Fatbike og knær
|
Fatbike og knær
29/09/2015 07:04
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Har en Salsa Buckbonersaw jeg digger på alle plan. Den er kjapp, triller som en drøm, den er leken og har satt mange PR-er på den. Den redder meg også gjennom vinteren. Det er bare det at jeg har begynt å få vondt i knærne - på siden i leddknuten på innersiden. Dette har jeg opplevd i hele år - spesielt etter lange turer (TSR, Frognerseteren-Skjennungen-grefsen på sti)
Noen som har vært borti det samme? Går det å stille seg vekk fra det? Skal jeg teste andre pedaler? Er jeg gammel mann? Er det noen mukler som trenger litt ekstra trening?
Som jeg sier til legen: jeg slutter ikke å sykle!
|
|
|
Re: Fatbike og knær
[Re: baronKanon]
29/09/2015 07:07
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Bruker du klikkpedaler på sykkelen?
Jeg måtte kutte klikk, flatpedaler og knevarmere gjør at jeg holder mye lenger på fat'n.
|
|
|
[Re: knut77]
29/09/2015 07:08
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Bruker du klikkpedaler på sykkelen?
Jeg måtte kutte klikk, flatpedaler og knevarmere gjør at jeg holder mye lenger på fat'n. Bruker klikk, ja. Klarer ikke å sykle teknisk med flats lenger 
|
|
|
29/09/2015 07:50
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Det er vel rett og slett forholdet mellom Q-faktor og beinstilling som er avgjørende her. Jeg er motsatt - går helt supert på fatbike men har kutta ut racersykkel da jeg veldig lett fikk knevondt pga. smal krank. Ble trøbbel med mine Chaplinføtter  Flatties høres ut som den mest nærliggende løsninga, kanskje du rett og slett må lære deg å bruke flatties på teknisk igjen. Andre muligheter er å custombygge deg en sykkel der du prøver å holde Q-faktoren nede eller bytte til pluss for sommerbruk. Kanskje du bør bytte ut Bucksaw med Pony Rustler?  På vinteren kan du evt. kjøre helstiv/halvstiv tjukkas med flatties. jeg kjører alltid med flatties på tjukken om vintern uansett, ser flere fordeler med det.
|
|
|
29/09/2015 08:24
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Øke kadens og kortere krankarmer?
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
29/09/2015 08:26
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Er for øvrig enig i det krankdrev skriver. Det har med beinstilling å gjøre.
Si at man sitter på en stol med beina rett frem foran seg slik at lår peker rett frem og føtter peker i sin naturlige retning, som er ganske rett frem for de fleste. Vi kaller dette utgangsstillingen. Så flytter man venstre bein 20cm til venstre, da følger leggen og foten med og fotens vinkel er uendret relativt til låret. Om den foten skal på en pedal så vrir man foten/leggen slik at foten er tilbake til utgangsstillingen. Om man skal tråkke ned i denne posisjonen så får man økt belastning på kneleddet. Problemet blir sammenlignbart om knærne kommer for nærme hverandre.
Jeg opplever at det er lettere å finne en fotstilling man kan leve med på flate pedaler, men i teorien kan det være mulig å stille inn en pedalkloss slik at man får en naturlig stilling på fot/legg relativt til låret. Klossen må gjerne flyttes innover mot kranken på skoen (dette øker q) for å øke klaringen til kjedestag, så kan man vri klossen slik at helen innover mot sykkelen. Om dette er mulig avhenger blant annet av hvilken vinkel foten naturlig vil være i. Og det kan bli vanskeligere å klikke ut av pedalene.
Jeg ga opp dette (:
|
|
|
[Re: krankdrev]
29/09/2015 08:27
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
På vinteren kan du evt. kjøre helstiv/halvstiv tjukkas med flatties. jeg kjører alltid med flatties på tjukken om vintern uansett, ser flere fordeler med det.
