NOTS trenger styremedlemmer
|
NOTS trenger styremedlemmer
24/09/2015 20:15
|
hvittsort
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Snart er det årsmøte i NOTS, og i den forbindelse ser vi etter nye og ivrige koster til styret. Vi har store planer for de kommende årene, og trenger folk som har stå-på-vilje og er entusiastiske og initiativrike. Vi opplever at terrengsyklisters rettigheter er under stadig press, og NOTS som organisasjon blir derfor mer og mer relevant. Som styremedlem, må du være villig til å legge ned en del tid, men samtidig får man mye erfaring i organisasjonsbygging og prosjektledelse. Og nå står NOTS foran et veiskille som det helt klart vil være spennende å være med på. Om du vil ha mer informasjon om hva vervet som styremedlem innebærer, kan du ta kontakt med styreleder på stian.bergeland@nots.no. Om du allerede er overbevist om at du vil være med på dette, er det bare å melde seg til valgkomiteen på valgkomite@nots.no. Årsmøtet holdes i midten av november. Dato, saksliste og -papirer offentliggjøres på NOTS' hjemmeside.
|
|
|
Re: NOTS trenger styremedlemmer
[Re: hvittsort]
07/10/2015 14:21
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
07/10/2015 16:42
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Hva med at alle som er medlem får en uthevelse av en eller annen form på forumet? Eller som alle medlemmer putter det i signaturen sin.
Medlem i [url=http://www.nots.no]NOTS[/url] – Vern om terrengsykling og [url=http://www.nots.no/blimedlem/]meld deg inn[/url] du også!
|
|
|
08/10/2015 12:14
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hovedutfordringen er at bare ettertiden kan vise hvor viktig arbeidet som gjøres i NOTS er.
Ta ikke sjansen på at favoritthobbyen din får dårligere vilkår i fremtiden - bidra i NOTS sentralt og lokalt. Mange har gjort fabelaktig innsats i en årrekke, forhåpentligvis klarer vi å finne nye, engasjerte sjeler som vil gjøre noe for miljøet.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: magnusc]
08/10/2015 12:47
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hva med at alle som er medlem får en uthevelse av en eller annen form på forumet? Eller som alle medlemmer putter det i signaturen sin.
Medlem i [url=http://www.nots.no]NOTS[/url] – Vern om terrengsykling og [url=http://www.nots.no/blimedlem/]meld deg inn[/url] du også!
Fikk endelig ut den berømte finger'n og meldte meg inn. Det hadde dog ikke skjedd uten at du skrev det du skrev. Jeg kopierer og legger inn i signaturen.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
08/10/2015 12:54
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Fikk endelig ut den berømte finger'n og meldte meg inn. Det hadde dog ikke skjedd uten at du skrev det du skrev. Jeg kopierer og legger inn i signaturen. Fikk endelig ut finger'n når jeg så du fikk ut fingern. Det var jo kjempe enkelt! Tjohei! Edit; Jeg skriver her og.. Jeg vil gjerne har Terrengsykkel og NOTS klistremerker.
Redigert av Tommyv; 08/10/2015 12:55.
|
|
|
08/10/2015 12:54
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg meldte meg nylig inn i NOTS først og fremst på grunn av det flotte arbeidet dere har gjort på Skullerud. Når det er sagt, lurer jeg på hvor hensiktsmesisg det er å arbeide ut fra en tanke om at terrengsykling som aktivitet er truet. Fakta er vel at det blir stadig flere terrengsyklister og stadig fler som får øynene opp for hvor gøy det er å sykle sti. At dette medfører noen konflikter er jo åpenbart, men egentlig er det vel grinebiterne som ikke vil ha sykler på stiene som er på vikende front? Jeg tror i hvert fall at om man skal kommunisere politisk er det bedre å presentere seg som en stor gruppe som må tas hensyntil, ikke en forfulgt minoritet.
|
|
|
[Re: larsdx]
09/10/2015 10:59
|
hvittsort
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg vil vel heller si at vi i NOTS ikke har vært flinke nok til å kommunisere hva slags trusler terrengsykling som aktivitet står ovenfor. Av alle verneforslagene som har vært ute på høring i år, har en betydelige andel inneholdt sykkelrestriksjoner. Nå som du er medlem, vil vi forhåpentligvis sørge for en såpass god kommunikasjonsflyt at du og alle andre medlemmer får bedre innsikt i det som skjer der ute.
