Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 109 av 132 1 2 107 108 109 110 111 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: elad] #2018487 05/10/2015 12:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: elad
Kikka litt på den, men utfra det jeg så så var mågruppa/testing litt langt unna det eg kan sammenligne meg med.... 900 timer i året....

Men eg er jo ikkje ueinig i det du seier, om at ein bør ha vo2maks økter kontinuerleg. Mitt poeng var at ein kanskje fekk det naturleg når ein køyrte lange terskeøkter, og no snakkar me altså om vedlikehold av Vo2maks.

Jeg tror ikke det. Hvorfor skulle vi som trener langt mindre opprettholde VO2max bedre enn de som trener mye ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2018502 05/10/2015 13:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa
Du linket jo til denne: http://computrainer.no/index.php/component/content/category/8-trening . Det meste du trenger å vite står her ICON_WINK

Det var mer en kommentar til elad enn at jeg mener vo2maks kun har med hjertet å gjøre ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2018552 05/10/2015 15:41
E
elad Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Kanskje fordi med mindre treningstid tilgjengelig, so er andelen hardtrening mykje større. Om eg skulle brukt 150-160 timer av mine ca 200 timar i året i sone 1 og 2 hadde det blitt slapt trur eg.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2018556 05/10/2015 15:52
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Dere glemmer en liten(stor) ting når dere diskuterer evt. fall av VO2max under perioder med lite trening/lite intensiv trening.
Fallet avhenger selvsagt av hva slags trening du har bedrevet før.
Forenklet kan man si at jo større innslag du har hatt av høyintensiv trening, jo mer "avhengig" er du av den typen trening for å vedlikeholde. Større fokus på mengde og moderat intensitet fører til at VO2max øker langsommere, og da selvsagt også forsvinner langsommere ved lite trening.

iq
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Gammelogdesperat] #2018579 05/10/2015 17:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Interessant. Trener man lite vo2max økter til vanlig så blir jo heller ikke treningen så forskjellig? Lurer allikevel på om de som trener minimalt med vo2max økter til vanlig når sitt potensiale for vo2max?

Redigert av sveinaa; 05/10/2015 17:38.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: elad] #2018592 05/10/2015 17:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kanskje fordi med mindre treningstid tilgjengelig, so er andelen hardtrening mykje større. Om eg skulle brukt 150-160 timer av mine ca 200 timar i året i sone 1 og 2 hadde det blitt slapt trur eg.

Nå følger jeg deg ikke. De som trener mye trener jo og en del hardt de også. Men samme det. Det er jo sånn at alle må få lov til å trene som de vil. For min del er jeg overbevist om at det lønner seg å vedlikeholde vo2max ved å trene spesifikke økter for det.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2018618 05/10/2015 19:25
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
vil det ikke være sannsynlig at de første hardøktene (evt etter lang pause) forbedrer vo2 langt mer enn feks økt nr 34 og 35?

Så selv med et bra forfall, vil man raskt ta igjen mye av det. Og hver økt vil forbedre stadig mindre. Dvs at større og større andel går med på å vedlikeholde det stadig høyere nivået.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2018880 06/10/2015 11:06
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
I går kveld tok jeg høstens første økt på spinningsykkelen i kjelleren og fikk en litt rar opplevelse. Skulle prøve meg på 4x7 min intervall med motstand "gulgrønn og en halv" (for de som har sett min tidligere angitte motstands-skala i denne tråden). Det var samme motstand som jeg hadde rett før det bar utendørs i vår. Men jeg hadde ikke sjans!

Jeg ville tro man hadde MER trøkk i beina etter en sykkelsesong enn rett før den samme sesongen.... Noen som har lignende erfaringer? At når man setter seg inn på rulla for høsten fortsetter man ikke der man slapp, men et stykke bak? Eller er det meg (eller spinningsykkelen) det er noe galt med?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tråkk'n roll] #2018881 06/10/2015 11:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har det akkurat likt. Krever en del tilvenning, er min erfaring.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2018882 06/10/2015 11:12
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Var forresten innom suprfort-bloggen nå. Savner treningsdagbok. Sluttet med det?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tråkk'n roll] #2018911 06/10/2015 11:44
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Jeg gjennomførte to økter på lavere watt først, for å venne meg til rulla igjen. Etter disse klarte jeg å gjennomføre en 5x8 min på samme nivå som i vår. Det er mulig at jeg slipper heldig unna fordi jeg ikke har drevet med dette så lenge? Eventuelt at det har blitt nok HIT i løpet av sommeren til at terskelen har blitt vedlikeholdt?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2018914 06/10/2015 11:48
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
faen nils. Hold deg unna!!! suger til meg info her i ett lite håp om å evt nærme meg litt !

