RST Renegade
|
Re: RST Renegade
[Re: mtbmaniac]
19/10/2015 12:22
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ja, jeg forstår at noen her har som arbeid å pushe BC... Before Christ? Vel bruker de stål, men så umoderne er vel ikke Surly og Salsa? 
|
|
|
[Re: Desmo]
19/10/2015 12:28
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forumets best bevarte hemmelighet, hvem er disse folka og hvorfor pusher halve forumet syklene deres? Litt som IKEA, man deler arbeidet med kundene/ forumbrukere. Alle får litt, og produsenten får økt salgsvolum. 
|
|
|
19/10/2015 12:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Forumets beste bevarte hemmelighet, hvem er disse brunsofafolkene og hvorfor pusher halve forumet syklene deres? Litt som IKEA, man deler arbeidet med kundene/ forumbrukere. Alle får litt, og produsenten får økt salgsvolum. BC har de produktene som veldig mange er fornøyde med. Hvorfor skal man ikke pushe gode produkter? Er jeg kjøpt og betalt av Yeti, siden jeg er Yeti-fanboy (eller har pushet det så mye jeg har kunnet)? Er det feil å pushe det man synes er bra, og ikke snakke varmt om det man synes virker dritt?
|
|
|
19/10/2015 12:36
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forumets best bevarte hemmelighet, hvem er disse folka og hvorfor pusher halve forumet syklene deres? Litt som IKEA, man deler arbeidet med kundene/ forumbrukere. Alle får litt, og produsenten får økt salgsvolum. Jøss, konspirasjonsteorier på høyt nivå her gitt. Overlater det til de mistenkte å skyte ned den, men læll: Det eneste som er sikkert er at det som er aller best i hele galaksen er den siste tingen Baronen har kjøpt seg, men jeg kan aldri si at det har vært låst til en spesifikk leverandør. Yeti, Banshee, Liteville og nå til sist Transition har alle vært verdens beste sykkel og ingen av dem kommer vel fra samme leverandør? Det er vel forskjell på å være entusiastisk og drive med lureri?
|
|
|
[Re: erikskon]
19/10/2015 12:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Yeti, Banshee, Liteville og nå til sist Transition har alle vært verdens beste sykkel og ingen av dem kommer vel fra samme leverandør? Det er vel forskjell på å være entusiastisk og drive med lureri?
Nå skal jeg være helt ærlig og si at Liteville var jeg litt kjøpt og betalt for å fronte i og med at jeg var i et "team" og konkurrerte med rævva resultater i enduro.
|
|
|
[Re: Sepeda]
19/10/2015 13:07
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Så vidt jeg vet er de fleste av Gresvigs tjukkkasmodeller 100% designet og testet i Norge.. Jeg blir meget imponert om dette designet er reell utvikling av rammer hva gjelder geometri og materiale. Jeg og andre har flere ganger utfordret Diamant/Nakamuras folk på forumet hva gjelder utvikling av rammer uten å få bekreftelser. Å sette opp en produksjonslinje av en gitt ramme er en meget kostbar affære. Dette gjelder i særlig grad for støping av karbonrammer. Jeg tillater meg å tvile på at fabrikkene i Taiwan eller fastlands-Kina setter opp egne produksjonslinjer med unik, norsk-utviklet geometri for det vesle norske markedet. Håper selvfølgelig at jeg tar feil. Det ville vært helt suverent om vesle Gresvig utviklet på linje med f.eks. Scott, Giant eller Cannondale Karbon mold koster noen kroner, så der bruker vi i hovedsak rammer fra Apro og Axman, men egen spec for aluproduksjon er ikke dyrt, og mye alurammer fra norske merker er custom for dem, spesielt alu fatbike. Vi utviklet ramma (og spec'en (på våre Mk2 fatbike sykler) som produsenten (Ideal, 3. største sykkelfabrikk i verden) fant ut at de skulle selge til blant andre