Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Trygg Trafikk og hodetelefoner

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Deckard] #2007607 08/09/2015 10:28
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Deckard
Hvorfor lytte til anbefalinger fra Politiet, Trygg Trafikk, Vegdirektoratet, Syklistenes landsforening og Foreningen for trafikkskadede... Vi vet selvsagt best selv.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-m...ter/a/10002259/

http://www.nrk.no/telemark/bekymra-for-musikk-til-mopedkjoring-1.7173130

http://www.nrk.no/hordaland/livsfarlig-a-hore-pa-musikk-1.7965916

Svenskene er tilsynelatende enige...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/horlurar-bakom-dodsolyckor/

Amerikanerne også...

http://umm.edu/news-and-events/news-rele...iple-since-2004

Det ingen av disse artiklene sier er at det er den myke trafikantens skyld, men at man ved å fokusere på trafikken rundt seg kan avverge å bli forulykket av andres uoppmerksomhet.
Hvilke/n konkret/e lyd/er kan hindre at man havner i en ulykke, eller kan hindre at man er til hinder for andre i trafikken(som ens evne til å se ikke kan forhindre)?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007608 08/09/2015 10:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: loik
Jeg sykler for fort til å basere meg på hørsel, så jeg vrir hodet.

Du vrir på hodet jevnlig når du sykler for å sjekke om du har en bil bak?

Hvilken hastighet holder du som regel i snitt på solo-turer?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007609 08/09/2015 10:30
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Dan
Hvilke/n konkret/e lyd/er kan hindre at man havner i en ulykke, eller kan hindre at man er til hinder for andre i trafikken(som ens evne til å se ikke kan forhindre)?
Lyden av noe som kommer som du ikke har fått med deg selv om din hjerne ved hjelp av synet sier at det ikke er noe der. Å tro at du får med deg absolutt alt ved hjelp av synet er jo litt overoptimistisk mener jeg.
Konkret?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007611 08/09/2015 10:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Jeg kan ikke se at jeg gjorde det.

Værsågod:

Jeg tar aldri et plutselig steg til venstre - pling eller ikke pling.

At du aldri tar et steg til venstre betyr jo ikke at ikke andre gjør det. Altså irrelevant.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007613 08/09/2015 10:33
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EHAa
Slik jeg ser det: Når man går med musikk på ørene mister man en viktig sans. MEN: Det er fullt mulig å kompensere for dette, ved å bruke øynene ekstra aktivt. Dersom man ikke kompenserer ved å bruke synet, kan man bidra til farlige situasjoner. I de aller fleste tilfeller vil kanskje skylden for slike farlige situasjoner havne hos syklist eller bilist, men det er uansett i alles interesse å unngå at de oppstår.
Hva med syklistene, i hvilke konkrete situasjoner kan de basere seg på hørsel?

Basert på din aktivitet i denne tråden aner det meg at det vil komme et nytt oppfølgingsspørsmål uansett hva jeg måtte svare.

Men for å unngå å svare på spørsmålet ditt, og heller svare på samme måte som deg: Hvorfor spør du meg om det? Hvilke konkrete episoder har ledet deg til å tro at jeg ønsker å uttale meg om syklistenes bruk av hørsel?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007615 08/09/2015 10:34
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Hvilke/n konkret/e situasjon/er krever at jeg ser bak meg?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007616 08/09/2015 10:34
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Om Trygg Trafikk mener det kan oppstå dødsulykker fordi folk har musikk på ørene, bør de ha noe mer enn ren synsing å slå i bordet med. Finnes det ikke statistikk på at dette er tilfelle, ser jeg ingen grunn til å lytte til rådet.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007619 08/09/2015 10:36
Dan Offline
More than words
More than words
Konkret?

Jeg velger å tro at du ikke er helt hjernedød eller fantasiløs, og da gjenstår bare at du spør av retoriske grunner. Og da gidder jeg ikke. Da får du heller bare skrive hva du mener med én gang. ICON_WINK

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007620 08/09/2015 10:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

At det ligger en bil bak deg som vil forbi.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: EHAa] #2007622 08/09/2015 10:41
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Slik jeg ser det: Når man går med musikk på ørene mister man en viktig sans. MEN: Det er fullt mulig å kompensere for dette, ved å bruke øynene ekstra aktivt. Dersom man ikke kompenserer ved å bruke synet, kan man bidra til farlige situasjoner. I de aller fleste tilfeller vil kanskje skylden for slike farlige situasjoner havne hos syklist eller bilist, men det er uansett i alles interesse å unngå at de oppstår.
Basert på din aktivitet i denne tråden aner det meg at det vil komme et nytt oppfølgingsspørsmål uansett hva jeg måtte svare.

