Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Everesting!!!!hva er "reglene" ?

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2044446 28/12/2015 19:04
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oddefa
Sitat: Otoen
Dalsnibba ble jo absolutt aktuell, lettere å sette seg mål med å gjennomføre 6 turer opp fremfor 11:). Samt tilgang til butikker.

Ser faktisk at Dalsnibba er 1467 hm opp, ganger en det med 6 får en 8802, dvs mangler 46 hm på 8848 hm, som jo er målet. Siden en skal gjennomføre alle klatringer for å få godkjent, dvs å sykle 50 hm til etter 6 turen opp "teller" ikke, så er Dalsnibba 8-9 meter for kort til å være riktig klatring. På en annen side så gir 7 turer opp over 10 000 hm he he. 6 turer opp og ned er også 25 mil.

Men tenker fortsatt Hafjell og andre helgen i Juni tror jeg er tidspunktet som passer best for min del. Og nok å se på der også he he.

Det er faktisk en nedoverbakke der et sted, så du får litt fler høydemeter enn høyden på selve Dalsnibba.

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Radival] #2044586 29/12/2015 12:25
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Radival
Dalsnibba ble jo absolutt aktuell, lettere å sette seg mål med å gjennomføre 6 turer opp fremfor 11:). Samt tilgang til butikker.

Ser faktisk at Dalsnibba er 1467 hm opp, ganger en det med 6 får en 8802, dvs mangler 46 hm på 8848 hm, som jo er målet. Siden en skal gjennomføre alle klatringer for å få godkjent, dvs å sykle 50 hm til etter 6 turen opp "teller" ikke, så er Dalsnibba 8-9 meter for kort til å være riktig klatring. På en annen side så gir 7 turer opp over 10 000 hm he he. 6 turer opp og ned er også 25 mil.

Men tenker fortsatt Hafjell og andre helgen i Juni tror jeg er tidspunktet som passer best for min del. Og nok å se på der også he he.

Det er faktisk en nedoverbakke der et sted, så du får litt fler høydemeter enn høyden på selve Dalsnibba.

Jeg ser at klokka (gammel Polar med barometrisk måling) målte totalt 16 høydemeter nedoverbakke på vei til Dalsnibba, det ser ut som om det er to små nedoverbakker. Men da målte jeg jo 1505m stigning, noe som blir litt for mye

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2044595 29/12/2015 12:54
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Noe over 8848hm må en jo bare regne med siden en skal fullføre alle klatringene, dvs en snur ikke når en har 8848 hm, men 200 hm igjen av klatringen. Så hvis det stemmer det du sier at den gir 1505 hm stigning pr runde så er den jo ganske så perfekt med 6 ganger opp gir 9030 hm, da har en litt å gå på. Ser foresten Nibberittet går andre helgen i Juni. Skal jeg få til Everesting og ta meg inn igjen til T.Ø og igjen La Marmotte helgen etter bør dette skje enten denne helgen eller helgen før. Der er mitt "vindu", neste alternativ da er tidlig August eller tidlig September. Men da begynner det å bli kalde morgener/kvelder og kortere lyst.

Syklet Dalsnibba for en del år siden (med MTB, og da det var grus siste halvdelen), er vel en slak/kort nedoverbakke før en tar av hovedveien til Strynefjellet.

Redigert av oddefa; 29/12/2015 12:56.
Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2044618 29/12/2015 14:14
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
De 1505 er nok som nevnt litt for høyt.
Siden toppen på 1467 nok er riktig, så tipper jeg det blir slik
1467 m
- 2 m : du begynner på kaia, som vel er 2 meter over havet ICON_WINK
+ 16 m : det du vinner på de to nedoverbakkene
= 1481 m

Ganger du med 6 får du 8.886, som er nok, men veldig liten margin for feilmåling.
Det er en nedoverbakk på asfaltpartiet også, omtrent der du forlater bygda

Redigert av Radival; 29/12/2015 14:14.
Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2044659 29/12/2015 17:32
Hurricane Hal Offline
Entusiast
Entusiast
Fra Everesting-siden:

"Once the 8,848m is complete the current lap can be abandoned or completed at the rider’s discretion. The ride must be more than 8,848m on Strava so use a little bit of common sense and log some extra vertical metres just to be safe.csafe."

