Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 17 1 2 13 14 15 16 17

Vis meg en fin el-sykkel!

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf] #2026944 29/10/2015 14:07
RazeFaze Offline
More than words
More than words

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: RazeFaze] #2026945 29/10/2015 14:16
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Hmm, var det riktig link? Hva var pent? (:

Uansett, alle som trimmer og kjører ulovlige esykler ødelegger potensielt for meg og er dermed potensielt teite (:

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf] #2026953 29/10/2015 14:45
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
Pen i en klasse for seg?
http://ebikemag.com/wp-content/uploads/2015/07/Specialized-Turbo-Levo-FSR.jpg

Vi gleder oss til lovverket blir endret slik at det blir lovlig med el.sykkel i skog og mark.

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf] #2026954 29/10/2015 14:49
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf] #2026973 29/10/2015 16:16
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Specialized'n ser meget bra ut! Den ble desverre 15k dyrere, betraktelig dårligere utstyrt og lenger leveringstid sammenlignet med Cube'n. Men Spesh'n er 27+ da.

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf] #2027067 29/10/2015 21:22
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
knut77: Jeg jobber i sykkelbutikk, men har likevel problemer med å se "betraktelig dårligere utstyrt" og 15 000 dyrere. Kan du utdype?

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Bølla] #2027079 29/10/2015 22:05
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg fikk tilbud om 0 i rabatt på Levo, når jeg da får forhåndsbestillingsrabatt på Cube så blir prisforskjellen nærmere 15k mellom Stereo Hybrid 140 Race og Turbo Levo FSR Comp.

Det er ikke så lett å finne info om Comp varianten, sist jeg søkte fant jeg en omtale hvor den manglet senkepinne og hadde Revelation-gaffel. Når jeg søker igjen nå så står det her at sykkelen har senkepinne
http://www.cycle-klein.de/CartArticle.asp?frmIDOffer=2113471961&frmOpgID=97

Levo er uansett den peneste fulldempa elsykkelen jeg har sett så langt.

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf] #2027098 29/10/2015 23:43
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
knut77: Skjønner. Du får altså en Stereo Hybrid 140 HPA Race 500 27.5 2016-modell for ca 33000,-. 27% isch forhåndsordrerabatt er MYE og må i en normal verden bety at selger knapt sitter igjen med enten knapper eller glansbilder. Ser at Letth har annonsert 20% forhåndsordrerabatt på denne med pris nedsatt fra 45500,- til 36400. Det er 11600,- kr under veil på en Levo FSR Comp til kr 48', og det er penger å ta med seg. Men fortsatt er det vanskelig å se at specs på den som er oppgitt på Cube sine sider er betraktelig bedre enn den Levo FSR Comp du linker til. Personlig vil jeg vil snu det på hodet og si at Levo FSR Comp 6F er betraktelig bedre utstyrt enn Stereo Hybrid 140 HPA Race 500 27.5. Jevnbyrdige gafler, jevnbyrdige bakdempere, jevnbyrdig styre/stem/sete/pinne/sikkert hjul/krank. Men GX-gruppa til SRAM tilbyr en videre utveksling enn XT8000, og 15-tenners krankdrevet(såvidt jeg leser meg til) på Cube's Bosch-motor kan nok for mange resultere i lav cruising-speed på transportetappene der man normalt tråkker greit over 25km/t på en sammenlignbar stisykkel. Videre vil nok de fleste som har prøvd begge over litt tid si seg enige i at SRAM Guide med 200/180mm skiver, selv i R-variant, er vasset hakkere på kraft og modulasjon enn Shimano XT8000 med 180/180 skiver. Batteripakken til Bosch er større med 500Wh mot 460Wh for Levos Brose-pakke, men Levo har 3,5 time lading fra tom til full, mens Bosch har 4,5 time. Levo tilbyr 90Nm dreiemoment mot 75Nm fra Bosch. Dessuten er drivpakken til Levo skreddersydd for avansert terrengsykling, mens Bosch sin pakke er den samme på både terreng- og brelettsykler, dog justert noe for terrengbruk. Jeg synes også man må nevne app'en som lar deg customtune Levon's motoreffekt og batteriforbruk opp mot Strava og kart, samt full kompatibilitet på ANT+ og blåtann. Bosch Nyon er noen hakk enklere og basert på egen computer. Og som du skriver selv: Levo er 27,5+. Det sammen med en ramme som er konstruert fra grunnen av for formålet må også få lov til å telle med i regnestykket.

