Litt på siden:
Enig at Spark naturlig nok ligger et sted mellom Scale og Genius. Det er den bygget for. Så må den enkelte bestemme hvor på skalaen mellom halvdempet rittsykkel og fulldempet stisykkel man ønsker å være.
Har ikke nok erfaring med stisykling til å vurdere Spark vs Genius - og har ikke prøvd Genius! - men det ligger i sakens natur at Genius fungerer bedre på sti. Forstår at Genius er en topp sykkel med bredt bruksområde.
Er litt overrasket over at du opplevde at en hardtail (Scale?) fungerte
mye bedre enn Spark på grus. Jeg har ikke samme opplevelsen. En hardtail har åpenbart sine fordeler, men min erfaring er at det går tilnærmet like raskt og effektivt på Spark som Scale, vel og merke om Spark er satt opp til bruken. Mitt sammenligningsgrunnlag er Scale 700 på 8,5 kg versus Spark 900 på 10 kg, så hjulstørrelse kan ha noe å si.
På bratte nedkjøringer i ujevnt underlag og på den groveste grusen i Marka opplever jeg fulldemping som en fordel. Straks jeg svinger ut i terrenget opplever jeg Spark som helt overlegen Scale.
Ettersom trådstarter nå har opplyst at han allerede har en rittsykkel, er jeg helt enig i at han bør tenke i retning av stisykkel - og da er det naturlig å tenke Genius fremfor Spark, om han skulle velge Scott.
Det blir spennende å se hvilken sykkel - hvilken versjon av Genius? - du selv havner på, ref. din tråd
Valgets kvaler