Man trenger altså ikke å "fullføre" siste klatring. Men alle klatringene før man når 8848 må være til toppen.

Long distance man
Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Hurricane Hal] #2044716 29/12/2015 21:51
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hurricane Hal
Fra Everesting-siden:

"Once the 8,848m is complete the current lap can be abandoned or completed at the rider’s discretion. The ride must be more than 8,848m on Strava so use a little bit of common sense and log some extra vertical metres just to be safe.csafe."

Man trenger altså ikke å "fullføre" siste klatring. Men alle klatringene før man når 8848 må være til toppen.

aha, takk for info!

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2044746 30/12/2015 08:21
Dan Offline
More than words
More than words
Men da begynner det å bli kalde morgener/kvelder og kortere lyst.

Jeg tror kort lyst er det som ville stoppet meg uansett tid på året. Kunne sikkert hatt lyst på en runde eller to, men så ville det ha vært stopp. ICON_SMILE

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2044749 30/12/2015 08:35
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For meg så er nok utfordringa å få bestemt meg for dette. Hvis jeg først tar turen opp til for eksempel Geiranger så kan det godt være at jeg heller ønsker å sykle en overalt tur hele dagen fremfor opp og ned samme bakke hele tiden. Hadde vært gøy med et slikt hårete mål, men opplevelsen er viktigere:). Vi får se, tur skal det bli iallfall:).

CK ELVERUM

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Otoen] #2044791 30/12/2015 12:13
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
For meg så er nok utfordringa å få bestemt meg for dette. Hvis jeg først tar turen opp til for eksempel Geiranger så kan det godt være at jeg heller ønsker å sykle en overalt tur hele dagen fremfor opp og ned samme bakke hele tiden. Hadde vært gøy med et slikt hårete mål, men opplevelsen er viktigere:). Vi får se, tur skal det bli iallfall:).

Egentlig tenker jeg også det Øistein, at drar jeg dit er det for sykle flere bakker. Har hatt en plan om Åndalsnes-Geiranger (inkl Dalsnibba) og enten tilbake til Åndalsnes eller vider til Lom. Det siste medfører noe logistikk vansker, men med å sett igjen bil i Lom evt Otta og ta tog så lar det seg vel gjøre. Så var det med klær og overnatting da. Det har jeg ikke helt løst he he.

Men ville heller brukt disse fjellene til en turopplevelse. Hadde vi vært skikkelig tøffe i hodet hadde vi selvsagt brukt Hernesbakken/Hovindberget (Matkroken/Jokern- Varden) til dette, men hadde jo aldri klart å syklet der igjen. Den er 132 hm ( ifølge Strava) og 3 km lang (4.4% så slakt). Det blir i følge meg 67.03 turer opp. Dvs igjen 40 mil. Dvs 15 mil lenger en feks Dalsnibba. Mao en større prestasjon he he. Gud det hadde tatt drepen he he. Og nei, jeg vurderer ikke det.

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2044794 30/12/2015 12:34
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hafjell: Sjekket turen jeg syklet i juni i år. På Strava stopper sporet på Hafjelltoppen (er vel parkeringe der) og ikke på Pellestova, som jo gir noen hm ekstra, men forsvidt også flatt. Men Hafjelltoppen fra avkjørsel nærmest Fåberg (ikke fra Øyer) er 766 hm og 10.3 km, 7,4 % snitt stigning. Dette gir 11.55 turer opp og rett i underkant av 24 mil.