Så av ren nysjerrighet spør jeg: Gitt at det jeg skriver er noenlunde korrekt, har du fortsatt den oppfatning at nevnte Cube er betraktelig bedre utstyrt enn nevnte Levo?

Redigert av Bølla; 30/10/2015 00:00. Rediger grunn: dårlig formulert om Bosch
Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Bølla] #2027109 30/10/2015 01:02
E
ervian Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: knut77
Fin den der. Cube satser hardt på esykler og leverer mye fint, de er vel muligens de eneste som leverer dem i karbon?

Haibike har flere modeller i karbon, blant annet denne:

Sitat: Bølla
Levo tilbyr 90Nm dreiemoment mot 75Nm fra Bosch.

Jeg hadde en Rotwild med 90Nm Brosemotor tidligere, for å være helt ærlig opplevde jeg ikke store forskjellen i terrenget på den kontra 60Nm motor fra Bosch. Slik så den ut:

Når vi først er inne på "fine el-sykkler" vil jeg trekke frem et par som jeg ikke hadde hatt noe i mot å ha i garasjen min.

HNF Heisenberg XF1 (FS, Rohloff, Gates CDX)

Flyer Uproc 7

M1 Spitzing Plus (27,5+, 120Nm, 75km/t)

Rotwild R.X + FS 27.5+

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Bølla] #2027114 30/10/2015 06:15
Dan Offline
More than words
More than words
Vi gleder oss til lovverket blir endret slik at det blir lovlig med el.sykkel i skog og mark.

Selv gleder jeg meg til at noen starter terrengmoped.no og kaller en spade for spade. ICON_WINK

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Bølla] #2027124 30/10/2015 07:36
knut77 Offline
Besatt
Besatt
knut77: Skjønner.

Utgangspunktet for min kommentar var at Comp manglet senkepinne. Selger, som sa sykkelen ville koste ca 50k visste ikke men om det var det jeg hadde lest så stemte det sikkert. Og jeg tror fortsatt Fox 34 Performance er en mer egnet gaffel enn Revalation med 32mm gaffelbein. Spesh'n trengte sårt oppgradering mens Cube ikke så ut til å trenge noen. Det er en stund siden jeg sjekket ut Levo og det var veldig lite info tilgjengelig om Comp på det tidspunktet.

Mulig Spesh-motoren er bedre, det var helt umulig for meg å avgjøre da, men etter å ha testet flere Bosch (deriblant performance cx) og Yamaha så mener jeg at hvor mange nm motoren er spesifisert til ikke sier veldig mye om hvordan jeg liker motoren i praktisk bruk. Og Boschmotoren har selvfølgelig ikke 15t krankdrev i praksis, den har ikke 15-11 som tyngste gir. Så den fikk kritikk for dette i en test også, åpenbart av en tester som ikke hadde prøvd den (: Bosch har intern giring på 2.5, motoren får ca 38t i praksis.

GX og XT er for meg ganske sidestilt. 11-42t er godt nok spenn på en slik sykkel som jeg meget sjelden kommer til å tråkke over fartsperra. Det gir meg ikke noe mer å ha 10-42t. Spennet på kassetten er uansett ikke et mål på kvalitet.

At Boschmotoren også fungerer med beltedrift ser jeg ikke at automatisk gjør den dårligere. Bosch hevder vel på lik linje med Spesh at Performance CX er laget for terreng, jeg har ikke vært i stand til å avgjøre om en av disse motorne har store designmessige fordeler over den andre. Tiden vil vise hvem av dem som er mest driftsikker iallefall.