Njaaa. Startet med flatties først, men det ble ikke så digg for min kjørestil. Da må man jo også ha spesifikke sko som jeg ikke har nå. Har flatties på jobbsykkelen, og det er absolutt ingen optimal løsning for godt tråkk.
|
|
|
29/09/2015 08:46
|
EBL
Avhengig
|
Avhengig
Dette er jo individuelt, men selv er jeg sensibel for setback vs ikke setback, altså hvor langt bak kranken jeg blir sittende. På de fleste sykler må jeg droppe setback til fordel for rett pinne. Ellers får jeg vondt bak høyre kne(NB:konstatert Baker cyste).(også tilfelle for F4 Fatbike som kom med setback).
Redigert av EBL; 29/09/2015 08:46.
|
|
|
29/09/2015 08:57
|
Espen
More than words
|
More than words
Specialized BG sko har alltid vært gode for meg, men dette er jo individuellt.
Jeg har ett dårlig kne og en vond rygg. Etter ryggtrøbbelet startet, har jeg justert mye på sittestilling på alle syklene, og også cleats.
Jeg har fått mye ut av å justere, selv om jeg har trodd dette var ganske optimalt. Kroppen endrer seg, syklene må etter.
Cleats er nå litte lengre bakover, og også slik at hælene er litt mer ut. Dette har faktisk blitt veldig bra på mange måter. Jeg bruker 170mm krank også.
BG-sko bygger litt mer på innersiden, og jeg har aldri fått vondt i kneet med sko fra Specialized.
Rime brukes i skogen, men har et par eldre S-Works som er mye bedre, men glatte såler og mye lufting er ikke helt optimalt nå på høsten.
Generellt er vel racingsko bedre enn mange av tøflene folk bruker. Mye stivere og mer kontroll med justering og belastning.
e
|
|
|
29/09/2015 08:59
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Dette er jo individuelt, men selv er jeg sensibel for setback vs ikke setback, altså hvor langt bak kranken jeg blir sittende. På de fleste sykler må jeg droppe setback til fordel for rett pinne. Ellers får jeg vondt bak høyre kne(NB:konstatert Baker cyste).(også tilfelle for F4 Fatbike som kom med setback). Setet er godt flyttet fremover... Kanskje jeg skal teste nye CB Mallet og se om de endelig har klart å lage pedaler som holder lenger enn 2 måneder? Andre muligheter er å custombygge deg en sykkel der du prøver å holde Q-faktoren nede eller bytte til pluss for sommerbruk. Kanskje du bør bytte ut Bucksaw med Pony Rustler?  På vinteren kan du evt. kjøre helstiv/halvstiv tjukkas med flatties. jeg kjører alltid med flatties på tjukken om vintern uansett, ser flere fordeler med det. Har allerede ganske "normal" Q sammenlignet med andre kranker jeg har funnet, så det blir liksom ikke så mye å gå på. Hvis bucksaw ryker, blir nok det til fordel for noe helt annet enn en Pony Rustler. Pony Rustler vil ikke duge noe særlig til vinterbruk grunnet mindre bæreevne. Og da har jeg allerede en plussykkel i Surly Krampus.
|
|
|
29/09/2015 09:01
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
På vinteren kan du evt. kjøre helstiv/halvstiv tjukkas med flatties. jeg kjører alltid med flatties på tjukken om vintern uansett, ser flere fordeler med det.
Njaaa. Startet med flatties først, men det ble ikke så digg for min kjørestil. Da må man jo også ha spesifikke sko som jeg ikke har nå. Har flatties på jobbsykkelen, og det er absolutt ingen optimal løsning for godt tråkk. Da er køstom kanskje eneste veien å gå. En vinterhardtail med max.4" ish dekk, 80mm felger og Rohloff baknav vil gi god klaring mellom dekk og kjede slik at kranken kan gjøres smalere. Kanskje 83mm krank hadde vært noe? Syns det er litt rart ikke det har blitt aktuelt nå som pluss har begynt å komme for alvor. Er vel dessverre litt dårlig utvalg i kranker, de som finnes er vel stort sett laga for DH og relativt tunge. En Middleburn med køstomaksling hadde vært noe.
|
|
|
[Re: Espen]
29/09/2015 09:09
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Specialized BG sko har alltid vært gode for meg, men dette er jo individuellt.
