Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Dan]
21/09/2015 11:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Akkurat ja, du trur at jeg vil forby all sykling. Da har du ikke lest hva jeg skriver. Akkurat ja, du tror at jeg tror at du vil forby all sykling?  Men for å gi meg det med teskje så kan du jo svare ja eller nei på om du vil forby sykling på gangveier i boligfelt slik at man må trille sykkelen ut til veien, og også om du mener at man skal forby sykling på gangveier hvor sykling i veien ville gi en omvei på en halvmil fordi gangveien tar en snarvei over et jorde. LOL. Yepp, ingen stress å måtte trille sykkelen noen meter ned mot nærmeste 'biloppsamling' og der hvor det faktisk blir mer enn noen meter får man heller se på det lokalt. Og slike gangveier som du beskrver ellers vil sannsynligvis gjøres om til sykkelvei. Men det har jeg jo nevnt før.
|
|
|
[Re: GeirK]
21/09/2015 11:15
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Huff, for en grinebiter han motdebattanten din. Mulig jeg er farget av å være sykkelentusiast, men jeg syns mangel på humør er en fellesnevner for alle som uttrykker seg negativt om denne tilsynelatende ensartede gruppen "syklister."
|
|
|
[Re: perbl]
21/09/2015 11:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det sier jo litt om hvor innarbeidet denne fortaussyklingsmodellen er her i landet når man ser på det nye anlegget over Elgeseter Bru her i Trondheim. Flotte fine adskilte sykkelveier i to veier på begge sider av brua, som på begge sider smalner inn og ender i ... waitforit... fortau  Som sagt, fortau er en sovepute for de som skal tilrettlegge for sykling. Nydelig eksempel på flow control, man stimulerer syklistene til å tråkke seg opp i bra fart, før man sender dem rett inn i smalte delte rom der de skal navigere seg mellom masse fotgjengere.
Men jeg er helt og holdent for å beholde tillatelsen til å sykle på fortauet slik kultur og veianlegg er her i landet. Forbyr man det over natta er jeg overbevist om at sykkelandelen stuper. Løsningen må være bygging av bedre infrastruktur der syklister selv vil ønske å bruke den mer effektive sykkeldelen av veianlegget.
Og jeg er som sagt i sterk tvil at det blir noe store endringer i nærmeste fremtid så lenge man ikke fjerner soveputen. Og det trenges ikke å gjøre over natta.
Redigert av Tange; 21/09/2015 15:53.
|
|
|
[Re: Tange]
21/09/2015 12:33
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er vel litt spørsmål om man ser størst verdi av å få tvunget fram sykkelinfrastruktur som vil ta noen år å vedta og bygge, eller beholde den sykkelandelen vi har per i dag.
Jeg er hvertfall overbevist om at det blir ganske mange som kommer til å sette bort sykkelen som følge av at de ikke føler det er trygt å sykle i veien. Man kan kanskje på den andre siden si at det vil ta seg opp når anlegg er på plass, men det forutsetter at man faktisk får anleggene på plass.
Uansett hva statistikk sier, er det den opplevde sikkerheten som avgjør om folk føler seg trygge.
Redigert av perbl; 21/09/2015 12:33.
Per B.
|
|
|
21/09/2015 12:46
|
Dan
More than words
|
More than words
Kan de som argumenterer for å tvinge ut syklistene i biltrafikken vise noen tall på at syklister på gangveier og fortau er et større sikkerhetsproblem enn syklister i biltrafikken? Jeg får følelsen at de som er motstandere av syklister på gangveien hører litt for mye på dem som kommer med skrekkhistorier om hvordan de nesten ble syklet ned der de fridefullt var ute og luftet hunden. Legger man for mye vekt ved disse skrekkhistoriene fordi de underbygger ens sak?
Opplevd risiko og faktisk risiko skiller seg jo veldig. En fotgjenger kan føle det ubehagelig å bli passert med en og en halv meters klaring av en syklist mens en syklist synes det er helt greit å bli forbikjørt av en bilist med samme avstand. At skade- og dødsrisikoen er vesentlig høyere for syklisten hvis bilisten kløner enn for fotgjengeren om syklisten kløner er det vel lite tvil om.
|
|
|
21/09/2015 13:21
|
perbl
More than words
|
More than words
Kan de som argumenterer for å tvinge ut syklistene i biltrafikken vise noen tall på at syklister på gangveier og fortau er et større sikkerhetsproblem enn syklister i biltrafikken? Jeg får følelsen at de som er motstandere av syklister på gangveien hører litt for mye på dem som kommer med skrekkhistorier om hvordan de nesten ble syklet ned der de fridefullt var ute og luftet hunden. Legger man for mye vekt ved disse skrekkhistoriene fordi de underbygger ens sak?
Jeg hører like mye fra syklister som framstiller det som om det er klin umulig å sykle på fortauet, noe jeg synes virker ganske lett å få til, såfremt man roer ned, tar hensyn og har smil og "unnskyld" samt "tusen takk" på lur. Kan aldri huske å ha registrert verken sure blikk eller fått bemerkninger på adferden min verken på fortau eller i tett befolkede gågater, heller tvert i mot, folk er tydeligvis ganske uvante med at syklister takker når de gir plass. Bjelle har jeg aldri brukt, selv om enkelte tydeligvis gir uttrykk for at de plinger nesten konstant med denne, dette er gjerne de samme som framstiller det som klin umulig å sykle på fortauet. Det er selvsagt ikke en måte å transportere seg på som fungerer over lange avstander hvis man vil unngå å bruke timesvis. Men alle som sykler skal faktisk ikke dette, en stor del er ute på forholdsvis korte turer.
Redigert av perbl; 21/09/2015 13:22.
Per B.
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
21/09/2015 13:29
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Huff, for en grinebiter han motdebattanten din. Mulig jeg er farget av å være sykkelentusiast, men jeg syns mangel på humør er en fellesnevner for alle som uttrykker seg negativt om denne tilsynelatende ensartede gruppen "syklister." Herregud for en løk. All ære til Geir som holder seg rolig...det hadde ikke jeg klart.
|
|
|
[Re: Henning i Re]
21/09/2015 14:18
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Tja, synes egentlig ikke det var så ille med den tidligere turistsjefen jeg. Når man er så snever i tankegangen sin så tror jeg man ødelegger mer for sin sak enn for motparten. Hadde vært mer ødeleggende om ex-turistsjefen hadde kommet med gode saklige argumenter mot sykling.
Alle som hørte på hans vettuge argumenter om at det er syklister som lager rushtrafikken som han blir hindret av og ikke mengden biler, ja da tror jeg du skal være like snever i tankegangen før du applauderer hans argumentasjon.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
21/09/2015 15:46
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kan de som argumenterer for å tvinge ut syklistene i biltrafikken vise noen tall på at syklister på gangveier og fortau er et større sikkerhetsproblem enn syklister i biltrafikken? Jeg får følelsen at de som er motstandere av syklister på gangveien hører litt for mye på dem som kommer med skrekkhistorier om hvordan de nesten ble syklet ned der de fridefullt var ute og luftet hunden. Legger man for mye vekt ved disse skrekkhistoriene fordi de underbygger ens sak? Siden jeg ikke bryr meg om skrekkhistorier om sykling på fortau, jeg gjør det heller ikke når det gjelder sykling ute hjelm ;), så skal jeg la være å komme med tall. Annet enn at jeg legger ved et par lenker fra vegevesenet som har noen tanker om sykling på fortau, tilrettelegging og et tydelig regelverk for sykling generelt. http://www.vegvesen.no/_attachment/130781/binary/260188http://www.vegvesen.no/_attachment/633960/binary/963780?fast_title=Temaanalyse+av+d%C3%B8ds
|
|
|
21/09/2015 16:53
|
perbl
More than words
|
More than words
Siden jeg ikke bryr meg om skrekkhistorier om sykling på fortau, jeg gjør det heller ikke når det gjelder sykling ute hjelm ;), så skal jeg la være å komme med tall. Annet enn at jeg legger ved et par lenker fra vegevesenet som har noen tanker om sykling på fortau, tilrettelegging og et tydelig regelverk for sykling generelt. http://www.vegvesen.no/_attachment/130781/binary/260188http://www.vegvesen.no/_attachment/633960/binary/963780?fast_title=Temaanalyse+av+d%C3%B8ds En smule parodisk å se sitatet "Medvirkende faktorer til disse var uklarhet om hvor syklisten skulle plassere seg i kjørebanen, sykling i gangfelt og blindsoner på tunge kjøretøy." når Vegvesenet som oppdragsgiver senest for et par uker siden avslutta arbeidet med sykkelfelt utenfor her jeg bor der det legges opp til at syklende i en oppoverbakke skal sluses opp på fortauet. Senest i dag er det en diskusjon på ene facebookgruppa her i Trondheim der en syklist ble sneiet av bil pga at han følte for å fortsette å sykle i vegbanen framfor å sykle over på smalt fortau når sykkelfeltet plutselig tar slutt.