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tråkk'n roll] #2018923 06/10/2015 12:03
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tråkk'n roll
I går kveld tok jeg høstens første økt på spinningsykkelen i kjelleren og fikk en litt rar opplevelse. Skulle prøve meg på 4x7 min intervall med motstand "gulgrønn og en halv" (for de som har sett min tidligere angitte motstands-skala i denne tråden). Det var samme motstand som jeg hadde rett før det bar utendørs i vår. Men jeg hadde ikke sjans!

Jeg ville tro man hadde MER trøkk i beina etter en sykkelsesong enn rett før den samme sesongen.... Noen som har lignende erfaringer? At når man setter seg inn på rulla for høsten fortsetter man ikke der man slapp, men et stykke bak? Eller er det meg (eller spinningsykkelen) det er noe galt med?

Hadde en litt motsatt opplevelse, men jeg har brukt rulla litt i sommer også, når fruen har vært borte og jeg er stuck med barna. Er nok litt tilvenning som må til.
Forklaring av rulla mi: Justerer motstand fra level 1 til level 20. 300w på level 6 er veldig mye lettere enn 300w på level 10, disse tallene har ikke rot i virkeligheten, men den måler stabilt for hver level så man ser om man har framgang eller ei.
Så min opplevelse av rulla: før sommeren FTP 319w på level 6, midt i sommer FTP 301w level 8, etter sommeren 301w level 10.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2018938 06/10/2015 12:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Opp 13% på terskelwatt fra mars til nå.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå [Re: sveinaa] #2018939 06/10/2015 12:28
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Nå følger jeg deg ikke. De som trener mye trener jo og en del hardt de også. Men samme det. Det er jo sånn at alle må få lov til å trene som de vil. For min del er jeg overbevist om at det lønner seg å vedlikeholde vo2max ved å trene spesifikke økter for det.

Det kommmer mye an på hvilket nivå du er på. Nær sagt all mosjon/trening vil få O2max til å gå fra 45 til 50. Fra 50 til 60 (for menn) er også fullt mulig uten spesifikk O2max-trening. Behovet for spesifikk trening øker selvsagt med nivået man ligger på. I en gruppe med veltrente mosjonister som jeg trente med før økte O2max mer enn terskelwatt etter 8 uker med terskeltrening. Dette var folk som lå pluss minus 70 i O2max.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå [Re: KenR] #2018949 06/10/2015 12:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: KenR

Det kommmer mye an på hvilket nivå du er på. Nær sagt all mosjon/trening vil få O2max til å gå fra 45 til 50. Fra 50 til 60 (for menn) er også fullt mulig uten spesifikk O2max-trening. Behovet for spesifikk trening øker selvsagt med nivået man ligger på. I en gruppe med veltrente mosjonister som jeg trente med før økte O2max mer enn terskelwatt etter 8 uker med terskeltrening. Dette var folk som lå pluss minus 70 i O2max.

Men det er ikke det samme som at det er dumt å legge inn O2max trening selv for de som har et lavere nivå enn 60 i VO2max på denne tiden av sesongen. Spesielt når det har vist seg at klassisk 4x4 har gitt gode resultater for mindre trente personer.

Ble litt nysgjerrig. Ble de kjørt andre økter i tillegg? Evt. hvilken mengde. Og ble terskeltreningen kjørt på terskel eller under terskel, og hva var typisk total dragtid og antall økter per uke?