Jeg har ett dårlig kne og en vond rygg. Etter ryggtrøbbelet startet, har jeg justert mye på sittestilling på alle syklene, og også cleats.
Jeg har fått mye ut av å justere, selv om jeg har trodd dette var ganske optimalt. Kroppen endrer seg, syklene må etter.
Cleats er nå litte lengre bakover, og også slik at hælene er litt mer ut. Dette har faktisk blitt veldig bra på mange måter. Jeg bruker 170mm krank også.
BG-sko bygger litt mer på innersiden, og jeg har aldri fått vondt i kneet med sko fra Specialized.
Rime brukes i skogen, men har et par eldre S-Works som er mye bedre, men glatte såler og mye lufting er ikke helt optimalt nå på høsten.
Generellt er vel racingsko bedre enn mange av tøflene folk bruker. Mye stivere og mer kontroll med justering og belastning.
Har et par utkjørte Rime (og specialized får ikke mer penger enn nødvendig), og har ellers M200, som også er ganske stive. Jeg kjører også med kloss godt bakover.
|
|
|
29/09/2015 09:12
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Da er køstom kanskje eneste veien å gå. En vinterhardtail med max.4" ish dekk, 80mm felger og Rohloff baknav vil gi god klaring mellom dekk og kjede slik at kranken kan gjøres smalere. Kanskje 83mm krank hadde vært noe? Syns det er litt rart ikke det har blitt aktuelt nå som pluss har begynt å komme for alvor. Er vel dessverre litt dårlig utvalg i kranker, de som finnes er vel stort sett laga for DH og relativt tunge. En Middleburn med køstomaksling hadde vært noe.
Sponser du? 83mm krank er jo ikke noe behov med pluss og boost, da det kun er snakk om 3mm endring i offset, og den biffen klarer de fleste.
|
|
|
29/09/2015 09:13
|
poff
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For min del kan jeg ikke bruke annet en Crank Brothers - prøvde XT en gang , og etter ett par turer kom knesmerter snikende. Byttet tilbake = ok
|
|
|
29/09/2015 09:25
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Da er køstom kanskje eneste veien å gå. En vinterhardtail med max.4" ish dekk, 80mm felger og Rohloff baknav vil gi god klaring mellom dekk og kjede slik at kranken kan gjøres smalere. Kanskje 83mm krank hadde vært noe? Syns det er litt rart ikke det har blitt aktuelt nå som pluss har begynt å komme for alvor. Er vel dessverre litt dårlig utvalg i kranker, de som finnes er vel stort sett laga for DH og relativt tunge. En Middleburn med køstomaksling hadde vært noe.
Sponser du? 83mm krank er jo ikke noe behov med pluss og boost, da det kun er snakk om 3mm endring i offset, og den biffen klarer de fleste. Dårlig med sponsing her, men økt offset på krankenden har mer effekt for klaring mellom dekk og kjede enn boost bake. Går man fra 73mm krankhus til 83mm burde offset tilsynelatende øke med 5mm, men jeg har ikke sjekka detaljene, du har kanskje nerda mer rundt dette. Middleburn er et fint design hvis man skal bytte bredde siden den har løs aksling.
|
|
|
29/09/2015 09:27
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Sponser du? 83mm krank er jo ikke noe behov med pluss og boost, da det kun er snakk om 3mm endring i offset, og den biffen klarer de fleste. Dårlig med sponsing her, men økt offset på krankenden har mer effekt for klaring mellom dekk og kjede enn boost bake. Går man fra 73mm krankhus til 83mm burde offset tilsynelatende øke med 5mm, men jeg har ikke sjekka detaljene, du har kanskje nerda mer rundt dette. Middleburn er et fint design hvis man skal bytte bredde siden den har løs aksling. Eller NEXT SL 
|
|
|
29/09/2015 09:36
|
knut77
Besatt
|
Besatt
(og specialized får ikke mer penger enn nødvendig) Sist jeg sjekket dette, for ~5 år siden, fikk man Northwave-sko med samme sålen. Sålen var litt høyere på kranksiden (innsiden) av skoen. Spørs om det er en vanlig løsning på Q problemet.
|
|
|
29/09/2015 09:41
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Eller trene opp kjernemusklaturen rundt knærne. Kan bli mye billigere
|
|
|
[Re: rørleggern]
29/09/2015 09:44
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Eller trene opp kjernemusklaturen rundt knærne. Kan bli mye billigere Type knebøy på balansebrett?
|
|
|
29/09/2015 09:47
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Alltid kjekt med sterk kjernemusklatur, men jeg er usikker på hvor stor effekt det har mot vridning i kneet. God og sterk musklatur i områder man opplever problem er uansett fordelaktig.
|
|
|
29/09/2015 09:56
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Hadde problemer med knærne en gang. Fikk et treningsprogram fra Lege. 2 ganger i uken 3x50 lårcurl. Bare etter en uke var det vesentlig bedre. Vel å merke ikke kjøre hardt. balansebrett høres smart ut også. Funker det så er ingen ting bedre enn det. Funker det ikke, positive i det er at du får trent.
|
|
|
12/10/2015 18:27
|
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Fikk vonde knær også , bb5 samox q=ca220, l= 175 mm
Bytta til E13 TRS, 170mm q=200. Cleats max ut og litt extra med dremmel (=sko klint mot pedalarm). Støpte såler , kile innside forfot. Styre ned !! , sete noe fram, tilt fram og tilbake. Cleats max bak på skoen. Sete opp og ned..
Utrolig hvor stor forskjell dette gjorde. Uvant i starten, deretter bra.
Styrehøyde er ektremt viktig, påvirker hoftemusklatur som igjen styrer knevinkel (muskulært)
Og viktig; Har du vondt i knær; det viktigste er å trene hofte og bekken. Dette har de forsket enn del på, og det er i allefall konklusjonen iflge "min" fysio på olympiatoppen.
mvh h
Hug a tree
|
|
|
12/10/2015 19:06
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Jeg fikk følelsen av kniver stukket i knærne med ujevne mellomrom og uten spesiell grunn. I tillegg slo knærne seg komplett vrange etter en kilometers løping. Så begynte jeg å jobbsykle for fire år siden (de siste to med fatbike, BB4.0 og så BB6.0) og dermed har jeg ikke hatt mer problemer:) (Jeg har ikke prøvd å løpe etter at jeg begynte med syklingen, men tenkte jeg skulle teste med lav- eller nulldropp, da jeg har hørt at det er snillere mot knærne.)
|
|
|
13/10/2015 11:08
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Speedplay har jo kommet med noe nymotens greier nå. Kunne det være et tanke å prøve det? Eller kanskje de gode, gamle froskene er et bedre alternativ? Jeg har også hatt mye problemer med knær, men med 170 mm krankarmer og optimal sittestilling på tjukkasen, har skyhøy q-faktor ikke vært noe problem på den. Det har egentlig vært en positiv overraskelse.
Redigert av lektorHaugen; 13/10/2015 11:10.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
30/10/2015 11:02
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Johoo! Nå har det blitt vei i vellinga. Hadde i går en økt hos Heidi Sandstø på Atlet fysio på Kolbotn. Hun er fysioterapaut og tilpasser sykler i tillegg, og hjalp godt til med klossene mine, samt oppsett ellers. Det håper jeg hjelper.
Det var nok ikke fatbiken som ga meg problemer, men det at jeg begynte å sykle med en jobbsykkel der jeg subber borti setestagene så jeg begynte å sykle en del med hælene utover og fikk feil belastning på knærne. Hadde også lettere feiljusterte klosser på skoene, som gjorde at jeg ikke fikk hælene i riktig posisjon. Dette sammen med for dårlig kjernemusklatur gjorde at jeg fikk dårlig støtte og vondt. Nå skal det trenes og stilles inn, slik at sykling fortsatt blir gøy, men ikke vondt.
|
|
|
30/10/2015 11:41
|
EBL
Avhengig
|
Avhengig
Godt å høre at det ordnet seg!