Jeg foretrakk utvilsomt hvordan140 Race var utstyrt, men det viser seg nå en god stund senere at den avgjørelsen var gjort på uriktig grunnlag. Det er likevel ikke slik at jeg med fasiten i hånd angrer, takket være Fox 34 gaffelen og prisen. Men det er godt mulig det er mye kjekt i appen til Spesh, planen min er å aldri finne ut av det så slipper jeg å se behov for å oppgradere (: Hadde valget stått mellom 140 Race til 45500 og Levo Comp til 48k hadde jeg ikke valgt noen av dem, alt for dyrt. Hadde valget stått mellom 140 Race til 36500 og Levo Comp til 39000 hadde jeg nok valgt Levo (selv om 39k også er over smertegrensa) fordi det er en mye penere sykkel også er det vel egentlig på tide å teste 27+.

Vil du ta diskusjonen videre så kan vi godt ta den her
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=195474&Number=2021358
og om du har testet Levo og/eller andre fulldempa esykler så del gjerne dine erfaringer. Så slipper vi så mange bokstaver i denne bildetråden (:

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Dan] #2027151 30/10/2015 08:43
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Selv gleder jeg meg til at noen starter terrengmoped.no og kaller en spade for spade. ICON_WINK

Du er en av disse som heller slutter å sykle om du feks får en kneskade fremfor å være åpen for at esykkel kanskje ikke er så ille? ICON_SMILE

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: knut77] #2027171 30/10/2015 09:23
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: knut77

Du er en av disse som heller slutter å sykle om du feks får en kneskade fremfor å være åpen for at esykkel kanskje ikke er så ille? ICON_SMILE

Neida, jeg har jo til og med argumentert for elterrengsykkel i tidligere tråder av akkurat den grunnen. Men bare det siste året så har det jo blitt veldig fokus på elterrengsykling med rask produktutvikling og en åpning for sosial akseptanse av å kjøre terrengmoped på blåsti. Vi ser jo at det ikke lenger er snakk om handikappsykler men om muligheten til å bruke motor for å komme seg raskere opp uten anstrengelse for så å kunne bruke alle krefter på nedover- og bortoversykling.

Så jeg har snudd fordi jeg tror problemet med terrengmopeder på blåsti kommer til å oppveie fordelen med kneskademopeder ti mot én eller mer og i verste fall gå ut over terrengsykling generelt.

Og hvis du ikke har en kneskade men velger å kjøpe en elterrengsykkel isteden for en vanlig terrengsykkel så mener jeg at du har kjøpt en terrengmoped og jeg bruker ikke en gang ordet som en gimmikk. Jeg kaller en spade for en spade, og det synes jeg flere burde gjøre. ICON_SMILE

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Dan] #2027199 30/10/2015 10:04
Gunnstein Lye Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg blander meg inn, mot bedre vitende...

(...) Og hvis du ikke har en kneskade men velger å kjøpe en elterrengsykkel isteden for en vanlig terrengsykkel så mener jeg at du har kjøpt en terrengmoped og jeg bruker ikke en gang ordet som en gimmikk. Jeg kaller en spade for en spade, og det synes jeg flere burde gjøre. ICON_SMILE

Det er en instans som bestemmer hva som er moped og ikke: Lovverket. Og etter lovendring fra i fjor er det blitt tydeliggjort at elsykler er sykler. Så å kalle elsykkel for moped, tilsvarer å kalle en spade for en gravemaskin. Det er feil begrep, og tjener ikke til å opplyse noen debatt.

I tillegg til å være juridisk feil er det også teknisk misvisende. Elsykler kan ha opptil 250 watt. Elmopeder kan ha 4000W. Det er 16 ganger så mye. Ikke samme ballbark i det hele tatt.

Når det gjelder slitasje på marka, skremming av fotgjengere og annet dyreliv osv, så er det et Oslo-problem først og fremst, og bør ikke brukes som argument for nasjonale regler og holdninger. Skogen og fjellet her i landet er stort sett folketom, det er plenty plass til alle. Bortsett fra i Oslomarka, kanskje.

(Ellers vil jeg ikke selv drive med el-terrengsykling, nøyer meg med turer på skogsvei, som såvidt jeg forstår er lov så lenge grunneier ikke har eksplisitt forbudt det.)

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Gunnstein Lye] #2027208 30/10/2015 10:15
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Gunnstein Lye
Det er feil begrep, og tjener ikke til å opplyse noen debatt.