Redigert av sveinaa; 06/10/2015 14:57.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå [Re: sveinaa] #2019070 06/10/2015 18:41
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det ble kjørt kun i3 økter i perioden, lav og høy i3, intensitetssoner basert på lindividuelle laktattester. Dette er endel år siden, så jeg husker ikke alle detaljene Men det var ganske "typisk" terskeltrening med 8-15 minutters intervaller og rundt 60 innsatsminutter per økt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tråkk'n roll] #2019171 07/10/2015 07:46
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg "abonnerer" på denne og lurer også litt. Nå sist var det en teaser på e-post om et genialt opplegg som kunne gi 20% forbedring i prestasjon på 6 uker. Da jeg gikk inn på bloggen viste det seg at hele hemmeligheten var sjokomelk,.. Drikke sjokomelk etter hver økt. Da tror jeg vi gjør det litt for vanskelig i denne tråden, gitt :-) Jeg får raske med meg en Oboy på vei hjem fra jobb i dag. Da blir det saker opp Haukåsen til våren.

detnyeEPO™. No veit vi kva Sky går på. #wattkoden

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: boltzmann] #2019481 07/10/2015 19:49
P
Playboy75 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Hvor stod det med sjokomelka?? Artikkel?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2019484 07/10/2015 19:54
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: pharynx] #2019520 07/10/2015 21:56
Martin B-S Offline
Fersking
Fersking
Sitat: pharynx
Sitat: OveJ
Noen som har erfaringer med å gjennomføre "sykkelrelatert" styrketrening for bein spesielt med vekter/slynge/kroppsvekt som en del av høst/vintertreningen?
Hadde i så fall vært interessant å høre om det ga gode eventuelt dårlige resultater. Burde kanskje vært en egen trådd på det "Øke utholdenheten, er virkelig styrketrening veien å gå" ICON_SMILE
Grunnen til at jeg spør er at på det lokale treningsenteret så settes det nå i gang et sykkel "opplegg" med relativt mye og tung styrketrening nå på høsten (2-3 ganger i uka) og jeg kjente at jeg umiddelbart ble litt skeptisk. Samtidig så fant jeg denne artikkelen på forskning.no som gjør at jeg fikk lyst til å teste dette opplegget: http://forskning.no/trening/2010/06/bedre-pa-sykkel-med-styrketrening Noen meninger om dette?
Meld deg på nyhetsbrevet fra www.wattkoden.no , der kommer det vitenskapelige baserte treningstips for styrke for syklister.

Takk for deling, Pharynx!

Til OveJ: Det er godt dokumentert at maksimal styrketrening (resistance training) forbedrer prestasjonsparametre som utnyttelsesgrad av max VO2, makswatt og terskelwatt. Det som derimot enda ikke er helt opplest og vedtatt, så vidt jeg kjenner litteraturen, er hvorvidt dette er bedre enn å kjøre utholdenhetstrening i steden for styrkeøktene.

Studien du refererer til viste jo bedre resultater med styrketrening enn utholdenhetstrening. Men slik jeg leser metodedelen i denne forskningsartikkelen sies utførte de to gruppene like mye utholdenhetstrening. Det vil jo bety at gruppa som trente styrke fikk styrketreningen på toppen. Da blir det vanskelig fra denne studien alene å avgjøre om det var en økning i den totale treningsstimulansen som ga bedret fremgang, eller om en økning i utholdenhetstreningen også ville gitt liknende resultat.

Etter mitt skjønn tror jeg likevel man trygt kan si at styrketrening er et fint alternativ for å øke den totale treningsstimulansen ila. vintersesongen for de som sliter med å logge nok timer på rulle og ergometer.

Redigert av Martin B-S; 07/10/2015 22:08.

www.wattkoden.no - bedre kjørestyrke
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: boltzmann] #2019521 07/10/2015 22:01
Martin B-S Offline
Fersking
Fersking
Quote:
Jeg "abonnerer" på denne og lurer også litt. Nå sist var det en teaser på e-post om et genialt opplegg som kunne gi 20% forbedring i prestasjon på 6 uker. Da jeg gikk inn på bloggen viste det seg at hele hemmeligheten var sjokomelk,.. Drikke sjokomelk etter hver økt. Da tror jeg vi gjør det litt for vanskelig i denne tråden, gitt :-) Jeg får raske med meg en Oboy på vei hjem fra jobb i dag. Da blir det saker opp Haukåsen til våren.

Skal vel nevnes for ordens skyld at det neppe var sjokolademelken alene som stod for 20% fremgang. Solveig som skrev artikkelen trente nok bra ved siden og.

Poenget som ble satt litt på spissen var derimot at optimal restitusjon er viktig, særlig i intensive kapasitetsperioder. Og at å refylle glykogenlagre (og byggestener for proteiner) i så måte gjøres veldig enkelt og greit med sjokolademelk. Og at dette faktisk er dokumentert, ikke bare løse påstander.

Redigert av Martin B-S; 07/10/2015 22:02.

www.wattkoden.no - bedre kjørestyrke
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Martin B-S] #2019540 08/10/2015 05:49
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Martin B-S
Poenget som ble satt litt på spissen var derimot at optimal restitusjon er viktig, særlig i intensive kapasitetsperioder. Og at å refylle glykogenlagre (og byggestener for proteiner) i så måte gjøres veldig enkelt og greit med sjokolademelk. Og at dette faktisk er dokumentert, ikke bare løse påstander.

Jeg synes poenget ble spisset så mye at det skled over i fjas. Det er litt synd, for dette med kosthold tror jeg det er mange mosjonister som slurver med. Det er sikkert sant at sjokomelk er bra for restitusjon, men det smøres kanskje litt tjukt på...

Sitat: wattkoden
Det er velkjent at lagret glykogen i muskulaturen er avgjørende for utholdenhetsprestasjonen (1). For meg ble ett av tiltakene sjokolademelk umiddelbart etter trening.

Effektene har ikke latt vente. Med dette lille tiltaket har treningsgleden kommet tilbake, latteren sitter løsere, restitusjonstiden er redusert og hårreisende mål blitt nådd. En ting er resultatene, men det viktigste er likevel hva det har gjort med energien i hverdagen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2019544 08/10/2015 06:11
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V
Jeg synes poenget ble spisset så mye at det skled over i fjas. Det er litt synd, for dette med kosthold tror jeg det er mange mosjonister som slurver med. Det er sikkert sant at sjokomelk er bra for restitusjon, men det smøres kanskje litt tjukt på...

Sitat: wattkoden
Det er velkjent at lagret glykogen i muskulaturen er avgjørende for utholdenhetsprestasjonen (1). For meg ble ett av tiltakene sjokolademelk umiddelbart etter trening.

Effektene har ikke latt vente. Med dette lille tiltaket har treningsgleden kommet tilbake, latteren sitter løsere, restitusjonstiden er redusert og hårreisende mål blitt nådd. En ting er resultatene, men det viktigste er likevel hva det har gjort med energien i hverdagen.

Enig med du... ikke er det spesielt nytt heller at melk/sjokomelk fungerer etter trening.

I den sammenheng er det på sin plass å riste litt på hodet av alle de som flyr rundt på treningsenterne og dytter i seg proteinrik "melk" til 50 kroner halvliteren. I samme slengen har de gjerne en proteinmiks de heller i seg ved siden av. Mon tro om folk flest er klar over hva de utsetter nyre og kropp for når de propper i seg proteiner i stor skala?

Man får i det store og det hele i seg det man trenger av proteiner ved å spise et variert og sunt kosthold. Resten er bare stress for kroppen, og kan være skadelig i det lange løp.

Redigert av Lurifax; 08/10/2015 06:11.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2019556 08/10/2015 06:43
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det enkle er ofte det beste, normalt spiser/drikker jeg umiddelbart etter både lange rolige og korte intense økter. Karbohydrater først, et glass juice, banan, yoghurt med havregryn eller melk. Dusjer og skifter før jeg spiser et ordentlig måltid etterpå med mer havregryn og melk, brød med proteinrikt pålegg etc. Mange tror man trenger så himla mye proteiner etter en økt, men et par skiver brød med ost og skinke med et glass melk er ofte mer enn nok.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2019569 08/10/2015 07:06
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Så... Hvor mye trenger man av proteiner og karbohydrater i følge "gjengs oppfatning"?
- Rett etter trening (innen 30 min?)
- De neste 2-3 timer / resten av dagen

Og gjelder dette etter all trening? Korte/lange/lette/harde/restitusjon..
Hvordan bør inntaket være om det er hardøkt på gang senere på dagen eller neste dag? Kun dunke på med mer karbohydrater?

Sufferfests "eating to suffer" påstår jo at man kun trenger proteiner etter trening. At karbo kun er aktuelt mtp kommende / pågående hardøkter.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Rexenes] #2019590 08/10/2015 07:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words
I siste nummer (tror jeg) av Birkebeiner-bladet stod det litt om mat etter trening, og der stod det at det var viktig å fylle på med karbohydrater og proteiner. Men ikke fett. Husker ikke hvorfor, men fett gjorde det visst vanskeligere for kroppen å ta opp karbohydratene som den var så avhengig av for å starte restitusjonsprosessen.

Jeg har prøvd litt forskjellig, men særlig etter lange/utmattende ritt fyller jeg på rikelig med karbohydrater rett etterpå, så enda mer karb + protein, deretter mat. Etter en vanlig treningsøkt er det enten havregryn med banan, rosiner og melk, eller brødskiver og melk.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Rexenes] #2019604 08/10/2015 07:52
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rexenes
Så... Hvor mye trenger man av proteiner og karbohydrater i følge "gjengs oppfatning"?
- Rett etter trening (innen 30 min?)
- De neste 2-3 timer / resten av dagen

Og gjelder dette etter all trening? Korte/lange/lette/harde/restitusjon..
Hvordan bør inntaket være om det er hardøkt på gang senere på dagen eller neste dag? Kun dunke på med mer karbohydrater?

Sufferfests "eating to suffer" påstår jo at man kun trenger proteiner etter trening. At karbo kun er aktuelt mtp kommende / pågående hardøkter.

Alltid forholdt meg til denne jeg for min del - når og om jeg forsøker å optimalisere kosthold. Generelt sett mener jeg fortsatt at et variert og godt kosthold med innslag av mye grønt er og blir mer enn godt nok.

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/media3404.media

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Martin B-S] #2019612 08/10/2015 08:04
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Martin B-S
Quote:

Skal vel nevnes for ordens skyld at det neppe var sjokolademelken alene som stod for 20% fremgang. Solveig som skrev artikkelen trente nok bra ved siden og.

Jeg tror neppe det er belegg for å hevde at sjokolademelk har noe som helst med denne fremgangen å gjøre; det er evt. næringsinntaket som bidrar. Hadde Solveig fått i seg det samme via andre matvarer hadde nok resultatet vært bortimot identisk. Et glass melk og en sjokoladebit? Et glass melk og en banan?

Kan det i tillegg hende at hun pga av målet hun satte seg i tillegg har vært flinkere til; å spise riktig hele tiden (spesielt i forkant av økter sånn at hun kan yte opp mot 100%), hvile, sove godt, holde seg hydrert (spesielt fylle på rett etter trening) +++

En fremgang på 20% på 1,5 mnd har nok mest med at hun ikke har tatt seg skikkelig ut tidligere da det som oftest tar 8-10 uker før kroppen responderer/reagerer på trening.

Det hadde vært mye mer interessant å vite hvordan hun hadde trent (type økter, hvor mye +++) enn hva hun spiste rett etter hver økt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Lurifax] #2019675 08/10/2015 10:08
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Lurifax

Alltid forholdt meg til denne jeg for min del - når og om jeg forsøker å optimalisere kosthold. Generelt sett mener jeg fortsatt at et variert og godt kosthold med innslag av mye grønt er og blir mer enn godt nok.

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/media3404.media

Takker, men denne handler jo mest om ernæring under trening. Ser ellers at OT mener viktigste er å erstatte væsketapet.. Igjen er det motsatt av Sufferfests anbefalinger. De sier drit i væske så lenge du ikke har ny hardøkt innen 24 timer. Det ordner seg med normalt kosthold (samme som de sier om karbohydrater).

For meg er det uforståelig at det skal være SÅ store forskjeller i hva som er riktig/optimal restitusjon. Ikke rart enkelte bare pøter på med det som er for å være sikker.

Side 109 av 132 1 2 107 108 109 110 111 131 132

Moderator  support