Men for å unngå å svare på spørsmålet ditt, og heller svare på samme måte som deg: Hvorfor spør du meg om det? Hvilke konkrete episoder har ledet deg til å tro at jeg ønsker å uttale meg om syklistenes bruk av hørsel?
Jeg etterlyser konkrete sistuasjoner hvor det å høre vil hindre en i å havne i en ulykke, eller hindre at en er til hinder for andre, og hvor evnen til å se ikke er et alternativ?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007623 08/09/2015 10:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg kan ikke se at jeg gjorde det.

Værsågod:

Jeg tar aldri et plutselig steg til venstre - pling eller ikke pling.

At du aldri tar et steg til venstre betyr jo ikke at ikke andre gjør det. Altså irrelevant.

OK - jeg var ikke klar over det at fotgjengere plutselig tar et skritt til siden var et problem som mange opplever. Jeg sykler mye på gang- og sykkelveg og opplever ikke det som et problem.

Er det en uforholdsmessig stor forekomst av hodetelefonbruk hos de som plutselig går sideveis?

- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007626 08/09/2015 10:43
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Det står i flere av artiklene at man ikke bør bruke hodetelefoner i bil også.
Det sto vel også at radio og hodetelefoner ikke utgjør den samme distraksjonen, uten at jeg kan si noe om hvorfor. Min personlige opplevelse er imidlertid i tråd med denne påstanden.

Grunnen til fokuset tror jeg er at man er mest sårbar som myk trafikant, og det er i ens egen interesse å ikke bli påkjørt. At bilføreren får skyld er jo ikke rare trøsten når man ligger kvestet på sykehuset etter en ulykke man kanskje kunne avverget selv?

Vil også påstå at vi ser mange regler og anbefalinger for bilførere, senest "del veien" kampanjen.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007627 08/09/2015 10:43
Dan Offline
More than words
More than words
Er det en uforholdsmessig stor forekomst av hodetelefonbruk hos de som plutselig går sideveis?

Nei, men det er en uforholdsmessig stor forekomst av hodetelefonbruk hos de som ikke brått stopper sin sideveis bevegelse når de hører at de er i ferd med å bli kjørt ned.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007628 08/09/2015 10:44
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Konkret?
Jeg velger å tro at du ikke er helt hjernedød eller fantasiløs, og da gjenstår bare at du spør av retoriske grunner. Og da gidder jeg ikke. Da får du heller bare skrive hva du mener med én gang. ICON_WINK
Hvis det er nødvendig å lytte til trafikk(å se er ikke nok), så er det vel ikke noe problem å komme med konkrete eksempler?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007629 08/09/2015 10:45
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Når jeg har syklet med musikk på øret har jeg vært mer oppmerksom og ser meg bedre for når veier skal krysses etc. Det er rett og slett fordi jeg ikke hører biler som måtte komme bak eller ut av kryss med dårlig oversikt.
Jeg ville aldri finne på å basere meg på det å lytte etter andre trafikanter i et kryss(ei heller i andre situasjoner).
Jeg føler meg tryggere uten musikk, vi har vel alle vært borti de bilistene/trailersjåfører som ikke svinger godt nok over før de kjører forbi deg, når man hører det kommer et kjøretøy er man bedre forberedt, når man sykler med høy musikk på øret og det "utav det blå" suser en trailer forbi litt for nært kan det fort komme reflekshandlinger som kan føre til farlige situasjoner eller at man sykler av veien.
Har for det meste kutta ut musikk, synes det er ganske behagelig å bare nyte stillheten i skogen eller langs lite trafikkerte veier.
Hvor sakte sykler du på veien?

Nå er det ikke sånn at du blir dårligere til å oppfatte farlige situasjoner med flere sanseinntrykk, det er vel heller motsatt? Det er jo ikke sånn at jeg lukker øynene når jeg sykler uten musikk... Enkelte steder jeg må krysse veien når jeg sykler på stier er det såpass uoversiktlig og 80-sone, der kan man høre om det kommer biler.
Du skjønte sikkert hva jeg mente når jeg skrev at man nyter stillheten, det er en viss forskjell på å ha musikk dundrende i ørene enn å høre susingen når du sykler.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007631 08/09/2015 10:48
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

...og kolonnekjøring imot?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007632 08/09/2015 10:49
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg etterlyser konkrete sistuasjoner hvor det å høre vil hindre en i å havne i en ulykke, eller hindre at en er til hinder for andre, og hvor evnen til å se ikke er et alternativ?

Kan du ikke heller skrive en liste over situasjoner du tror at vi mener og så kan vi si om du tror riktig? Og mens vi venter på det så kan du svare på følgende tre spørsmål:
1. Er du sikker på at du ved hjelp av synet får med deg alt av trafikal interesse som skjer rundt deg?
2. Er du klar over at din opplevelse av virkeligheten rundt deg kun er akkurat det, en opplevelse, og at det ikke nødvendigvis er det samme som virkeligheten?
3. Kan du skrive en liste over ting du ikke så på din siste sykkeltur?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007633 08/09/2015 10:50
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007634 08/09/2015 10:51
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Du spurte meg om konkrete situasjoner hvor syklister kan basere seg på hørsel.

Jeg svarte tidligere på GeirK sitt innlegg, med et eksempel hvor en fotgjenger med hodetelefoner plutselig tok et skritt til siden. Dette var et direkte svar på hans oppfordringer. Det er uklart for meg hvorfor du da tror at jeg skal sitte og finne på konkrete eksempler på noe annet, kun for din kverulerende forlystelse.

Derfor gjentar jeg spørsmålet mitt:
Hvilke konkrete episoder har ledet deg til å tro at jeg ønsker å uttale meg om syklistenes bruk av hørsel?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007643 08/09/2015 10:56
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

1b. Er du sikker på at du ved hjelp av synet får med deg alt av trafikal interesse som skjer bak deg?

Sånn, jeg supplerte deg litt.... ICON_WINK

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007644 08/09/2015 10:56
Terka Offline
Medlem
Medlem
Delvis relevant i denne tråden:

Jeg har et strekke på pendleveien min som passerer en togstasjon. Her går det en sykkel og gangvei, og det sitter langt inne å sykle ute i selve bilveien da det akkurat her er 2 felts rundkjøring samme sted med 8 felt inn, 8 felt ut og kø av biler.

Har jeg dårlig timing ift togtidene så har det akkurat kommet en større mengde personer av toget og går da langs sykkel-og.gangveien, de fleste skal gjerne i samme retning som meg og er spredd vilkårlig på tvers av hele sykkel-og.gangveien, og fordelt over en distanse på noen hundre meter.

Kommer jeg bakfra (de skal i samme retning som meg) så er det mange som ikke registrerer at jeg kommer (selv med lydsignal) og siden de er spredd i hele sykkel-og.gangveiens bredde så trekker noen til høyre og noen til venstre. (og noen samler seg i midten..), mens mange ikke reagerer i det hele tatt. Antar de fleste i den siste gruppen med musikk på ørene. Resultatet er at jeg må ned i gangfart og snirkle meg igjennom menneskemengden og nesten klappe enkelte på skulderen for å komme frem.

Etter noe tenking (har tid til det når det pendles på sykkel.. ICON_GRIN ) så har landet på at vi ikke har noen god kultur på sykling (å dele sykkel-og-gangvei mellom gående og syklende på en god måte, at jeg bare må akseptere at dette strekket må sykles i gangfart uansett hvor irriterende det er, og at enkelte ikke får med seg et døyt av det som skjer bak dem (hovedsaklig pga avgrensde sanser pga en eller annen form for elektronikk.)

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007645 08/09/2015 10:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvis det er slik at du ser deg bakover hele tiden mens du sykler, så er det mulig at hørselen kan komme godt med. Personlig holder det med å bruke øynene for meg.

Vrir du hodet jevnlig for å sjekke om det kommer bil bak?

Hva er ca snitthastighet for deg på solo langturer?

- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Terka] #2007646 08/09/2015 10:58
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Terka
Delvis relevant i denne tråden:

Jeg har et strekke på pendleveien min som passerer en togstasjon. Her går det en sykkel og gangvei, og det sitter langt inne å sykle ute i selve bilveien da det akkurat her er 2 felts rundkjøring samme sted med 8 felt inn, 8 felt ut og kø av biler.

