Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Styrketrening/fitness i vinterhalvåret

Re: Styrketrening/fitness i vinterhalvåret [Re: d0ppler] #2017983 03/10/2015 10:19
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: d0ppler
Sitat: pontiff
Sjekk også ut programmene til BikeJames: http://www.bikejames.com/

Jeg har god erfaring med en del av disse øvelsene.

Wow! Den "Ultimate MTB Workout" så veldig bra ut! 97 dollar, og da får jeg hele programmet som PDF, pluss en slags konto på websiden hvor jeg loggfører øktene?

Jeg er inne i siste fase av DB Conditioning 12 Week Program. Det er veldig bra. Må snart ut å kjøpe flere vektskiver til hantlene mine :-)

Når det gjelder trening av kjernemuskulatur så tok jeg grep vinteren 2013 og da våren kom hadde jeg en helt annen kontroll på sykkelen i utforkjøringene.

Hvis man trener med hantler i løpet av vinteren så styrker man også grepet og underarmene. Hvis man bare sitter på rulla hele vinteren klarer man jo knapt bremse i utforkjøringene når våren kommer.

Jeg kan også anbefale boka The New Rules of Lifting Supercharged. Den gir deg et rammeverk for å legge opp styrketrening for et helt år. Øvelsene er inndelt i kategorier. Hvert treningsprogram inneholder forskjellige kategorier. Du velger øvelse utifra ditt ferdighetsnivå. Jeg brukte denne boka et år og lærte en del om periodisering av treningen. Genial bok.

For hjemmetrening og trening når man er på farten er disse strikkene supre: http://resistancebandtraining.com/ Jeg har brukt mange av treningsprogrammene hans også. Veldig gode.

Dalibor Petrinic har ei bra nettside med mange gode treningsprogram som jeg har testet. Jeg vil spesielt trekke fram dette 8 ukers programmet "8 week functional muscle mass program" : http://fitnessangels.net/en/2012/11/8-week-functional-muscle-mass-program/ Men som han selv sier: "This program is not intended for beginners" Det er ganske tøft.

Re: Styrketrening/fitness i vinterhalvåret [Re: d0ppler] #2018389 05/10/2015 09:04
d0ppler Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Var i Hafjell på fredag, og kjørte fra det åpna til det stengte, men jeg blir så jævlig sliten i fingra når jeg kjører utfor. Dette har helt sikkert noe med teknikk, og hvor hardt jeg holder i styret når det rister som verst, men finnes det noen gode styrkeøvelser for å forebygge stive fingre under utforsykling?
Siste halvdel av dagen måtte jeg ha 2-3 pauser i Buldre for hvert run.

Er det noen andre ting jeg kan gjøre? Større holker? (jeg har lange fingre) Mykere holker?

Re: Styrketrening/fitness i vinterhalvåret [Re: d0ppler] #2018410 05/10/2015 09:48
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hvis du ikke ender opp med selve starting strenght-programmet, vil jeg sterkt anbefale deg å lese boka/se videoene da det er en veldig fin guide til teknikk.

Spesielt knebøydelen.

Re: Styrketrening/fitness i vinterhalvåret [Re: d0ppler] #2018418 05/10/2015 10:35
d0ppler Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Joda, er allerede godt i gang med starting strength ICON_SMILE

Re: Styrketrening/fitness i vinterhalvåret [Re: d0ppler] #2018420 05/10/2015 10:37
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: d0ppler
Var i Hafjell på fredag, og kjørte fra det åpna til det stengte, men jeg blir så jævlig sliten i fingra når jeg kjører utfor. Dette har helt sikkert noe med teknikk, og hvor hardt jeg holder i styret når det rister som verst, men finnes det noen gode styrkeøvelser for å forebygge stive fingre under utforsykling?
Siste halvdel av dagen måtte jeg ha 2-3 pauser i Buldre for hvert run.

Er det noen andre ting jeg kan gjøre? Større holker? (jeg har lange fingre) Mykere holker?

Såkalt pinch grip farmers walk. Grip tak i ei eller flere vektskiver i én hånd. Gå i 30 sekunder. Bytt hånd. 2 til 3 set holder. Kjør superset med en eller annen kjernemuskulaturøvelse. Neste uke øker du til 40 sekunder, uka etterpå til 50 sekunder. Når du klarer 2 x 50 sekunder øker du vekta og starter på nytt på 30 sekunder.

Hvis du tar bulgarske utfall med hantler (som er en glimrende øvelse for terrengsyklister) og ikke setter ned hantlene når du bytter bein så vil du få en utmerket trening av grepet ditt også.

Re: Styrketrening/fitness i vinterhalvåret [Re: Lapavoni] #2018672 05/10/2015 22:02
d0ppler Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Lapavoni

Såkalt pinch grip farmers walk. Grip tak i ei eller flere vektskiver i én hånd. Gå i 30 sekunder. Bytt hånd. 2 til 3 set holder. Kjør superset med en eller annen kjernemuskulaturøvelse. Neste uke øker du til 40 sekunder, uka etterpå til 50 sekunder. Når du klarer 2 x 50 sekunder øker du vekta og starter på nytt på 30 sekunder.

Hvis du tar bulgarske utfall med hantler (som er en glimrende øvelse for terrengsyklister) og ikke setter ned hantlene når du bytter bein så vil du få en utmerket trening av grepet ditt også.

Takk for innspill! Da bytter jeg ut knebøy med bulgarske utfall for en stund!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support