på vårparten.

Cred til han, for denne var morsom ICON_SMILE

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Øyvind V] #2026055 27/10/2015 08:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Øyvind V
Den øvre delen av stien kan ikke være mye brukt, den er i hvert fall ganske gjengrodd.

Jag tror väl snarare att den stien på många sett är ny så om det går en relativt tydlig sti där nu så tror jag det tyder på att den är brukt en del senaste månaderna. Jag har löpt kors och tvärs där förra året och i våras utan att ha sett någon sti där. Nedersta delen som går parallelt med bringebär har dock varit där ett tag men den trodde jag slutade vid en brant.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2026121 27/10/2015 11:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Kan nok stemme at den heller enn gjengrodd ser "fersk" ut. Det var i hvert fall en fin stisnutt. Et punkt langt oppe der det føltes naturlig å kjøre rett frem over en tue, men der var det spent opp en svær grein som hinder. Trodde først det var en grein som stakk ut fra et tre, men den var løs og åpenbart satt opp for å styre folk rundt tua.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2026124 27/10/2015 11:46
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Vi er ett gjeng som skal sykle i dette området på Torsdag. Vi starter med bakli kl 1530, så det er bare og hive seg med. Værmeldingen ser meget lovende ut! ICON_SMILE

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: RazeFaze] #2026179 27/10/2015 13:52
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: RazeFaze
Skadepotensialet synes jeg hver enkelt rytter får ta ansvar for selv og i marka bør man alltid ta høyde for nye hindringer. Også kalt andre mennesker.

Bør kan fint byttes ut med MÅ i setningen din.

Dette er jeg helt enig i, vi er ikke i en vedlikehold bikepark. Det er folk, vind, sau, barn, trevelt... man er uten tvil selv ansvarlig for sitt egen velbefinnende.

Litjrenna i Estenstadmarka hadde nettopp et trevelt over stien på et særdeles lite hendig sted, man MÅ ha med øya, hvis ikke kan det gå veldig ille.

Man kan jo tom. risikere å møte flere eksemplarer av skogens konge midt på stien i Estenstadmarkas desidert raskeste nedkjøring, eller hva? ICON_WINK

Smalsti må vernes om. Det er desverre en del stier som man må godta at har endret karakter for godt. Men på nyoppdagete og nyrydda stiperler bør man forsøke å tvinge trafikken inn i det etablerte sporet med de midler man har til rådighet.

Erlend

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: ehovde] #2026185 27/10/2015 14:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: ehovde
Man kan jo tom. risikere å møte flere eksemplarer av skogens konge midt på stien i Estenstadmarkas desidert raskeste nedkjøring, eller hva? ICON_WINK

Erlend

Det er helt korrekt.... :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: ehovde] #2026353 28/10/2015 00:38
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ehovde

Jeg og John Ola møtte elg på blåbærstien en gang.

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2026355 28/10/2015 05:35
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Såpass. Har til gode og møte elg, men har to ganger møtt dådyr/rådyr (ser ikke forskjellen) på Helkangeita!

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2026369 28/10/2015 07:26
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: MAN
Såpass. Har til gode og møte elg, men har to ganger møtt dådyr/rådyr (ser ikke forskjellen) på Helkangeita!

Jeg holdt på rear-end'e 3 stk i høyfartsområdet ganske langt ned på Nymånen utforkjøringa... de skvatt vel like mye som meg ja, 10cm dype "her skal jeg jaggu ikke stå lenger"-fotavtrykk fra han ene.
Man vekkes litt av sånn. De er litt schvææære.

Har møtt elg der to ganger.

Det er rådyr i Trondheim, for øvrig, dådyr finnes nesten ikke i Norge(visstnok) :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: RazeFaze] #2026392 28/10/2015 08:05
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M

Det er rådyr i Trondheim, for øvrig, dådyr finnes nesten ikke i Norge(visstnok) :-)

Takk for oppklaringen, skal prøve å huske det ICON_SMILE
Har møtt store elger på turer i Orkanger å fannrem, å nesten kræsja med en i okstadbakkene. Gruer meg litt til jeg møter elg på sykkel. Har respekt for dyr som er større enn meg ICON_TONGUE

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2026477 28/10/2015 10:16
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: MAN

Takk for oppklaringen, skal prøve å huske det ICON_SMILE
Har møtt store elger på turer i Orkanger å fannrem, å nesten kræsja med en i okstadbakkene. Gruer meg litt til jeg møter elg på sykkel. Har respekt for dyr som er større enn meg ICON_TONGUE
Trikset er altså å være større enn elgen! ICON_SMILE

Mine elgkollisjoner har utelukkende foregått i mørket, med langrennsski på beina (altså mine bein, ikke elgens).