Og jo flere terrengsyklister, jo flere konflikter og jo større behov for å skape forståelse og dialog. Dette er rollen til NOTS, og vi trenger både flere medlemmer og flinke folk i styret for for å kunne sørge for å dempe truslene.
|
|
|
09/10/2015 12:49
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At NOTS bare har 1200 medlemmer når det selges 200 000 terrengsykler i Norge hver år er veldig svakt! Meld deg inn her: http://www.nots.no/blimedlem/Og om du har enda mer tiltakslyst og meninger (dvs trolig om du leser dette) - meld deg som styrekandidat og få gjennom det du mener er viktig! valgkomite@nots.no. PS! Det er ikke så mye jobb som du frykter - det er et helt styre som jobber med sakene.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
09/10/2015 13:12
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
gir det noen andre fordeler å værra medlem, får man feks no'n rabatter eller no slikt på deler og lisenser og slikt eller?? 
|
|
|
09/10/2015 14:11
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka! 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: simenf]
09/10/2015 14:24
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At NOTS bare har 1200 medlemmer når det selges 200 000 terrengsykler i Norge hver år er veldig svakt!
Hvor mange av disse terrengsyklene selges til terrengsyklister?
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
09/10/2015 14:34
|
hvittsort
OP
Medlem
|
OP
Medlem
gir det noen andre fordeler å værra medlem, får man feks no'n rabatter eller no slikt på deler og lisenser og slikt eller??  Ja. Rabattavtalene er beskrevet på nots.no og vi jobber med å få på plass flere.
|
|
|
[Re: sanouka]
09/10/2015 15:41
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka!  Anbefaler alle å lese gjennom det norske bidraget. Selv om det kanskje var få deltakere, er det likevel interessant lesning, og såvidt jeg kan se er det fortsatt "naturlige" stier norske stisyklister helst vil ha, og som de ønsker interesseorganisasjonen skal jobbe for tilgang til. PDF av det norske bidraget her
|
|
|
09/10/2015 15:42
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
At NOTS bare har 1200 medlemmer når det selges 200 000 terrengsykler i Norge hver år er veldig svakt!
Hvor mange av disse terrengsyklene selges til terrengsyklister? [/quote] – Det blir nok å kunne stå enda mer samlet. Det er vi syklister pent nødt til nå. Det selges rundt 400.000 sykler i Norge i året, omtrent 200.000 av de er terrengsykler. [/quote] Sakset fra saken på forsiden
|
|
|
[Re: KKippernes]
09/10/2015 17:01
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka!  Anbefaler alle å lese gjennom det norske bidraget. Selv om det kanskje var få deltakere, er det likevel interessant lesning, og såvidt jeg kan se er det fortsatt "naturlige" stier norske stisyklister helst vil ha, og som de ønsker interesseorganisasjonen skal jobbe for tilgang til. PDF av det norske bidraget her I know, I know og det er synd for rekrutteringa. Vi får se. hvis Trysil kommer helt i boks med planene sine og lykkes så kommer det til å dukke opp helt nye grupper terrengsyklister og da tipper jeg en organisasjon som NOTS til slutt forstår hva som skal til for å øke medlemstallene sine. Å ligge her inne blant yppersteprestene for oppovercruxing og deres disipler å sanke medlemmer oppigjennom åra har jo (naturlig nok) ikke gitt det helt store resultatet. 
