Har lyst på en ny skruestikke. Den skal ikke brukes til tungmekanikk og jeg ser ikke for meg at den vil få så mange slag. Et raskt søk viser at Brockhaus-Heuer skal være "da shit", men nærmere 2500 kr er omtrent fem ganger mer enn det jeg har som budsjett. http://www.fosen-tools.no/nettbutikk/ind...roducts_id=1273
Biltema sine stikker får veldig mye dårlig e-synsing (og en del har prøvd dem), men jeg fant denne modellen hos Jula
Var redd for at det skulle bli svaret ja Peddinghaus Matador var også en stikke jeg la merke til at ble nevnt mange plasser.
Har du noe tips om hvem som selger dem eller?
Fant en pdf tilbudsavis i fra 2011 der en matador 140 mm gikk for 1275 kr. For dyrt synes jeg, men da får jeg vel heller vente til at jeg har råd. Slikt verktøy er vel virkelig noe man kan ha glede av resten av livet.
Jeg fikk gode prisoverslag på Heuer hos TESS og helt kurrant pris på Matador hos TOOLS.
Hvis du ikke trenger god slagfasthet selger Clas Ohlson en til 699,- som faktisk er svært bra til den prisen. Minimalt med slark og solid konstruksjon. Den er ikke smidd, men er i stål og har smidde bakker. Etter å ha besøkt TESS, Tools, Wurth osv. endte jeg faktisk opp med Clasern sin. Den hadde mindre slark enn 2000,- stikka fra TESS. Slagplata har blitt litt deformert i hjørnene etter klinking av et par stålnagler, men har ikke sprukket slik som støpejernsstikkene ofte gjør. Har satt den skikkelig på prøve for å se hva den er god for, og er imponert. Veier 11kg og kommer med garanti.
Jeg har hatt den minste 120mm Matador-skrusikka et års tid, nå, og er relativt fornøyd. Skulle jeg bare hatt én skrustikke så hadde jeg gått for en av 140mm eller 160mm-variantene. Om man skal presse ut hjullagre til bil og slikt, så er det det groveste som gjelder.
Faren min etterlot seg en Brockhaus-Heuer (tror jeg), og intrykket mitt er at den er enda ett hakk opp på kvalitetsskalaen.
Jeg har også stående en av de groveste fra Biltema, som jeg har hatt i 6-7 år, og den har nå tålt det meste av mishandling til nå. Det er vel tilfeldig hva man får, dvs. jeg har hatt flaks med min.
Jeg skal mekke litt på DT350-nav og gaffel og bakdemper, samt at jeg før eller siden vil få behov for å mekke på Reverben min. Usikker på om stikke er en fordel på de nava jeg har på ICTen (Salsa something), men uansett så begynner å bli noen komponenter der jeg bør ha stikke for å kjøre service sjøl.
Hva er bra nok nå til dags? Søkte litt på Clas, men så ikke noen stikke som så særlig kraftig ut på nettsidene. Kjekt om det finnes noe som er bra nok som ikke koster mange storlapper.
Må vel ha kurante bakker for å holde fintfølende sykkeldeler greit på plass uten å ødelegge dem og.
Har Clas sin (som ikke ligger på nettsiden nå dessverre) med eBay bakker for Reverb service og gaffel-mekking. Beskyttelsesbakkene fra Clas er dårlige, gummien faller for fort av. Bruker den kun til det samt å løsne en sak på et gammelt hjul. Har fungert perfekt til disse formålene. Ikkeno å utsette på den. Altså holde ting fast. Og ja, jeg har brukt den til å presse inn nye lagre i ramma, stemmer det...
Problemet jeg ser med bruk av skrustikke og lette/portable arbeidsbord er at det ofte er ganske store momenter i bruk når man skal f.eks. serve Reverb, slik at hele bordet vil flytte seg.
Problemet jeg ser med bruk av skrustikke og lette/portable arbeidsbord er at det ofte er ganske store momenter i bruk når man skal f.eks. serve Reverb, slik at hele bordet vil flytte seg.
Joa, ser den. Men den tid den sorg når en gang reverben skal til pers. Jeg har ikke noe fornuftig bord å sette skrustikke i. Tenkte da at det er like greit med en sånn løsning pr.d.d. så jeg får gjort det nødvendigste. Ikke at jeg har skrustikke eller.
På Monarchen trenger man vel neppe mye mer enn håndmakt, men når jeg leser muskelhistoriene til Arne_And angående serving av DT-nav mistenker jeg man kommer til kort med en Workmate eller lignende løsninger. Det å holde Reverben skikkelig godt fast tror jeg også blir knotete med en sånn.
Jeg skal bygge et solid bord tenkte jeg, har benkeplate og sånt liggende klart, tenkte å skru skrustikka ned i en sånn massivtre-sak som jeg kappa vekk fra overflødig benkeplatemateriale til en kompis som pussa opp kjøkken.
...og for å løse det problemet og mange andre små og store oppgaver er Biltemas 150 mm stikke (20 kg) på et stort bord løsningen.
Problemet med den største er jo at den koster bortimot tusingen. Hvis det er så at jeg kan få en proffstikke til to tusen, kjenner jeg nesten det frister mer, hvis det er så at Biltema sin er rimelig dårlige greier.
Per B.
Re: Kan du anbefale meg en skruestikke?
[Re: egbl]
#201142117/09/201507:26
...og for å løse det problemet og mange andre små og store oppgaver er Biltemas 150 mm stikke (20 kg) på et stort bord løsningen.
Problemet med den største er jo at den koster bortimot tusingen. Hvis det er så at jeg kan få en proffstikke til to tusen, kjenner jeg nesten det frister mer, hvis det er så at Biltema sin er rimelig dårlige greier.
Jeg skal bygge et solid bord tenkte jeg, har benkeplate og sånt liggende klart, tenkte å skru skrustikka ned i en sånn massivtre-sak som jeg kappa vekk fra overflødig benkeplatemateriale til en kompis som pussa opp kjøkken.
Et av de prioriterte tingene jeg har gjort de to gangene jeg har kjøpt hus med garasje, er å skaffe til veie en passe mengde med 48x148 eller 48x198-plank, og limt de sammen til en bordplate til garasjebruk. Det blir grovt nok til å ha en solid skrustikke på. Evt kan man kjøpe en stålplate (sånn som man har på veggen bak kjøkkenbenken) på f.eks IKEA, til å ha oppå treplata, så blir det så bra, atte.
Til lelighetsbruk ville jeg vurdert å lage et slikt bord akkurat stort og høyt nok til å ha plass til skrustikke, pluss plass til å stå eller sitte på det når man skal ta i litt. Og akkurat høyt nok til å få plass til en plastkasse under, til å samle opp oljesøl fra ting som er spent fast i skrustikka. Da er man plutselig ganske kapabel, tross mangel på garasje eller annet sted å mekke. Så kan man stue vekk benken i en bod, til vanlig.