Motobecane, Fuji, SE Bikes, Roleto (Sveits) og lord knows hvem andre, så de syklene hadde en haug med kloninger rundt hele verden. Sistnevnt merke brukte også Nakamura BigBob designfilen og endret bare merkenavnet og modellnavnet fra Bob til Joe. Aller første fat ramma vår hadde 16.5mm offset, så ble det 21.5mm for Mk2. Så kom det lette, symmetriske 190 rammer (ca 1580g for anodiserte produksjonsrammer og helt nede i 1280g for proto test rammer. Custom gafler fra CWI på disse F3 og BB 5.0 modellene, mens det var custom Ideal gafler på de rimeligere modellene. Ramma på siste generasjon BigBob 5.0 er helt ny, og tilbakemeldingene er svært bra. Terrengsykkel skrev i sin store fatbike test i siste utgave at ''Nakamura Big Bob er vårt soleklare valg til vintersykling''. Vintersykling er en relativt sentral aktivitet for en fatbike, så det utsagnet og ''Best på snø'' er ganske greie skussmål i test mot Canyon Dude, Specialized Fatboy og fire andre fine fatbikes. Ellers så er det ramme for innvendig gir på gang, pluss en ny ramme som skal ta 5.5'' dekk med nok klaring. Regner med at denne er klar til Global Fatbike day, så da kan det jo bli litt testing med videofilming og annet gøy mot varierende andre oppsett hvis det blir løse og fine forhold. Evt om det blir fastere snøforhold blir det 7.9kg fatbiken med 100mm felger og sånn ca. 4.6'' dekkbredde og om det blir klink is så blir det fatbiken med Kold Kutter oppsett, det funker relativt bra på glatta. Gøy blir det uansett. Ang utvikling så har dette blitt svart på flere ganger før, blant annet her: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1542589Tekst fra den snart 3 år gamle linken: ''Vi starter vanligvis prosessen med en ny modell (MTB, landevei, etc) med å teste en standardramme fra produsenten. I noen tilfeller er disse helt kurante som de er, men vi går ofte inn og endrer en del parametre som vinkler, lengder på rør, størrelser (15/17/19 vs 16/18/20, etc), type butting på de individuelle rørene (PG (plain gauge), DB (dobbeltbuttet), osv), type aluminium (6061, 7005, osv), BB bredde (68/73/100), type BB (gjenget, BB30, PF30, etc) og type styrelager (integrert, semi integrert, osv), OD på rørene, ID (for 27.2/30.9/31.6 pinne, osv), diameter og form på kjedestag, setestag, eventuelt hydroformete rør, osv. Når det gjelder fatbike rammene er de offisielle produksjonsmodellene laget helt etter vår spesifikasjon, ikke basert på en standardmodell som fabrikken hadde (nærmest ikke-eksisterende på nåværende tidspunkt)''
(dette var fra januar 2013) NB: geometritabellene er langt fra hemmelige og trykkes i katalogen hvert år. De var i ferd med å bli lagt ut på websiden, men så dukket saken med Roleto sykkelen opp (begge fabrikkene som har hatt tilgang til designfilene nekter for å ha laget den for Roleto), så produktsjef Are ville holde igjen litt.
Redigert av Espen W; 19/10/2015 14:23.
|
|
|
19/10/2015 13:25
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Til mitt bruksområde på Fb, og sikkert ikke bare meg. Lange turer. Vel lange og lange. 3-6 timer. Der hvor jeg er innom alt. Og bruker det til rolig sykling 57-63 prosent. Liker jeg stabil sykkel. At den ikke er råeste i kruksene, gjør meg ingenting. Sette meg på en fb som veier mye, er helt uaktuelt. Og prosenten vil øke med en tyngre sykkel, selv om den flyr i kruksene. Ja, jeg er vekthore. Fy f..n det er gøy med lett fb. Lett grussykel/klatresykkel. Hadde jeg levd for kruksing. Klart jeg hadde brukt annen fb. Det er godt vi er forskjellige. Ellers hadde vi syklet med det samme. Hva skulle vi skrevet om da. ---- Kjerringa, uf a meg. Det hadde vært verre.
|
|
|
[Re: Espen W]
19/10/2015 14:30
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...egen spec for aluproduksjon er ikke dyrt, og mye alurammer fra norske merker er custom for dem, spesielt alu fatbike. Espen - tusen takk for grundig og avklarende svar! I dette tilfellet er jeg bare glad for at jeg tok feil, i hvert fall hva gjelder alu-rammmer  Så håper vi - og svært mange av oss her inne er dine trofaste kunder - at det ordner seg slik at geometri for alle modeller kan legges ut på nett sammen med full oversikt over alle komponenter.
|
|
|
[Re: rørleggern]
19/10/2015 15:51
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Til mitt bruksområde på Fb, og sikkert ikke bare meg. Lange turer. Vel lange og lange. 3-6 timer. Der hvor jeg er innom alt. Og bruker det til rolig sykling 57-63 prosent. Liker jeg stabil sykkel. At den ikke er råeste i kruksene, gjør meg ingenting. Sette meg på en fb som veier mye, er helt uaktuelt. Og prosenten vil øke med en tyngre sykkel, selv om den flyr i kruksene. Ja, jeg er vekthore. Fy f..n det er gøy med lett fb. Lett grussykel/klatresykkel. Hadde jeg levd for kruksing. Klart jeg hadde brukt annen fb. Det er godt vi er forskjellige. Ellers hadde vi syklet med det samme. Hva skulle vi skrevet om da. ---- Kjerringa, uf a meg. Det hadde vært verre. Mente lett fb og lett grussykkel/klatresykkel.
|
|
|
[Re: rørleggern]
19/10/2015 22:31
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Til mitt bruksområde på Fb, og sikkert ikke bare meg. Lange turer. Vel lange og lange. 3-6 timer. Der hvor jeg er innom alt. Og bruker det til rolig sykling 57-63 prosent. Liker jeg stabil sykkel. At den ikke er råeste i kruksene, gjør meg ingenting. Sette meg på en fb som veier mye, er helt uaktuelt. Og prosenten vil øke med en tyngre sykkel, selv om den flyr i kruksene. Ja, jeg er vekthore. Fy f..n det er gøy med lett fb. Lett grussykel/klatresykkel. Hadde jeg levd for kruksing. Klart jeg hadde brukt annen fb. Det er godt vi er forskjellige. Ellers hadde vi syklet med det samme. Hva skulle vi skrevet om da. ---- Kjerringa, uf a meg. Det hadde vært verre. Jepp. Vi er helt klart veldig forskjellige. Jeg bryr meg lite om vekt, men er ganske glad i teknisk sykling og et par timers turer med lykt vinterstid. Om det er isete har jeg nok av stisykler med piggdekk. Har attpåtil greid å samle sammen 2 rimelig hele sett med Feite Freddies til den bruken, i tillegg til en del sett med ISP. For meg handler fatbike om smale, opptråkka stier som ligner opplevelsen av sti om sommeren, bare i en smuuudere utgave. Mer fart, mer flyt. Men jeg savner det tekniske, det å kunne føle flyt i fart gjennom steinparti, det å måtte velge riktig linje, å bunnyhoppe hinder på stien. Vekt bryr jeg meg lite om, til referanse så veier stisykkelen 15,6 kg sist jeg veide den. Isbilen tror jeg veier litt mer...
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
20/10/2015 07:32
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Akkurat det jeg mener. Leste en morsom sak i ts bladet. At De katogoriserte fb i 3 klasser. Det stemmer jo ganske bra. De som bruker fb på tur, sti eller trening. Og da kjøper man seg fb etter sitt behov. Og kanskje modifiserer den til å bli enda råere. Det er desverre slik at noen her inne tror de sitter på gull. Og alt annet er dritt. For sitt bruk er det kanskje gull.
|
|
|
20/10/2015 11:12
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men så er det forståvidt fullt mulig å lage en sykkel som kan brukes til flere ting. Eksempelvis kjedestagslengde, ved å bruke sliding dropout kan samme ramme settes opp på forskjellige vis, med enten breie og store felger+dekk med lange stag for god flyt og helt overlegen fremkommelighet på myke underlag, eller med korte stag og smalere (likevel 4+) dekk for lekenhet og gøyhet.
|
|
|
[Re: erikskon]
21/10/2015 14:23
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det eneste som er sikkert er at det som er aller best i hele galaksen er den siste tingen Baronen har kjøpt seg 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
|
|