Hei! Har noen spørsmål generelt som jeg har lurt på over lengre tid, uten å synes det var verd å starte en tråd for hvert enkelt av dem:
- Er det sant at XTR er ekstremt mye mindre holdbar enn for eksempel Deore, SLX og XT (gir, hendler, pedaler hovedsaklig evt hjul/nav)? Altså så godt som utelukkende for konkurransebruk, og ekstremt dyr i drift hvis man sykler 5 dager i uken til skole / jobb?
Nei, XTR er ikke ekstremt mye mindre holdbart. Men det er heller ikke nødvendigvis sånn at dyrt er holdbart, det er et kompromiss mellom vekt, følelse og holdbarhet tilpasset konkurransebruk. XTR trenger du for helt andre ting enn holdbarhet - og du vet hvis du trenger det. :-)
- Gjelder dette også for Sram XX? Hvis ikke, er dette da sannsynligvis det beste gruppesettet for "vanlige" dudes som ikke vil mekke på egen sykkel?
SRAM/Shimano er smak og behag, og det samme svaret som over gjelder for XX også.
- Samme som forrige spørsmål, men om Dura-Ace (er jo for racer men regner med det er enkelt å bare slenge inn svaret på dette med det samme).
Samme som over.
- Hvor mye effektivitet får man ut av bedre kjede eller kassett? Er det greit å kjøre billig-ish kjede hele tida? Og kanskje en halveis-kassett (deore eller noe sånt)? Har ikke hørt annet noe sted enn at for kjede/kassett er det rett og slett billigere=mer slitesterkt, så kan se for meg at man får lite for pengene ved å sykle med xt kjede til skolen?
I det ene øyeblikket lurer du på om XTR/XX/DA er riktig for deg, i det andre syns du det er råflott å sykle med XT-kjede til skolen. Lett sprikende spørsmål her. :-) XT/X0/Ultegra er nok generelt ansett å være et godt kompromiss mellom pris/vekt/slitestyrke.
- Hvilke 27,5 dekk vil dere regne som standard for (vettug) råkjøring på asfalt på sommerhalvåret (altså tørt/vått men ikke frost/snø)? Og hva skal evt. dekktrykk være for slik kjøring? På en HT.
Raceking, Thunder Burt, Maxxlite. Dekktrykk varierer med vekta di. 30-35psi..