Ny kassett! Eller kjør til du har slitt det nåværende kjedet nok til å passe på kassetten Er kjedet nytt rent teknisk/praktisk vil du sannsynligvis måtte bytte kassett, og hjelper ikke dette må klingene fremme også byttes, eller i hvert fall den lille
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bytte av kjede, nå glipper den hele tiden. råd?
[Re: Gatecrasher]
#198649323/07/201519:34
Holder det med å bytte kjede? Jeg målte kjede på terrengsykkelen i går kveld, og min kjedemåler gikk rett nede på 0.5mm.
Snakket med den butikken jeg har handlet sykkelen, og de mente nok at jeg ikke burde bytte kjede nå, kunne være for mye slitt. Jeg kunne like greit sykle med dette til måtte bytte alt?
Hva mener dere? (Se vedlagt bilde)
Det knaser godt i kjede etter UB, spesielt på de lette gira, og når jeg må tråkke til for å komme opp bakker og crux.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
[Re: SykkelGlenn]
#201473724/09/201520:55
Holder det med å bytte kjede? Jeg målte kjede på terrengsykkelen i går kveld, og min kjedemåler gikk rett nede på 0.5mm.
Snakket med den butikken jeg har handlet sykkelen, og de mente nok at jeg ikke burde bytte kjede nå, kunne være for mye slitt. Jeg kunne like greit sykle med dette til måtte bytte alt?
Hva mener dere? (Se vedlagt bilde)
Det knaser godt i kjede etter UB, spesielt på de lette gira, og når jeg må tråkke til for å komme opp bakker og crux.
Hvis det knaser godt i kjede etter UB, spesielt på de lette gira så vile jeg først ha vasket kjedet grundig og smørt det opp igjen. Hvis det fortsatt knaser er det noe som er ferdig Hvis du får kjedemåleren ned på 0,75 vil jeg anbefale å bytte kjede og vurdere tannhjulene
#201479425/09/201506:35
Bytt kjede og test alle gira ved tungt tråkk. Glipper det på en av dem må du ta kassetten også. Krankdrevene er nok helt greie hvis du ikke har byttet kjede/kassett tidligere.
[Re: Rene]
#201480325/09/201506:51
Ja dette er jo en enkel problemstilling; kjede er billig forbruksvare i forhold til kassett, så bytt nå, og prøv slik Rene sier. Funker det bra (noe jeg vil tro det gjør), holder kassetten ut det nye kjedet
#201484025/09/201507:44
Poenget med den 0,5/0,75-måleren er at du kan bytte kjede når 0,5 går nedi, og dermed vesentlig forlenge levetiden på kassett og drev. Jeg har erfaring for at dette stemmer.
Når 0,75 går nedi begynner det å haste å bytte, for nå slites kassetten mye raskere.
På et tidspunkt må du selvsagt uansett bytte kassett eller drev, og det kan man ofte merke på att et nytt kjede glipper. (Skikkelig surt når du setter på nytt kjede dagen før et viktig ritt - en tabbe man gjør kun en gang)
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
#201499325/09/201511:04
I dag har jeg vasket kjede og kassett med en gammel oppvaskbørste og en spray som ble som et rosa skum. Det virker som det gjorde susen, hvertfall en liten stund.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn