Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: Øyvind V]
02/10/2015 09:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For to-tre år siden kjørte jeg mer hardt, og da kjørte jeg 4x4 på 400 watt. Nå er jeg døden nær etter 30 sekunder på så høy watt. Rart hvordan kroppen kan venne seg til ulike belastninger.
Ja kroppen blir god på det den trener på. Om du setter deg i rittsituasjon og tenker deg samme FTP men en høyere 4-5 minutters kapasitet. Tenk deg hvor mye mer du har å kjøre med i kortere perioder uten at du stivner. Jepp... Det er det jeg må gjøre noe med. Får tenke mer vedlikehold enn utvikling av terskel, og heller øke kapasiteten på korte arbeidsperioder. Og i og med at terskel (litt enkelt) er et resultat av VO2max og utnyttelsesgrad skal du ikke se bort i fra at den type trening vil gjøre noe med terskel også. Tror du gjør lurt i å tenke arbeidstid på I4 i første omgang også tenker du "fart"/toppfart i ben når du kommer på asfalt (korte drag, spurter osv.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Hoaas]
02/10/2015 09:24
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Vi får se da... Jeg kjenner i hvert fall en gryende motivasjon for å fleske til gjennom vinteren og komme i bra slag til neste sesong
Redigert av Øyvind V; 02/10/2015 09:24.
|
|
|
[Re: grr]
02/10/2015 09:38
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er vel lurt å bruke høsten til å ha det mest moro, rullesyklingen tar fort nok "drepen" på moro. Ikke misforstå, er veldig bra trening når en "finner" ut av det. Som flere/mange i denne tråden så syklet jeg en god del langdrag sist vinter av typen 30-65 min, stort sett med samme belastning og dagsformen + tid til rådighet bestemte lengden. I snitt 2 ganger i uken kanskje, men også veldig væravhengig. Resten av aktivitet var sentrert rund uteaktiviteter som fatbike og diverse ski. Noe var trening, noe var tursentrert trening. Tenker i ettertid at jeg hadde hatt godt av hardere økter, og siden dette var første vinteren min uten treningsstudio på noen år så savnet jeg litt tredemølle for hardere økter. Liker bedre tredemølle en rulle for harde økter. Formen min i år var moderat bedre en året før, men har blitt enda seigere og tåler enda bedre lange "harde" ritt, noe som var litt målet også, og tror at de lange dragene har hjulpet på det + lange turer på ski, fatbike, toppturer og racerturer på feks Mallorca har hatt vel så mye å si som rullesykling der.
Nå for tiden sykler jeg mye hardt på sti, dette er en herlig tid for å utfordre KOMer og PRer i nærområdet, og evt mestre tekniske partier uten fotisett. Uten å bekymre seg for overskudd til ritt og den slags. Herlig moro rett og slett. Om jeg får igjen noe for til våren er ikke viktig. Driver med dette fordi det er morsomt. Noe jeg vet at dere også gjør, men synes også at noen er i fare for å gå seg litt bort "seriøs" fellen, noe jeg tror kan drepe motivasjonen på langt sikt. Ikke misforstå, jeg har lyst å prestere på ritt neste år også, men ønsker ikke bruke for mye energi på dette nå.
Men egentlig ikke ment som kritikk, da jeg vet at dere også har rullesyklingen/målbevisst trening som en del av det dere driver, med og ønsker å få maks ut av tiden. Men noen ganger kan det bli litt mye "neste år da..." og "Froome" aktig vitenskap rundt det. Men på en annen side skjønner jeg at andre er mer opptatt av puls, watt (bruker ikke noe av dette) en det jeg er. Og bra at ikke alle er lik meg, for da hadde det ikke vært mye teknologisk utvikling i bransjen he he.