|
|
|
[Re: KKippernes]
09/10/2015 17:04
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[/quote] – Det blir nok å kunne stå enda mer samlet. Det er vi syklister pent nødt til nå. Det selges rundt 400.000 sykler i Norge i året, omtrent 200.000 av de er terrengsykler. [/quote] Sakset fra saken på forsiden [/quote] Og hvor mange av disse brukes i terrenget?
|
|
|
09/10/2015 18:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Håper jeg kan fortsette å sykle i lycra  Synes egentlig at det er flott at noen taler min sak som bruker av norsk natur på sykkel.
|
|
|
09/10/2015 20:11
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Håper jeg kan fortsette å sykle i lycra  Synes egentlig at det er flott at noen taler min sak som bruker av norsk natur på sykkel. Vanvittig jobb NOTS har gjort på tross av en liten medlemsmasse, nå vil de vokse så da er det mange sånne som deg i lycra som er en av kanskje så mange som 200k det de trenger, men da må de bli lokket ut fra grusen først uten å måtte bytte ut den HTn de allerede har i garasjen.
|
|
|
09/10/2015 20:36
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
– Det blir nok å kunne stå enda mer samlet. Det er vi syklister pent nødt til nå. Det selges rundt 400.000 sykler i Norge i året, omtrent 200.000 av de er terrengsykler. [/quote] Sakset fra saken på forsiden [/quote] Og hvor mange av disse brukes i terrenget? [/quote] Meg bekjent så finnes det ikke tall i Norge på det men, IMBA og Allegra jobber med tall som tar utgpkt i at ca 5% av terrengsyklistene er "Experts". En skikkelig gjennomprøvd og bombesikker vitenskapelig metode kan være da å si at ekspertene står for 10k sykler i året. Hvis de bytter hvert 3 år i snitt så kan man kanskje havne på ca 30k sykler i terrenget med rubb og stubb, inkludert de som nesten kun sykler sti på klubbsamlinger i Danmark til han med en DH sykkel i garasjen som "bare fikk tid til en helg i Hafjell i år". Salget av boka til Henrik kan også tenkes å gi en pekepinn hvis man hadde koblet salget opp mot Paretos prinsipp kanskje. Hvor salget av boka utgjør 20% av de reinspikka stisyklistene i landet, men jeg tviler på at salgstallene på boka er/offentlige.
|
|
|
09/10/2015 20:37
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka! President!
|
|
|
10/10/2015 04:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka!  Trysil kom deg i forkjøpet. På den annen side: NOTS bør vel ikke være noen stibyggeorganisasjon, men vårt talerør utad. Hvis dette er din fanesak, ville jeg faktisk vurdert om NOTS er riktig sted å engasjere seg.
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/10/2015 07:04
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka!  Trysil kom deg i forkjøpet. På den annen side: NOTS bør vel ikke være noen stibyggeorganisasjon, men vårt talerør utad. Hvis dette er din fanesak, ville jeg faktisk vurdert om NOTS er riktig sted å engasjere seg. Det er vel diskutabelt hvor sentralt på østlandet Trysil er. Stibygging i egen bakgård er ikke stibygging?
