I dag skulle vi starte klokkken 08:00, så vi sto opp klokka seks. Vi hadde ganske god tid. Det var en liten halvtime vi ikke visste hva vi skulle gjøre. Uvant.
I dag skulle vi ihvertfall ikke miste GoPro'en, så jeg McGyvet meg frem til denne løsningen og forbedret systemet med ca 457%. Allikevel brakk festet. Helt sjukt. Det må være noe gæærnt med plasten på den posen med sykkelfeste som jeg kjøpte. Men vi mista ikke kameraet ihvertfall!
Vi fikk filma bittelitt allikevel, og jeg rapportere istedet håndholdt underveis. Det kan dere se på her, anbefales for alle som har sykla før. Dere kommer til å kjenne dere igjen tror jeg.
Dagen ble omtalt på briefen som "King Stage", men jeg er usikker på hva det betyr. Det er ihvertfall den lengste i antall kilometer, men ikke fleste høydemeter - selv om vi fikk smake på over 3000 i dag.
Starten var som vanlig grusom. Vi er UCI lag, og starter derfor i front sammen med fjellgeiter og andre overmenn. Og ettersom det startet med en "dobbel tryvann" så havna vi greit i bakevja. Vi var nest siste lag (av de 70 beste i alle klasser) over toppen. Jostein har ikke beina har vi funnet ut, så vi kjører på hans puls. Det blir godt dokumentert i videoen over. Men vi har det kjempegøy allikevel.
Grusom start!
Nedkjøringene kan ikke beskrives som annet en rå, tekniske, morsomme og fulle av flyt. Det er skikkelig gøy. Vi er bedre enn de fleste rundt oss, og passerer mange underveis.
I tillegg var det mye klatring på asfalt og grus. Jeg klagde litt på det underveis (var bråkjekk), men fikk bite i meg de ordene når vi klatra noen grusomme partier de siste 10 kilometerne på sti.
Vi møtte også verdens kuleste turistsjef (David Kestens) når det var 10km til Leukerbad. Han er blid han! Jeg kjenner han fra turene til Leukerbad med Endre (Heliboy). Jeg og Jos fikk kaffe og en god prat!
Vi klokka inn på ca 6.55, og 55 i klassen - 52 sammenlagt. Det er vi happy med! Knuste Cyklon, og ble realt knust av Rye (magnusc og asbjørn). Kvelden ble avsluttet med en tysk versjon av "Når jeg blir 66" av Wenche Myhre i restauranten. Helt sjukt.
Flott videoreportasje (og artige oppdateringer). Prøv å begrense bruken av pop-reggae i videoene fremover. Jeg pådro meg en lei UB40-overdose på Algarvekysten sommeren 2010, se.
I dag skulle "bare" kjøre 63km, men med 2900 rapporterte høydemeter ble det nok av klatring. I dag har det vært opp og ned konstant. NULL hvile. Og det rare er, at jeg har ALL kjøring i sone1 og 2, 30 sekunder i sone 3. Og jeg er ganske sliten. Litt tunnelsyn nå merker jeg.
Rye og Frischi liksom
Jostein hadde en litt bedre dag i dag, relativt sett da. De beste kjører nesten dobbelt så fort.
Dagen startet med 950 høydemeter, og det tok oss ca 1.15. Snittprosent. ca 8.5. Slitsomt.
Vi feirer at vi HELLER IKKE I DAG var siste lag over første bakketopp i UCI-pulja. Vi droppet noen kokte belgisk damer hensynsløst nede i lia.
Når klatringen var over kom vi inn på den kjente Torrent Trail. Her finnes det bilder i Terrengsykkel i bøtter og spann. Det er en veldig fet, og vakker sti. Masse utsikt og flyt hele veien. Og overraskende slitsom i sone 2. Når stien var ferdig traff vi igjen på David Kestens, som vanlig i svært godt humør.
Etter dette har vi kjørt sinnsykt fete stier (vi har masse helmetcam som ikke er lastet opp enda), og det må være noen av de festeste partiene jeg har kjørt noensinne. At man kan gjøre slikt i et ritt er rått.
Men tilbake til klatringene. De tok aldri slutt. Jeg var mentalt på toppen av den "siste" klatringen etter ca 1/6, og da er det tungt ass. 7km med 8.6 % stigning er vondt når du allerede har 2000 høydemeter i beina og ikke vet hvor langt det er.
Vi klokka inn på 5.41. Cyklon hadde en bra dag, og kom inn noen minutter senere. Rye eier og slo oss med 50 minutter!
Vi er nå på 54/85 lag sammenlagt. Det er ganske middelmådig. Allikevel er det dritfett.
Ahhhhhhh, ingenting er som å komme fra lavlandet til høyalpine områder uten avklimatisering og skulle yte på sitt absolutt maksimale når følelsen av å ha bly i skoa og bein laget av gjennomkokt spagetti dukker opp og ikke virker til å slippe taket. Trøsten er at det fort blir glemt når det bikker nedover. 54 plass på et sånn knallhardt ritt i den høyden er knallbra.
Fantastisk fine rapporter. Nesten som å være der ;-)
Ja, det er ofte veldig eksponert og bratt. Det er mange steder som er mer eksponert enn det som vises i videoen. Mange steder kan det gå veldig galt om man er litt uoppmerksom eller kjører over evne. Heldigvis er det ofte skiltet når det kommer en farlig seksjon.
Det er bratt! Men ingen som dør akkurat der tror jeg. Det er mange andre steder det er mye verre. Jeg skal laste opp en latterlig fet sti når jeg kommer hjem.
Kult at dere liker musikken, stort for en niåring å ha "filmmusikk"
I dag blir det ingen fyldig status. Vi har ikke wifi. Men en kort oppsummering:
I dag har vi kjørt en klatring som er kjærlighetsbarnet til Darth Vader og Catbert (evil HR sjef). 1500 høydemeter i en klatring. Den tok aldri slutt. Det er et bilde av profilen oppe i tråden.
Så bomba vi ned en hysterisk kul og bratt sti. Både jeg og Jos kælva i en switchback med ett minutts mellomrom. Klokka til Jos knuste, og da våkna Diesel-Doris når det ikke var puls å kjøre på. Plutselig var det fart i bakkene, og Jos kjørte meg nesten av hjul på den siste klatringen (7km, 8-ish prosent). Vi pressa godt og henta 3 plasser i sammendraget, og 50 i dag. Happy altså!
Det regna de siste to timene. 6.55. En kort UltraBirken i dag
Så bomba vi ned en hysterisk kul og bratt sti. Både jeg og Jos kælva i en switchback med ett minutts mellomrom. Klokka til Jos knuste, og da våkna Diesel-Doris når det ikke var puls å kjøre på. Plutselig var det fart i bakkene, og Jos kjørte meg nesten av hjul på den siste klatringen (7km, 8-ish prosent). Vi pressa godt og henta 3 plasser i sammendraget, og 50 i dag. Happy altså!
Å kjøre på puls i slike ritt har jeg egentlig lite tro på. Man må kjøre det man tørr og har og spise og drikke godt. Pulsen vil være annerledes enn det man er vant til på grunn av høyde, nerver, flere dager med sykling på rad osv. Men det å holde igjen litt i de første bakkene hver dag er selvfølgelig litt lurt.
Herlige bilder, filmer og rapporter. Keep them coming. Bra tråkka på dere (alle). Har Swiss Epic en større andel sti/terreng (av de som vet) en Trans Alp ? Var jo en god del sti der også, stort sett nedover, men også mye grus og en del asfalt. Strengt tatt ikke kjempemye sti, men som var opplevde jeg som strøkent.
I dag gikk jeg på en gigantisk næringssmell. Det har aldri vært så mørkt i et ritt før. Jos var ganske fin i dag, mye sprekere enn meg.
Jeg våkna med skikkelig hovne øyne og sår hals, så det kan være at jeg brygger på noe.
I dag var vi ganske raskt på sti. 200 høydemeter slår ikke ut på profilen, men vi startet med det. Så bombet vi fra 1600 til 800 meter over havet. I et kjør. Vi var nede på 50 minutter. Så sykla vi asfalt i 15km som endte på 2190 over havet. Jeg satt tempoet (som ikke var rare farten), og rettferdig toppen ble vi hentet av Kjetil og Jarand, Jorund og (må finne navn)/Team Norse, samt team nyjo. Alle startet 15 min bak oss. Jarand var rett og slett dritsprek (men hadde det tungt i går), og Jorund var som en fuglehund. Han hadde også musikk på styret
Så kjørte vi alle sammen ned til 1400, før vi startet en ny klatring opp på 2000. Da kjørte Jos litt for hardt, og jeg hang med huet. Men vi var foran Cyklon over toppen, før vi kjørte ned 1300 høydemeter ned igjen. Mye asfalt og gress/kjerrevei. På vei ned ble jeg kald. Var sliten, og tok på meg jakka. På siste matstasjon hadde Cyklon henta oss, og de knuste oss opp til mål - som var nye 900 høydemeter. Jeg var helt tom, og måtte stoppe flere steder underveis. Fikk tunnelsyn og ville egentlig bare sove. Klassisk hammer!
Norse henta oss (de hadde punga) og jeg fikk en kaffedings fra Windforce av Jorund som faktisk gjorde meg litt piggere. Tusen takk!
I dag ble det 3300 høydemeter på 87km, og den dårligste løypa så langt mener jeg. Når vi først skal til SaaS Fee så kunne det vært enda mere sti ned fra Dalen igjen. Men sånn er det.
Jos var sprek i mål, jeg sov en halvtime etter rittet for første gang - og lurer på hva jeg skal gjøre for å være piggere i morgen
For de som lurer så er alle loggene private på Strava osv, da det er en av reglene de har pga stier på privat land hvor det ikke er lov å sykle.
Jeg kunne jo blitt sjuk i starten av uka, så alt i alt spiller det liten rolle. Ble nok sjuk etter etappen fra Leukerbad til Grächen, da det regnet de siste to timene. Skalv som et aspeløv ved målgang.