Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Android med 8GB - hvorfor?

Android med 8GB - hvorfor? #2019757 08/10/2015 12:34
L
lektorHaugen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
L
Når telefonen min begynte å lommeringe helt på eget initiativ, fant jeg ut at jeg måtte ha en ny. Og jeg innrømmer det med det samme: Jeg gjorde ikke jobben med å orientere meg i markedet. Jeg leste riktignok noen anmeldelser i norske tidsskrifter og aviser, men gravde meg ikke fram til den lille skriften på butikkenes nettsider. Du vet, der de gjemmer alle spesifikasjoner som ikke akkurat fremmer salget.

Nåja. To og en halv høvding senere holdt jeg en Sony M4 Aqua i neven, og jeg var faktisk godt fornøyd. Rask var den, skjermen var diger, batteriet bra... Alt var fryd og gammen. Så sjekka jeg lagringskapasiteten. 8 GB! Det høres kanskje ikke så ille ut, men over 4 GB går til operativsystem, og sånn omtrent 3 går til bloatware. Det gir en hel GB med tumleplass til oppdateringer, egne apper, meldinger osv. Musikk og bilder legger man selvsagt på SD-kortet, men bloatware kan ikke flyttes dit, og heller ikke slettes. På noen uker er ROM-en dermed så full at man må prioritere hardt med hensyn til hvilke apper man vil ha. Ikke plass til både NSB-appen og aftenposten, for å si det sånn.

Mitt spørsmål til forumet er enkelt: Hva i alle dager er grunnen til at store firmaer sender ut sånne produkter? De kan neppe tjene mye penger pr solgte telefon, og alle som kjøper sånn svindel, vil vel sky merket som pesten i framtida? Er det en glipp, eller er det hele en del av en skummel strategi som jeg ikke skjønner noe av?

P.S: Skulle du ha lyst på en nesten ubrukt Sony M4 Aqua, skal du få min ekstremt billig, straks jeg har fått noe mer brukbart i hus.

Redigert av lektorHaugen; 08/10/2015 12:34.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: lektorHaugen] #2019763 08/10/2015 12:43
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke mulig å ha APPer liggende på minnekortet?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: Knirkekne] #2019764 08/10/2015 12:47
L
lektorHaugen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
L
Sitat: Knirkekne
Er det ikke mulig å ha APPer liggende på minnekortet?

Jo, og ellers hadde det ikke vært mulig å installere noen i det hele tatt. Men ikke hele appen ligger på minnekortet, og RAM er nødvendig for å gjennomføre installasjoner og oppdateringer, så i praksis fungerer det ikke særlig lenge.

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: lektorHaugen] #2019767 08/10/2015 12:51
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
- Root
- App2SD

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: HCO] #2019771 08/10/2015 12:54
L
lektorHaugen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
L
Sitat: HCO
- Root
- App2SD

En løsning, og jeg takker for den, men ikke egentlig svar på det jeg lurer på: Hva er det Sony tenker på når de sender denne telefonen ut på markedet? For uansett hvordan vi vrir på det, er det ikke en gang plass til at deres egen programvare skal oppdateres.

Redigert av lektorHaugen; 08/10/2015 12:54.

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: lektorHaugen] #2019784 08/10/2015 13:13
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Nå er det jo lovet at det skal komme Marshmallow (Android 6.0) til denne telefonen, og mye kan tyde på at den kan ha løst problemet:

"Adoptable Storage Devices is Google's new storage feature which essentially takes an external storage source (such as an SD card or USB drive) and formats it like an internal storage space. This means that app and personal data can be moved freely between a devices internal storage and its 'adopted' storage source."

(Kilde: https://www.androidpit.com/android-m-release-date-news-features-name)

I mellomtiden anbefaler jeg at du "downgrader" og deretter disabler de innebygde appene du ikke har bruk for, da sparer du en del minne.

Alternativt kan du gjerne sende M4-en i posten til meg. Tror det blir en gullegod telefon med Marshmallow på.

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: HCO] #2019792 08/10/2015 13:20
L
lektorHaugen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
L
Heh... Kan godt være du kan gjøre en deal på en M4 Aqua, ja. Jeg er såpass avhengig av mobilen etterhvert at jeg allerede har bestilt meg en 32 GB-modell av et annet merke - med mulighet for SD-lagring, den også.

Bra for Sony om de får løst dette problemet, for jeg har en lei opplevelse av å ha blitt svindla. Jeg har selvsagt allerede avinstallert oppdateringer og disablet de appene jeg ikke bruker, men har likevel bare 533 MB tilgjengelig nå. (Og da er bare de appene jeg ha, installert.)

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: lektorHaugen] #2019878 08/10/2015 18:24
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, kjøp deg en Nexus eller en iPhone som har 16 gb og ikke mulighet for utvidelse for sd-kort.

Men jo, det er ganske dumt at noen leverer telefoner med så lite plass. Min Oppo kommer med 32 gb intern minne, men de fant ut at appene bare skulle bruke 2 gb, og uten mulighet for å flytte over til SD. Noe av det dummeste jeg har hørt, heldigvis lanserte de en fiks som gjorde at du kunne installere på samme måte som nexus, unified storage, så det ble løst ganske raskt.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: lektorHaugen] #2020355 10/10/2015 06:25
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Sliter med det samme med telefonene til unga. Forøvrig en LG telefon men vurderer å Roote osv men kjenner jeg er skeptisk.
HCO
Er det like enkelt som du gir uttrykk for her eller mye mikkmakk?

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: lektorHaugen] #2020534 10/10/2015 20:47
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rooting kan være en del mikkmakk.

Team Ibis / Probike

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: lektorHaugen] #2020553 10/10/2015 22:04
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Spørs på telefontypen. Dersom den er støttet av get.cm er det superenkelt, bare å gå på websiden og følge enkle instruksjoner. Vær obs på at du da både får root og at det installeres siste tilgjengelige versjon av Cyanogenmod.

Til en del telefoner finnes det relativt enkle verktøy for selve rootingen (som er det du trenger for å utnytte all funksjonalitet i App2sd).

Når man først har rootet, kan det være fristende å installere en annen Android-variant, f.eks Cyanogenmod. Det kan være litt knot, iallefall første gangen. Men som sagt, det er ikke nødvendig for dette formålet.

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: HCO] #2020665 11/10/2015 15:41
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HCO
Spørs på telefontypen. Dersom den er støttet av get.cm er det superenkelt, bare å gå på websiden og følge enkle instruksjoner. Vær obs på at du da både får root og at det installeres siste tilgjengelige versjon av Cyanogenmod.

Til en del telefoner finnes det relativt enkle verktøy for selve rootingen (som er det du trenger for å utnytte all funksjonalitet i App2sd).

Når man først har rootet, kan det være fristende å installere en annen Android-variant, f.eks Cyanogenmod. Det kan være litt knot, iallefall første gangen. Men som sagt, det er ikke nødvendig for dette formålet.

Derfor skrev jeg "kan". Å låse opp bootloader er ikke å roote som noen produsenter lar være en ganske small sak, selv om det åpner for nye muligheter.

Team Ibis / Probike

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: lektorHaugen] #2020677 11/10/2015 16:59
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Men hvis du rooter telefonen så er det vel enkelte apper som vil slutte å fungere? Skandibanken og HBO bl.a. gjør vel dette av en eller annen merkelig grunn.

Eller har det nå kommet noen gode metoder for å skjule dette for appene? Har lenge hatt lyst til å roote min S6, men dette problemet har holdt meg tilbake.

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: Liol] #2020678 11/10/2015 17:14
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Liol
Men hvis du rooter telefonen så er det vel enkelte apper som vil slutte å fungere? Skandibanken og HBO bl.a. gjør vel dette av en eller annen merkelig grunn.

Eller har det nå kommet noen gode metoder for å skjule dette for appene? Har lenge hatt lyst til å roote min S6, men dette problemet har holdt meg tilbake.

Jepp. Noen apper sjekker om man har tilgang til root mappen. Feks TV2 og GET, HBO har fungert for meg. Men telefon er ikke der jeg streamer mest. Visste ikke at Skandiabanken gjorde det, kanskje de er redd for at noen bruker Man in the middle angrep med egne sertifikater gjennom rootet telefoner, ikke vet jeg.

Jeg vet ikke om det finnes noen metoder for å skjule at telefonen er rootet.

Hver gang jeg har rootet en telefon, så har jeg endt med å unroote tilbake. Hvis det ikke har vært ett super bra ROM jeg har kommet over. Og det har skjedd 1 gang.

Team Ibis / Probike

Re: Android med 8GB - hvorfor? [Re: HCO] #2020831 12/10/2015 08:05
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Det er en (god) stund siden sist jeg brukte get.cm/cyanogenmod installer. Når jeg sjekker nå ser det ut til at de midlertidig har lagt den automatiske installeren i stabilt sideleie på grunn av Stagefright.

Kilde: https://wiki.cyanogenmod.org/w/CyanogenMod_Installer

Moderator  support