|
|
Trygg Trafikk og hodetelefoner
|
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner
[Re: Deckard]
08/09/2015 12:35
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Problemet mitt med anbefalingen var at det var litt mer enn en anbefaling. Og samtidig et signal om at velger man likevel å ha musikk på øret så blir man vurdert som en uansvarlig person. Pluss at det tar oppmerksomhet bort fra det som faktisk er viktig - å FØLGE MED, uavhengig av om man sykler eller går.
Det blir litt som å si at man aldri skal sykle fort, fordi folk som oppfører seg som idioter i trafikken og kommer oppi ulykker ofte sykler fort. Det er allikevel mange tilfeller hvor det er helt greit, og veldig til glede for den det gjelder, å sykle fort.
Det hadde holdt å si "vær forsiktig med å høre på musikk i trafikken, det kan gjøre at du ikke får med deg det som skjer."
Redigert av lph; 08/09/2015 12:37.
|
|
|
[Re: loik]
08/09/2015 12:36
|
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Jeg etterlyser konkrete sistuasjoner hvor det å høre vil hindre en i å havne i en ulykke, eller hindre at en er til hinder for andre, og hvor evnen til å se ikke er et alternativ? For eksempel to joggere som prater og kommer ut av en skjult utkjørsel/hull i en hekk etc. og ut i din kjørebane. I en nødssituasjon vil du ha større sjangs for reagere riktig jo flere sanseintrykk du har. Eks.: Hvis det løper et dyr ut i veien og jeg hører det kommer en motorsykkel i 90km/t til venstre vil jeg ikke svinge utenom den vegen.
|
|
|
[Re: Oystein L]
08/09/2015 12:40
|
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Vindsus/støy i normal turhastighet var alene var grunnen til at jeg ga bort en tusenkronershjelm etter bare en håndfull turer. Mye mulig det kommer av fasongen på knotten min, men jeg opplever stor forskjell fra hjelm til hjelm Har du prøvd Cat-ears . Funker forbausende bra. Burde ikke være vanskelig å lage selv heller.
Redigert av Ruppert; 08/09/2015 12:46.
|
|
|
[Re: Ruppert]
08/09/2015 12:44
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vindsus/støy i normal turhastighet var alene var grunnen til at jeg ga bort en tusenkronershjelm etter bare en håndfull turer. Mye mulig det kommer av fasongen på knotten min, men jeg opplever stor forskjell fra hjelm til hjelm Har du prøvd [url=www.cat-ears.com]Cat ears[/url] . Funker forbausende bra. Burde ikke være vanskelig å lage selv heller. Byttet hjelm, problem solved.
|
|
|
[Re: Deckard]
08/09/2015 12:48
|
Flex
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Påstand... For egen sikkerhet, som jeg tolker artikkelen til å omhandle, er det viktigere å ha ørene med seg som myk trafikant. Bilen en rekke speil, som hjelper til med å holde oversikt bakover. Sirener hører man godt med radioen på "vanlig" lydnivå. Jeg har ikke testet, men jeg vil tro at man hører sirener også som fotgjenger med hodetelefoner. Mine støyisolerende øreplugger ville i hvert fall fint sluppet inn slike høye lyder. Her er jeg ikke enig. En anbefaling er nettopp en anbefaling, og ikke fordeling av skyld. Jeg mener den enkelte må ta ansvar for egen sikkerhet, uten at de av den grunn har noen som helst skyld ved et overgrep eller ulykke som noen andre har alt ansvar for. Om man ved enkle forholdsregler kan minimere risikoen for å havne i uføret, bør den enkelte vurdere å følge disse. Sant nok. Men jeg synes det er merkelig å sette fokus kun på myke trafikanter, når (etter min mening) bilister hører like dårlig, spesielt med radioen på.
|
|
|
[Re: lph]
08/09/2015 12:53
|
Flex
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Problemet mitt med anbefalingen var at det var litt mer enn en anbefaling. Og samtidig et signal om at velger man likevel å ha musikk på øret så blir man vurdert som en uansvarlig person. Pluss at det tar oppmerksomhet bort fra det som faktisk er viktig - å FØLGE MED, uavhengig av om man sykler eller går.
Det blir litt som å si at man aldri skal sykle fort, fordi folk som oppfører seg som idioter i trafikken og kommer oppi ulykker ofte sykler fort. Det er allikevel mange tilfeller hvor det er helt greit, og veldig til glede for den det gjelder, å sykle fort.
Det hadde holdt å si "vær forsiktig med å høre på musikk i trafikken, det kan gjøre at du ikke får med deg det som skjer." Enig. Det er merkelig at man nærmest setter et likhetstegn mellom å ha musikk på øret, og å ikke følge med (og at dette kun gjelder myke trafikanter, og ikke bilister). Hvor ofte har man ikke plutselig kjørt mange kilometer på "autopilot" mens tankene er et helt annet sted enn på trafikken rundt seg? Dette går fint an uten musikk...
|
|
|
[Re: lph]
08/09/2015 13:00
|
knut77
Besatt
|
Besatt
- det er ikke sånn at man ikke hører noenting. Jeg hører helt fint både biler og ihvertfall sirener, men litt seinere enn ellers. Jeg hører dårlig vanlig tale. Det avhenger jo av hvilke hodetelefoner man bruker. Ety HF-5 demper inntil 43dB for enelte frekvenser, og om man i tillegg har høy lyd på proppene så hører man ikke mye. http://www.etymotic.com/consumer/earphones/hf5.htmlBose Quiet Comfort demper over 30dB for enkelte frekvenser https://shure.custhelp.com/ci/fattach/ge...mer+version.pdfMine gamle Sennheiser MX300 isolerer ca ingen ting, men de er ikke noe særlig å høre på i fart. Et utrykningskjøretøy må nok være en del nærmere før jeg oppdager det om jeg bruker HF-5 sammenlignet med MX300.
|
|
|
[Re: Flex]
08/09/2015 13:01
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Men jeg synes det er merkelig å sette fokus kun på myke trafikanter Nå snakker vel Trygg Trafikk ikke bare om myke trafikanter, jf. den artikkelen du selv postet? Også bilister hører på musikk via lydtette hodetelefoner. Det mener Børseth er like farlig som å bruke mobilen mens man kjører. - Man skal ha fullt fokus på å kjøre bil, og det blir man ikke av å stenge ut omverdenen. Dette er noe vi må få fjernet fra trafikkbildet
|
|
|
[Re: simson]
08/09/2015 13:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Også bilister hører på musikk via lydtette hodetelefoner. Det mener Børseth er like farlig som å bruke mobilen mens man kjører. - Man skal ha fullt fokus på å kjøre bil, og det blir man ikke av å stenge ut omverdenen. Dette er noe vi må få fjernet fra trafikkbildet Det där tyckte jag var det merkligaste i den artikeln. I en bil hörer man inte spesiellt mycket och skillnaden mellan att köra utan musik, ha på hög musik och bruka hodetelefoner kan inte vara spesiellt stor med tanke på säkerhet.
|
|
|
08/09/2015 13:07
|
perbl
More than words
|
More than words
Jess, akkurat det vi trengte, enda en artikkel som farliggjør det å ferdes som myk trafikant  Ja, han nevner bil og, men sier ingenting om at bra moderne biler gjerne er støyisolert mye mer enn hva et sett gjennomsnittlige hodetelefoner klarer å gjøre med trafikkstøyen rundt deg.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
08/09/2015 13:11
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jess, akkurat det vi trengte, enda en artikkel som farliggjør det å ferdes som myk trafikant  Ja, han nevner bil og, men sier ingenting om at bra moderne biler gjerne er støyisolert mye mer enn hva et sett gjennomsnittlige hodetelefoner klarer å gjøre med trafikkstøyen rundt deg. Nå må det også tas forbehold om at det er ikke sikkert Trygg Trafikks budskap har kommet trygt gjennom etter at den nyutdannede journalisten (Rachel Nordtømme) har skrevet ned det hun mener er hovedbudskapet å trekke fram...
|
|
|
[Re: simson]
08/09/2015 13:16
|
gare
More than words
|
More than words
Men er man en tryggere trafikant om man reduserer mengden sanseinntrykk sånn rent generelt?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: knut77]
08/09/2015 13:26
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
- det er ikke sånn at man ikke hører noenting. Jeg hører helt fint både biler og ihvertfall sirener, men litt seinere enn ellers. Jeg hører dårlig vanlig tale. Det avhenger jo av hvilke hodetelefoner man bruker. Det er helt riktig. Jeg ville bare avkrefte ideen om at ørepropper=høymusikk=stokk døv. Jeg har hatt en lang rekke, sikkert elendige, in-ear ørepropper, og med alle har jeg kunnet høre brummelyden fra trafikk. Lydnivå på musikken er en faktor til. Jeg spiller ganske lavt, men ikke så lavt. Prøvde en stund med bare én propp, det var bare forvirrende. Jeg ville satt musikk sånn ca i samme bås som vær og dagsform. Fotgjengere dypt inne i parkaser eller paraplyer i drittvær er ikke så lette å få kontakt med de heller, men jeg hører aldri noen si at det er et tema.
|
|
|
08/09/2015 13:32
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Forslag til kompromiss: Hodetelefon i ett øre.
Jeg har syklet med det noen ganger og hørt på podcaster (tale). Fungerer dårligere til musikk ...
|
|
|
[Re: gare]
08/09/2015 14:49
|
perbl
More than words
|
More than words
Men er man en tryggere trafikant om man reduserer mengden sanseinntrykk sånn rent generelt? Selvsagt ikke, men i likhet med sykkelhjelmdiskusjonene er et mer interessant spørsmål om man er så voldsomt fareutsatt i utgangspunktet, eller om man med god samvittighet kan traske rundt med bra musikk på øret og fortsatt ikke være så veldig utsatt for en smell?
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
08/09/2015 14:57
|
gare
More than words
|
More than words
Men er man en tryggere trafikant om man reduserer mengden sanseinntrykk sånn rent generelt? Selvsagt ikke, men i likhet med sykkelhjelmdiskusjonene er et mer interessant spørsmål om man er så voldsomt fareutsatt i utgangspunktet, eller om man med god samvittighet kan traske rundt med bra musikk på øret og fortsatt ikke være så veldig utsatt for en smell? Jepp, og det er jeg jo enig i. Syntes bare at det ble litt sånn jeg-er-så-trafikksikker-samme-hva-jeg-gjør-greie hos noen her inne 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: GeirK]
08/09/2015 15:32
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Det hender nok at jeg hører på Dream Theater ja, men jeg har propper med god lydisolasjon.
Jeg mener fremdeles at en generell formaning om å ikke gå med hodetelefoner er like gal som en generell formaning om å ikke sykle i vegbanen. Begge deler lar seg gjøre dersom en tar visse forholdsregler. Da er vi nokså enige! (Bortsett fra dette med Dream Theater, naturligvis :-)
|
|
|
08/09/2015 15:54
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Cat-Ears, hvordan fungerer de varmeisolerende for vinden? Jeg venter så lenge som mulig utpå vinteren med å dra lue ned over ørene, da jeg ønsker å best mulig hørsel i Oslo-trafikken (ja, dumme meg, jeg skjønner jo ingenting).
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
09/09/2015 07:41
|
Flex
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Fikk akkurat svar fra Knut Ove Børseth (sendte ham en mail i går). Kan se ut til at frk. ex-Northug kanskje har overdramatisert saken litt, og at Trygg Trafikk har et mer balansert syn enn det som fremkommer i media: Takk for ditt engasjement. Tror vi har - egentlig - et sammenfallende syn på dette. Hodetelefoner er en uting i trafikken, som skaper forstyrrelser og ikke gjør oss oppmerksomme nok.
Nå er nok det å si, at Adressa tok denne saken opp i et noe større omfang enn kanskje vi iallefall så for oss. Hodetelefoner er ikke det vi i TT jobber mest med - selv om det er en distraksjon. Saken skulle være en «mote-artikkel» - og derfor ble nok monemter her noe overdimensjonert.
Vi skal ikke bare ut å bruke «pekefiner» men passe på å få folk litt oppmerksomme. Kanskje engasjerte iallefall dette noen - uten at det er vondt ment eller et forsøk på å stigmatisere. Håper du forstår det.
Men er uansett glad for at du tok direkte kontakt. Jeg skal ta dette med meg videre - og balansere mine uttalelser på en bedre måte fremover. ( iallefall gjøre mitt ytterste )
|
|
|
09/09/2015 07:46
|
slanken
Entusiast
|
Entusiast
Forsøk på å stigmatisere?
Det han i praksis sier er at døve skaper forstyrrelser i trafikken. Sånn holder vi ikke på i 2015.
|
|
|
[Re: slanken]
09/09/2015 07:59
|
Dan
More than words
|
More than words
Det han i praksis sier er at døve skaper forstyrrelser i trafikken. Sånn holder vi ikke på i 2015. Det er da å være litt hårsår. Eller er det ikke heller lov å si at folk må se seg for i trafikken? Det finnes jo folk som går over gaten med hvit kjepp og vi vil jo ikke stigmatisere?
|
|
|
09/09/2015 08:13
|
Flex
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Fikk også vite at Trygg Trafikk i Trondheim om kort tid kommer med et leserinnlegg i forbindelse med valget. Fikk se en foreløpig versjon, og jeg synes det ser veldig bra ut.
|
|
|
[Re: rockphotog]
09/09/2015 08:35
|
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Selve øret blir nok (nesten) like kaldt, men du får fjernet turbulensen og fartsvinden inne i øret.
|
|
|
|
|