Per B.
|
|
|
[Re: Henning i Re]
21/09/2015 17:59
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Omtrent slikt det er på bygda her. Da jeg flyttet hit hadde vi gjennomgående sykkel- og gangsvei gjennom sentrum. I all sin store visdom mente kommunestyret å vi burde ha fortau på den andre siden veien slik at folk slapp å krysse veien. I samme slengen gjorde de flere hundre meter av den opprinnelige sykkel- og gangstien om til fortau slik at det nå er fortau på begge sider av veien gjennom sentrum.
Ja, jeg foretrekker å sykkel i veibanen. Jeg har 'forkjørsrett' og jeg slipper å måtte forholde meg til tre forskjellige løsninger av kombinasjonen vikepliktskilt+oppmerking. Lastebilene og annen trafikk tar jeg med på kjøpet.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/09/2015 20:26
|
perbl
More than words
|
More than words
Bevares, honnør skal gis for de veiene som åpnes som er bra.
Problemet er bare at en god del av dem ligger litt usentralt til, og på den måte ikke får den største eksponeringen. Den ut mot Tiller, hvor perfekt er den egentlig lagt mtp å få flest mulig som bor der ute til å benytte den?
Mitt inntrykk var at den er litt utenfor der folk flest trenger den.
Den på Lade er flott, men når jeg nærmer meg sentrum blir det straks slutt på løsninger av denne kvaliteten.
Men forhåpentligvis fortsetter tendensen med at man går i rett retning, det er bare det at to av de nyeste anleggene har hatt såpass til mangler at man kan begynne å lure på hva som er tankegangen bak mtp hvordan man planlegger at syklister skal oppførse seg i trafikken.
Redigert av perbl; 21/09/2015 20:29.
Per B.
|
|
|
23/09/2015 07:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er vel litt spørsmål om man ser størst verdi av å få tvunget fram sykkelinfrastruktur som vil ta noen år å vedta og bygge, eller beholde den sykkelandelen vi har per i dag.
Jeg er hvertfall overbevist om at det blir ganske mange som kommer til å sette bort sykkelen som følge av at de ikke føler det er trygt å sykle i veien. Man kan kanskje på den andre siden si at det vil ta seg opp når anlegg er på plass, men det forutsetter at man faktisk får anleggene på plass.
Uansett hva statistikk sier, er det den opplevde sikkerheten som avgjør om folk føler seg trygge. Siden NAF var i skuddet et annet sted på TS en relatert lenke fra NAF (NAF's sammendrag) om reisevaner. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/...en-8174359.htmlDet blir kanskje litt som med røyking. Bare vi venter litt til så slutter sikkert flere å røyke og da blir det mindre plagsomt å være ikke-røyker. Jeg har mer tru på å innføre et røykeforbudt på de fleste om ikke alle offentlige steder. Sikket mange som trur at dette kommer til å bli kroken på døra for alle utesteder eller at staten kommer til å gå konk pga. tapte inntekter. Sikkert mye annet og som taler imot et røykeforbud og. Jeg trur at det vil bli litt murring i starten men at i løpet av kort tid de fleste vil bli kjempefornøyde med et generelt røykeforbudt på alle offentlige steder.
|
|
|
23/09/2015 09:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet er bare at en god del av dem ligger litt usentralt til, og på den måte ikke får den største eksponeringen. Den ut mot Tiller, hvor perfekt er den egentlig lagt mtp å få flest mulig som bor der ute til å benytte den?
Jag tycker väl snarast att det är tvärtom. Det är i de osentrala områdena där tillrättalägning är viktig och det bor faktiskt en del folk också utanför midtbyen och möllenberg. Det är viktigare att milen från tiller/heimdal eller de två milen från melhus underlättar rask sykling än att det går smertefritt att ta sig igjenom den sista km i midtbyen (för de som ska ditt) eller att ta sig över elgseterbru i hög hastighet. Många jobbpendlare bor ju faktiskt inte väldigt sentralt. Nu vet jag inte heller om alla sykkelveier på tiller är i de mest brukta sykkel stråken men det jobbar ju faktiskt en hel del folk i området och de jag tog opp underlättar helt klart för en del sykling. Det visar ju också att de faktiskt tänker på syklisterna när de bygger nytt. Sen är väl inte heller det där de ända som byggts de senaste åren. Sykkelvei på tempevegen och vidare mot lerkendal Nya sykkelveier runt stavne sykkelvei förbi ett tidigare farligt parti utanför lerkendal sykkelvei gjenom heimdal sykkelvei (tror jag det blir) mellan heimdal och klett Nya sykkelveier på lade. Sykkelvei längskajen. Är några av de jag vet om. Den på Lade er flott, men når jeg nærmer meg sentrum blir det straks slutt på løsninger av denne kvaliteten.
Det kanske beror på att det är vanskligare att bygga en ny superlösning som klarar norska pendlarens krav på framkomlighet i gamla områden med relativt ont om plats och att man kanske inte kan ändra på allt över natten? Men forhåpentligvis fortsetter tendensen med at man går i rett retning, det er bare det at to av de nyeste anleggene har hatt såpass til mangler at man kan begynne å lure på hva som er tankegangen bak mtp hvordan man planlegger at syklister skal oppførse seg i trafikken.
Det kanske är snakk om 2 av 20 nya projekt som kanske påverkar någon % av den totala nybyggda sträckan av sykkelveinettet där iallafall den jag vet om är i ett område där jag inte tror att det är så lätt att få till en superlösning. Den nya lösningen tror jag också fungerar klart bättre än den gamla. Sykkelfelt som folk använde i felriktning fungerade inte spesiellt bra.
|
|
|
23/09/2015 11:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jag tycker väl snarast att det är tvärtom. Det är i de osentrala områdena där tillrättalägning är viktig och det bor faktiskt en del folk också utanför midtbyen och möllenberg. Det är viktigare att milen från tiller/heimdal eller de två milen från melhus underlättar rask sykling än att det går smertefritt att ta sig igjenom den sista km i midtbyen (för de som ska ditt) eller att ta sig över elgseterbru i hög hastighet. Många jobbpendlare bor ju faktiskt inte väldigt sentralt. Nu vet jag inte heller om alla sykkelveier på tiller är i de mest brukta sykkel stråken men det jobbar ju faktiskt en hel del folk i området och de jag tog opp underlättar helt klart för en del sykling. Det visar ju också att de faktiskt tänker på syklisterna när de bygger nytt. Nå kjenner jeg ikke til situasjonen i Trondheim i det hele tatt, så jeg kan bare uttale emg på generelt grunnlag. Viktige poeng det freddriks sier, men poenget til Perbl er kanskje at selv om innfartsårene er bra tilrettelagt så hjelper det ikke hvis de siste kilometrene oppfattes som ubrukelige. Praktisk sett er det vel lettere å tilrettelegge utenfor de mest sentrale strøk, men det hjelper lite (?) hvis ikke den siste biten er på plass. Nå er det selv om mange kanskje trur det ikke slik at det er sykkelvei ved siden av hver eneste kilometer med vei. Særlig ikke i bykjernene. Det er ofte slik at det finnes et grovt nett som gir noen gjennomfartsårer på kryss og tvers mens det finnes et mer finnmasket nett som mangler dedikerte sykkelveier avskilt fra veien, men hvor man har prøvd å prioritere syklingen. F.eks toveissykling i enveis gater, sykkellommer ved trafikklys, fri sykling til høyre på rødt ved (lavtrafikkerte) kryss. Og 'dessverre' så må dette gå på bekostning av bilene i mange om ikke de fleste tilfellene; det er rett og slett for lite plass i bykjernene. Og det er ikke nødvendig å finne opp hjulet to ganger. Sykkelfelt som suger balle:  Sykkelfelt som frister vesentlig mer:  Sykkelvennlig rundkjøring:  Gode muligheter utenfor sentralområdene finnes og:  Jeg trur at behovet for fortausykling forsvinner raskt med lignende tiltak. Og de fleste av slike tiltak trenger ikke tilleggsareal, det er bare omprioritering som må til.
|
|
|
23/09/2015 11:20
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Rødmalt asfalt har vi endel av i Trondheim, men såvidt jeg husker har vi nå begynt med egen rød asfalt av flere grunner inkludert disse: * Rødmalinga blir glatt når det er vått * Snøbrøyting og annen slitasje fjerner rødmalingen litt for kjapt
|
|
|
23/09/2015 11:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
er kanskje at selv om innfartsårene er bra tilrettelagt så hjelper det ikke hvis de siste kilometrene oppfattes som ubrukelige. Praktisk sett er det vel lettere å tilrettelegge utenfor de mest sentrale strøk, men det hjelper lite (?) hvis ikke den siste biten er på plass.
Det jag också vill få fram är att iallafall jag inte tycker att de sista km är obrukeliga här i trondheim (de har ju för exempel anlägt en hel del sykkelfelt och tillåter körning mot enkelt riktat på en del ställen via dem) men det är ju självklart lättare att hålla 30 km/h i snitt en bit utanför än i bykärnan. Jag tror väl heller inte att det är så väldigt många som jobbar i midtbyen så det är ju inte så att alla ska ditt heller. Det är ju så att varken, bilar, bussar, fotgjengare eller syklister klarar att ta sig fram smärtfritt gjenom midtbyen. Vad är föresten poängen med sykkelfelt om bilarna kör i dem som de gör på din bild över? Sykkelfelt tror jag förövrigt är en dårlig lösning i norge. Om man inte klarar att få bort presis all snö på veien så kommer det garanterat ligga en del lös snömod över sykkelfeltet.
|
|
|
23/09/2015 11:58
|
perbl
More than words
|
More than words
Jag tycker väl snarast att det är tvärtom. Det är i de osentrala områdena där tillrättalägning är viktig och det bor faktiskt en del folk också utanför midtbyen och möllenberg. Jeg ordla meg litt uklart. Det har kommet endel kritikk om at de nye sykkelveiene utenfor sentrum ikke befinner seg der folk faktisk bor utenfor sentrum, ikke det at de befinner seg utenfor sentrum  De som bor på Tiller kan kanskje svare litt bedre enn meg om akkurat dette.
Per B.
|
|
|
23/09/2015 12:03
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
23/09/2015 12:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg ordla meg litt uklart. Det har kommet endel kritikk om at de nye sykkelveiene utenfor sentrum ikke befinner seg der folk faktisk bor utenfor sentrum, ikke det at de befinner seg utenfor sentrum  De som bor på Tiller kan kanskje svare litt bedre enn meg om akkurat dette. Jeg bruker den nye sykkelveien på TIller dersom jeg skal fra jobb til fruens butikk på Tiller Torget, noe som feks skjer hver gang hun har dataproblemer, så jeg er vedldig glad for den brua, men jeg lurer fælt på om det er noen andre som finner den nyttig.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/09/2015 12:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg hører like mye fra syklister som framstiller det som om det er klin umulig å sykle på fortauet, noe jeg synes virker ganske lett å få til, såfremt man roer ned, tar hensyn og har smil og "unnskyld" samt "tusen takk" på lur. Kan aldri huske å ha registrert verken sure blikk eller fått bemerkninger på adferden min verken på fortau eller i tett befolkede gågater, heller tvert i mot, folk er tydeligvis ganske uvante med at syklister takker når de gir plass.