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2026506 28/10/2015 11:16
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg hadde en elgopplevelse på vei ned "Stokkåsen DH" i mai. Kom rundt en sving og var plutselig 10-20 meter unna to digre skapninger. De flytta seg når jeg ropte høyt nok, men det tok litt tid ICON_SMILE

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: oyvinsr] #2026524 28/10/2015 11:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nok elg-prat nå. Jeg har angst for elg (irrasjonelt, selvsagt) og er redd hver gang jeg er på tur i skogen. Lyktetur alene er en prøvelse.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2026699 28/10/2015 19:53
Loki Offline
Besatt
Besatt
Henriksåsen er full av elg, de snuste på sykkelen min mens jeg drev stivedlikehold, vet ikke om de mente det som protest eller applaus.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2026749 28/10/2015 23:12
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
På dagtid er det sjeldent man ser dyr, men mellom skumring og grålysning er sjansen langt større, så man bør være litt obs når man er ute på lyktetur. I bymarka er dyrene i tillegg vant til folk og skygger ikke nødvendigvis unna. Har selv slått av en prat med både elg, rådyr, bever og rev i lyskjeglen. Old style elghvisking altså... Kollisjonsfaren, hvis den overhodet er tilstede, må vel være størst på snørike vintere, når elgen trekker inn på løypene. Kufanger på fatbiken bør i såfall vurderes utover høsten...

Aleksander
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2027125 30/10/2015 07:40
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Et spørsmål, mulig jeg har oppfattet noe feil her ang SMAct-stien.
Var der i går, og da hadde noen sabotert både innkjøringen, og kickupen som gjør det mulig og krysse øvre bringebæra uten å ha hjulene bortig denne.

Før kickupen går det to sporvalg frem mot kanten. Ett går rett fram, og ett går i en venstre-høyresving. For at det skal være mulig og gappe øvre bringebæra er sporet rett fram nødvendig.
Begge sporene er like synlinge, og tydeligvis like mye brukt.
I går lå det noe som så ut som et gammel juletre over sporet som går rett fram (veldig tydelig at det er lagt der med hensikt om og tvinge folk i svingen, eller for og sabotere). Samtidig var kickupen sparket i stykker, slik at man ikke hadde sjans og gappe.

Dette er en oversiktlig plass, og det er lett og se om noen/noe krysser øvre bringebæra. Så det kan ikke være derfor det er gjort.

Jeg er veldig for å tvinge folk til og bruke rett spor på sti, men hvem tar avgjørelsen på hva som er rett? Det er mer utfordrene og ta sporvalget rett fram, da du tvinges til og gappe da. Hvorfor skulle det være det "ulovlige" sporet?
Og litt av poenget med og legge hindringer slik at stien bevares, er vel for og beholde vanskelighetsgraden i stien.

Noen her som har gjort dette? Isåfall, ta kontakt, så kan vi prate om dette, for jeg mener at sporvalget rett fram burde bevares, slik at det faktisk går gappe øvre bringebæra. Dette er jo det artigste punktet på hele SMAct-stien.

Beklager tidvis rotete formulering, men tidlig på mårran, så går fort litt i ball ICON_TONGUE
Krysset jeg snakker om er her:

Redigert av MAN; 30/10/2015 07:40.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2027129 30/10/2015 07:58
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Hadde en kjapp tur der på onsdag. Da var det en liten "lip" på oppsida av stien, men avsperringen litt lengre opp var allerede satt opp. Jeg syns det var helt greit og jeg hadde null problemer med å få nok fart til å "gappe" den ene meteren over stien.
Prøv en gang til, så ser du at det ikke er nødvendig å straightline her.

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2027132 30/10/2015 08:01
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Mulig det var føre og underlag som gjorde det umulig og hente fart nok uten straightline. Dugg som hadde frosset på røttene gjorde svingen med fart nok umulig. Men jeg synes fortsatt at rett fram burde være mulig. Får mye mer feeling av det.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2027137 30/10/2015 08:11
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
La merke til det sjølv på tirsdagskvelden...Foretrekk nok rett fram, men går vel om ein tek svingen også, var mest det at eg ikkje var forberedt på det. Dog litt unødvendig akkurat der.

Men trur du har merka feil på kartet. Det er vel den øverste ringen på kartet her.

Redigert av TrondAM; 30/10/2015 08:32.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2027143 30/10/2015 08:20
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
My bad, merket feil på kartet ja. Det TrondAM sier er rett ICON_SMILE

Yeti SB130

Strava
Instagram
Side 3 av 16 1 2 3 4 5 15 16