Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet

TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet #2016143 28/09/2015 19:59
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ville bare si, fy flate for noen stier dere har fått til her oppe. Har vært gjennnom det meste nå. Har dessverre alt for sjelden tid til å stille opp på dugnader og sånt, men må sporenstreks se å melde meg inn i NOTS og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. For disse folka gjør en kjempejobb.

Jeg fryktet at siden det er garva folk som står bak ville mye være alt for vanskelig. Mye hissig rødmerkin gpå MTBmap tydet også på at det ville være over mitt ferdighetsnivå. Men, jeg tok feil. Det morsomme med stiene "Pioneren" og "Sniken" er at det er flust av små utfordringer hvert fall for oss som er under middels til dårlig utrustet med tekniske ferdigter, men også MASSE FLYT. Og ikke minst går mange av stiene gjennom skog der du virkelig får følelsen av å være langt inni skauen, selv om du egentlig er bare et par kilometer fra E6.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2016178 28/09/2015 22:20
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Amen.
Gleder meg til gjennomkjøring i helgen!

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2016371 29/09/2015 10:35
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har tenkt litt på hva jeg synes gjør disse stiene så bra. Det ene er naturopplevelsen, med smale, snirklete stier som gir en følelse av å være langt inne i skogen. Det andre er alle flytpartiene.

Men kanskje det tredje og viktigste er at selv om det er noen tekniske partier her og der, så er det hele tiden ganske kort opp og ned. Det gjør det litt tryggere å gutse og føles mer overkommelig enn noen av kneikene oppover, om jeg sammenlikner for eksempel med Trulsrunden. Jeg er ganske sikker på at jeg skal klare det meste av Pioneren i løp av en to-tre turer, selv om jeg neppe klarer helt uten fotisett på en tur.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2016410 29/09/2015 11:20
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
For oss som bor akkurat så langt unna at man burde kjøre bil dit, og dermed ikke er lokalkjent på stiene.
Kunne du lagd en rute på trailguide.no og/eller lagt ut et gpx spor man kan følge?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2016462 29/09/2015 12:14
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mesteparten av ruta er nå merka med trepinner så det skal være mulige å finne frem. Se FB-sida til NOTS O&O.

GPS spor kommer :-)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2016491 29/09/2015 13:12
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Eneste stedet jeg har knota er å skjønne helt hvor sniken tok av fra Grønmo ekspress. Men stort sett enkelt å følge trepinnene. Å studere mtbmap litt før man drar ut på tur hjelpe rogså, men selvsagt mest om man allerede er kjent i området.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2016765 30/09/2015 09:10
M
magb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Hvor ca er Pioneren? Fant den ikke på mtbmap.. ?
Sniken er veldig gøy, bra jobba!

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: magb] #2016768 30/09/2015 09:20
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: magb

http://www.nots.no/soknad-skullerudprosjektet-2015/

Partiet mellom veien fra Rustudsaga og veien til Fjellstad har fortsatt et område der man går gjennom myr/gjørme. Går ofte an å sykle her, men kan være mye gjørme. Deretter kommer man inn på en veldig morsom sti!

Deretter fortsetter Pioneren på toppen av bakken fra Fjellstad mot Skullerudåsen, ikke ta tl venstre på blåstien, men følg rødmerket, når den rødmerka stien dreier sørover går det en liten singletrack mot vest. Denne singletracken er veldig morsom og jeg skjønner ikke hvorfor den er merka som rød i mtbmap, spesielt vanskelig er den hvert fall ikke. Masse flyt.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2016792 30/09/2015 09:59
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx
Eneste stedet jeg har knota er å skjønne helt hvor sniken tok av fra Grønmo ekspress. Men stort sett enkelt å følge trepinnene. Å studere mtbmap litt før man drar ut på tur hjelpe rogså, men selvsagt mest om man allerede er kjent i området.