Det er ikke klin umulig, men det ser ut som verken du eller Dan har fått med seg at det er forbudt å sykle på fortau med mindre gangtrafikken er "liten" - uansett hvor mye hensyn man tar.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/09/2015 12:14
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er ikke klin umulig, men det ser ut som verken du eller Dan har fått med seg at det er forbudt å sykle på fortau med mindre gangtrafikken er "liten" - uansett hvor mye hensyn man tar. Enn så lenge de lokale myndighetene mener det er såpass ok at de bygger ut en av byens mest sentrale sykkelløsninger slik at det er umulig å ikke sykle på fortauet, satser jeg på at jeg er trygg mtp straffereaksjoner. Jeg kommer dog til å kritisere løsningen skarpt i andre fora, og evt endringer av løsningen må ha som minimumskrav at man kan ferdes der lovlig.
Per B.
|
|
|
23/09/2015 12:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har spurt Miljøpakken om de er enige i at eneste lovlige adkomst til og fra sykkelfeltet på Elgeseter bro, er å trille sykkelen eller bruke kollektivfeltet og så forsere en 20 cm høy kant. De sier at de må tenke over saken. https://www.facebook.com/SykkelbyenTrondheim/posts/1020011318019127
|
|
|
23/09/2015 12:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Min reaksjon på dustete regler på jobb eller i trafikken eller hvorsom helst, er å følge dem til punkt og prikke slik at det blir helt klart for dem som har laget dem at dette var dumt gjort.
|
|
|
23/09/2015 12:21
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg så den der da du nevnte den tidligere, og har fulgt med daglig for å se på svaret  Det er en bortimot perfekt case på dette med skikkelig og gjennomtenkt sykkelinfrastruktur. Det er nesten så jeg kan håpe på å bli hanka inn for å sykle rolig på fortauet der, slik at jeg kan se hvordan dette vil behandles i rettsvesenet gitt ansvaret til kommune/miljøpakke oppi det hele.
Per B.
|
|
|
23/09/2015 12:23
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag bor inte väldigt långt därifrån så kan väl också svara.
De nya sykkelveierna är praktiska om man ska från vestsidan av byen till city syd eller tiller eller omvänt. Om de är praktiska om man bor på tiller och ska mot byen är väl mer osäkert men alternativet via gamla okstadsbacken är lite struligt innan man kommer till backen och backen är riktigt brant så sykla hem via björndalen och de nya veierna kan vara ett bra alternativ. Hur bra det är beror nog mycket på hur lätt det är att komma över de korsande vägarna rundt E6.
Den största bruen är säkert praktiskt för några men man undviker ju bara en vägkorsning så kanske inte helt nödvändig. Den mindre bruen är mer praktisk om man ska mot björndalsbruen.
Det ska ju också byggas en ny sykkel bru över björndalen och vägarna på tiller är väl tänkt att passa ihop med den.
|
|
|
23/09/2015 12:25
|
perbl
More than words
|
More than words
Min reaksjon på dustete regler på jobb eller i trafikken eller hvorsom helst, er å følge dem til punkt og prikke slik at det blir helt klart for dem som har laget dem at dette var dumt gjort. Jepp, det er en holdning jeg og praktiserer til en viss grad. Men når jeg sykler handler mange av de valgene jeg gjør om personlig sikkerhet. Det å bevisst holde seg borte fra konfliktsoner der dette lar seg gjøre uten altfor mange ulemper er noe jeg rangerer høyt oppe på stigen over tiltak som reduserer risikoen for å blandes inn i ulykker og uhell. Selv om jeg har retten helt og fullt på min side til å sykle der.
Per B.
|
|
|
23/09/2015 12:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Min reaksjon på dustete regler på jobb eller i trafikken eller hvorsom helst, er å følge dem til punkt og prikke slik at det blir helt klart for dem som har laget dem at dette var dumt gjort. Jepp, det er en holdning jeg og praktiserer til en viss grad. Men når jeg sykler handler mange av de valgene jeg gjør om personlig sikkerhet. Det å bevisst holde seg borte fra konfliktsoner der dette lar seg gjøre uten altfor mange ulemper er noe jeg rangerer høyt oppe på stigen over tiltak som reduserer risikoen for å blandes inn i ulykker og uhell. Selv om jeg har retten helt og fullt på min side til å sykle der. Dersom kollektivfeltene på brua fylles opp av syklister fordi det er det eneste lovlige alternativet som kan forsvares fra et effektivitetsstandpunkt, så tipper jeg det komme en endring.
|
|
|
|
|