Pøh. Hvis det kan være med på å stigmatisere så er det godt nok for meg. devilsmile

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Dan] #2027218 30/10/2015 10:34
Gunnstein Lye Offline
Entusiast
Entusiast
Pøh. Hvis det kan være med på å stigmatisere så er det godt nok for meg. devilsmile

Ok ICON_SMILE Men da har vi vel konkludert at dette er shaming, ikke spadekalling.

God bedring til Knut og kneet ditt, forresten!

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Dan] #2027398 30/10/2015 15:21
T
Tor Atle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T

Rop gjerne ut "krøpling" når vi møtes ute i skogen - hvis du føler deg bedre av det ;-)

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Gunnstein Lye] #2027401 30/10/2015 15:38
sveinaa Offline
More than words
More than words

Når det gjelder slitasje på marka, skremming av fotgjengere og annet dyreliv osv, så er det et Oslo-problem først og fremst, og bør ikke brukes som argument for nasjonale regler og holdninger. Skogen og fjellet her i landet er stort sett folketom, det er plenty plass til alle. Bortsett fra i Oslomarka, kanskje.

Det er feil å tro at det bare er i Oslo man må jobbe for å opprettholde retten til å sykle i utmark: http://www.nots.no/horingsuttalelser/

Debatten om elsykler må tas. Jeg var mot, ble for, men er igjen blitt usikker. Tror egentlig det mest bærekraftige for fremtiden er noe ala elsykkel på "blåresept" for de som har spesielle behov.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Gunnstein Lye] #2027406 30/10/2015 15:51
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Neida

Bra (:

God bedring til Knut og kneet ditt, forresten!

Nå er det noe mer omfattende som feiler meg, men takk for omtanken likevel (: Kneet var bare et ikke-personlig eksempel på en vanlig plage.

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: sveinaa] #2027410 30/10/2015 16:02
Gunnstein Lye Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sveinaa

Det er feil å tro at det bare er i Oslo man må jobbe for å opprettholde retten til å sykle i utmark

Nå sloss du mot en stråmann ICON_SMILE Meget mulig du har rett i at det er mange steder NOTS "må jobbe for å opprettholde retten til å sykle i utmark". Men jeg snakket om "slitasje på marka, skremming av fotgjengere og annet dyreliv osv". Med andre ord: Sykkelforbud pga innbildt slitasje og plager kan sikkert forekomme mange steder, men sykling som gir reell slitasje og plager er først og fremst et nær-storby-fenomen. Skauen her i Grenland er i hvert fall folketom, jeg møter nær sagt aldri andre syklister, og knapt nok turgåere.

Sitat: sveinaa
Debatten om elsykler må tas. Jeg var mot, ble for, men er igjen blitt usikker. Tror egentlig det mest bærekraftige for fremtiden er noe ala elsykkel på "blåresept" for de som har spesielle behov.

Greit prinsipp, men vanskelig å få til i praksis, i hvert fall på noen juridisk bindende måte. NOTS kan sikkert få til noe sånt for egne medlemmer, og så argumentere for det systemet i forhold til grunneiere, men ikkemedlemmer gjør vel uansett som de vil.

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Tor Atle] #2027414 30/10/2015 16:38
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tor Atle
Rop gjerne ut "krøpling" når vi møtes ute i skogen - hvis du føler deg bedre av det ;-)

Jeg har ikke lyst på noe forbud og det er ikke snakk om å føle seg bedre. Det jeg er redd for er at elsykler i marka øker konfliktnivået (til slike høyder at det blir merkbart i praksis og ikke bare på nett) og at det skal gå ut over mine muligheter til å sykle sti i det hele tatt og dine muligheter til å sykle elsykkel på sti.

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Gunnstein Lye] #2027417 30/10/2015 16:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Skjønner ikke hva du vil frem til ICON_SMILE

Poenget med å gi de som har et behov for elsykkel lov, er at man samtidig gjør det ulovlig for alle andre og da har et godt motargument når noen drar det inn i diskusjonen om forbud mot sykling.