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2211523 01/06/2016 07:19
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da blir det Evresting førstkommende søndag, og på Hafjell som var den opprinnelige planen. Vi blir 3 stk som starter ca 06, og mulig en som blir med deler senere på dagen. Starter ikke i Øyer sentrum, men veien som går opp fra gamle E6 lenger sør. Dvs også si at vi baserer oss med å ta med mat, og bruke Pellestova for ekstra næringsinntak. Siden vi skal opp til Pellestova blir snittet litt slakere en hvis vi hadde snudd på parkeringsplassen en km før. Men greit å ha et toppunkt hvor en kan stoppe og spise også + toalett og den slags. Ellers satser jeg på at å sykle Finnskogskureren til krampe tar en dagen før er smart oppladning. Viktig å ikke gjøre det for enkelt. Driver å lurer på om jeg skal lage meg en musikkplan, hvor jeg kronologisk spiller plater fra et av mine favorittband, for eksempel Deep Purple. For blir en del musikk, men ikke hele veien da, for må jo være sosial også.

Redigert av Oddefa; 01/06/2016 07:19.
Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2211533 01/06/2016 07:30
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor mange høydemeter får du på bakken da?
(fra krysset i Øyer er det vel så vidt over 500?)

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oystein L] #2211549 01/06/2016 07:49
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

Mener det rett over 800 hm (806, Anerz vet det han lagde et segment). Fra før av er det et segment fra starten av veien og opp til parkerinsplassen før Pellestove, den viser 766 hm, og det er nesten en km lenger til Pellestova og 40-50 hm.

Vi vurderte også Øyer sentrum opp, men den er litt flatere og lengre. Dvs hm er nok ganske likt.

Redigert av Oddefa; 01/06/2016 07:51.
Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2211559 01/06/2016 07:59
gare Offline
More than words
More than words
11 turer da?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2211564 01/06/2016 07:59
anerz Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Oddefa
Sitat: Oystein L

Mener det rett over 800 hm (806, Anerz vet det han lagde et segment). Fra før av er det et segment fra starten av veien og opp til parkerinsplassen før Pellestove, den viser 766 hm, og det er nesten en km lenger til Pellestova og 40-50 hm.

Vi vurderte også Øyer sentrum opp, men den er litt flatere og lengre. Dvs hm er nok ganske likt.

803høyde meter opp til pellestova, 766 høydemeter på selve hafjell segmentet som stopper ved parkeringen når runder selve klatringen

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: anerz] #2211665 01/06/2016 11:01
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis dere sykler helt inn på parkeringen foran kaféen på Pellestova skal jeg til og med gi dere to høydemetre ekstra ICON_SMILE Den ligger på 982 m.o.h. iflg de mest detaljerte kartene jeg finner på nettet, og starten på 177 m.o.h. eller kanskje til og med noen centimeter lavere.

Kult prosjekt, lykke til ICON_SMILE

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2212983 06/06/2016 06:01
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da gjennomførte jeg og Anders (Anerz) Everesting i Hafjell, dvs 11 x til Pellestova (gikk asfaltbakke til øverste bygning så "tjente" 15 + hm der i forhold til hva vi hadde tenkt). Skal skrive en mer utfyllende opplevelsesbasert rapport i kveld! Nå må jeg sette den såre ræva mi på CX'n og komme meg på jobb!

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2212990 06/06/2016 06:12
Furu Offline
/Stig
/Stig
Bra jobba!

Stig

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2212999 06/06/2016 06:51
Gjaevert Offline
Avhengig
Avhengig
Gratulerer, venter spent på fyldig rapport! ICON_SMILE

Cannondale CAAD13 2020
Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2213057 06/06/2016 08:39
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fikk plutselig litt dødtid på jobben så her kommer en rapport!

