Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka

Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka #2019762 08/10/2015 12:36
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har sett frem til denne utgaven og reagerer med litt skuffelse når jeg leser siste utgave. Ikke fordi det er dårlig på noen måte, tvert i mot, det var en bra utgave som handler om både esykler og 27+. Men litt skuffa blir jeg jo når jeg ser at redaksjonen slår fast at esykkel i marka er ulovlig. Ja, jeg har lest konklusjonen av samtalen med klima og miljødepartementet. Tidligere i år pratet jeg med fylkesmannen for Oslo og Akershus som kunne fortelle meg at de anså dette som lovlig. Jeg liker derfor å tviholde på at jeg ikke gjør noe galt på mine turer, liker mindre å lese ting som konkluderer med at jeg gjør noe galt (:

Jeg har aldri opplevd at noen har ropt etter meg at dette er ulovlig, slik en av Terrengsykkels skribenter opplevde. Og jeg håper å slippe å oppleve det, men jeg er redd sannsynligheten for å oppleve dette øker etter hvert som flere leser denne utgaven. Jeg kjenner meg igjen i det som beskrives i bladet, følelsen man har når man er ute i marka med esykkel, man vil helst ikke prate for mye med de man møter, bare komme seg bort.

Jeg er en av de som bruker esykkel fordi jeg akkurat nå ikke har mulighet til å bruke sykkel uten "e", men det synes ikke utenpå. Trollene som lusker rundt i marka med stokker er muligens ikke så interessert i å spørre først. Og ærlig talt ser jeg for meg at jeg kan bli lei av å måtte forsvare meg til folk om jeg blir konfrontert med dette til stadighet.

Redigert av knut77; 08/10/2015 12:54.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019788 08/10/2015 13:15
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er veldig usikker på hva jeg synes om elektriske sykler i marka,
det ubetinget positive er at det kan få flere ut i marka.

Men jeg ser skyer i horisonten,
det markedsføres elektriske fulldempede sykler som har like høy eller høyere motoreffekt enn mopeder.
Det er en smal sak for en teknisk begavet og bygge om en fulldempet MTB til en Esykkel med drift på begge hjul.
Fantastisk fremkommelighet kombinert med gode fartsressurser, oppover, bortover og nedover.

Ser for meg at det kan bli litt ville tilstander.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019797 08/10/2015 13:29
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Hele problemet er friluftsloven §4 og formuleringen "derunder sykkel med hjelpemotor".

Før mars 2015 var alle sykler med hjelpemotor definert som motorkjøretøy -med unntak av de som var godkjent av hjelpemiddelsentralen

Det var altså ikke forskjell på en EU-godkjent 250W elsykkel eller en 1000W el-moped før mars 2015

I 2007 prøvde man til og med klargjøre hva det punktet egentlig betød i et rundskriv om friluftsloven (se "3.2.2 Sykling"): https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/t-307-/id475481/

Quote:
Betegnelsen «tråsykkel» omfatter ikke sykkel som er utstyrt med hjelpemotor. Disse omfattes av motorferdselloven, jf friluftslovens § 4.

Med lovendringen i 2015 er det klart at elsykler regnes som tråsykler og det virker som at lovgiver glemte å endre friluftsloven.

Den gamle formuleringen ("derunder sykkel med hjelpemotor") er åpenbart utdatert og meningsløs etter lovendringen i 2015!

Thomas
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: ScottRacing] #2019799 08/10/2015 13:33
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: ScottRacing

....
Ser for meg at det kan bli litt ville tilstander.

Du omtaler elektriske mopeder, som er motorkjøretøy og definitivt ikke har lov å ferdes i marka.

Thomas
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: ScottRacing] #2019806 08/10/2015 14:05
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ja, jeg har ingen ønske om å strekke strikken lenger. Det får holde lenge med esykkelen, jeg er helt enig i at elmopeder får holde seg på veien, og da snakker jeg også om de som bare har en litt større hjelpemotor enn esykkelen.

-Ville du brukt esykkel i marka om du plutselig havnet i en situasjon som gjorde at du trengte en slik for å komme deg ut? Er svaret "nei - da ville jeg heller kuttet stisykling", så er det enkelt, da er man i mot esykkel. Er svaret at man hadde satt pris på den muligheten så er man vel for esykler i marka... Så enkelt mener jeg det er å ta stilling til dette. De fleste slipper å ta den avgjørelsen med det første, men mange vil kanskje møte på problemstillingen før de er alt for gamle.

Jeg er for øvrig klar over den endringen i lovteksten og tviholder på svaret fra Fylkesmannen, jeg gjorde dem oppmerksom på endringen som allerede var skjedd.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019907 08/10/2015 20:09
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hold friluftsliv motorfritt sier jeg. Glad for enhver konklusjon som peker på at esykler er eller blir forbudt på stier. Håper bare at lovgivere kan rydde opp og få det avklart på alle mulige måter at vi ikke vil ha motorsykler på stiene.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019916 08/10/2015 20:25
R
RunM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Jeg er uenig i at man bør holde marka fri for e-sykler.

Enhver "ting" som bidrar og gjør det lettere for for folk å komme seg ut og oppleve naturen er positivt, så lenge det ikke forurenser eller ødelegger.

Det er mange av oss som ikke er hverken i god form eller har full førlighet av en eller annen grunn. Hvis en el-sykkel kan bidra til at disse menneskene kommer seg ut, og kanskje også får ett lite spark bak for å komme seg ut mer.

Uvilje mot å tillate lovlige el-sykler i marka er bare tull.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: RunM] #2019926 08/10/2015 20:39
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man kan da vel få til unntak fra forbud for de med spesielle behov? Vi har da allerede etablerte ordninger som hjelpemiddelsentralen.

Dårlig form er ikke en god grunn til å motorifisere friluftsliv. Dersom man trenger motor for å komme seg ut i skogen og opp i fjellet så tror jeg heller vi må jobbe videre med å spre hvor fantastisk flott og moro det er, sånn at folk blir motivert til å komme seg uten å måtte kjøpe dyre eksykler.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: erikskon] #2019927 08/10/2015 20:51
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det eksisterer ingen ordning for behovsprøvd unntak/tillatelse og Hjelpemiddelsentralen deler ikke lenger ut esykler.

Jeg har sjekket ja (:

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019929 08/10/2015 20:54
Loki Offline
Besatt
Besatt
Et forbud må ha en årsak, på hvilket grunnlag skal esykkel forbys?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: Loki] #2019945 08/10/2015 23:17
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Loki
Et forbud må ha en årsak, på hvilket grunnlag skal esykkel forbys?

Motorisert ferdsel. Skjønner ikke helt at dette er noe å lure på. Fordi de er stillegående og "plombert"?

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019952 09/10/2015 05:01
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er helt uenig i at det skal være totalforbud. For personer med nedsatt funksjonsevne og førlighet bør det være høyde for bruk av elassistert sykkel. Jeg synes det er helt fantastisk at teknologien har kommet så langt at personer med slike problemer alikevel har muligheten til å dra ut og sykle sti. Sol knut77 skriver over her, enn om det var du som plutselig hadde det behovet? Hadde du vært like bastant og stått på kravene dine?

Jeg er enig at fri bruk ikke er greit, at ikke hvem som helst skal få lov å sykle elsykkel i marka. Synes i tillegg at et krav som i dag om at syklene er elassistert, ikke at de kan drives med kun motor, er på sin plass.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: JoachimV] #2019953 09/10/2015 05:07
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JoachimV
Motorisert ferdsel.
Det er ingen årsak. Forbudet mot motorisert ferdsel i utmark har en begrunnelse, den er ikke uten videre overførbar til esykkel.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019961 09/10/2015 05:33
olechr Offline
More than words
More than words
Ønsker El sykkel velkommen så det holder. Jeg ser hvor mange som nå får opp livskvaliteten igjen. I butikken så er det nesten uten unntak folk med problemer som er å sjekker ut pris på terreng elsykkel. Mange har feks hjerteproblemer som gjør at de ikke kan sykle mer i skogen. Når de kjøper seg el sykkel så kan de igjen gjøre det de elsker. Kjenner flere som har det slik nå og de er helt i skyene etter de endelig har vært på tur.

Ser heller ikke hvorfor det skal være noe problem. Man kjører like fort eller fortere med en vanlig sykkel på teknisk sti. Samtidig er det rom for flere brukere i marka som er der fordi de har det gøy og trives. Er nok av surpomper med gammel skiforenings anorakk som bare syter. :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: olechr] #2019962 09/10/2015 05:38
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: olechr

Ser heller ikke hvorfor det skal være noe problem. Man kjører like fort eller fortere med en vanlig sykkel på teknisk sti. Samtidig er det rom for flere brukere i marka som er der fordi de har det gøy og trives. Er nok av surpomper med gammel skiforenings anorakk som bare syter. :-P

Hva slags vanlig sykkel for sånn vil jeg ha, kan jeg hente i dag? Her sykles det bortover og oppover i skauen (antar Kbg ikke er teknisk?) på esykkel så det får enduro til å se kjedelig ut. Kan jeg sykle forte bytter jeg selvfølgelig ut endurosykklen.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019966 09/10/2015 05:50
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Har sett lovleg elsykkel spinne i halvsirkel på flatmark etter 2-3m frå stilleståandes. Var ikkje akkurat vanskeleg å sjå spora etterpå. Så er litt skeptisk til totalt frislepp på sti i marka. Ser for meg elsykkel på litt vått føre oppover ein sti som spinn litt på bakhjulet og grev seg ned i stien. Stiller meg også litt spørsmålet om kor mange gongar kan ein f.eks sykle Garnisonen i Trondheim iløpet av ein time med elsykkel.

For dei med funksjonshemmingar så ser eg dog fordelane og kanskje behov for opning i lovverket f.eks.

Redigert av TrondAM; 09/10/2015 06:47.
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: olechr] #2019968 09/10/2015 05:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det lär ju helt klart gå fortare där det går oppöver.

Risken/chansen beroende på hur man ser det är ju att folk syklar mycket mer och oftare på en del stiar eftersom det går klart fortare och enklare att ta sig opp igjen.

Jag har egentligen inget i mot elsykkel i marka men jag är väl inte helt positiv om för exempel våttakammen i praktiken blir "heisbaserat" dh sykling på grund av el-syklar.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019972 09/10/2015 06:17
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Syns elsykkel er fantastisk og bør overhodet ikke forbys noe sted, men en bør håndheve dagens begrensninger (som noen faktisk har brukt hodet på å klekke ut) og unngå at elmopeder gir lovlige elsykler og elsyklister dårlig rykte.

De som sykler fort velger neppe en lovlig elsykkel i stedet for vanlig tråkamel uansett. Det går ikke fort nok, gir ikke nok treningsutbytte og blir ikke lekent nok.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019973 09/10/2015 06:18
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå må vi vel også huske at han som testa elsykkel i bladet muligens har litt over gjennomsnitt god form kanskje?

MAn må fortsatt tråkke for å få framdrift på en elsykkel.
De som ikke sykler i marka fordi det er så tungt, vil fortsatt synes det er tungt med elsykkel tenker jeg. Dessuten er vel prisen i seg selv et argument for at det ikke blir noe utbredt problem. Veldig få ikke-super-entusiaster som er villige til å bla opp over 20 000 spenn for en nisjesykkel. (iallefall så langt, de kan jo bli billigere)

Jeg sover enn så lenge godt om natta :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: grr] #2019975 09/10/2015 06:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: grr

De som sykler fort velger neppe en lovlig elsykkel i stedet for vanlig tråkamel uansett. Det går ikke fort nok, gir ikke nok treningsutbytte og blir ikke lekent nok.

Det sista kan säkert stämma men de två första tror jag inte gäller för rätt många. Det är nog en hel del som syklar sti mest för att sykla tekniskt nedför och inte för att få treningsutbytte. En tur i för exempel bymarka i trondheim skulle också gå klart fortare för alla om de hade en el-sykkel för att det alltid blir så pass mycket oppför. Om det är platt eller småkuperat så är nog inte en el-sykkel så mycket snabbare.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019979 09/10/2015 06:38
N
Nettopp Offline
Entusiast
Entusiast
N
Jeg ser mye eldre folk som har glede av el-sykkel i marka, og har ingen ting i mot at det sykles med el-sykkel på skogsbilveiene selv om det vel strengt tatt ikke er tillatt. På sti og i utmark er jeg i mot et frislipp, dette vil gi flere konflikter grunnet økt fart og økt slitasje. Argumentet om at dette gir flere muligheten til å sykle på sti er kanskje prisverdig nok, men et sted må man trekke grensen. Det blir som å tillate nattkikkert og jakt fra bil/ATV fordi noen ser dårlig og er dårlig til beins.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019983 09/10/2015 06:50
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Det største problemet her er vel at grensen mellom elassistert sykkel og elmoped blir glidende og og dermed vanskelig å se hva som er hva (også for de som skal håndheve dette), derfor synes jeg det er greit med et generelt forbud mot elsykkel på sti og at det er ok på grusvei. Synes ikke folk som bare er slappe skal få unntak.

