Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sitter å lurer på...

Sitter å lurer på... #2008409 09/09/2015 21:51
B
Bendik1234 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei! Har noen spørsmål generelt som jeg har lurt på over lengre tid, uten å synes det var verd å starte en tråd for hvert enkelt av dem:

- Er det sant at XTR er ekstremt mye mindre holdbar enn for eksempel Deore, SLX og XT (gir, hendler, pedaler hovedsaklig evt hjul/nav)? Altså så godt som utelukkende for konkurransebruk, og ekstremt dyr i drift hvis man sykler 5 dager i uken til skole / jobb?

- Gjelder dette også for Sram XX? Hvis ikke, er dette da sannsynligvis det beste gruppesettet for "vanlige" dudes som ikke vil mekke på egen sykkel?

- Samme som forrige spørsmål, men om Dura-Ace (er jo for racer men regner med det er enkelt å bare slenge inn svaret på dette med det samme).

- Hvor mye effektivitet får man ut av bedre kjede eller kassett? Er det greit å kjøre billig-ish kjede hele tida? Og kanskje en halveis-kassett (deore eller noe sånt)? Har ikke hørt annet noe sted enn at for kjede/kassett er det rett og slett billigere=mer slitesterkt, så kan se for meg at man får lite for pengene ved å sykle med xt kjede til skolen?

- Hvilke 27,5 dekk vil dere regne som standard for (vettug) råkjøring på asfalt på sommerhalvåret (altså tørt/vått men ikke frost/snø)? Og hva skal evt. dekktrykk være for slik kjøring? På en HT.

Takk på forhånd for svar ICON_SMILE

Re: Sitter å lurer på... [Re: Bendik1234] #2008502 10/09/2015 08:05
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
SRAM sine high-end kassetter går for å være noe av det mest slitesterke du kan få tak i. Om du går for SRAM sine kassetter som er frest i ett stykke kan det faktisk lønne seg i lengden.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Sitter å lurer på... [Re: Garpen] #2008503 10/09/2015 08:07
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Garpen
SRAM sine high-end kassetter går for å være noe av det mest slitesterke du kan få tak i. Om du går for SRAM sine kassetter som er frest i ett stykke kan det faktisk lønne seg i lengden.
Bare man husker på å bytte kjede jevnlig.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Sitter å lurer på... [Re: Bendik1234] #2008562 10/09/2015 10:27
B
Bendik1234 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Så både lettere, bedre, mer slitesterkt og dyrere? XX er rett og slett hakket over XTR? Men jeg kan ikke bare bytte ut kassetten min med en sram kassett når jeg har 3x10 XT gir og slx hendler? Eller?

Re: Sitter å lurer på... [Re: Bendik1234] #2008567 10/09/2015 10:32
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Joda, det kan du. Så lenge du bytter tidelt med tidelt passer alt.

Re: Sitter å lurer på... [Re: Bendik1234] #2008578 10/09/2015 10:41
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Bendik1234
Så både lettere, bedre, mer slitesterkt og dyrere? XX er rett og slett hakket over XTR? Men jeg kan ikke bare bytte ut kassetten min med en sram kassett når jeg har 3x10 XT gir og slx hendler? Eller?

Hvorfor vil du bytte ut XT/SLX?

En XX kassett koster 5 ganger så mye som en XT. En XT kassett varer kanskje 2 år..? Hva vil du oppnå med å bytte?

Re: Sitter å lurer på... [Re: Bendik1234] #2008598 10/09/2015 11:07
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Hei! Har noen spørsmål generelt som jeg har lurt på over lengre tid, uten å synes det var verd å starte en tråd for hvert enkelt av dem:

- Er det sant at XTR er ekstremt mye mindre holdbar enn for eksempel Deore, SLX og XT (gir, hendler, pedaler hovedsaklig evt hjul/nav)? Altså så godt som utelukkende for konkurransebruk, og ekstremt dyr i drift hvis man sykler 5 dager i uken til skole / jobb?

Nei, XTR er ikke ekstremt mye mindre holdbart. Men det er heller ikke nødvendigvis sånn at dyrt er holdbart, det er et kompromiss mellom vekt, følelse og holdbarhet tilpasset konkurransebruk. XTR trenger du for helt andre ting enn holdbarhet - og du vet hvis du trenger det. :-)

- Gjelder dette også for Sram XX? Hvis ikke, er dette da sannsynligvis det beste gruppesettet for "vanlige" dudes som ikke vil mekke på egen sykkel?

SRAM/Shimano er smak og behag, og det samme svaret som over gjelder for XX også.

- Samme som forrige spørsmål, men om Dura-Ace (er jo for racer men regner med det er enkelt å bare slenge inn svaret på dette med det samme).

Samme som over.

- Hvor mye effektivitet får man ut av bedre kjede eller kassett? Er det greit å kjøre billig-ish kjede hele tida? Og kanskje en halveis-kassett (deore eller noe sånt)? Har ikke hørt annet noe sted enn at for kjede/kassett er det rett og slett billigere=mer slitesterkt, så kan se for meg at man får lite for pengene ved å sykle med xt kjede til skolen?

I det ene øyeblikket lurer du på om XTR/XX/DA er riktig for deg, i det andre syns du det er råflott å sykle med XT-kjede til skolen. Lett sprikende spørsmål her. :-) XT/X0/Ultegra er nok generelt ansett å være et godt kompromiss mellom pris/vekt/slitestyrke.

- Hvilke 27,5 dekk vil dere regne som standard for (vettug) råkjøring på asfalt på sommerhalvåret (altså tørt/vått men ikke frost/snø)? Og hva skal evt. dekktrykk være for slik kjøring? På en HT.

Raceking, Thunder Burt, Maxxlite. Dekktrykk varierer med vekta di. 30-35psi..

Re: Sitter å lurer på... [Re: larsdx] #2008824 10/09/2015 21:39
B
Bendik1234 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: larsdx
Joda, det kan du. Så lenge du bytter tidelt med tidelt passer alt.

Sitat: Brusdalen
Hvorfor vil du bytte ut XT/SLX?

En XX kassett koster 5 ganger så mye som en XT. En XT kassett varer kanskje 2 år..? Hva vil du oppnå med å bytte?

Mente når jeg har slitt ut kassetten min og trenger å bytte ICON_SMILE

Sitat: grr
masse gode svar

Sorry hvis det virker som jeg spør litt dumt, men jeg jobber i bransjen (opplæring) og målet er å helst kunne svare på så godt som hva som helst innen kanskje et års tid. Men sliter med å finne sider med godt realfaglig stoff om konstruksjon, fysikk osv. på temaet sykler og sykkelkomponenter ICON_CONFUSED spør heller litt dumt enn å risikere å ikke få svar som jeg forstår.

Redigert av Bendik1234; 11/09/2015 07:52.
Re: Sitter å lurer på... [Re: Bendik1234] #2008835 11/09/2015 04:20
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Toppmodellane til både Sram og Shimano er jamnt over meir haldbare enn dei billegare gruppene.

Re: Sitter å lurer på... [Re: Bendik1234] #2008843 11/09/2015 05:19
Espen Offline
More than words
More than words
XTR kassetter i titan er ikke mer holdbare enn XT i stål.

XX/XX1 er mer holdbare enn de under fordi de er laget i sterkere materiale.

Dyre kjeder har ofte bedre overflatebehandling og holder seg pene lengre, men slitestyrken og funksjonalitet er det ikke så stor forskjell på mellom fekd XT og XTR.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no

Moderator  support