Tenkte kanskje jeg måtte lage meg en sånn her tråd jeg også. Kjøpte meg en 2014 Tallboy 2c her på forumet, fikk den til en grei pris med en del 2011 komponenter men med gode nav og relativt nye dempere.
Hadde et greit budsjett til å kjøpe en ny, men da måtte jeg likevel brukt masse penger på å bygge den slik jeg vil ha den. Så...planen er som følger:
Tallboy 2c ramme -Next sl krank 32T -Chris King kranklager -X1 kassett, bakgir og trigger -XX1 kjede -Fox 2016 kashima 34 120 foran -Fox 2016 kashima bak -XT M8000 bremser -Next styre -DT 350 nav på Sapim eiker og LB 27mm ringer med egne dekaler -Karbonpinne og Scoop sete
Forventet vekt er like i overkant av 10kg.
Ramma er hvit, og jeg er ikke så glad i hvit, så jeg har brukt de to siste dagene på å demontere hele sykkelen for pussing og lakkering. Det var lettere sagt enn gjort, den ene bolten hadde bestemt seg for å gro fast i gjengene, så hodet knakk. Prøvde med grisepikk men den knakk. Boret deretter på motsatt side for å skru inn en 6,5mm bolt som forhåpentligvis skulle klare å skru ut bolten som satt fast, men den gang ei. Den knakk den også, så jeg endte opp med å bore ut hele driten, berga gjengene men skal gå over med gjengetapp i morgen.
Deretter tenkte jeg at jeg kunne bytte ut lagrene i linkene, siden disse var rimelig slitne. Disse satt også i overkant godt, så indre lagerring og kulene kom ut, den ytre ringen satt som grodd fast, men etter litt bøying av diverse skrujern klarte jeg å kile det ned mellom linken og lageret, da kom de etterhvert ut.
Så nå gjenstår spørsmålet hvilken farge jeg skal gå for, vurderer en knall oransje farge, men skal få en prøve på en "dawson purple" i morgen, som visstnok skal være en rå lillafarge som ser sort ut når du står et stykke fra, men lilla når du kommer nært (IKKE chamelonfarge, usj). Begynner med våtpussing neste uke så jeg har god tid å finne farge, for så å finne farge på dekalene som skal under klarlakken.
Blir spennende å se hvilken farge du velger. Jeg har helt lik ramme og hvitfargen blir fort stygg da riper blir sorte... Fint om du deler erfaringer om forarbeid til lakkeringsprosessen og selvfølgelig sluttproduktet.
Ja, det er det jeg også har lagt merke til, har hatt hvit sykkel før fra den var ny. Små riper i klarlakken legger seg som en stygg svart strek over det hvite når det kommer litt møkk inni der, og det er no dritt å holde ordentlig rent.
Har hentet noen fargeprøver, er litt sugen på den knalloransje, det er jo tydeligvis "inn i tiden" med orange sykler. Den mørkelilla fargen er også sinnsykt fin, med en knæsj sitronfarge på dekalene blir det kledelig...men kanskje litt feminint? Meninger her?
Next sl krank 32T Chris King kranklager X1 kassett, bakgir og trigger XX1 kjede
Mener å ha sett i en annen tråd at du kjøpte nye XT-gruppa? Noen spesiell grunn for at du går for noe annet?
Spør fordi jeg selv har planer om 1x11 på Tallboyen min men har ikke bestemt meg for hva. XT-gruppen er mest overkommelig i forhold til pris. Mulig du tenker vekt?
Den nye XT gruppa var til forrige sykkel, den solgte jeg etter ulykken tidligere i sommer, ettersom rittsesongen var over for min del og jeg visste jeg kom til å gå over til en mer rittegnet sykkel neste sesong.
XT gruppa er definitivt mye for penga og det er solid. For min del handlet det mye om vekt, XT 11-42 kassetten veier i overkant av 440g, X1 10-42 veier 315g og er sort. XD bosset er også 24g lettere enn 10-delt. Next kranken er 180g lettere enn M8000 kranken. Så totalt sparer jeg 330g på drivlinja. Men en annen ting er det minste tannhjulet på kassetten, det er ganske stor forskjell på toppfart med 10 bak og 32 foran, mot 11 bak og 32 foran.
Med Chevy/VW oransje så er du innafor SC sine egne farger de har brukt oppigjennom åra.
Det er VW oransje jeg har sett på ja, husker ikke navnet i farta, noe acardia eller noe i den duren. Hvis jeg skal ha den litt spesiell blir det kanskje dumt å gå for noe som allerede har vært fra SC originalt
Spennende prosjekt. Kan du utdype litt angående hvordan du går frem under lakkeprosessen. Har lyst til å lakke en ramme, men redd for at det ikke blir så fint. Hva er din fremgangsmåte?
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Neida, i utgangspunktet har jeg en avtale med et lakkeringsverksted som tar på seg hele jobben mot at de får bruke sykkelen til promotering. De har visst lyst å øke antall sykler de får inn. Hadde i forkant en avtale med en annen lakkerer som kunne ta på seg lakkeringsjobben. Da måtte jeg rubbe ned klarlakken sjøl, fylle inn eventuelle hakk og pusse jevnt. Bruker 600 eller 800 våtsliping. Må nok regne med en liten vektøkning på ramma når det legges oppå den gamle lakken.
Skal du ned til karbonet er det en veldig stor jobb, en kompis gjør det nå. Han har brukt 2 kvelder i dusjen med pussemaskin Enda er den ikke helt bra. Men han vil ha råkarbon med klarlakk over.
Da er fargene bestemt, ramma blir lilla. Dekalene blir sprayet på med (i mangel på et norsk ord) stencils i oransje før ramma lakkeres. Legger ved fargene, var vanskelig å få et ordentlig bilde av glansen uten godt sollys.
Da er fargene bestemt, ramma blir lilla. Dekalene blir sprayet på med (i mangel på et norsk ord) stencils i oransje før ramma lakkeres. Legger ved fargene, var vanskelig å få et ordentlig bilde av glansen uten godt sollys
Det heter stensil ja? Fikk flashbacks tilbake til barneskolen av ordet stensil.
Gult synes jeg blir frekkest, får vel tak i både gule og oransje fox-dekaler til demperne også. Må jo ha helhet. Får selge den knalloransje bushwhackern min
Du kan gjøre det slik ja, for min del blir dekalene først spraya på med stensiler, så blir de maskert før ramma lakkeres. Det blir litt smoothere.
Sånn som du beskriver det er slik det er gjort på ramma originalt, rubb/våtslip - rense med f.eks isopropanol - lakk - rubb med 1200 våtpapir - ny rens - dekaler (klistremerker) - klarlakk. Skal du helt ned til råkarbon eller alu bør den vel primes før lakkering også.
Jeg tar ikke selve lakkeringsjobben selv, så her må noen bare korrigere meg om jeg er på bærtur.