Begynner der grunnfjellet danner en kraftig kant, med et stort furutre på høyre hånd ved inngangen til Sniken.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: Anders A-R] #2016800 30/09/2015 10:06
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R

Begynner der grunnfjellet danner en kraftig kant, med et stort furutre på høyre hånd ved inngangen til Sniken.

"Høyden midt mellom blåsti mot Grønmo og rødsti mot Skullerud/Mortensrud" er en annen måte å forklare på. Akkurat her er det vel ikke naturlig sti fra før, derfor det er litt vanskelig å se hvor stien går.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2016806 30/09/2015 10:14
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Takk for kudos! Dette er sporet fra første og så langt eneste gangen jeg har syklet Pionéren slik vi nå skal merke den. I turen har jeg lagt inn en super dessert over Dalsåsen, men denne inngår ikke den offisielle stien. Per nu slutter prosjektstien vår ved vannverket, men det er mulig den til neste år forlenges med noen stimetere rundt dette og gjennom Romskogen til Skullerudsletta. Uansett fornøyd med stamstien i SKP er blitt ganske nøyaktig åtte kilometer med bærekraftig sti. Man kan allerede ta en returute som er like lang, og som bare benytter Pionérensporet et par små steder, men denne turen har jeg ennå ikke fått til å teste sammenhengende.

Hmmm, men sporet var visst med. Kommer her:
Pionéren med dessert

Redigert av Altabjorn; 30/09/2015 19:09. Rediger grunn: Manglende annonsert vedlegg - lok.
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2016982 30/09/2015 17:17
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Strava link til en runde der jeg fulgte Øyvind sine pinner som best jeg kunne. Bommet på avkjøringen mot kostskaftbroa. Stoppet for å spise litt sjokolade, hadde en punktering og tok det med ro. ICON_SMILE Avsluttet ned Romskogen.

Redigert av Garpen; 30/09/2015 17:18.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2017035 30/09/2015 18:53
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Mye hissig rødmerkin gpå MTBmap tydet også på at det ville være over mitt ferdighetsnivå. Men, jeg tok feil. Det morsomme med stiene "Pioneren" og "Sniken" er at det er flust av små utfordringer hvert fall for oss som er under middels til dårlig utrustet med tekniske ferdigter, men også MASSE FLYT. Og ikke minst går mange av stiene gjennom skog der du virkelig får følelsen av å være langt inni skauen, selv om du egentlig er bare et par kilometer fra E6.

Slutter meg til at disse stipartiene er helt konge, selv om jeg ikke har fått testet alt. Men Bør egentlig Sniken være rød (mtb:scale=2)? Jeg synes den er mer blå, egentlig.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: knuthaug] #2017038 30/09/2015 18:57
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knuthaug
Men Bør egentlig Sniken være rød (mtb:scale=2)? Jeg synes den er mer blå, egentlig.

Den har definitivt blitt mer flytsti enn det den var i starten, og flere partier har blitt vesentlig enklere gjennom sommeren, så sånn sett kan jeg være tilbøyelig til å være enig.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2017048 30/09/2015 19:22
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Sniken er helt klart ikke rød, og i hvert fall ikke den rett vest som brukes sørover. Starten på Syden er det (den rødmerkede fra Rundvann). Deler av Nord og Ned /Nordstjernen er det, og i så fall også siste del av Trollstien. Suverene Samen og Sigøyneren, som går fra Skullerudmåsan til Rett ned, er henholdvis rød og svart, men finnes enn så lenge ikke på kartet.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2017071 30/09/2015 20:27
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva slags parametere bruker dere ved fargelegging.........merkehåndboka? IMBAs kriterier? Den tyske med S0 til S5?