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Gunnstein Lye] #2027419 30/10/2015 17:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Skjønner ikke hva du vil frem til ICON_SMILE

Poenget med å gi de som har et behov for elsykkel lov, er at man samtidig gjør det ulovlig for alle andre og da har et godt motargument når noen drar det inn i diskusjonen om forbud mot sykling. Man gjør elsykkel til et ikke tema i debatten.

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf] #2027541 30/10/2015 22:25
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
knut77: Takk for forklaringen! Du ble utnyttet for at jeg skal lære, og jeg brukte noen timer med lesing for å se hva du hadde sett. Kos deg med sykkelen!

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf] #2056675 30/01/2016 20:17
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Det diskuteres nå om juks i cyclocross-VM. Via artikler om muligheter kom jeg over link til denne:

https://www.youtube.com/watch?v=vKgJ_Uhwfno

DET kaller jeg en fin elsykkel :-)

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: knut77] #2082196 20/04/2016 20:04
M
minim Online
Fersking
Fersking
M
Det så jo ut som en fin sak (cube fulldempet). Er det mulig å få fatt på en fulldempet sykkel med bosch krankdrift til mellom 20-25k i Norge/Bergen? Jeg kjøpte en biltema MTB el-sykkel til samboeren min i forrige uke slik at hun kan henge på når vi er på sykkel tur, men jeg må si at jeg falt helt for den selv også. Kvaliteten er helt på bunn og at den frikobler når farten kommer under 10km/t i bratte motbakker på skogsveier var irriterende.

Jeg hadde meg en liten runde med den i dag i skogsveiene på gården her og selv om jeg sikkert hadde hatt godt av å tråkke helt for egen maskin så vil dette få meg til å ta sykkelen mye oftere når jeg skal ting samt ta en tur opp i skogsveiene her bare for å få litt frisk luft innimellom og ikke som en ren treningstur.

Det jeg også lurer litt på er dette med 300% bidrag. På biltema sykkelen så er det nok å bevege pedalene rundt og så skyter den opp i 25km/t uten at man egentlig bidrar i det hele tatt annet en å holde pedalene i bevegelse. Er det slik å forstå at det ikke fungerer slik på bosch/yamaha krank systemene? Ikke at det har en kjempestor betydning for dette fungerer kun når det er helt flatt på den sykkelen vi har, men innimellom er det veldig behagelig å bare "cruise" relativt uanstrengt rundt.

Har jeg også forstått regelverket riktig når det er slik å forstå at dette blir sett på som motorisert ferdsel i utmark slik at jeg må holde meg på skogsveiene for å kjøre lovlig?

Det blir nok den manuelle trek'n som fortsatt blir brukt når jeg skal på skikkelig skogstur for selv om det går litt mer trått oppover så er det mye artigere å slippe å drasse på 15-20kg ekstra når man skal ned igjen ICON_LAUGH

Redigert av minim; 20/04/2016 20:05.
Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: minim] #2082328 21/04/2016 09:15
Gunnstein Lye Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: minim
Er det mulig å få fatt på en fulldempet sykkel med bosch krankdrift til mellom 20-25k i Norge/Bergen?

Jeg tror du må over 30k for det, uten at jeg har fullstendig oversikt. Bosch starter gjerne på 20k+ for hardtail, spesielt med kronekursen nå for tiden.

Jeg kjøpte en biltema MTB el-sykkel til samboeren min (...) den frikobler når farten kommer under 10km/t i bratte motbakker på skogsveier var irriterende.

Frikobler? Det har jeg ikke hørt om. Altså null drahjelp? Jeg kjøpte byggesett med framhjulsmotor til jobbsykkelen, tilsvarende biltema sine sykler. Det drar i gangfart også, selv om effekten er mye dårligere da. Det er klart mest futt i det i 15-25 km/t. Krankmotor er vel best i bakkene.

Det jeg også lurer litt på er dette med 300% bidrag. På biltema sykkelen så er det nok å bevege pedalene rundt og så skyter den opp i 25km/t uten at man egentlig bidrar i det hele tatt annet en å holde pedalene i bevegelse. Er det slik å forstå at det ikke fungerer slik på bosch/yamaha krank systemene?