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2019986 09/10/2015 06:56
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg skal innrømme at jeg sykler i skogen pga nedoverbakkene, og tanken på å få en motor på sykkelen som gjør at jeg nesten ikke bruker krefter på å få sykkelen til toppen høres MEGET besnærende ut. Det blir, som fredriks sa, nesten som å få et heisbasert DH-anlegg rett utafor døra.
Jeg liker tanken, og om det skulle bli noe problem med at stiene blir "gravd opp" og ødelagt pga spinning under våte forhold, så får vi sette oss ned og løse problemet da og ikke nå før vi vet hva som vil skje.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: JoachimV] #2020005 09/10/2015 07:21
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JoachimV
Sitat: olechr

Hva slags vanlig sykkel for sånn vil jeg ha, kan jeg hente i dag? Her sykles det bortover og oppover i skauen (antar Kbg ikke er teknisk?) på esykkel så det får enduro til å se kjedelig ut. Kan jeg sykle forte bytter jeg selvfølgelig ut endurosykklen.
Hva er det egentlig du mener? Tipper Ole mente her at man sykler fortere med vanlig sykkel sammenlignet med elsykkel... Altså, man sykler fortere med en vanlig endurosykkel enn en endurosykkel med elmotor, dette antar jeg kommer av vektforskjellen....

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2020008 09/10/2015 07:24
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sykla nok raskare i enkelte terrengtypar utan elmotor (spesielt nedover), men akselererer garantert raskare uansett terreng.

Redigert av TrondAM; 09/10/2015 07:26.
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: H.Iversen] #2020032 09/10/2015 07:42
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: H.Iversen
Hva er det egentlig du mener? Tipper Ole mente her at man sykler fortere med vanlig sykkel sammenlignet med elsykkel... Altså, man sykler fortere med en vanlig endurosykkel enn en endurosykkel med elmotor, dette antar jeg kommer av vektforskjellen....

Må såfall være nedover dette utlignes, jeg presiserte vel opp-bort. Og det er det argumentet der jeg ikke kjøper. Det som skjer nå er at esyklene får adskillig mye mer aksellerasjon og fart på stiene, noe jeg ikke helt ser hvordan noen andre enn de som kjører dem selv kan være tjent med. Esyklene nå kommer i terrengvarianter og FS, det er bare noen kilo og enorme kontraster i Watt som skiller fra "vanlige" sykler.

Redigert av JoachimV; 09/10/2015 07:44.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2020056 09/10/2015 08:26
Loki Offline
Besatt
Besatt
Slitasjeargumenter er noe farlig og bruke; plutselig er all sykling på sti forbudt.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: Langbein Rise] #2020072 09/10/2015 08:46
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Langbein Rise
Det største problemet her er vel at grensen mellom elassistert sykkel og elmoped blir glidende og og dermed vanskelig å se hva som er hva (også for de som skal håndheve dette), derfor synes jeg det er greit med et generelt forbud mot elsykkel på sti og at det er ok på grusvei. Synes ikke folk som bare er slappe skal få unntak.

Skillet er ikke "glidende", men 100% klart:

* Maks 25km/t
* Maks 6km/t assist
* Maks 250W motor

At lettere håndheving skal være et argument i utmark, men ikke på vei/GS/fortau forstår jeg ikke.

Folk som "bare er slappe" sykler ikke i utmark, se sitter hjemme foran TV eller PC...

Thomas
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: tparsli] #2020110 09/10/2015 10:21
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Hm, er litt artig dette. I hine dager hadde jeg en Puch Maxi (moped), utstyrt med slureclutch og pedaler. Pedalene måtte brukes for å komme opp de værste kneikene, og hvis man gikk bensintom. På slettene gikk den greit 40.

Senere ble det trimsett etc men det er en annen historie...

Poeng: det er en moped, eller det stikk motsatte av en elsykkel (må hjelpe doningen opp bakkene, ikke omvendt). Skal du kjøre den lovlig, må du kjøre på vei, og med hjelm, selv om den går langsommere enn en eSykkel stort sett overalt.

Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka [Re: knut77] #2020229 09/10/2015 15:21
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: knut77
Men litt skuffa blir jeg jo når jeg ser at redaksjonen slår fast at esykkel i marka er ulovlig. Ja, jeg har lest konklusjonen av samtalen med klima og miljødepartementet.

Vil bare presisere følgende; Teksten fra Klima- og miljødepartementet er tatt fra et skriv som blant annet ble sendt ut til flere sykkelbutikker, så det er ikke en samtale i den forstand.

Vi "slår ikke fast" annet enn det vi ble opplyst om, og det må vi forholde oss til. Jeg syns jo det høres spesielt ut at Fylkesmannen i Oslo og Akershus anser det som lovlig når Klima- og miljødepartementet ikke gjør det.

Hva angår konklusjonen, så mener jeg den er ganske åpen. Departementet skriver jo også at de ønsker en oppmykning av reglene.

Debatten om elsykler er veldig viktig, og den ønsker vi mer enn velkommen, så kjør debatt!

Ha en god sykkelhelg!

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support