Redigert av sanouka; 30/09/2015 20:28.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2017072 30/09/2015 20:27
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skjønner heller ikke hvorfor pioneren er rødmerket.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: sanouka] #2017128 01/10/2015 06:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: sanouka
Hva slags parametere bruker dere ved fargelegging.........merkehåndboka? IMBAs kriterier? Den tyske med S0 til S5?
Man skal vel egentlig bruke denne retningslinjen når man tagger i OSM, slik jeg forstår det.
OSM Wiki

Redigert av baronKanon; 01/10/2015 06:09. Rediger grunn: linkforbedring

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: Altabjorn] #2017136 01/10/2015 06:20
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Altabjorn
Takk for kudos! Dette er sporet fra første og så langt eneste gangen jeg har syklet Pionéren slik vi nå skal merke den. I turen har jeg lagt inn en super dessert over Dalsåsen, men denne inngår ikke den offisielle stien. Per nu slutter prosjektstien vår ved vannverket, men det er mulig den til neste år forlenges med noen stimetere rundt dette og gjennom Romskogen til Skullerudsletta. Uansett fornøyd med stamstien i SKP er blitt ganske nøyaktig åtte kilometer med bærekraftig sti. Man kan allerede ta en returute som er like lang, og som bare benytter Pionérensporet et par små steder, men denne turen har jeg ennå ikke fått til å teste sammenhengende.

Hmmm, men sporet var visst med. Kommer her:
Pionéren med dessert
FIksa linken din. ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: H.Iversen] #2017236 01/10/2015 09:24
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
tommelopp

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: baronKanon] #2017256 01/10/2015 10:08
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Man skal vel egentlig bruke denne retningslinjen når man tagger i OSM, slik jeg forstår det.
OSM Wiki

Den ser ut til å ha tatt utgangspunkt i den tyske bare at de har lagt til en S6 hvor beskrivelsen vil si at sykling er umulig. Synes forresten at OSM gjør det unødvendig vanskelig. Hvis jeg har forstått det riktig så er det også kun fire farger og 7 graderinger!?? Personlig liker jeg IMBA sin bedre hvor de legger til en "Black Diamond" slik at de har to ekspert nivå. Merkehåndboka synes jeg mangler en farge og gjør et hopp fra grønn til blå som med fordel kunne ha vært mindre.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: sanouka] #2017358 01/10/2015 13:49
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Den ser ut til å ha tatt utgangspunkt i den tyske bare at de har lagt til en S6 hvor beskrivelsen vil si at sykling er umulig. Synes forresten at OSM gjør det unødvendig vanskelig. Hvis jeg har forstått det riktig så er det også kun fire farger og 7 graderinger!?? Personlig liker jeg IMBA sin bedre hvor de legger til en "Black Diamond" slik at de har to ekspert nivå. Merkehåndboka synes jeg mangler en farge og gjør et hopp fra grønn til blå som med fordel kunne ha vært mindre.

Har tror jeg du blander kortene litt. OSM som sådan har bare en tag med skal 0-6. Stilsettet som mtbmap bruker til rendering velger fargene grønt, blått, rødt, svart og varianter av svart og gult for de høyere verdiene. Det har ikke noe med OSM å gjøre som sådan. I praksis er det ikke et stort problem da det er et fåtall stier som er merket med mtb:scale > 3 (svært få med 3 også faktisk)

Redigert av knuthaug; 01/10/2015 13:50.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2017370 01/10/2015 14:44
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er det noen som kan forklare meg hvor "Singletrack til Rundvann" begynner?

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2017377 01/10/2015 15:06
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vell, helt på jordet kan jeg jo ikke være siden denne står i notene på forklaringen til OSM
Notes to Usage of the scales
Notes
"Equivalent to STS" means equivalency to the german Singletrail-Skala v1.4 as found here [1]; upon which this scale is based.