|
|
|
11/10/2015 09:02
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka!  Trysil kom deg i forkjøpet. På den annen side: NOTS bør vel ikke være noen stibyggeorganisasjon, men vårt talerør utad. Hvis dette er din fanesak, ville jeg faktisk vurdert om NOTS er riktig sted å engasjere seg. Jeg mener NOTS burde gjøre som IMBA Langt de fleste her inne mener at man ikke har noe å lære av IMBAs suksess som lokomotivet i bygging av tilrettelagte stier og sentre i US og det har jeg såklart fått med meg så jeg har ingen planer om å stille til valg...... jeg kan riktignok være gæærn men ikke så gææren ;-) Trysil er ikke sentralt på Østlandet men har som stor reiselivsdestinasjon pondus til å fungere som en øyeåpner gitt at hypotesen min og andres om mange nye brukergrupper stemmer. Utover dette er det meste sagt i div diskusjoner her inne så noen ny runde hvor jeg blir hengt og dengt er ikke noe poeng. Med Trysil inne og flere andre regioner inne i gamet med bygging av stier hvor den tekniske lista er lagt der hvor IMBA og de fleste andre utenlandske aktører mener den må ligge så er racet i gang og nå er det bare å vente et par år så har vi fasit........egentlig ganske spennende tider :-)
|
|
|
12/10/2015 08:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Håper jeg kan fortsette å sykle i lycra  Synes egentlig at det er flott at noen taler min sak som bruker av norsk natur på sykkel. Vanvittig jobb NOTS har gjort på tross av en liten medlemsmasse, nå vil de vokse så da er det mange sånne som deg i lycra som er en av kanskje så mange som 200k det de trenger, men da må de bli lokket ut fra grusen først uten å måtte bytte ut den HTn de allerede har i garasjen. Jeg synes du har endel merkelige utspill. Sånn jeg tolker deg så må man nesten ha lang vandring og hipster#enduro klær for å like så sykle på alt annet enn asfalt og grus. Jeg synes heller ikke noe om den oven i fra og ned holdningen mot de som liker å sykle på grus. Ha litt respekt for at andre ikke er helt like deg. Jeg driter faktisk litt i om det kommer et trailsenter på østlandet. Det jeg derimot ikke driter i er min rett til å ferdes i utmark på sykkel. Og det er denne retten NOTS må jobbe for at består.
|
|
|
12/10/2015 11:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg driter faktisk litt i om det kommer et trailsenter på østlandet. Det jeg derimot ikke driter i er min rett til å ferdes i utmark på sykkel. Og det er denne retten NOTS må jobbe for at består.
Helt enig! NOTS er ikke IMBA. Vi har ikke behov for å bygge stier i Norge på samme måte som i Junaiten. Sjekk forresten statuttene til NOTS: http://www.nots.no/statutter/Talerør og informasjon er sentralt, samt bidrag til vedlikehold. Ønsker du stisenter, bør det være grunneiere og turistorgaisasjoner som er mest naturlige som sentrale aktører.
|
|
|
12/10/2015 11:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er ikke meningen å "skyte" på deg. Men jeg skjønner egentlig ikke problemstillingen. Det er så mye sti som er tilgjengelig som er mulig å sykle på østlandet at jeg ikke forstår hvorfor et trailsenter bør være en fanesak?
Det at en del sykkelklubber ikke klarer å rekruttere handler sannsynligvis om helt andre ting en mangel på egnede steder å sykle.
Jeg synes Tour of Norway for kids er et godt eksempel på hvor mange som potensielt kan innrulleres i syklingen tidlig. Utfordringen er bare at det finnes lite karuseller lokalt eller evt. at klubbene som arrangerer ikke klarer å nå ut til almenheten (her kan man lære mye av skimiljøet).
Jeg mener bestemt at om man skal øke rekrutteringen må det skje lokalt og ikke sentralt. Er lite bærekraftig når man må bruke mer tid til transport (og er avhengig av kjøring) for å komme seg dit man kan få syklet,
|
|
|
12/10/2015 11:40
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg driter faktisk litt i om det kommer et trailsenter på østlandet. Det jeg derimot ikke driter i er min rett til å ferdes i utmark på sykkel. Og det er denne retten NOTS må jobbe for at består.
Helt enig! NOTS er ikke IMBA. Vi har ikke behov for å bygge stier i Norge på samme måte som i Junaiten. Sjekk forresten statuttene til NOTS: http://www.nots.no/statutter/Talerør og informasjon er sentralt, samt bidrag til vedlikehold. Ønsker du stisenter, bør det være grunneiere og turistorgaisasjoner som er mest naturlige som sentrale aktører. NOTS er IMBAs bittebittelillebror og vil trenge,som de sier selv, pondus i det videre arbeidet. Dette Henter IMBA gjennom en stor medlemsskare som har dukket opp bla i kjølvannet av arbeidet med etablering av lettere tekniske stier. Hva som gjør dette så kontroversielt at noen(i dette tilfellet meg) mener dette burde kunne være en god strategi for å sanke en stor medlemsmasse som gir den nødvendige pondus skjønner jeg ikke, spesielt ikke når gjeldene strategi (eller kanskje mangelen på det) har gitt såpass magre resultater på alle de åra. Jeg stiller jo også et spm om størrelsen på brukergruppa egentlig er stor nok til å skaffe seg noen pondus overhode. Den jobben som har vært gjort så langt tyder på det. Slik det ser ut så ser det mer ut som om aktiviteten som NOTS fremmer ikke har det helt store nedslagsfeltet, men at den tiltrekker seg noen helt eksepsejonellt kloke hoder som liker å jobbe frivillig. At Norge med røtter og stein og syltynt jordsmonn ikke har behov for å bygge stier er en uttalelse som er vanskelig å ta seriøst fra en som deg, men det må du gjerne mene. Alle rapporter/utsagn fra folk (utlendinger) som driver med utvikling av dette sier noe annet og det har altså Trysil valgt å ta til etterretning og ikke latt seg skremme av på tross av et relativt høyt kostnadsnivå ift hva dette koster i land med bedre jordsmonn lengre sør. Men som sagt tidligere i tråden så slipper vi jo snart å lure på om det er disse Sveitserne og Skottene som har rett eller yppersteprestene for naturlige stier som får rett. Satsningen i Trysil vil allerede etter neste sesong gi noen klare indikasjoner. Om det blir nok nye brukere til at det skal bli kommersielt interessant i et reiselivsperspektiv mener jeg muligens er usikkert, men at innmari mange fler kommer til å sykle "sti" ligger oppe i dagen.
Redigert av sanouka; 12/10/2015 12:11.
|
|
|
12/10/2015 11:42
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke meningen å "skyte" på deg. Men jeg skjønner egentlig ikke problemstillingen. Det er så mye sti som er tilgjengelig som er mulig å sykle på østlandet at jeg ikke forstår hvorfor et trailsenter bør være en fanesak?
Det at en del sykkelklubber ikke klarer å rekruttere handler sannsynligvis om helt andre ting en mangel på egnede steder å sykle.
Jeg synes Tour of Norway for kids er et godt eksempel på hvor mange som potensielt kan innrulleres i syklingen tidlig. Utfordringen er bare at det finnes lite karuseller lokalt eller evt. at klubbene som arrangerer ikke klarer å nå ut til almenheten (her kan man lære mye av skimiljøet).
Jeg mener bestemt at om man skal øke rekrutteringen må det skje lokalt og ikke sentralt. Er lite bærekraftig når man må bruke mer tid til transport (og er avhengig av kjøring) for å komme seg dit man kan få syklet, Til info, jeg sykler MYE grus, tom i lycra av og til. Landevei også faktisk.......og da (selvfølgelig) alltid i lycra 
|
|
|
12/10/2015 11:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg mener bestemt at om man skal øke rekrutteringen må det skje lokalt og ikke sentralt. Er lite bærekraftig når man må bruke mer tid til transport (og er avhengig av kjøring) for å komme seg dit man kan få syklet, Til info, jeg sykler MYE grus, tom i lycra av og til. Landevei også faktisk.......og da (selvfølgelig) alltid i lycra Tenk litt på dette (dette mener jeg viser problemstillingen): Det er veldig mange som begynner å sykle når de er voksne. Hvorfor startet de ikke når de var unge? Mangelen av håndbygde stier er ikke svaret
Redigert av sveinaa; 12/10/2015 11:55.
|
|
|
|
|