Tipper jeg er på rulla i November en gang, og da blir det langdrag mest, men lurer også på noe 5x5 aktig for å få litt høyere intensitet.
|
|
|
[Re: Oddefa]
02/10/2015 09:55
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er vel lurt å bruke høsten til å ha det mest moro, rullesyklingen tar fort nok "drepen" på moro. Ikke misforstå, er veldig bra trening når en "finner" ut av det ..... Tipper jeg er på rulla i November en gang... Der er jeg også, velger mellom to onder. Skikkelig høstmøkkavær tar for meg enda mer effektivt drepen på moro, så da blir rulla straks mer aktuell
|
|
|
02/10/2015 10:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rulle med zwift, vr-rulle o.l. er ikke på langt nær like kjedelig som mekanisk rulle til serier, eller grafen på trainerroad. Nå er det faktisk ganske så ok å rulle. Fader jeg sykla en 3t 40min tempo på zwift i forrige uke, i fjor kunne det aldri falt meg inn å sitte mer enn 2 timer på rulla.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
02/10/2015 10:05
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
zwift e knall. sleit med 1 time på rulla jeg.. i går satt jeg å leka meg i 1 1/2 time.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
[Re: Oystein L]
02/10/2015 10:15
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er vel lurt å bruke høsten til å ha det mest moro, rullesyklingen tar fort nok "drepen" på moro. Ikke misforstå, er veldig bra trening når en "finner" ut av det ..... Tipper jeg er på rulla i November en gang... Der er jeg også, velger mellom to onder. Skikkelig høstmøkkavær tar for meg enda mer effektivt drepen på moro, så da blir rulla straks mer aktuell Ja, det er da det er ok å ha rulla klargjørt, samtidig så er November ofte en veldig bra barfrost periode heromkring, og hvis den perioden bli bra er jeg masse ute. Noe av det morsomste jeg vet på sykkel er barfrostsykling og "åpne" opp områder som en ikke sykler ellers. Men er jo enten eller her, enten våt høst eller kald og tørt. Er litt delt der også får våt høst betyr også (ofte) også tidlig vinter/snø, og jeg liker jo snø. Samtidig så er barfrost sykling, og frosne myrer m.m digg. Så håper alltid at en får en barfrostvindu på par uker iallefall kommer før vi får masse snø. Og når snøen kommer vil jeg ha masse med gang, får en god styrketrening via snømåking som "bonus" også he he.
|
|
|
[Re: Oddefa]
02/10/2015 10:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er vel lurt å bruke høsten til å ha det mest moro, rullesyklingen tar fort nok "drepen" på moro. Ikke misforstå, er veldig bra trening når en "finner" ut av det ..... Tipper jeg er på rulla i November en gang... Der er jeg også, velger mellom to onder. Skikkelig høstmøkkavær tar for meg enda mer effektivt drepen på moro, så da blir rulla straks mer aktuell Ja, det er da det er ok å ha rulla klargjørt, samtidig så er November ofte en veldig bra barfrost periode heromkring, og hvis den perioden bli bra er jeg masse ute. Noe av det morsomste jeg vet på sykkel er barfrostsykling og "åpne" opp områder som en ikke sykler ellers. Men er jo enten eller her, enten våt høst eller kald og tørt. Er litt delt der også får våt høst betyr også (ofte) også tidlig vinter/snø, og jeg liker jo snø. Samtidig så er barfrost sykling, og frosne myrer m.m digg. Så håper alltid at en får en barfrostvindu på par uker iallefall kommer før vi får masse snø. Og når snøen kommer vil jeg ha masse med gang, får en god styrketrening via snømåking som "bonus" også he he. Vi har jo ulike forutsetninger avhengig av hvor vi holder hus. Barfrost er normalt ikke tema i ytre/søndre Østfold, der er regn og +/- 0 vanlig vintervær, gjerne avbrutt av noen snøbyger slik at det passe grisete eller isete
|
|
|
03/10/2015 08:42
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg er bedre på disse lange dragene enn på de korte. Det sier vel seg kanskje selv hva jeg må prioritere når jeg kan gampe 330 watt i 60 minutter men sliter som f*** med 360 watt i 4... Er det en sjanse for at dette er litt typisk når man begynner å komme opp på et OK nivå med god arbeidsøkonomi, og ikke nødvendigvis er negativt? Med det mener jeg at en har bygget seg opp en solid base som gjør at en kan kjøre raskt med veldig god arbeidsøkonomi? Jeg har bare et par år med trening/sykling bak meg, men føler jeg begynner å få duganes nivå. Det jeg har merket de siste månedene er at jeg kan holde ganske høyt tempo på høy sone 1 over tid (alt er relativt, for dessverre får jeg ikke kjørt langøkter), og at forskjellen i fart opp til en skikkelig hardøkt med tilnærmet rittpuls oppleves som liten. Og motsatt; at selv om jeg kjører meg "helt tom" så kan jeg fortsatt holde respektabelt tempo over en OK distanse.
|
|
|
05/10/2015 06:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
http://semiprocycling.com/detraining-quickness-and-maintaining-fitness20-25% tap i vo2maks og ca 10% styrketap etter 3 uker. Forteller ikke det at vo2maks og styrke er litt ferskvare? Spørsmålet er jo hvor lang tid man bruker på å bygge den opp igjen 20-25%.
Redigert av Hoaas; 05/10/2015 06:02.
|
|
|
05/10/2015 06:25
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Husker ikke helt hvor jeg hørte det (lurer på om det var under testing på NTNU) at mosjonister kan forvente 0,5% økning i vo2maks pr 4x4 økt (0,3% for topputøvere), så et tap på 25% er helvetes mye slit før en er på høyde igjen.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
05/10/2015 06:41
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Husker ikke helt hvor jeg hørte det (lurer på om det var under testing på NTNU) at mosjonister kan forvente 0,5% økning i vo2maks pr 4x4 økt (0,3% for topputøvere), så et tap på 25% er helvetes mye slit før en er på høyde igjen. Med 3-4 uker opphold ramler man altså fra f.eks 70 til 52-56 i vo2maks, om man klarer 3 stk 4x4 i uka vil det altså gå ca 3-4mnd før man er a jour. Shit..her gjelder det å holde seg skadefri og frisk 
|
|
|
05/10/2015 07:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tja. Kall det gjerne ferskvare, men husk nå i alle fall at du vil bruke lang tid på å bygge deg opp til gamle høyder. De positive er at man ikke må legge så mye tid i det for å vedlikeholde VO2max.
|
|
|
[Re: sveinaa]
05/10/2015 07:15
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja. Kall det gjerne ferskvare, men husk nå i alle fall at du vil bruke lang tid på å bygge deg opp til gamle høyder. De positive er at man ikke må legge så mye tid i det for å vedlikeholde VO2max. Blir kanskje litt feil uttrykk å kalle det ferskvare, men man faller styggfort og bruker lang tid på å bygge det opp igjen, ja. Dette gjelder jo selvsagt for tilfeller med total treningsfri, vil tro forfallet i vo2maks og styrke ikke er på langt nær like ille om man trener normalt uten lungerøsk-økter i samme periode.
|
|
|
05/10/2015 07:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tja. Kall det gjerne ferskvare, men husk nå i alle fall at du vil bruke lang tid på å bygge deg opp til gamle høyder. De positive er at man ikke må legge så mye tid i det for å vedlikeholde VO2max. Blir kanskje litt feil uttrykk å kalle det ferskvare, men man faller styggfort og bruker lang tid på å bygge det opp igjen, ja. Dette gjelder jo selvsagt for tilfeller med total treningsfri, vil tro forfallet i vo2maks og styrke ikke er på langt nær like ille om man trener normalt uten lungerøsk-økter i samme periode. Om du ser på funnene i artikkelen til NCF/OLT m.fl så faller jo VO2max også når man trener om man ikke vedlikeholder VO2max. Jeg kommer ikke på et godt argument for å droppe VO2max vedlikehold.
|
|
|
05/10/2015 07:52
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei man sliter vel med å finne det, annet enn mental "recovery" etter f.eks en hard sesong. Sannsynligvis ikke en nødvendighet for folk flest. Ja den faller også med vanlig trening, men noe begrenset i forhold til total treningsfri. Bare å stå på 
|
|
|
05/10/2015 10:18
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
[superduperforenklingsmodus]
Hvis vi antar at det er så enkelt at man øker O2-opptaket med 0,5 % per økt, og at én økt i uka = vedlikehold. Videre at 2 eller flere økter i uka gir denne halvprosenten med økning per økt. Målet er 20 % forbedring i O2-opptak (= 40 økter á 0,5 % økning) i løpet av april.
Vil det da lønne seg å kjøre...
a) to HIT-økter i uka fra november og ut mars (= 2 økter i uka, 8 i måneden, 5 måneder = 40 økter = 20 % økning) og deretter vedlikehold (eller videre økning 1-2 %) i april, eller
b) bolker der man kjører 5-6 HIT-økter i en uke hver måned (2,5-3 % økning per ukesbolk (opp 3 % første uka i november, så vedlikehold. Deretter opp nye 3 % første uka i desember, deretter vedlikehold), med én HIT-økt i uka de resterende ukene for å vedlikeholde det nivået man når i hver bolk?
[/superduperforenklingsmodus]
|
|
|
05/10/2015 10:50
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vet ikke om det har så mye å si hvordan man "løser" utfordringa, men generelt anbefales det kanskje at man kjører bolker, eller i alle fall varierer belastning uke til uke? Blir det for likt uke etter uke har kroppen en tendens til å "bli vant" og adapsjonen blir mindre eller uteblir.
En som har skrevet master om emnet sa f.eks at godt trente utøvere klarte å øke vo2maks med ca 2,5 (ikke prosent, men ml/kg/min), altså ca 3,6% om man har 70 fra før, ved å kjøre 2 uker med mye o2-økter, etterfulgt av 2 uker i1/i2. Har man 60 fra før, som fortsatt er godt over snittet for en på 30 år, vil økningen være 4%. Hvordan øktene var lagt opp sa han ikke så mye om der og da, men jeg kan selvsagt undersøke litt.
Så er jo spørsmålet hva man ender opp med etterpå, om man f.eks kjører på med sånne bolker fram til sesongprepping. Kjørestyrke under/på/over terskel, egenskaper (hvordan man f.eks takler rykk og napp eller jevn "maling" over tid) osv osv. Det blir litt polarisert, enten hardt eller veldig rolig. Jeg vet ikke om min lange sone 2 er et resultat av de lange sweetspot dragene, eller om det bare er sånn jeg er sammensatt. Og hvordan ville dette sett ut etter en vinter med o2-fokus? Blir jeg veldig god til å kjøre over terskel i korte ritt, men elendig når rittene strekker seg ut i 4-10 timer?
Redigert av Hoaas; 05/10/2015 10:52.
|
|
|
05/10/2015 11:07
|
elad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vil ikkje lange terskeløkter med litt flyt opp i sone 4 på slutten vedlikeholde Vo2maks ganske greit? Er vel fort for at antall minutter blir like mange som ei 4x4 økt der ein bruke 1,5-2 min på å komme opp i puls.
|
|
|
[Re: elad]
05/10/2015 11:21
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil ikkje lange terskeløkter med litt flyt opp i sone 4 på slutten vedlikeholde Vo2maks ganske greit? Er vel fort for at antall minutter blir like mange som ei 4x4 økt der ein bruke 1,5-2 min på å komme opp i puls. Det er vel gjerne slik en del av oss har trent forrige vinter. Jeg får aldri vite hvilket nivå o2-opptaket mitt lå på før skaden, men 3 uker med null trening har neppe vært bra, og når jeg da måler samme opptak som tidlig forrige vinter, så lå det nok en del høyere før skaden. Jeg tror heller ikke hjertet merker forskjell på om jeg drifter opp i sone 4 på et langt sweetspot drag, eller om jeg kjører kortere drag med samme totale arbeidstid i pulssone 4. Muskelmessig er det derimot ganske stor forskjell, siden rene o2-økter vil kjøres på en mye høyere watt.
|
|
|
05/10/2015 11:36
|
elad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men att ein då skal miste so mange prosent av Vo2maks hvis ein ikkje køyre spesifikke intervall/hardøkter frå nov-mars høyres då for meg litt feil ut.
|
|
|
05/10/2015 11:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men att ein då skal miste so mange prosent av Vo2maks hvis ein ikkje køyre spesifikke intervall/hardøkter frå nov-mars høyres då for meg litt feil ut. Du må gjerne være uenig i at VO2max faller om det ikke vedlikeholdes. Men anbefaler å lese artikkelen til NCF/OLT. Hadde logikken din ift. puls-drift stemt hadde man ikke trengt en sone for VO2max når man trente etter watt da man hadde fått all den VO2max treningen man trengte når pulsen driftet opp ifm. sweetspot trening.
|
|
|
05/10/2015 11:57
|
elad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jo, sikkert fornuftig å bruke mer tid/periodisere vo2maks økter når en skal oppnå formtopper, men for å vedlikehold over ein 4-5 mnd periode som det var snakk om her...eg berre lurer, eg veit ikkje......
|
|
|
05/10/2015 11:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror vo2maks er mer sammensatt enn at det kun går på hjertemuskelen..?
|
|
|
05/10/2015 12:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Før dere sporer helt av med tallfesting. Ingen er like og det går vel egentlig ikke an å lage et universelt regnestykke for hvor mye trening som må til for å øke VO2max til X, da mye også har med gener å gjøre.
Man trenger egentlig ikke komplisere dette her mer enn at det er stor sannsynlighet for at man står bedre rustet 1. januar om man vedlikeholder VO2max fra nå og frem til januar.
|
|
|
05/10/2015 12:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jo, sikkert fornuftig å bruke mer tid/periodisere vo2maks økter når en skal oppnå formtopper, men for å vedlikehold over ein 4-5 mnd periode som det var snakk om her...eg berre lurer, eg veit ikkje...... Har du orket å lese artikkelen fra NCF/OLT? Påstandene er ikke tatt ut i fra løse luften. Er du interessert så bør du lese artikkelen. Der får du sort på hvitt hva som skjer.
|
|
|
05/10/2015 12:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror vo2maks er mer sammensatt enn at det kun går på hjertemuskelen..? Selvfølgelig er det mer sammensatt. Det er da ingen som har hevdet noe annet.
|
|
|
05/10/2015 12:30
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Den derre Wattkoden har jeg lurt litt på... Er det avskrift/oversettelse fra utenlandske nettsider det dreier seg om? Jeg "abonnerer" på denne og lurer også litt. Nå sist var det en teaser på e-post om et genialt opplegg som kunne gi 20% forbedring i prestasjon på 6 uker. Da jeg gikk inn på bloggen viste det seg at hele hemmeligheten var sjokomelk,.. Drikke sjokomelk etter hver økt. Da tror jeg vi gjør det litt for vanskelig i denne tråden, gitt :-) Jeg får raske med meg en Oboy på vei hjem fra jobb i dag. Da blir det saker opp Haukåsen til våren.
|
|
|
05/10/2015 12:36
|
elad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kikka litt på den, men utfra det jeg så så var mågruppa/testing litt langt unna det eg kan sammenligne meg med.... 900 timer i året....
Men eg er jo ikkje ueinig i det du seier, om at ein bør ha vo2maks økter kontinuerleg. Mitt poeng var at ein kanskje fekk det naturleg når ein køyrte lange terskeøkter, og no snakkar me altså om vedlikehold av Vo2maks.
|
|
|
05/10/2015 12:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
|
|
|
|
|