Sted: Hafjell.
Strekning vi syklet: Krysset fra gamle E6 (den som ligger lengst sør, ikke Øyer sentrum)- til bygning lengst opp på Pellestova (ca 20 hm ovenfor selve Pellestova). Hundseterveien tror jeg veien heter.
HM per tur: 826 (muligens litt mindre for min gps viste ca 820 pr tur, men oppgis til 826 på Strava tror jeg).
Lengde: ca 11.3 km
Stigningsprosent i snitt er vel ca 7.5%, men flere lengre partier som ligger på 10-14 %.
Total lengde: 260.6 km
Total HM: 8936 på min GPS, Anders viste 9018 hm, tror min viste mest riktig. Anders sin GPS dro i fra i starten, men så holdt den lik hm med min på siste halvdel.
Antall turer: 11
Turtid (m pauser) : ca 16.40 t
Bevegelsestid. 14 t blank

Klær: Byttet BIB etter 6 turer. Rapha Classic først og så Assos Cento. Begge to suveren til slik sykling. Brukte 3 trøyer (startet og sluttet med lang klubbtrøye). Bruke vest på ca 6 av nedkjøringen (første 4 og siste 2). Byttet også sokker etter 6 turer. Brukte korte hansker hele veien (liker å sykle uten hansker til vanlig, men dette var ikke noe vanlig tur:))

Sykkel: Cannondale super six Hi Mod DA, sto ikke på den for å si det slik.

GPS: Garmin 800, ladet den en gang mens vi hadde den lengste lunsjen, ikke noe problem.
Vær: SOL og varmt:), noe vind så kaldere på slutten, og veldig kald siste nedkjøring.

Opplevelse:
Jeg og SvennM (også på forumet her) dro fra Elverum 04.30, møtte Anders/Anerz circa Hamar (han kjørte fra Nittedal). Fant veldig bra parkering 10 meter fra krysset, på broen som er fra Gammelvegen, den går "rett" i krysset, bare stoppet av Autovern. Så fint å parkere uten å blokkere for andre, fint plass til 3-4 biler på rekke antar jeg.
Litt over 06 var vi på sykkelen.
Tur 1-4: Ligger på et tempo som sier ca 55 min opp og raskere. Kjenner beina ikke er så veldig bra etter å ha syklet hardt og intenst ritt dagen før. Det går nok litt for fort for oss alle tre.
Spiser på veien ned (jeg: bar/sjokolade). Spiser litt nede på par turene også men da kjapt ala bolle, banan. Fyller på med vann, sportdrikke etc (jeg drakk kun vann, Farris og 3 flasker fylt opp med High 5 tabeletter-ikke karbo)
Tur 5-6: Går ikke så veldig mye saktere, men føles mer slitsomt, beina er ikke bra og hodet må jobbe. Svenn får det på den siste turen og det er klart han har kjørt for hardt på turene i forkant og fått i seg for lite næring. Vi lunsjer relativt lenge etter tur 6.
Tur 7-9:Opptur. Beina er "mye" bedre, vi sykler kontrollert, men bare litt saktere en de første turene. Svenn gir seg på 7 turen, men perser solid (med nesten 2000 hm).
Tur 10: Går greit, men sliter med å få i meg mat, dvs matlei, sliter med å ha lyst til å spise, det som jeg mest har lyst å spise er taffelsticks, men begrenset med næring i det. Sjokolade/bar frister ikke, men tvinger i meg noe.
Tur 11/siste: Jeg og Anders er begge to småkvalme (næringstom/matlei), bestemmer oss for å sykle veldig rolig og også stoppe underveis. Har to korte stopp (eneste turen vi stopper på underveis), tar en gel, sykler som Chris Froome og ser på Stemmet hele tiden for å telle mest mulig hm. Turen opp er tung, men grei lell, og det er aldri i tvil at vi skal klare det.
17 timer etter å ha parkert bilen kjører vi hjem igjen.

Ellers: Både jeg og Anders hører mye å musikk mens vi sykler, men snakker også sammen mye. Men vi har hatt så mange prater oppigjennom årene at vi ikke har behov for å snakke hull i hodet på hverandre og sykler de fleste klatringene side som side, minus tur nr 5 hvor Anders sykler i fra når jeg sliter med å få til tlf, og strengt tatt sliter jeg med tempo til Anders da også. Anders var sterk i dag, og vi bytter på ha gode/dårlige perioder, men da venter vi/tar hensyn/sykler roligere.