Den tyske graderingen er fin, men kanskje litt overkant komplisert for den gjengse bruker(?) og det hjelper lite, mener jeg, å i tillegg operere med et litt uklart fargesystem. Synes fremdeles IMBA sin er lettere å forstå og ikke minst bruke både for å sette vanskelighetsgrad og vurdere for en evt tur på ny sti. IMBAs har riktignok "feil" fargekoder for et skiland som Norge hvor mange kanskje de fleste er vant med alpinkodene som stemmer bedre med OSM og Merkehåndboka. Bare synd at blå i merkehåndboka går lengre i vanskelighetsgrad enn den alpine. Det ser det ut som om OSM skalaen klarer å ta hensyn til. Generelt synes jeg det er uheldig at man ikke klarer å komme frem til en felles standard, men det er vel sikkert bare meg.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2017394 01/10/2015 15:56
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Starten på dette segmentet er identisk med Grønmo Express, men like før sporet krysser den blå stien som går opp til Karismyr tar du av på sti skarpt til venstre, svakt oppover i terrenget, mens Expressen krysser blåstien og går svakt nedover. Deretter følger du stien sørover, se kart her: https://www.strava.com/segments/5835369?filter=overall

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: runermm] #2017405 01/10/2015 16:21
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: runermm

Starten på dette segmentet er identisk med Grønmo Express, men like før sporet krysser den blå stien som går opp til Karismyr tar du av på sti skarpt til venstre, svakt oppover i terrenget, mens Expressen krysser blåstien og går svakt nedover. Deretter følger du stien sørover, se kart her: https://www.strava.com/segments/5835369?filter=overall

Takk, jeg så det gikk en sti der sist. Da prøver jeg, i morgen kanskje, den er best nedover ja?

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2017504 01/10/2015 20:34
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast

Partiet mellom veien fra Rustudsaga og veien til Fjellstad har fortsatt et område der man går gjennom myr/gjørme. Går ofte an å sykle her, men kan være mye gjørme. Deretter kommer man inn på en veldig morsom sti!

Deretter fortsetter Pioneren på toppen av bakken fra Fjellstad mot Skullerudåsen, ikke ta tl venstre på blåstien, men følg rødmerket, når den rødmerka stien dreier sørover går det en liten singletrack mot vest. Denne singletracken er veldig morsom og jeg skjønner ikke hvorfor den er merka som rød i mtbmap, spesielt vanskelig er den hvert fall ikke. Masse flyt.

Hvis jeg forstår beskrivelsen din av området mellom veien fra Rustudsaga til bunn av Fjellstad så trenger du ikke å sykle der lenger. Det har blitt etablert en flott sti parallelt med denne rett til venstre. Du finner den på Strava med navnet Fjellstadputten singletrack. Denne sykles både uten gjørme og fotisett takket være Nots og de.

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2017519 01/10/2015 21:29
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk, jeg så det gikk en sti der sist. Da prøver jeg, i morgen kanskje, den er best nedover ja?

Tja, er vel fin begge veier den.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: thomah25] #2017610 02/10/2015 07:56
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: thomah25

Hvis jeg forstår beskrivelsen din av området mellom veien fra Rustudsaga til bunn av Fjellstad så trenger du ikke å sykle der lenger. Det har blitt etablert en flott sti parallelt med denne rett til venstre. Du finner den på Strava med navnet Fjellstadputten singletrack. Denne sykles både uten gjørme og fotisett takket være Nots og de.

Skal man ta inn på denne stien fra veien eller fra der man kommer inn på rødmerket løype? Har fulgt en umerket traktorløype, som stopper, så går det ned til venstre og inn på skiløypa som fortsetter ca. 100 meter, før man kommer inn på en singletrack til venstre igjen.

Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet [Re: larsdx] #2017666 02/10/2015 08:52
nr7wave Offline
Aquafil
Aquafil
Syklet mye av NOTS stien på tirsdag. Rød stravalinje lagt oppå mtbmap kartet:

Vedlegg
NOTS_sti_til Fjelstadbakken.jpg (211.48 KB, 1770 nedlastinger)
Redigert av nr7wave; 02/10/2015 08:53.

Christian S.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support