Også så var det batteriene, da. Jeg er halvnervøs for å lade de gamle 808-lyktene mine. Man vet liksom ikke hva man får her.
ALT har jo endret seg siden 808-lyktene. Har fortsatt batterier fra disse her, og de har ikke eksplodert enda. Har også 2 880-batterier som også er gode. Men de mister ytelse fort.
Men du vet ikke hvilke battericeller som sitter i de nye batteriene heller, så akkurat det har ikke endret seg. Om det satt celler fra kvalitetsleverandører som Panasonic eller Samsung ville det garantert vært oppgitt i spesifikasjonene.
Det gjør det garantert ikke, men det gjør dem ikke farligere. De bare varer kortere. Styring er viktigere.
Styring og balansering er viktig, og for alt vi vet kan de nye Magicshine-batteriene være helt topp! Vi får bare håpe de ikke går på en smell slik som norske Pinell gjorde nå i høst, der de måtte tilbakekalle 50.000 DAB-radioer.... Uansett føler jeg meg tryggere når jeg har batterier med kvalitetsceller stående til lading enn når jeg ikke aner noe som helst om batteriets kvalitet.
Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi?
[Re: erikskon]
#201895306/10/201512:52
Som det står på XXL sine sider på MS-616 lykta. Når ein skrur den på står den på 20%, tre trykk på knappen for å få maks styrke (fire trykk og ein er tilbake ved 20%). Hold inne for å skru av.
Nå er det jo demonstrert at XXL lyver så det renner av dem så det som gjelder her er vel brukererfaring. Stemmer det XXL opplyser med det du opplever i bruk?
Jepp, einaste modus utan stor forskjell er 75% og 100%.
Redigert av TrondAM; 06/10/201512:52.
[Re: baronKanon]
#201896006/10/201513:02
Også så var det batteriene, da. Jeg er halvnervøs for å lade de gamle 808-lyktene mine. Man vet liksom ikke hva man får her.
ALT har jo endret seg siden 808-lyktene. Har fortsatt batterier fra disse her, og de har ikke eksplodert enda. Har også 2 880-batterier som også er gode. Men de mister ytelse fort.
Jeg har også noen gamle lykter av denne typen liggende, nesten ikke brukt. "Ikke eksplodert enda" - har det vært et problem med eksploderende batterier? Noe jeg ikke har fått med meg? Bør jeg kvitte meg med batteriene/lykta? Kjipt om hele kåken brenner ned
Har uansett tenkt å teste en av de nye rimelige lyktene for fine turer i kveldsmørket, har jeg her en gyldig grunn for oppdatering?
[Re: Subs]
#201897306/10/201513:22
Definitivt gyldig grunn Jeg skal prøve å legge ut bilde av lyskjegle på 2000Lumen versjonen i tråden nevnt tidligere etterpå. @tron : fjernkontrollen bør passe øverst på en stav. Den er ca like bred som diameter av styret.
Når man for ca 1000 lappen kan få en på hodet og en på styret med lys som åpner hele skogen og skremmer livskiten av alt annet levende som befinner innenfor en radius på 500 m, tenker jeg at det høres ut som en grei deal.
Så for ett budsjett på 1000,- hva skal man gå for å få på hodet og styret som er brukbart?
#201912406/10/201521:27
Et par bilder av lyskjeglen på den nye "2000" lumen lykta på xxl. Fin lyskjegle og bra spredning. Har så vidt prøvd litt med den, så ikke mye mer å melde ennå. Men trådløs fjernkontroll er digg
Forsøkte å ta bilete i går av MJ-880 lykta (på styret) vs den nye "5000" lykta på hjelm. Vart veldig dårleg samanlikning dog, burde hatt begge på styret sidan det blir litt vanskeleg å samanlikne pga manglandes skyggar frå lykta på hjelmen samt at det blir ganske mørkt i front av sykkelen.
Men: Faktisk opplevd forskjell lysstyrke frå 5000 lykta kontra MJ-880 er ikkje så veldig stor...Men at dei tilsaman gir meir enn nok lys er det ikkje tvil om
Redigert av TrondAM; 07/10/201506:09.
#201914607/10/201506:12
Fint med demobilder! Spesielt Horgens første bilde er tatt fra en nyttig vinkel, siden man ser hvor mye lys det er rett foran sykkelen. Slett ikke aller verst spredning.
#201914707/10/201506:17
Skjønner ikke hva folk klager over. Når jeg var ung så hang vi messinglykter med vasselin frampå styret. Skikkelig møkkalys! Men det var det som funka..
Skjønner ikke hva folk klager over. Når jeg var ung så hang vi messinglykter med vasselin frampå styret. Skikkelig møkkalys! Men det var det som funka..
Var styret plassert på en vogn bak en hest også? ;-)
Redigert av olechr; 07/10/201507:11.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: JonAre]
#201921807/10/201509:48
Mangler noen prosent, ja... Den var god! Så en utregning her et sted her på forumet bassert på de data Magicshine oppgir, da er teoretisk lumen i beste fall et sted mellom 2600 og 3000 lumen. At du bare får 35% av oppgitt lumen er jo regelrett svindel! Det er sikker fortsatt mye lys for pengene, men de kunne holdt seg for god til å tøyse slik med lumentallene.
Kan ikke garantere at jeg leste databladet riktig da jeg kom fram til de tallene, men regnet optimistisk får hver LED maks 3,2W, og ikke de 10W som skal til for å nå de teoretiske 1050lm. Hvor mye lys det faktisk gir vet jeg ikke. Det kan forøvrig være plenty for godt stilys, om lyskjeglen er god.
Støtter 2FY utregning din, JonAre. XXL sier at batteripakken er 6Ah og 7.4 V. Det er nok ikke så langt unna sannheter, men mest sannsynlig litt dårligere hvis de har brukt crappy batterier. Et typisk 18650 batteri er mellom 3.4 og 4 volt og max 2500 mAh (de beste er 3400 mAh). Hvis vi antar de bruker et på 2000 mAh og 3.7 volt og kobler 2 og 2 batterier i parallell, får vi 6Ah og 7.4V.
2FY sier P=UI (effekt=spenning x strømstyrke).
For "8000"-lumens lykta som skal lyse på full styrke i 2.3 timer får vi da: P=7.4V x 6Ah/2.3h = 19.3 W
5000 lumens lykta har 4Ah batteri som varer 2.8 timer, dette blir
P=7.4V x 4Ah/2.8h = 10.7 W -> 1127 lumen
Ved å bytte til et bedre batteripakke kan det muligens skvises mere lys ut av disse, men er usikker.
Til sammenligning er samme regnestykke for Lupine Betty RX14 med oppgitte 5000 lumens som følger.
P=7.4V x 14.2Ah/2h = 52.54 W -> 5527 lumen (Lupine oppgir 45W)
Så XXL opptrer helt klart med lurelumens her. Usikker på om det er noe man bør ta til forbrukerrådet. Fint om noen som har fysikktimene litt mere friskt i minne og/eller kan noe mer enn et par googlesøk om disse diode kan bekrefte eller arrestere disse utregningene.
[Re: lmo]
#201923407/10/201510:12
Forholdet mellom lumen og watt er ganske langt unna lineært, og det taler i XXLs fordel. Jo mer strøm man pumper inn i pæra, jo mindre lys får man igjen for det. Man bør få betydelig mer enn 1/3 av maks lysmengde med 1/3 av strømbruken.
Eller tar jeg feil? I følge Cree skal XM-L2 gi "up to 186 lumens-per-watt at 350 mA, 25°C" og "116 lumens-per-watt efficacy at 3 A, 25°C". 186 vs 116 høres ikke akkurat ut som eksponensielt økende effekttap, selv om tallene ved 25C lampetemperatur ikke er så fryktelig nyttige.
Uansett er ikke utregningene spesielt interessante, ut over at 1) lyktene kan umulig gi noe i nærheten av reklamert lysmengde, og 2) reell lysmengde er det viktige, og det bør måles for å gi noe verdi.
Redigert av JonAre; 07/10/201510:21.
#201923807/10/201510:20
Er det ikke bare å kjøpe lykta å være fornøyd med at den lyser bra nok? Istedet for å bruke allverdens tid og krefter på å påvise at XXL oppgir(som de sikkert har fått fra produsent), feil lumen?
Magicshine/xxl er nok ikke de eneste som "lurer" folk med tallene.
[Re: Dloh]
#201924107/10/201510:22
Men seriøst. Om 1-literskartongen til Tine viser seg å inneholde 473ml melk, så kan det være en markedsføringsmessig interessant diskusjon, selv om det er nok til å drikke seg utørst.
#201926007/10/201510:42
Grafen din over, JonAre, gjenspeiler nok både noe høyere lumens per watt på lavere ampere og at batteriene leverer mere energi samlet sett når de brennes på lavere effekt. Med 186 lumen/watt på 350 mA og 116 lumen/watt på 3A, (60% ekstra ved 12% av effekten) kan vi kanskje smøre på 50% på lumenberegningene mine over? Ifølge en graf på denne siden http://www.thebrightsideforums.com/viewtopic.php?f=14&t=1212 er sammenhengen mellom lumen/watt og watt ikke veldig eksponensiell.
[Re: Dloh]
#201926107/10/201510:49
Er det ikke bare å kjøpe lykta å være fornøyd med at den lyser bra nok? Istedet for å bruke allverdens tid og krefter på å påvise at XXL oppgir(som de sikkert har fått fra produsent), feil lumen?
Magicshine/xxl er nok ikke de eneste som "lurer" folk med tallene.
Du må jo være den perfekte kunde.. "Jaja, bare selg meg hva dere vil dere, jeg er jo fornøyd, samme om jeg får det jeg betaler for eller ikke." Ett sykkeleksempel da.. XXL oppgir at sykkelen veier 6,7 kg. Du kommer hjem og finner ut at den veier 12 kg. Men sykkelen fungerer jo utmerket! Er du like fornøyd da som med lykta..?
Siden de nye Magicshine-lyktene åpenbart ikke kan prestere som lovt, må jo alle som hoppet på tilbudet til Moonlight Mountain Gear ha gjort et bra kjøp.
#201927007/10/201511:04
Tja, prestere som lovet og prestere er to forskjellige ting.. De kan godt være knakandes gode lykter for en relativt rimelig penge selv om de ikke lyser i nærheten av hva de lover. Så jeg følger med videre i denne tråden. Er svært interessert i å se fler bilder / filmer.
Dette er litt som PMPO-watt på slepebrølere (ghettoblaster på nynorsk). Alle vet at det ikke gjenspeiler faktisk ytelse, mmen man vet også at man får det man betaler for.
Og: det er ikke antall lumen som er viktigst, men hvor mange lux man får der man ønsker lys. Har man en 1000 lumen LED med dårlig reflektor, så er det ikke sikkert alle lumen kommer frem dit man ønsker at de skal.
På linkane under er lumen oppgitt til henholds "forventa" på 900Lm / 1500Lm og 1800Lm om eg ikkje misforstår. Er i alle fall langt unna oppgitt maks og veldig nært juks (sjølv om lykta gir "nok" lys).
Dette er litt som PMPO-watt på slepebrølere (ghettoblaster på nynorsk). Alle vet at det ikke gjenspeiler faktisk ytelse, mmen man vet også at man får det man betaler for.
Ja, men at en måleenhet og skala er ødelagt er ikke et godt argument for at man skal godta at andre måleenheter ikke betyr noe. En litersflaske bør bættre ha plass til 1l væske, og en 1000lm lykt bør jaggu gi 1000lm lys ved normal bruk.
#201928807/10/201511:32
Man tester vel normalt Lumen med en "integrating sphere" -og da får man med alt lys lykten kaster. Når så Magicshine leverer 1/3 av oppgitt Lumen blir det hele tullete...
Har sett lykter fra Magicshine som har levert i nærheten av oppgitt styrke, men de har prisen også vært tilsvarende høy.
Thomas
[Re: JonAre]
#201929607/10/201511:48
Men seriøst. Om 1-literskartongen til Tine viser seg å inneholde 473ml melk, så kan det være en markedsføringsmessig interessant diskusjon, selv om det er nok til å drikke seg utørst.
Kan du ikke kjøpe lampa å ta det med XXL da? Kommer sjelden langt ved å synse på nett. Og er avviket på bortimot 50% så har du nok en god sak
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
#201929707/10/201511:53
XXL har jo 100 dagers åpent kjøp...så å levere tilbake til XXL er det minste problemet, dei vil nok ta imot lykta utan å ta nevneverdig hensyn til grunn/klage rekna eg med.
"Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp fra tidspunktet du mottar varene og gratis retur og bytte. Om en eller flere av varene du har mottatt ikke skulle passe, kan du selvsagt returnere deler eller hele din forsendelse til oss eller bytte till en annen vare.