Hva kunne vært gjort annerledes ?:
- Bodd nærmere (for eksempel på Hafjell/Øyer, vi snakket om ta campingvogn, men ble stress for dette pga lørdagsprogram).
- Mer variert mat (polarbrød og nuggati funker, men går litt lei)
- Droppet å sykle ritt dagen før og grillefest etterpå, men var jo moro/kos det også. Kan ikke si at jeg forberedte meg noe spesielt til dette, men klarte å gjennomføre ok lell da.
- Lørdag er en bedre dag en søndag, pga da kan en ta seg inn igjen greit. Sånn som nå var vi hjemme ca 01, og Anders 02, da er det tungt å komme seg på jobb dagen etter, spesielt når en må sykle he he. Men denne helgen var det kun søndag som passet.
- Tidspunkt start, kanskje begynt en time før (05).

Det som var riktig:
- Tidspunkt på året, lenge lyst, god temp/flaks med vær
- Veien er veldig bra til dette, med god parkering, god veikvalitet (stort sett) for nedkjøringene, men brattere en snittet vil tilsi, da det er noen ramper som går ganske så bratt opp. Litt lite serpentiner-svinger da det går mye "rett frem". Gjør det litt mer psykisk hardt å se endeløs bratte bakker. Jeg og Anders funderte også underveis om kortere bakke hadde vært bedre, uten at jeg klare å konkludere, men da hadde det blitt flere naturlige pauser og kanskje bedre påfyll av mat tidligere.

Så da folkens, er det bare å planlegge og ikke minst gjennomføre dette folkens, evt gå for noe mindre hm, men likevel få kjenne på konseptet.

Edit:
- Var litt gambling å ikke bruke sportsdrikke og heller ikke drikke annen sukkerdrikke (cola for eksempel) i pauser. Er ganske god til å sykle på fettreserver på langeturer i moderat tempo, og har ikke behov for sukkerdrikke da. Men når jeg gikk litt matlei og heller ikke klarte å trykke i meg mye sjokolade, hadde nok sukker fra drikke vært tingen. Gikk jo greit lell, men siste turen var preget av kvalme og litt mye fall i blodsukker antar jeg. Skulle jeg gjort dette en gang til så hadde jeg brukt sportdrikke annenhver gang for eksempel. Litt skeptisk til å drikke 11 flasker med sportsdrikke også.

Redigert av Oddefa; 06/06/2016 09:21.
Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2213108 06/06/2016 10:47
Gjaevert Offline
Avhengig
Avhengig
Utrolig kult!
Har hytte på Hafjell selv og drømt om dette, godt og se det er mulig! ICON_SMILE

Cannondale CAAD13 2020
Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2213110 06/06/2016 10:48
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Massivt med kudos fra meg. Jeg hadde aldri orket å gi meg på noe slikt, er for tung til å sykle så mye oppover. Hvilken vektklasse ligger dere i, om jeg tør spørre? Og var det noen av dere som kjørte med wattmåler?

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2213119 06/06/2016 10:59
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nei, ikke noe wattmaler, kjører heller ikke med pulsbelte. Anders og Svenn kjører med puls (ikke watt). Jeg veier (i morges he he) 70.0 kg, +- der omkring er nok vekten min fremover også. Anders veier nok ca det samme, litt mindre (69) og er ca 10 cm høyere (jeg er 173). Jeg er ikke sylslank og grovt bygget

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2213125 06/06/2016 11:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Kudos opp og i mente! Må være jækla tøft mentalt å holde det gående på runde 9 og 10. Hadde vært interessant med en oppfølging på hvordan treninga denne uka (evt. neste) blir med noe sånt i beina og kroppen.

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Øyvind V] #2213137 06/06/2016 11:31
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Kudos opp og i mente! Må være jækla tøft mentalt å holde det gående på runde 9 og 10. Hadde vært interessant med en oppfølging på hvordan treninga denne uka (evt. neste) blir med noe sånt i beina og kroppen.

Runde 7-8-9 gikk bra mentalt, men når jeg var på 5848, tidlig på 8 runden så hadde jeg et minutt hvor jeg tenkte, "faen, 3000 hm til, er jo like mye som en hard dag på Gran Canaria". Spesielt runde 9 var jeg "veldig" sprek. Runde 10 litt sånn på av. Runde 11, var det om å bare å få gjort det, men gikk sakte, og vi kjørte i gang rett etter runde 10, uten noen stopp nede annet en å fylle flasker. Dog stoppet vi 2 korte ganger underveis, noe som hjalp da vi planla å ta en kort stopp eller 2. De andre rundene syklet vi non stop. Tenkte vel aldri at vi ikke skulle fullføre det, men måtte realitetsorientere meg en del underveis, mulig jeg også undervurderte hvor lang tid dette vil ta, også fordi vi på de første 4-5 dragene lå godt foran skjema på 16 timer (bare ren antagelse i forkant at vi ville bruke den tiden), men vi fra runde 7 og utover tok lengre pauser og da gikk over tiden. Men dette var også lurt for 7-9/10 var også da jeg hadde best bein (men vi syklet fortere første 4-5 da så det henger jo sammen).

Denne uken kan jeg garantere at det ikke blir mye trening, tar helt fri et par dager nå (tror jeg..er jo pent vær) og så blir det bare sti loffing mot helga, ikke noe trenings sånn sett. Men skal gi en oppdatering på hvordan bein og kropp restituerer seg, og hvor snart de evt kan "prestere" igjen.

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2213159 06/06/2016 12:06
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Creds Oddefa og Anerz!

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Gjaevert] #2213213 06/06/2016 13:36
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Gjaevert
Utrolig kult!
Har hytte på Hafjell selv og drømt om dette, godt og se det er mulig! ICON_SMILE

Ser ikke for meg bedre bakker i nærhet i alle fall, med tanke på logistikk, skal også sies at vi opplevde lite trafikk, måtte være litt obs på noen sauer på veien ned, men var greit å ha kontroll på de også. Gjør et forsøk da når du først har hytte der. Trenger jo ikke være 8848 hm heller.

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2213221 06/06/2016 13:52
anerz Offline
Veteran
Veteran
Det hadde vært interessant å kjørt med wattmåler, og sånn sett forsøkt holde samme watt på alle oppstigningene. Pulsen synker bare utover dagen, og er ikke noe å forholde seg til utover første timene.
Ser at dragene varierte mye, det var over 4minutter forskjell mellom drag1 og 2. Men drag 2 og3 gikk saktere mer i frykt for at drag1 gikk for fort.
Jeg hadde et par drag jeg kjørte alene(4og5), da gikk tiden ned. Men de andre var da oppe i bakken så da slo vel jaktinstinktet til, men kjørte "godkjent" pulsmessig.

Legger ved oversikt over tid, hastighet og puls på oppstigningene.
Det som er markert i gult er diffen mot raskeste tid. Tatt med for å vise ujevnheten på oppstigningene.

Odd Erik har vel fortalt det som er å fortelle, men noen korte ord fra meg:
Første rundene gikk lett, beina fungerte bra og alt var tipp topp.
På fjerde merket man at sola begynte å ta i litt mer og kunne dra ned glidelåsen i trøya.
Drakk veldig lite på 3 første rundene, ca4dl. Men fra oppstigningene 4 gikk det ned ca en 0,7 flaske per tur.
Matmessig gikk det i polarbrød med ost og skinke, vestlandslefse, twix, banan og gel for meg. Gel var kun på 2 siste oppstigningene.
High5 sportsdrikk og vann/farris på flaske, dro sikkert på ekstra vekt og brukte mer watt men greit å få skyllet tenna med noe uten sukker, sparer det på neste tannlege regning.
Fant et utmerket rundttråkk på lette gir som fungerte ut dagen. Veldig overrasket over hvor lite man merker i beina på en sånn tur, problemene og utfordringene kom for min del ved magevondt(som jeg hadde fra første tur) som kom og gikk. Kom litt kvalme, trolig av resultat av at man ikke fikk inn nok mat mellom noen av oppstigningene.
Var vel kun oppstigningene 8 hvor jeg heller ville vært et annet sted, satt å ventet på å kaste opp mens syklet.
Kom tilbake i oppstigningene 9, nå hadde det blitt kaldere og frøys som f¤"% når kom ned. Hadde vindvest, men kaldt på armer og bein. Tok med løseermer og buff på neste tur. På siste turen tok jeg med vindjakke som jeg tok utenpå løseermer og trøye, bra valg.

Skulle man gjort noe annerledes så måtte det vært å gjort det med en fridag etterpå, samt overnattet i Hafjell fra dagen før.
Sto opp 03:45 i Nittedal, bilen var da ferdig pakket mer eller mindre.
Var ikke trøtt under syklingen, men når satte meg i bilen kom trøttheten snikendes. Fylte på lagrene på MC på lillehammer, men kom ikke lenger en til Mjøsbrua før jeg måtte ut å trekke frisk luft, ble mange stopp på vei tilbake til Nittedal, og et nytt maccern måltid på Gardermoen ICON_SMILE Viktig å fylle på lagrene..

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: Oddefa] #2213223 06/06/2016 13:58
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Fantastisk bra Odd Erik og gratulerer med vel gjennomført. La Marmotte blir bare en kort luftetur for deg nå ICON_SMILE

Knut

Re: Everesting!!!!hva er "reglene" ? [Re: KnutG] #2213461 07/06/2016 08:12
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: KnutG
Fantastisk bra Odd Erik og gratulerer med vel gjennomført. La Marmotte blir bare en kort luftetur for deg nå ICON_SMILE

Takk for det Knut, men skal ikke undervurdere La Marmotte, gikk på en ernæringssmell også der i fjor, uten at jeg tapt alt for mye på det. Men jeg har en svakhet der at jeg går matlei. Får legge en strategi på dette. Fordelen med La Marmotte i forhold til Hafjell er
- Utsikten/naturen (bevares fint i Hafjell også, med utsikt oppover Gudbrandsdalen, Sygnefjell og Valdresfløya).
- Variasjon av stigninger, småbyer osv
- Mange andre som sykler
- Mange som heier (ikke noe stygt sagt om kyrne og sauene i Hafjell).

Skal nok ha mye bedre bein i La Marmotte også, men hadde vel et idiotstunt dagen i forveien i fjor også med klatring opp Telegraph/Galiber. Så klarer sikkert å gjøre noe dumt i år også he he. Tror dog ikke det plaget meg så mye i fjor. Men et hardt ritt dagen før Everesting kostet nok en del.

Formen i dag ( halvannen døgn etter jeg var ferdig) er bra, muskulaturen er tung, men ikke øm eller vond, dvs kjente jo noe når jeg ble massert noen min i går og lå litt på foamrollen. Er mer at den er "mettet". Syklet på jobb og var mer pigg en i går sånn pulsmessig (daff i går). Så restituerer meg bra (bruker stort sett det), tror også jeg skal ut å sykle litt i finværet i dag, men blir ikke "trening". Får se.

Neste år skal jeg ikke Evereste...men har jeg lyst på knekke 10000 grensen, dvs det de kaller for "the Limit". Sykkelerik (her på forumet) gjorde jo det i Tryvann for noen uker sider. Men ønsker da bruke flere bakker, forberede meg bedre i forkant (hvile), bo på hotell, fri dagen etterpå. Geiranger med Ørnesvingen og Dalsnibba er det første som slår meg. Kanskje også andre siden av Ørnesvingen (Eidsdal) for litt variasjon. Blir noen mil mer med flate da. Men tror ikke vi skal bruke mye mer en 2 timer på siste 1000 hm.
Men det får vi ta neste år he he.

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino