Har nevnte bakhjul. Bosset med 3 paller (pawls) totalhavarerte nylig. Det ser ut som dette Den ringen med mothaker inni navet, ratchet heter det kanskje, hvordan kan man avgjøre om den også bør byttes? Er det i det hele tatt mulig å bytte denne på dette hjulet? Evt hvordan?
Re: Bontrager Race Lite baknav/boss, utslitt?
[Re: asfalt]
#201433223/09/201522:06
Bontrager kjøper stort sett hjula fra DT swiss og det kan se ut som om navet ditt er et DT 370/Onyx. Hvis denne antakelsen stemmer så lar ringen seg bytte, men du må ha et spes verktøy fra DT og den sitter som fy siden den dras til hver gang du tråkker. Er alle tennene på plass og du ikke kan se noen hakk eller skader etter at du har renset opp inni der så er det bare å la den stå. Jeg kjørte halve sesongen i fjor med en av tennene borte og det gikk greit.....har bytta siden da dog. Disse navene har hatt litt trøbbel med bosset, alt skranglet på mitt bakhjul etter endt sesong i fjor og bytta ringen og bosset, men i år har ting oppført seg. Mulig de har endret litt på produksjonen og fått orden på bosset. PS: Ratchet er ikke ringen, et slikt inngrepspunkt tilhører pale boss. På et Ratchet boss så er det ikke paler men to tannhjul som låser seg mot hverandre. Det er bla det bosset DT har skaffet seg sitt gode rykte på siden det er deres egen patenterte løsning på frihjul.
Redigert av sanouka; 23/09/201522:13.
"It never gets easier, you just go faster."
#201433823/09/201523:11
Akkurat et slikt hjul har jeg Bontrager Race Lite TLR 29 Her skriver de dessverre ikke hvilket nav hjulet har. Er Bontragerkjennerne enig i at det er slik nytt boss jeg trenger:
Jeg skal rengjøre og studere/få tatt et godt bilde av mothakene. Jeg har en del sært verktøy i sykkelkofferten. Kanskje har jeg det som trengs? Hvordan ser det ut?
#201444024/09/201508:27
Ang bosset så er det beste å ringe/maile Foss sykler så er du helt sikker på at du får riktig. PS: Et boss kan virke totalhavarert, men en skikkelig rens av palene og det alt det andre kan sammen med en oppsmøring være nok.
[Re: sanouka]
#201445424/09/201508:50
Slik ser bosset ut. Jeg har byttet samtlige paller to ganger i sommer. Etter siste havari er også sporene pallene ligger i nokså deformerte. At det samme har skjedd to ganger, får meg til å lure på om mothaksringen inni er slitt. Jeg sykler litt hardt i kupert terreng med mange akselerasjoner i bratte stigninger. Kanskje det sliter ekstra.
#201446124/09/201509:03
Det er ihvertfall nok gjørme og drit inni der til å lage skade Et nytt boss av disse typene koster ikke allverdens ca 700 800 kr. Få et nytt boss og en ny ring og rens oftere så kan det hende det varer lengre. Evt vurder et nytt hjulsett med Ratchet løsningen feks.
Redigert av sanouka; 24/09/201509:04.
#201446424/09/201509:07
Ja kjøper nytt, bare jeg blir sikker på det riktige. Foss er mailet. Er det forresten mulig å konvertere navet til andre typer boss, på en middels enkel måte?
#201446824/09/201509:13
I teorien ja, men neppe IRL. Med godt vedlikehold så skal en som ikke har PRO trøkk i beina ikke klare å kjøre i stykker et sånt boss to tre ganger ila en sesong. Hvis det er et DT boss så er vedlikeholdet greit også siden bosset bare kan nappes av uten verktøy. Er man skikkelig lat så kan man jo tom bare dra det av med kassetten på og rense/smøre.
[Re: sanouka]
#201447524/09/201509:46
Og som du sier er det bare å dra ut bosset og rengjøre. Mykt lagerfett av noe slag må vel være bra å smøre med. Noe som ikke er så hardt at det stivner og påvirker pallenes bevegelse nå som det blir kaldere, men samtidig ikke en olje som renner vekk hvis det blir varmt inni der, feks i lange nedkjøringer.
#201448724/09/201510:00
Mange meninger om smøring og man får kjøpt spesifikke produkter fra produsenter, men jeg gjør det enkelt og bruker seig kjedeolje for våte dager og det funker bra.
#201939207/10/201514:52
Monterte flunke nytt boss idag, av rett type ifølge trekimportør. Etter 20min i marka var det knas og et boss/frikrans som satt fast. Vel hjemme konstaterte jeg at en av palene hadde vrengt seg, og fått noen kutt på spissen. Siden jeg stoppet å sykle umiddelbart, klarte bosset , de to andre palene og fjæra seg. Det er slitasje, hakk og en del avrundinger i stjerna palene griper tak i. Kan ikke forstå annet enn at det er årsaken, så jeg må prøve å få byttet denne.
Verktøyet jeg fikk tips om lengre opp er relativt kostbart. Kanskje jeg kan få et sykkelverksted til å hjelpe meg ta ut det gamle, eller at det fins en alternativ "hack" på nett. Jeg har et sykkelverktøy som nesten passer perfekt inni.
Fikk ut gjengeringen med kuttskive på dremel og spisst flatjern og hammer. Ikke helt enkelt å finne nytt. Ganske grove gjenger, ser grovere ut enn gjengeringen hos deler.no til dt swiss 370. På vedlagte bilde er avstanden på skyvelæret 8mm. Altså 5 "topper" på 8mm. Diameter på ringen er 34mm. Det skulle gi en gjengestigning på 8mm delt på 4 omdreininger = 2. M34 x 2, ganske forskjellig fra gjengeringen i linken og på bildet M34 x 1
Har hatt akkurat det samme problemet med mine RL hjul. To ganger i år har det blitt totalhavari, første gangen i våres så på nytt ti minutter ut i den første guidede turen på utflukt!
Skjer det en gang til blir det nytt bakhjul/hjulsett, eventuelt bygge om til annet boss/nav hvis det lar seg gjøre!
Foss har antakelig ny gjengering som passer min gjengestigning. Får vite det over helga.
Kjøpte du nytt boss? Eller bare nye paler og fjær. Jeg havarerte to splitter nye boss av rett type, 20 min ut i skogen. Omtrent i samme bratte stigning begge ganger. Skulle gjerne bygd om, men nå har jeg et nytt boss liggende, og gir det ett forsøk med ny ring.
Leverte til den lokale Trek sjappa, som byttet bosset... Når jeg oppgitt leverte gang #2 fikk jeg høre at de hadde hatt flere innom med samme problem med det bosset.
#202132013/10/201513:09
FOSS SYKLER, importør av TREK kunne ikke hjelpe meg med ny gjengering. Den var visst ikke ment å skulle byttes på akkurat dette navet, selv om den kan skrus ut. Noe som ikke er ment å byttes kan vel ikke kalles en slitedel. Så den skulle vel aldri kunne bli utslitt..
Å gi meg et nytt hjul, når de ikke kunne skaffe reservedel, var heller ikke mulig. Et Bontragerhjul har altså en forventet levetid på et par sesonger, hvis en sykler i terreng 1-2 timer 3-4ganger pr uke april-okt. Så kjøp Mavic, Shimano og andre godt kjente merker du får tak i reservedeler til, er min lærdom.
For min del må jeg prøve å gjenge om en ring i M34x1 til M34x2.
#202211515/10/201508:45
Jeg forstår du er en ivrig hjemmemekaniker asfalt. Det er vel og bra, og du skal ha kudos for å prøve å reparere alt selv. Jeg forstår du sykler mye, så noe vedlikehold og bytte av slitedeler må påregnes.
Bontrager hjulet som satt originalt på din sykkel er midt på treet i kvalitet og pris. Langt i fra bunn, men ikke helt i toppen heller. Navet ditt er basert på DT Swiss sitt 370 nav med 3 palet boss, men IKKE helt likt. Tannringen som palene griper i kan bl.a ikke byttes, og har en annen gjengestigning en 370 navet (som du har funnet ut). Hjulet bygger på samme prinsipp som mange andre hjul. Tannring i navet, og boss med paler. Du nevner Mavic som ett bedre alternativ. De bruker et lignende system, og kan heller ikke bytte denne tannringen (CrossMax, CrossRide, CrossOne). En rekke andre mid-range hjul gjør det samme uten å gå inn på spesifikke merker og modeller.
For en som er glad i å skru som deg, så kan et Shimano nav være en god løsning. Der kan de fleste deler byttes uavhengig av hverandre. Du kan åpne og rense og smøre å fikse flere ganger i sesongen for å holde navet i perfekt stand helt til felgringen er så bulka og sliten at den dør etter noen år.
Dette er imidlertid mer en hva de fleste gjør hjemme. Om man skal levere inn til service på verksted løper utgiftene fort, og det tar ikke lang tid med mye bruk før man er i samme prisområde som det koster å kjøpe et nytt hjul. Man kan la være å ta service på Shimano hjul for å spare utgiftene, men da vil også ett Shimano nav få utslitte ytre kulebaner som ikke kan byttes på Shiamno heller. Bruk og kast mentalitet? Javel... men sånn er det nå en gang blitt.
Lykke til med omgjenging av navet. Håper for din del at du får det til slik at du kan fortsette å bruke Bontrager hjulet ditt i mange år til.
Knut Lønnqvist, Foss Sykler
#202213715/10/201509:04
Poenget er at det er fullt mulig å bytte gjengeringen, det fins endog dedikerte verktøy som selges av DT Swiss til formålet. Jeg nekter å tro at en slik ring ikke hadde latt seg oppdrive et sted i Treksystemet. Rett og slett labert servicenivå når jeg etter to år står med et ubrukelig hjul fordi slitedeler er utilgjengelig. Flott økonomi for Trek og Bontrager at kundene må kjøpe nytt istedet for å vedlikeholde.
Mange terrengsyklister liker/må skru og fikse selv, i mangel på et godt lokalt sykkelverksted som har deler på lager. I stedet for at vi skal vente på at et verksted skal bestille deler og montere, kan vi med fremvekst av nettbutikker og deling av erfaring, metoder og fremgangsmåter via forum, like gjerne være "sjølberget".