Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
18/09/2015 17:57
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Alle gode leserbrev begynner med "jeg og mange med meg".
Dette var god underholdning og samtidig en tankevekker mhp. hva slags mental kapasitet som sitter bak rattet på noen biler.
Bra innsats Geir!
|
|
|
[Re: GeirK]
18/09/2015 18:09
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Bra, Geir.  For en fyr.
|
|
|
18/09/2015 22:45
|
Asbjørn_K
Medlem
|
Medlem
Uph, jeg orket ikke høre hele innslaget engang. Von der Lippe er et kroneksempel på det som feiler en del bilister:
1) Tunnelsyn som ender ved nesetippen. Alt man ser er sine egne behov til å ferdes uten noen form for hindring. Alt som kommer i veien, blir idiotforklart, latterliggjort og tillagt falske egenskaper på bakgrunn av bekledning, alder osv. 2) Sterk mistanke om særdeles lavt hårfeste (dette ødelegger for evnen til å skjønne en rekke av momentene som ligger til grunn for at syklister gjør som de gjør). 3) Man skjønner ikke at man eier en bil, ikke veien. 4) Man tror at veiene kun er laget for motorisert trafikk, ikke at de er laget for ALLE som på en eller annen måte har behov for dem. 5) Det er like greit å konstatere følgende med en gang, Von der Lippe: Det er mørkt i rævva!
|
|
|
19/09/2015 19:34
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: loik]
19/09/2015 20:39
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Syklister har ikke noe på fortauet å gjøre.....
|
|
|
[Re: Oystein L]
20/09/2015 06:09
|
Raskall
More than words
|
More than words
Syklister har ikke noe på fortauet å gjøre..... Amen! Det skumleste er el-syklister som ikke tør å sykle på veien. Dette uttalt som Oslo-fotgjenger. Jeg har lagt sykkel-aktivismen på hylla fordi det er så mange idioter på to hjul "der ute". Jeg innser likevel at skylda ikke utelukkende ligger på disse syklistene. Uoppmerksomme og hatende bilførere gjør veien så skummel at mange kun ser to alternativ: parkere sykkelen eller bli den harde trafikanten selv. Dessverre fikk vi ikke noe maktskifte i Fredrikstad så der fortsetter nok utbyggingen av GS-veier og farlig smale sykkelfelt. I Oslo blir det endringer styrt av et sykkelvennlig parti så der øyner jeg håp. 
|
|
|
[Re: Oystein L]
20/09/2015 09:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Syklister har ikke noe på fortauet å gjøre..... Har vært min mantra i mange år. Kommer man kjørende på fortauet, har man alltid vikeplikt for kryssende vei når det ikke er fotgjengerfelt, sier han. Og hvis man da i tillegg begynner å se på fortau og GS-vei som en integral del av et trafikkannlegg slik at bilene har vikeplikt for trafikk (fotgjengere) som skal rett frem på fortau er vi kommet et stykket videre etter min mening.
|
|
|
[Re: Raskall]
20/09/2015 09:45
|
Dan
More than words
|
More than words
Syklister har ikke noe på fortauet å gjøre..... Amen! Kan dere som er så bastante i dette spørsmålet vennligst la være å være det? Noen av oss klarer helt fint å sykle hensynsfullt og forsiktig på fortauet, og likevel komme oss frem ganske effektivt og da er det litt slitsomt at dere som ikke klarer det argumenterer for at vi ikke skal ha lov.
|
|
|
20/09/2015 09:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Yepp, og allikevel synes jeg at syklister ikke har noe å gjøre på fotauet og at akkurat dette (lovendringen i 1978) er en av de viktige årsakene til at vi henger grusomt etter i sykkelsatsingen. Fordi dette etter min mening har blitt til sovepute numero uno for politikerne. "Er det fortau har vi lagt til rette for syklister og."
Om noen syklister vil være i stand til å sykle effektivt og hensynsfult på en motorvei betyr ikke at man dermed burde åpne for en lovendring som gjør det tillatt å sykle på motorvei. For å sette det på spissen.
Og i tilfelle noen ikke har lest mine innlegg om dette tidligere så er jeg åpen for at barn under en vis alder skal kunne sykle på fortau.
|
|
|
[Re: Tange]
20/09/2015 14:03
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Yepp, og allikevel synes jeg at syklister ikke har noe å gjøre på fotauet og at akkurat dette (lovendringen i 1978) er en av de viktige årsakene til at vi henger grusomt etter i sykkelsatsingen. Fordi dette etter min mening har blitt til sovepute numero uno for politikerne. "Er det fortau har vi lagt til rette for syklister og."
Om noen syklister vil være i stand til å sykle effektivt og hensynsfult på en motorvei betyr ikke at man dermed burde åpne for en lovendring som gjør det tillatt å sykle på motorvei. For å sette det på spissen.
Og i tilfelle noen ikke har lest mine innlegg om dette tidligere så er jeg åpen for at barn under en vis alder skal kunne sykle på fortau. Jeg er tildels enig med deg Tange, men da må man jo også åpne for at voksne i følge med barn skal få sykle på fortau.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
20/09/2015 14:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og der er vi nok uenig ja. Det er greit for min del at voksne går ved siden av barn som sykler og at barn opptil 10-12 år kan benytte fortauet (det siste har vel å gjøre med om barn under tolv kan bøtelegges). Men jeg synes ikke at voksne skal sykle på fortauet uansett om de ledsager et barn. Vi har selv brukt påhengsykkel for å kunne forflytte oss rask og trygt da barna var små men for 'store' til hengeren men de har vel fra ca. 8-9 års alderen syklet 'selvstendig' i trafikken. Selv om det har vært tilgang til fortau. I Tyskland går det sannsynligvis den andre veien. De som kan lese tysk vil nok kjenne igjen en del av problematikken. http://www.welt.de/politik/deutschland/a...den-Gehweg.htmlOg det kommer vel frem i siste avsnitt at dette egentlig blir en nødløsning for også i Tyskland ønsker man en bedre tilrettelagt særskilt sykkelinfrastuktur.
|
|
|
20/09/2015 14:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og så kan det nevnes at sykling på fortau i andre land ofte er knyttet til det at man anser barnesykler for å være leketøy og ikke et fremkomstmiddel. Belgia har f.eks. en begrensning på hjuldiameter på 50cm for å få lov til å sykle på fortau.
|
|
|
20/09/2015 15:00
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Tilbake til Geirs debatt på radion. Bra jobba!
Et spørsmål jeg alltid har lyst å stille de som mener at det er brukt så mye penger på å tilrettelegge: Tror dere vi velger veien for å være kjipe? Eller kan det hende at tilretteleggingen egentlig ikke er så gjennomtenkt. Nå begår jeg et debatteknisk selvmord ref Goodwin's Law, men shit samme. Hitler tilrettela for at jøder skulle kunne bo i en egen bydel i Warszawa..
|
|
|
20/09/2015 15:42
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Konflikten mellom syklister og billister på fortau synes jeg er oppkonstruert. Etter mange år som fotgjenger, syklist og bilist i Oslo har jeg svært vanskelig for å forstå hva man egentlig snakker om.
Jeg har (som fotgjenger) møtt lang flere billister som har kjørt på rødt eller ikke overholdt vikelplikten enn syklister som har syklet "farlig" eller vært sjenerende.
Og når jeg går fra Aker Brygge til Grünerløkka er "varetransport" i gågater langt mer plagsomt enn syklister som stort sett svinger langt unna fotgjengerene.
Den eneste gangen jeg har vært plaget av syklister var når jeg gikk fra Aker Brygge til Lysaker. Der var det så mange som snittet meg at det var ubehagelig/føltes utrygt.
Thomas
|
|
|
20/09/2015 17:25
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis man skal forby "fortaussykling" så må jo fortau defineres. 1. Et énmeters fortau i en handlegate. 2. Et femmeters fortau i en handlegate. 3. Et tremeters fortau langs en landevei. 4. En tremeters gang- og sykkelvei langs en landevei. 5. En tremeters gang- og sykkelvei midt ute på et jorde. 6. Gangveier i et boligfelt.
På hvilke av disse mener dere at sykling skal forbys og hvordan skal man kunne definere grensene godt nok til at man som syklist skjønner når man er lovlig og når man er ulovlig?
Forskjellen mellom 3 og 4 er bare en kantstein isteden for en gressgrøft. I tilfelle, hvorfor skal det være lov å sykle på 4 men ikke på 3? Og hva med 6, skal jeg måtte trille sykkelen fra huset til jeg kommer ut til nærmeste vei?
|
|
|
[Re: Dan]
20/09/2015 18:10
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det handler ikke om størrelsen på fortauet men folketettheten. Det å sykle i 20 km/t på et fortau i Oslo midt på dagen er ufattelig teit og farlig. På samme fortauet kl. 9 en søndag morgen er det sikkert helt greit.
Dessverre klarer ikke de notoriske fortaus-racerne å skille mellom disse to fortauene. Enkelte ganger er jeg glad telefonen min ikke ringte akkurat i det en syklist passerte albuen min med 4 cm margin.
|
|
|
20/09/2015 18:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvis man skal forby "fortaussykling" så må jo fortau defineres. 1. Et énmeters fortau i en handlegate. 2. Et femmeters fortau i en handlegate. 3. Et tremeters fortau langs en landevei. 4. En tremeters gang- og sykkelvei langs en landevei. 5. En tremeters gang- og sykkelvei midt ute på et jorde. 6. Gangveier i et boligfelt.
På hvilke av disse mener dere at sykling skal forbys og hvordan skal man kunne definere grensene godt nok til at man som syklist skjønner når man er lovlig og når man er ulovlig?
Forskjellen mellom 3 og 4 er bare en kantstein isteden for en gressgrøft. I tilfelle, hvorfor skal det være lov å sykle på 4 men ikke på 3? Og hva med 6, skal jeg måtte trille sykkelen fra huset til jeg kommer ut til nærmeste vei? Fortau er alt definert og i tilfelle det ikke var klart nok fra før så vil jeg GS-veier til livs også. Fortau er del av veg reservert for gående som ligger høyere enn kjørebanen og er atskilt fra denne med kantstein. Var vel ikke en bombe at den er reservert for gående  . 'Alle' GS-veier gjøres om til sykkelveier hvor gående skal gå på syklistenes premisser, lik situasjonen for gående når de går i vegbanen. Problematisk å gjøre om GS-vei til sykkelvei, og den er ikke å anse som fortau? Da er det bare å skilte med:  Syklister, keep off!
|
|
|
[Re: Raskall]
20/09/2015 18:36
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det handler ikke om størrelsen på fortauet men folketettheten. Det å sykle i 20 km/t på et fortau i Oslo midt på dagen er ufattelig teit og farlig. På samme fortauet kl. 9 en søndag morgen er det sikkert helt greit. Nei, det er det ikke for det gir alt for mye rom for individuelle skjønnsvurderinger, som fører til dette: Dessverre klarer ikke de notoriske fortaus-racerne å skille mellom disse to fortauene. Enkelte ganger er jeg glad telefonen min ikke ringte akkurat i det en syklist passerte albuen min med 4 cm margin. Og derfor har vi en hel bråtte regler som helt og holdent bygger på at en alt for stor del av befolkningen ikke er i stand til å ta fornuftige vurderinger. Og som så ofte ellers så går dette på bekostningen av folk som er i stand til å ta fornuftige vurderinger og hensyn til andre. Sånt er det bare. Og da blir poenget å gjør disse reglene så enkelt som mulig slik at en så stor mulig andel av befolkningen er i stand til å forstå dem og meningen bak dem.
|
|
|
20/09/2015 19:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Og da blir poenget å gjør disse reglene så enkelt som mulig slik at en så stor mulig andel av befolkningen er i stand til å forstå dem og meningen bak dem. Forby stisykling også. Hvorfor skal man ha lov til å sykle på smale uoversiktlige stier og forstyrre fotgjengerne der, når man ikke får lov å sykle på et bredt og oversiktlig fortau? Nei, syklistene får holde seg på skogsbilveiene. I det hele tatt er det jo en masse ting man kan gjøre det enkelt for seg og forby fordi det er noen som ikke klarer å bruke skjønn og være forsiktig og hensynsfull. Alkohol? Forby! Motorsykler? Forby! Popmusikk? Forby!
|
|
|
20/09/2015 19:27
|
Dan
More than words
|
More than words
Fortau er alt definert og i tilfelle det ikke var klart nok fra før så vil jeg GS-veier til livs også. I går syklet jeg Bærums Verk-Hølen-Bærums Verk og klarte å holde meg på GS-vei og fortau nesten hele veien. Hvis jeg ikke hadde hatt det valget så ville jeg ha tatt bilen isteden.
|
|
|
21/09/2015 07:00
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og da blir poenget å gjør disse reglene så enkelt som mulig slik at en så stor mulig andel av befolkningen er i stand til å forstå dem og meningen bak dem. Forby stisykling også. Hvorfor skal man ha lov til å sykle på smale uoversiktlige stier og forstyrre fotgjengerne der, når man ikke får lov å sykle på et bredt og oversiktlig fortau? Nei, syklistene får holde seg på skogsbilveiene. I det hele tatt er det jo en masse ting man kan gjøre det enkelt for seg og forby fordi det er noen som ikke klarer å bruke skjønn og være forsiktig og hensynsfull. Alkohol? Forby! Motorsykler? Forby! Popmusikk? Forby! Så vidt jeg vet så omfatter veitrafikkloven ikke stisykling, men hvis du synes at sykling på sti skal forbys så er det bare å gå inn for det. Jeg tviler på at du vil få noe særlig gehør for det på TS. Akkurat ja, du trur at jeg vil forby all sykling. Da har du ikke lest hva jeg skriver. Men ja det er faktisk omtrent forbudt å kjøre når du har drukket en pils, det er nettopp for å gjøre det enkelt å forstå. Nei, det er ikke lov å kjøre med motorsykkel på fortauet, selv om det sikkert finnes de som er i stand til å ta hensyn til gående. Popmusikk (all musikk) er forbudt på bla. Birkenløpet. Det gjør det enkelt å forstå at organisasjonen ike ønsker egotrippere som trekker seg tilbake i seg selv og sin musikk og dritter i alle rundt seg. Selv om det sikkert finnes en god del folk som kunne løpt med musikk på øret uten å være egoister.
Redigert av Tange; 21/09/2015 07:04.
|
|
|
21/09/2015 07:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Fortau er alt definert og i tilfelle det ikke var klart nok fra før så vil jeg GS-veier til livs også. I går syklet jeg Bærums Verk-Hølen-Bærums Verk og klarte å holde meg på GS-vei og fortau nesten hele veien. Hvis jeg ikke hadde hatt det valget så ville jeg ha tatt bilen isteden. Hadde du en fin tur? Med denne holdningen hadde jeg kjørt bil på jobben hver dag. Men jeg velger annerledes. Jeg skal dog ikke forhindre deg i å kjøre bil på en strekning hvor du føler deg utrygg. Likeså vil jeg ikke forhindre noen i å ta bilen hvis den personen føler seg utrygg pga. all sykkeltrafikk på fortau mm. Da er det bedre å ta bilen enn å gå.
|
|
|
21/09/2015 08:06
|
Dan
More than words
|
More than words
Akkurat ja, du trur at jeg vil forby all sykling. Da har du ikke lest hva jeg skriver. Akkurat ja, du tror at jeg tror at du vil forby all sykling?  Men for å gi meg det med teskje så kan du jo svare ja eller nei på om du vil forby sykling på gangveier i boligfelt slik at man må trille sykkelen ut til veien, og også om du mener at man skal forby sykling på gangveier hvor sykling i veien ville gi en omvei på en halvmil fordi gangveien tar en snarvei over et jorde.
|
|
|
21/09/2015 08:10
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sykler 17 kilometer til jobb, av disse kilometrene foregår 15 på gang- og sykkelvei helt uten utfordringer og problemer. De to siste kilometrene foregår i veibanen hvor fartsgrensen er 40 og 50 km/t.
Det er ikke noe alternativ å sykle i veibanen der hvor det er gang- og sykkelvei for meg. Veibanen har 70 km/t som fartsgrense og mye trafikk (blant annet Steinssletta). Alternative ruter tar for mye tid om morningen og er ikke nødvendigvis koselige i halvmørke.
@sykling på fortau: man kan sikkert si at loven er uklar på mange områder, men den er jo klar når den kommer til sykling på fortau: det er lov når gangtrafikken er liten og ikke medfører fare eller hinder for gående! Om man tar bort muligheten til å sykle til torvet for å kjøpe is med fireåringen på egen sykkel og halvannenåringen i barnesetet bak vil man gjøre mitt liv som syklists hakket fattigere...
|
|
|
[Re: kjasmas]
21/09/2015 08:21
|
perbl
More than words
|
More than words
Det sier jo litt om hvor innarbeidet denne fortaussyklingsmodellen er her i landet når man ser på det nye anlegget over Elgeseter Bru her i Trondheim. Flotte fine adskilte sykkelveier i to veier på begge sider av brua, som på begge sider smalner inn og ender i ... waitforit... fortau  Nydelig eksempel på flow control, man stimulerer syklistene til å tråkke seg opp i bra fart, før man sender dem rett inn i smalte delte rom der de skal navigere seg mellom masse fotgjengere. Men jeg er helt og holdent for å beholde tillatelsen til å sykle på fortauet slik kultur og veianlegg er her i landet. Forbyr man det over natta er jeg overbevist om at sykkelandelen stuper. Løsningen må være bygging av bedre infrastruktur der syklister selv vil ønske å bruke den mer effektive sykkeldelen av veianlegget.
Redigert av perbl; 21/09/2015 08:23.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
21/09/2015 08:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Såg det för första gången i går och lurte på vad de hade hållt på med. Bra att det tillåter sykkeltrafikk åt båda hållen på bruen iallafall.
|
|
|
21/09/2015 08:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Generellt så tycker jag att de norska reglerna fungerar rätt ok (iallafall min tolkning av dem...).
Om man använder reglerna och designar sykkelinfrastrukturen utifrån bruket på en viss sträckning så tror jag att det kan bli bra. I trondheim tycker jag att det nya de gör i de allra flesta fallen blir bra.
sykkelvei med förtau i områden med många syklande och många gående.
g/s där det kan vara en del syklande men oftast inte så många gående, på en del av dessa kan man kanske införa rena sykkelveier, eller där det är många gående men syklisterna inte har något bra alternativ.
Fortau och gangveier där det är ok att sykla i trafikken men där man ändra kan tillåta sykling under restrektiva vilkor.
Jag tror inte på någon generel lösning som att alltid bygga sykkelvei med fortau också där nestan ingen går eller att bara ha sykkelveier och inte låta syklister sykla på annat än dem eller på veien.
Ett annat problem är ju att det tar tid och resurser att ändra på det som finns nu på många ställen. Om man har en g/s vei som fungerar ok men där det skulle varit bättre med en sykkel vei med fortau så tror jag att det bästa ofta är att låta det vara som nu och prioritera andra områden istället för att bruka några år med att göra ändringar på det som fungerar.
|
|
|
[Re: perbl]
21/09/2015 08:46
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flotte fine adskilte sykkelveier i to veier på begge sider av brua, som på begge sider smalner inn og ender i ... waitforit... fortau  Vel, det flotteste med den nye sykkelveien p åElgeseter bru er jo i begge ender. På bysiden blir to felt til ett, og man innbyr til krangel og hløy fart kun centimeter fra inngangen til buss-skurene. På den andre siden, skal forgjengere og syklister bytte side, da sykkelveien til venstre, fortsetter på høyre side og inn mot sykehuset. En ikke fullt så gjennomtenkt greie. Man kan som syklist velge å enten pløye inn ni de som venter på grønn mann i lyskrysset, eller sneie de som kommer på fortauet og skal krysse.... Eler man kan ta det med ro, og holde gangfart. Det gjør uansett trafikken på den veien til de tidene man normalt sykler der. Et sinnsrikt system av overganger og lyskryss sørger for minimal flyt opp Elgeseter gate :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
21/09/2015 09:23
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kommer man seg helskinnet forbi dette området er det bare å glede seg til virrvarret rundt sykehuset. Første hinder er alle syklistene som låser syklene til gjerdet ved 7-11, og bruker sykkelfeltet som parkeringsplass for sykkelen. Når 10 stk skal låse opp sykkel samtidig er det et herlig kaos der.
|
|
|
21/09/2015 10:17
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Før man så spyttes rett ut noen meter før første rundkjøringa inn til sykehuset. vikeplikt fra alle sider der også :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
|
|