Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Sliten Moonlander får nytt liv

Re: Obligatorisk sofabilde [Re: baronKanon] #2018757 06/10/2015 08:05
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: baronKanon
Bruk noe som størkner inni ramma, i hvert fall! Ellers blir det evig renning...

Ah! Det har jeg ikke tenkt på. Trodde det var ok med nesten hvasomhelst så lenge det fikk rent av seg. Har du et lurt forslag?

Jeg har forøvrig tenkt til å lage et dreneringshull med propp, da kan det jo eventuelt renne ut der?

Redigert av Maybelline; 06/10/2015 08:07. Rediger grunn: Drenering

Man kommer alltids ned
Re: Obligatorisk sofabilde [Re: Maybelline] #2018763 06/10/2015 08:15
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Jeg har brukt linolje på spray i alle stålrammene mine i flere år nå, uten at det hverken renner eller lukter i det hele tatt (de står inne i huset og kjenner ikke noe lukt). Har brukt denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelse-linoljebasert-2000021462/

Spray i ramma - la renne fra seg og la tørke minst over natta eller kanskje en dag til - tørk ut det lille som ev. har samlet seg i krankhusgjengene, og så er det bare å montere som vanlig.

Jeg ville absolutt ikke brukt motorolje eller ymse spillolje...det blir fort fryktelig mye renning og søl - tenk når den får stått litt i sola i juli. (sagkjedeolje har jeg vært borti at har vært brukt innvendig i bilrammer etc. mulig det er ok, men det veit jeg ikke).

har en kompis som hadde inni noe tektylgreier i ene ramma si og det bare rant og rant. blir ikke veldig fint tak på bilen av slik, samt at tektyl på bremseklosser blir bare sånn passe...

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Obligatorisk sofabilde [Re: Maybelline] #2018765 06/10/2015 08:16
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Tectyl hulromsspray fungerer veldig godt, men liker ikke den "grønne" versjonen. Prøv helst å få tak i den gamle "vanlige" typen. Det stoffet størkner ganske fort. Har prøvd andre ting, men da har det rent i ukesvis etterpå, det er litt slitsomt og blir mye klin.
Det er flere små hull i røra, bla. i kjedestag og setestag, der vil det renne ut guffe i lang tid hvis du bruker "feil" type stoff.
Også lurt å ikke spraye altfor mye inn i ramma, men heller plugge åpninger med feks. tørkepapir, spraye litt og rotere og riste på ramma for å fordele. Pleier å ta et rør av gangen på den måten. Første gang jeg rustbeskytta ei ramme var jeg altfor triggerhappy med sprayen, mesteparten rant ut etterpå ICON_SMILE
Legg noen aviser eller papp der du holder på uansett, du må regne med litt søl.

Re: Obligatorisk sofabilde [Re: wasrud] #2018767 06/10/2015 08:19
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: wasrud
har en kompis som hadde inni noe tektylgreier i ene ramma si og det bare rant og rant. blir ikke veldig fint tak på bilen av slik, samt at tektyl på bremseklosser blir bare sånn passe...

Tiper han brukte den "greenline" versjonen eller hva-den-nå-heter av Tectyl hulromsspray. Den renner leeeenge... den gamle ML typen størkner ganske raskt.

Re: Obligatorisk sofabilde [Re: wasrud] #2018769 06/10/2015 08:21
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har brukt linolje på spray i alle stålrammene mine i flere år nå, uten at det hverken renner eller lukter i det hele tatt. Har brukt denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelse-linoljebasert-2000021462/

spray i ramma - la renne fra seg og la tørke minst over natta eller kanskje en dag til - tørk ut det lille som ev. har samlet seg i krankhusgjengene, og så er det bare å montere som vanlig.

trur ikke jeg ville brukt motorolje eller ymse spillolje...det blir fort fryktelig mye renning og søl - tenk når den får stått litt i sola i juli. (sagkjedeolje har jeg vært borti at har vært brukt innvendig i bilrammer etc. mulig det er ok, men det veit jeg ikke).

Ok, linolje it is. Jeg ville trodd at et par tre dager med avrenning hadde ordnet det meste, men jeg har selvfølgelig ikke tenkt på solvarme og sånt. Erfarne fjellfolk vinner ICON_SMILE
Takk.

Man kommer alltids ned
oljebehandling av ramme [Re: krankdrev] #2018770 06/10/2015 08:22
wasrud Offline
Veteran
Veteran
mulig - veit ikke hva slags type han brukte, men det var noe skikkelig klineri.

Poenget er å bruke noe som er tynt og fordeler seg skikkelig og som størkner noenlunde raskt. Om det er linolje, riktig type tectyl eller noe annet egnet er nok ikke så farlig.

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Obligatorisk sofabilde [Re: krankdrev] #2018775 06/10/2015 08:25
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: krankdrev
Tectyl hulromsspray fungerer veldig godt, men liker ikke den "grønne" versjonen. Prøv helst å få tak i den gamle "vanlige" typen. Det stoffet størkner ganske fort. Har prøvd andre ting, men da har det rent i ukesvis etterpå, det er litt slitsomt og blir mye klin.
Det er flere små hull i røra, bla. i kjedestag og setestag, der vil det renne ut guffe i lang tid hvis du bruker "feil" type stoff.
Også lurt å ikke spraye altfor mye inn i ramma, men heller plugge åpninger med feks. tørkepapir, spraye litt og rotere og riste på ramma for å fordele. Pleier å ta et rør av gangen på den måten. Første gang jeg rustbeskytta ei ramme var jeg altfor triggerhappy med sprayen, mesteparten rant ut etterpå ICON_SMILE
Legg noen aviser eller papp der du holder på uansett, du må regne med litt søl.

Der smatt det inn et forslag til, gett. Flere erfarne fjellfolk med flere gode råd. Jeg er usikker igjen nå, jeg har ikke gjort denne biten før. Jeg syns ikke det er verdt en ts-avstemming for dette, så jeg får bare velge den ene eller den andre boksen.
Den som er lettest å jobbe med høres bra ut!

Redigert av Maybelline; 06/10/2015 08:25. Rediger grunn: skrivefiel

Man kommer alltids ned
Re: oljebehandling av ramme [Re: wasrud] #2018776 06/10/2015 08:27
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
mulig - veit ikke hva slags type han brukte.

Poenget er å bruke noe som er tynt og fordeler seg skikkelig og som størkner noenlunde raskt.

Jepp, helt klart. Har ikke prøvd linolje enda, har en fra Biltema stående, men var litt usikker på tørketid og har holdt meg til "trygg" og utprøvd løsning etter et par bomskudd med ting som aldri tørka. Blir nok å prøve linolje når jeg har brukt opp Tectylen.

Re: oljebehandling av ramme [Re: Maybelline] #2018777 06/10/2015 08:28
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Uansett hvilken du kjøper du så pass på at du får med en slange med dyse for å fordele godt inni røret ICON_SMILE

Re: oljebehandling av ramme [Re: Maybelline] #2018778 06/10/2015 08:29
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hvor får man tak i "den gamle" Tectylen da?
Hvis den bare fins på hemmelige steder og er umulig for vanlig dødlige å få tak i, er det ikke noe vits i å bruke masse tid på å lete etter den.

Man kommer alltids ned
Re: oljebehandling av ramme [Re: Maybelline] #2018780 06/10/2015 08:31
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Tror jeg fant den på Bilextra sist jeg kjøpte. På Torshov hadde de bare den dårlige grønne versjonen.

Re: oljebehandling av ramme [Re: krankdrev] #2018782 06/10/2015 08:33
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ok, jeg får dra ut og ta en sjekk, noe må jeg ha uansett. Takk for tips!

Man kommer alltids ned
Re: oljebehandling av ramme [Re: Maybelline] #2018804 06/10/2015 09:10
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
JP Weigle's Framesaver eller Pro Gold Steel Frame Protector er billig og tilgjengelig på eBay.

...Men Biltema funker sikkert også.

Tror jeg har flere bokser med ProGold stående, men det hjelper jo fint lite siden du er på sørvestlandet. ICON_WINK

Re: oljebehandling av ramme [Re: Stein] #2018833 06/10/2015 10:05
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det er nok mye lurt tilgjengelig uti den store verden, men jeg har lyst til å sette igang NÅ, og føler ikke jeg har tid til å vente på masse sen post og sånt.
Hadde jeg skullet en snabbtur til Særp idag, hadde jeg nok sendt deg en PM, ja ICON_SMILE

Jeg endte opp med en boks Hagmans Carosol TO3. Høres flott ut, jeg håper den virker som den skal.

Man kommer alltids ned
Re: oljebehandling av ramme [Re: Maybelline] #2018961 06/10/2015 13:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg kjøpte nå sist Biltemas ikke-linoljebaserte - og den ville ikke størkne...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2019206 07/10/2015 09:10
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det ser ut som gegga jeg fikk tak i virker fin-fint.
Den er veldig tynn og i og for seg lett å fordele, men litt klinete å jobbe med. Heldigvis er det lett å vaske bort søl.
Rammen har hengt siden igår, og det ser ut til at den tørker greit opp, men den må nok henge til i morgen før alt har størknet.

Man kommer alltids ned
Småplukk [Re: Maybelline] #2020279 09/10/2015 17:47
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Gegga har tørket seg ferdig. Det ser bra ut, et tynt lag der jeg kan se, men jeg aner jo ikke hvordan det ser ut der jeg ikke kan se. Satser på at jeg har fått spredt det godt rundt.

Setepinnen har fått seg en runde. Den satt dønn fast i ramma ved demontering av denne, og vi ble litt hardhendte. Såpass hardhendte at ytterbeinet fikk stygge merker, samt at den ble litt klemt sammen.
Småfiksing er alltid moro, og nesten alltid verdt å forsøke før man kjøper nytt, så pinnen ble lagt i fiksebunken.

Klemmemerker og tydelig mer oval enn den skal være

Litt dreiing og lurendreiing, noen runder i dreiebenken senere. Fortsatt tydelig at den ikke er helt rund.

Det er noe som heter bra nok, og jeg tror det er der vi er med denne pinnen. Den er høvlet ned fra 27.2 til 26.8 omtrent. Det er kun biten som stikker ut av ramma som er berørt så klart, den andre halvdelen satt jo fast nedi ramma.

Felgene har også fått seg en runde. De hadde skraper og merker fra mange turer, og så ikke så bra ut.
Jeg er ikke stø nok på hjulbygging til at jeg tør å pelle Clown Shoes helt fra hverandre, så jeg har igjen gått for en bra-nok-løsning. Å levere dem til lakkering ville bli uforholdsmessig dyrt for en fiks som ikke vil vare særlig lenge, så jeg ville gjøre det selv.

Hjulene ble behørig pusset, maskert og primet før lakkering.

Resultatet er bra, og jeg gleder meg til å se dem med nye sko!

Man kommer alltids ned
Re: Småplukk [Re: Maybelline] #2020285 09/10/2015 18:13
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg foreslår at du flytter den grønne boksen opp et hakk for å ha litt symmetri. Hvordan får du sove om natten?

ICON_WINK

Re: Småplukk [Re: Brusdalen] #2020287 09/10/2015 18:17
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Brusdalen
Jeg foreslår at du flytter den grønne boksen opp et hakk for å ha litt symmetri. Hvordan får du sove om natten?

ICON_WINK

Jeg har vurdert å kaste hele systemet, men syns kanskje det er litt teit. Farge den grønne boksen rød?
Skal prøve ditt tips, kanskje det hjelper. Takk for omtanken.

Man kommer alltids ned
Re: Småplukk [Re: Brusdalen] #2020430 10/10/2015 14:09
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Sånn! Det var bedre!

Man kommer alltids ned
Re: Småplukk [Re: Maybelline] #2020431 10/10/2015 14:14
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Mere småplukk:
Gaffelrøret har fått ganske hard medfart. Småsalt sandslaps har ligget inni stemet og godgjort seg en stund. Det setter spor.

Det er sikkert lurt å sette røret inn med noe for å unngå mer korrosjon.

Ramma har fått på seg nye fine klistremerker idag, det ser latterlig bra ut!

Man kommer alltids ned
Re: Småplukk [Re: Maybelline] #2020490 10/10/2015 18:01
Espen Offline
More than words
More than words
Dette produktet kan anbefales til lakkering av nesten alle flater.

Biter seg ekstremt godt fast, lager en tynn hard overflate.

Bruk hansker!

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=158

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Småplukk [Re: Maybelline] #2020507 10/10/2015 19:00
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Etter du har skrudd fast stemmet i riktig posisjon kan du jo løsne av styret og spraye inn litt av Hagmans Carosol TO3. Før montasje kan du kan også ta litt av stofft på ei fille og stryke over kronerøret på gaffelen, men der stemmet skal sitte bør du la værer da det kan gjøre at det lettere løsner under hard sykling. Mellom stem og kronerør kan du bruke litt karbonoasta, det bedrer friksjnen i stedet for å minke den og inneholder litt fett som også beskytter mot rust.
En annen lur ting er å sette inn delene til styrelageret med fett, helst noe som står seg godt mot vann som propellakselfett.
Jeg har kjørt Cane Creek 40 serie i mange år på mine sykler og aldri hatt problemer, men da etter å ha brukt dette trikset og åpner gjerne opp med jevne/ujevne mellomrom, gjøre rein alle delene og inspiserer og smører opp på nytt.

Produktet Espen linka til så spennende ut, men er kanskje litt dyrt bare for å male noen får kvadratcentimeter ICON_SMILE

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: baronKanon] #2020556 10/10/2015 22:26
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Maybelline
De skulle jo komme i fjor, så kanskje de kommer i år istedet ICON_WINK Akkurat som ProCore..

Men det er da noen som har fått tak i dem. Er det bare bransjefolk og andre udødelige helter som har vært så heldige kanskje? ICON_SMILE
Virker sånn. Og folk som kjenner til obskure internettsjapper som kun finnes på BBS.

Jeg fikk mine Procore-sett via en fyr på #mtb på irc. ICON_SMILE

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Småplukk [Re: krankdrev] #2020585 11/10/2015 08:41
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Etter du har skrudd fast stemmet i riktig posisjon kan du jo løsne av styret og spraye inn litt av Hagmans Carosol TO3. Før montasje kan du kan også ta litt av stofft på ei fille og stryke over kronerøret på gaffelen, men der stemmet skal sitte bør du la værer da det kan gjøre at det lettere løsner under hard sykling. Mellom stem og kronerør kan du bruke litt karbonoasta, det bedrer friksjnen i stedet for å minke den og inneholder litt fett som også beskytter mot rust.
En annen lur ting er å sette inn delene til styrelageret med fett, helst noe som står seg godt mot vann som propellakselfett.
Jeg har kjørt Cane Creek 40 serie i mange år på mine sykler og aldri hatt problemer, men da etter å ha brukt dette trikset og åpner gjerne opp med jevne/ujevne mellomrom, gjøre rein alle delene og inspiserer og smører opp på nytt.

Produktet Espen linka til så spennende ut, men er kanskje litt dyrt bare for å male noen får kvadratcentimeter ICON_SMILE

Jeg hadde tenkt på omtrent noe sånt som du sier her. Propellakselfett tenkte jeg ikke på, da. Det var lurt. Jeg har brukt vanlig sykkelfett, Pedro's Bio Grease.
Det ser ut til at jeg får stem med hull i siden, så jeg må tenke ut noe lurt der også. Noen snakket om neglelakk eller noe for å forsegle mot gaffelrøret.
Jeg har ikke plukket fra hverandre CC lagrene helt, bare ned til de store delene. Dette har jeg gjort to ganger på 3 år omtrent. Tørket av, satt inn med nytt fett, skrudd sammen igjen. Jeg var ikke klar over at man skulle plukke maskinlagre helt ned til kulene for å smøre. Med CK lager slipper jeg å tenke på det ICON_SMILE

POR-15 ser bra ut! Usikker på om jeg trenger det på gaffelrøret, men jeg er helt sikker på at jeg trenger det til noe annet!

Man kommer alltids ned
Re: Småplukk [Re: Maybelline] #2020610 11/10/2015 10:37
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Nei, nei - mente ikke å plukke selve maskinlagrene fra hverandre, det går nok heller dårlig, bare sause de godt inn med fett på utsiden ICON_SMILE
CC har et par tre ulike versjoner av maskinlagre, de dyreste er rustfrie, de andre er det ikke. Uansett er det greit å sette deler inn med fett da det fyller opp spalter og holder vann og dritt ute.

Re: Småplukk [Re: krankdrev] #2020617 11/10/2015 11:12
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Nei, nei - mente ikke å plukke selve maskinlagrene fra hverandre, det går nok heller dårlig, bare sause de godt inn med fett på utsiden ICON_SMILE
CC har et par tre ulike versjoner av maskinlagre, de dyreste er rustfrie, de andre er det ikke. Uansett er det greit å sette deler inn med fett da det fyller opp spalter og holder vann og dritt ute.

Er omtrent det jeg har gjort. Tydligvis ikke helt nok ICON_SMILE
Jeg har aldri sett så mye graps og slitasje av denne typen på en sykkel før som det jeg nå ser på denne. Det må være noe med området vi bor i, for mitt vedlikehold har ligget på omtrent samme nivå som da jeg bodde på østlandet.

CC lageret sto på sykkelen da jeg fikk den, jeg regner med at det er originalt. Jeg husker ikke hva slags kranklager som sto på, men det måtte byttes etter 3-4 dagers sykling på stranden.

Man kommer alltids ned
Re: Småplukk [Re: Maybelline] #2021372 13/10/2015 15:50
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Gleder meg til fortsettelsen, dette blir bra!

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Småplukk [Re: Subs] #2021436 13/10/2015 18:55
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det skjer ikke sånn kjempemye om dagen.
Jeg venter på deler, styrelageret lar vente på seg. Styre og stem er bestilt, jeg tror det er på vei.
Jeg har også bestilt ny krank, siden jeg plutselig bestemte meg for å gå for 10x1.
Så sånn går no dagan. Litt plukking, litt lakking, litt rydding i mekkeboden. Blir fint ICON_SMILE

Man kommer alltids ned
Re: Småplukk [Re: Maybelline] #2021574 14/10/2015 07:50
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Det er nok stor forskjell på "snilt" østlandsklima og vestlandet nært havet ja. Fikk inn sykler til reparasjon i Ålesund fra folk som tydeligvis bodde nært sjøen, det verste eksemplet var en dempegaffel der magnesiumet hadde fått lange "markhull" pga. saltet i lufta og sjørokket.
Skal man sykle på stranda bør sikkert ting pelles fra hverandre flere ganger i året.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support