Såvidt jeg forstår denslags så må man gi på litt selv for å få full kraft fra motoren, på sånne systemer. Det kan muligens være en brukerinnstilling for å skru det av, skulle ikke være noe teknisk i veien for det. Har prøvd Bosch, men tenkte ikke over det da.

Har jeg også forstått regelverket riktig når det er slik å forstå at dette blir sett på som motorisert ferdsel i utmark slik at jeg må holde meg på skogsveiene for å kjøre lovlig?

Sånn forstår jeg det også. Elsykkel regnes juridisk sett som sykkel, men bare på vei. Forøvrig kan grunneier forby elsykkel på privat skogsvei også. De kan vel til og med forby umotorisert sykling på sånne veier - allemannsretten gjelder vel bare i utmark, ikke vei.

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: minim] #2082330 21/04/2016 09:28
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg vet ikke om fulldempet elsykkel til under 30k. Denne får man kanskje for ca 30k
http://sport.beach-mountain.no/Elsykkel/Haibike-elsykler/El-sykkel-fulldempet/2016/Haibike-Sduro-AllMtn-SL-16-40cm-27-5-gr%C3%A5-hvit-r%C3%B8d-400Wh4544110640-p0000088760
Forhandlere: http://sport.beach-mountain.no/Forhandlere?region=Hordaland

Jeg har heller ikke hørt om elsykler som kutter ved for lav hastighet, men det er antakelig gjort av sikkerhetshensyn. Elmotorene trives ikke på for lav omdreiningshastighet. Det går jo an å spørre forhandler for å forsikre seg om at det ikke er en feil på deres, like sannsynlig det.

Krankmotorer fra Shimano, Bosch, Yamaha mfl har en innebygget momentsensor som måler kraften i tråkket. Kraften man putter i pedalen vil da bli forsterket av motoren. Man må altså tråkke noe for at motoren skal slå inn.

Miljødirektoratet hevder at elsykkel på sti er ulovlig i dag, men ikke alle offentlige organ er enige. Jeg opplever at status i dag er at det er akseptert, i påvente av nytt regelverk.

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf] #2082492 21/04/2016 18:12
M
minim Online
Fersking
Fersking
M
Takker for innspill Lye og Knut.

Da har jeg vært på litt forskjellige butikker og fått prøvd både shimano, bosch, yamaha og specialized sin. Fikk litt mer innblikk i hvordan de forskjellige fungerte og favoritten var specialized sin egentlig. Felles for dem alle var at de var krankmotorer og at det ikke var noe problem med bratte bakker og at de koblet ut.

Jeg kom faktisk så langt at jeg kjøpte en Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie og lastet den i bilen og fikk kjørt noen km og tenkt meg litt om.. Og snudde tilbake igjen og leverte den inn igjen flaut som det var ICON_LAUGH Det lille jeg prøvde den rundt butikken der så var det en kjempesykkel, men jeg angret meg når jeg begynte å tenke på at dette var en sykkel til 50k som fort ble en tung brevvekt om motor/batteri sviktet om et par år og den er ikke liten nok til å være brevvekt engang! Disse som har innebygget motor/batteri i rammen er jo egentlig helt ubrukelige etter at noe har feilet på dem og man ikke får fikset på det.

Jeg har jo en gammel Trek fuel fulldempet sykkel som er gammel og skrøpelig, men den er jo fortsatt godt brukende og kan enkelt fiksest med universale deler dersom noe skjer. Det er jo ikke så lett med disse. Jeg har funnet ut at jeg må tenke meg om noen ukers tid og virkelig være sikker før jeg bruker såpass mye på en sykkel som dette..

Skal få laget en video av hvordan biltema sykkelen oppfører seg. Var en tur på skogsveier i dag og etter å ha prøvd specialized så var dette rett og slett ubrukelig...

Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf] #2082515 21/04/2016 20:09
M
minim Online
Fersking
Fersking
M
Vet ikke om dette er nå rette tråden for det, men her er altså videoen ICON_SMILE Kommer i HD når youtube har fått summet seg litt.

https://youtu.be/KKNY4weZ_-g

Side 15 av 17 1 2 13 14 15 16 17

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå