Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Har Fleksnes begynt å sykle?

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: fredriks] #2019776 08/10/2015 12:57
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: fredriks

Varför inte hålla dere till sak istället for att attakera?

Om problemlösning hade varit det viktiga så hade det kunnat lösas gjenom att inte lastebilen bröt vikeplikten och iallafall inte körde in på de kanske 10 m med smalara väg som han står på.

J

Du blander sammen hva som kan gjøres for å unngå at et problem oppstår og hva som kan gjøres for å løse opp et problem når det allerede har oppstått.

Så lenge man ikke diskuterer samme sak blir det uansett en meningsløs diskusjon.

Redigert av Torshov-Simen; 08/10/2015 12:57.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Awesnes] #2019785 08/10/2015 13:13
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Trodde det hovedsaklig var et særnorsk fenomen, det at man skal gjøre det så vanskelig som mulig for andre medtrafikanter.

Kjører på veien og blinker for å signalere at man skal skifte fil, kan man være nokså sikker på at nærmeste bil i den andre filen gjør alt han kan for å tette luka du skal inn i. Dette er regelen snarere enn unntaket i Oslo.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Torshov-Simen] #2019800 08/10/2015 13:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Torshov-Simen

Du blander sammen hva som kan gjøres for å unngå at et problem oppstår og hva som kan gjøres for å løse opp et problem når det allerede har oppstått.

Så lenge man ikke diskuterer samme sak blir det uansett en meningsløs diskusjon.

Dersom måten man løser det på har et langsiktig mål om å redusere problemet, så blir det mer samme sak etter min mening.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Brusdalen] #2019829 08/10/2015 16:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Brusdalen

Lösningarna är att stanna innan insnävringen av vägen så att han som har vikeplikt får passera, hoppa över en kant för att landa på en bussholdplats/fortau eller gå av sykkeln och gå över samma kant.

Hva er problemet med å gjøre en av disse tingene? Dersom man møter kjøretøy i trafikken som bryter vikeplikten så må man forholde seg til det. Kunne syklisten stoppet opp tidligere og sluppet forbi lastebilen? Mest sannsynlig ja. Kunne lastebilen gjort det samme? Ja, tipper jeg. Og når lastebilen har satt seg i en kinkig situasjon, så bør den andre være litt løsningsorientert istedenfor å stå på krava.

Jag tror väl att det beror på hur ofta liknande situationer sker och hur man själv oppfattar situationen.

Om man ofta tvingas stanna och vänter eller hoppa upp på fortauet i situationer där det verkar som att han som bryter vikeplikten inte bryr sig om den för att det bara kommer en sykkel så skulle jag nog bli lei av att alltid vara den som måste ge mig.

Att han drar situationen alldeles för långt är jag enig i.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: GeirK] #2019830 08/10/2015 16:02
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Dersom måten man løser det på har et langsiktig mål om å redusere problemet, så blir det mer samme sak etter min mening.

Da forutsetter du at dette er et tilbakevendende problem, noe som er utenfor saken. At to trafikanter roper på hverandre løser neppe opp i noe som helst på sikt.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: GeirK] #2019832 08/10/2015 16:09
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Ikke enig - ting kan godt være kontraproduktivt i ett kortsiktig perspektiv og produktivt i et langsiktig perspektiv og vice versa (eventuelt produktivt eller kontraproduktivt i begge perspektiver), men så lenge man ikke er enig om hvilket perspektiv man snakker om blir det uansett meningsløst.

Vedrørende den aktuelle saken tror jeg vi må innse at måten den ble løst på ikke førte vedkommende noe nærmere noen reduksjon av problemer hverken på kort eller lang sikt.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Awesnes] #2019835 08/10/2015 16:24
Tex Offline
Besatt
Besatt
Da Hanna Kvannmo satt i Nobelkomiteen nektet hun også å rygge:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/freds-hanna-i-fleksnes-feide/a/2557638/

Er det rart det blir krig i verden? ICON_LAUGH

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Torshov-Simen] #2019838 08/10/2015 16:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det kan stämma men en sak jag reagerar på är att det inte verkar som att lastbilsjafören eller någon av de som är där verkar tänka på att det är en möjlighet att också lastbilsjafören kan försöka lösa situationen. Jag tror väl inte heller att gränsen för att undvika ett problem och lösa opp problemet är helt klar.

Jag tycker att det är märkligt om det alltid skulle vara den som har lättast att flytta på sig som har ansvaret att göra det oberoende av vad som startade situationen.

Ta situationen på flexnes brua som jag tidigare länkat till.
En bil bryter vikeplikten och kör över nestan hela bruen (den är inte väldigt lång) men möter en bil på slutet som gör att han inte kan köra vidare.

Så vi har en situation där en bil bryter vikeplikten och en av två bilar måste backa. Han som bröt vikeplikten måste backa längre än han som inte gjorde det. Ingen vil ge sig och situationen blir rätt dum men är det verkligen så att skylden till trafikstoppet är den bilen som inte bröt vikeplikten men som hade lättast att backa?

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Torshov-Simen] #2019846 08/10/2015 17:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Vedrørende den aktuelle saken tror jeg vi må innse at måten den ble løst på ikke førte vedkommende noe nærmere noen reduksjon av problemer hverken på kort eller lang sikt.

Nja, kan jo faktisk hende at lastebilsjåføren ikke like kjapt bryter vikeplikten ved neste anledning (hvis det er tilfelle at han gjorde det her). Det blei jo i overkant mye styr denne gangen.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: fredriks] #2019847 08/10/2015 17:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det kan stämma men en sak jag reagerar på är att det inte verkar som att lastbilsjafören eller någon av de som är där verkar tänka på att det är en möjlighet att också lastbilsjafören kan försöka lösa situationen. Jag tror väl inte heller att gränsen för att undvika ett problem och lösa opp problemet är helt klar.

Jag tycker att det är märkligt om det alltid skulle vara den som har lättast att flytta på sig som har ansvaret att göra det oberoende av vad som startade situationen.

Ta situationen på flexnes brua som jag tidigare länkat till.
En bil bryter vikeplikten och kör över nestan hela bruen (den är inte väldigt lång) men möter en bil på slutet som gör att han inte kan köra vidare.

Så vi har en situation där en bil bryter vikeplikten och en av två bilar måste backa. Han som bröt vikeplikten måste backa längre än han som inte gjorde det. Ingen vil ge sig och situationen blir rätt dum men är det verkligen så att skylden till trafikstoppet är den bilen som inte bröt vikeplikten men som hade lättast att backa?

Vikeplikten over en slik bro gjelder vel bare overfor de du ser når du passerer skiltet, ikke de som dukker opp i løpet av tiden du kjører over broen?

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: anonym22] #2019858 08/10/2015 17:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Man får inte hindra mötande trafik. Om man inte ser någon som vill över så är det väl bara att köra. I detta fallet tror jag dock att man kunde se att det kom en bil som ville över.

Nu är det en ny enkelriktad bru der och den gamla var väl inte väldigt bra så fullt möjligt att situationen var mer kompliserat än vad som framgick i artikeln.

Det som hände tydde ju inte på att någon av parterna var spesiellt sammarbetsvillig men jag tror också att orsaken till händelsen var frustration över tidligare händelser och att ingen vill ge sig när de väl börjat.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: anonym22] #2019859 08/10/2015 17:45
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: anonymous22

Nja, kan jo faktisk hende at lastebilsjåføren ikke like kjapt bryter vikeplikten ved neste anledning (hvis det er tilfelle at han gjorde det her). Det blei jo i overkant mye styr denne gangen.

Kan hende, men jeg tror det er mer sannsynlig at han "lærte" at alle pedaltråkkere er idioter, og at det ikke kommer til å gjøre ham vennligere innstilt til syklister i fremtiden.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Torshov-Simen] #2019860 08/10/2015 17:47
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous22

Kan hende, men jeg tror det er mer sannsynlig at han "lærte" at alle pedaltråkkere er idioter, og at det ikke kommer til å gjøre ham vennligere innstilt til syklister i fremtiden.

Ja, det er jeg helt sikker på at han lærte!

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Awesnes] #2019902 08/10/2015 19:55
kawa versys Offline
Entusiast
Entusiast
http://www.tv2.no/2015/10/08/nyheter/sykkel/7474247
Den politimannen som DN.se har intervjuet sier syklisten hadde risikert bot for sin oppførsel. Må vel si meg enig.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: kawa versys] #2019909 08/10/2015 20:11
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Den svenske politimannen
Man blir sliten av mennesker som kan skape slike konflikter.

Takk!

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: ] #2019993 09/10/2015 07:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Micah

Tenkte det kunne være en snarvei til å se hva loven hadde å si om saken i videoen ;-)

Jeg sykler lite langs veien i Sverige, så jeg har ikke brydd meg om å sette meg så nøye inn i regelverket.

- Robert Green Ingersoll
Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: d0ppler] #2020000 09/10/2015 07:15
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: d0ppler

Takk!

Nemlig. Kranglefanter oppnår sjelden noe som helst. Det er faktisk noe i det gamle ordtaket om fluer, honning og eddik.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Raskall] #2020010 09/10/2015 07:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Raskall

Takk!

Nemlig. Kranglefanter oppnår sjelden noe som helst. Det er faktisk noe i det gamle ordtaket om fluer, honning og eddik.

Vel, mener å huske en eller annen undersøkelse som viste at de som krangler og står på sitt rett faktisk oppnår mer enn de som ikke gjør det.

Om det gjør at man har det bedre i livet er en helt annen sak.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: EgilS] #2020018 09/10/2015 07:29
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS

Takk!

Vel, mener å huske en eller annen undersøkelse som viste at de som krangler og står på sitt rett faktisk oppnår mer enn de som ikke gjør det.

Man kommer jo lenger med et smil og en pistol enn bare et smil(noenlunde fritt etter Al Capone)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: EgilS] #2020021 09/10/2015 07:33
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Jeg sa da ikke at man ikke skal gjøre noe? Men man kan be folk om å dra til helvete på en måte som gjør at de gleder seg til reisen.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: EgilS] #2020022 09/10/2015 07:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg er en kranglefant. Det har ført til at en rekke mennesker som har prøvd å lure seg unna for eksempel reklamasjonsrett eller som har forsøk å overfakturere meg, har måttet krype til korset. I noen av sakene har veien frem til seier vært så tung at jeg antar at majoriteten hadde gitt seg halvveis. Når jeg tenker på alle de titusenvis av kroner jeg har spart på å tyne urettferdigheten og hvor godt det føles å se den knekke til slutt, så forstår jeg ikke hvorfor livet mitt ville vært bedre dersom jeg bare dro ned buksa og lot det stå til.

- Robert Green Ingersoll
Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Awesnes] #2020023 09/10/2015 07:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Her er mitt kranglefant-bidrag:

Kanskje ikke sitere tre-fire forutgående innlegg når man faktisk svarer på siste innlegg i tråden?

Blir veldig lang tråd av alle disse siteringene ICON_WINK og vanskelig lesbart.

(Dette er ikke en kommentar til noen konkret person eller innlegg - bare en generell observasjon!)

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Raskall] #2020027 09/10/2015 07:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kranglefanter oppnår sjelden noe som helst. Det er faktisk noe i det gamle ordtaket om fluer, honning og eddik.

Hvordan låter ordtaket?

- Robert Green Ingersoll
Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Awesnes] #2020028 09/10/2015 07:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du fanger flere fluer med honning enn med eddik
(?)

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: GeirK] #2020029 09/10/2015 07:41
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Jeg er en kranglefant. Det har ført til at en rekke mennesker som har prøvd å lure seg unna for eksempel reklamasjonsrett eller som har forsøk å overfakturere meg, har måttet krype til korset. I noen av sakene har veien frem til seier vært så tung at jeg antar at majoriteten hadde gitt seg halvveis. Når jeg tenker på alle de titusenvis av kroner jeg har spart på å tyne urettferdigheten og hvor godt det føles å se den knekke til slutt, så forstår jeg ikke hvorfor livet mitt ville vært bedre dersom jeg bare dro ned buksa og lot det stå til.

Selvsagt er man kranglefant når det er små ting man kan fikse. Men om man tror man løser bilist-/syklist-konflikten ved å blokkere en trailer i 10 minutter så er det en skivebom som gir stikk motsatt effekt av hva man forsøker å oppnå.

Jeg tipper at denne virale videoen har skadet saken MYE mer enn den har gagnet.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Sepeda] #2020031 09/10/2015 07:42
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Sepeda
(?)

Jepp.. Jeg måtte google det og det ser ut til at din (og min) variant er en omskriving. Ordtaket er visst "man fanger flere fluer med én dråpe honning enn ei tønne med eddik".

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: GeirK] #2020034 09/10/2015 07:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg er også en kranglefant. Jeg har (dessverre) ikke samme standhaftighet og talent som GeirK og gidder ikke hver gang. Men det overraskende hvor mye man faktisk må stå på krava for å få det man har rett på hos seriøse brand stores o.l. man burde forventet mer av (kjeder som Elkjøp og XXL har selvsagt gjort meg bedre vant til å få godkjent rettighetene kjapt).

Og når disse fraktbyråene som typisk bevisst feiltolker retningslinjer for fortolling, til slutt gir seg, kryper til korset og sender kreditnota, så er det jo om ikke annet en liten seier.

Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Raskall] #2020035 09/10/2015 07:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Selvsagt er man kranglefant når det er små ting man kan fikse. Men om man tror man løser bilist-/syklist-konflikten ved å blokkere en trailer i 10 minutter så er det en skivebom som gir stikk motsatt effekt av hva man forsøker å oppnå.

Jeg tipper at denne virale videoen har skadet saken MYE mer enn den har gagnet.

Det er jeg enig i. Da villle jeg skrevet at denne kranglefanten ikke oppnår noe med måten han krangler på i videoen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Raskall] #2020036 09/10/2015 07:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
(?)

Jepp.. Jeg måtte google det og det ser ut til at din (og min) variant er en omskriving. Ordtaket er visst "man fanger flere fluer med én dråpe honning enn ei tønne med eddik".

Prøv å jage kattene som driter på plenen din med en dråpe honning kontra en tønne edikk.

- Robert Green Ingersoll
Re: Har Fleksnes begynt å sykle? [Re: Raskall] #2020038 09/10/2015 07:47
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
(?)

Det er uansett feil, man fanger flest fluer med vineddik med en dæsj zalo ;-)

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support