Har jeg dårlig timing ift togtidene så har det akkurat kommet en større mengde personer av toget og går da langs sykkel-og.gangveien, de fleste skal gjerne i samme retning som meg og er spredd vilkårlig på tvers av hele sykkel-og.gangveien, og fordelt over en distanse på noen hundre meter.

Kommer jeg bakfra (de skal i samme retning som meg) så er det mange som ikke registrerer at jeg kommer (selv med lydsignal) og siden de er spredd i hele sykkel-og.gangveiens bredde så trekker noen til høyre og noen til venstre. (og noen samler seg i midten..), mens mange ikke reagerer i det hele tatt. Antar de fleste i den siste gruppen med musikk på ørene. Resultatet er at jeg må ned i gangfart og snirkle meg igjennom menneskemengden og nesten klappe enkelte på skulderen for å komme frem.

Etter noe tenking (har tid til det når det pendles på sykkel.. ICON_GRIN ) så har landet på at vi ikke har noen god kultur på sykling (å dele sykkel-og-gangvei mellom gående og syklende på en god måte, at jeg bare må akseptere at dette strekket må sykles i gangfart uansett hvor irriterende det er, og at enkelte ikke får med seg et døyt av det som skjer bak dem (hovedsaklig pga avgrensde sanser pga en eller annen form for elektronikk.)

Du er uansett lovpålagt å senke farten din til "tilnærmet gangfart" i en slik situasjon, så det er ingenting å irritere seg over.

Edit: Det hadde selvsagt vært greit om de flyttet seg, men du må uansett senke farten..

Redigert av EHAa; 08/09/2015 11:01.
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Oystein L] #2007648 08/09/2015 10:58
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

1. Er du sikker på at du ved hjelp av synet får med deg alt av trafikal interesse som skjer bak deg?

Ja, men jeg mener det er like viktig å tenke tanken at man kan gå glipp av eller feiltolke synsinntrykk rett foran seg også. Mitt poeng er at man ikke må stole for mye på sanseapparatet sitt og ved å bruke flere uavhengige systemer, som f eks syn og hørsel så er sjansen større for å bygge opp et korrekt bilde av verden rundt seg.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Hoaas] #2007653 08/09/2015 11:03
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Når jeg har syklet med musikk på øret har jeg vært mer oppmerksom og ser meg bedre for når veier skal krysses etc. Det er rett og slett fordi jeg ikke hører biler som måtte komme bak eller ut av kryss med dårlig oversikt.
Jeg ville aldri finne på å basere meg på det å lytte etter andre trafikanter i et kryss(ei heller i andre situasjoner).
Jeg føler meg tryggere uten musikk, vi har vel alle vært borti de bilistene/trailersjåfører som ikke svinger godt nok over før de kjører forbi deg, når man hører det kommer et kjøretøy er man bedre forberedt, når man sykler med høy musikk på øret og det "utav det blå" suser en trailer forbi litt for nært kan det fort komme reflekshandlinger som kan føre til farlige situasjoner eller at man sykler av veien.
Har for det meste kutta ut musikk, synes det er ganske behagelig å bare nyte stillheten i skogen eller langs lite trafikkerte veier.
Hvor sakte sykler du på veien?
Nå er det ikke sånn at du blir dårligere til å oppfatte farlige situasjoner med flere sanseinntrykk, det er vel heller motsatt?
Hvilke konkrete situasjoner(som syklist) må jeg bruke andre sanser enn det å se, for å kunne forhindre situasjonene?
Det er jo ikke sånn at jeg lukker øynene når jeg sykler uten musikk...
Det er ikke sånn at jeg gjør noe annet enn å se meg for, ser meg rundt omkring og vurderer potensielle situasjoner når jeg beveger meg ute i trafikken.
Enkelte steder jeg må krysse veien når jeg sykler på stier er det såpass uoversiktlig og 80-sone, der kan man høre om det kommer biler.
Og det å se er ikke et alternativ, eller absolutt nødvendig?
Du skjønte sikkert hva jeg mente når jeg skrev at man nyter stillheten, det er en viss forskjell på å ha musikk dundrende i ørene enn å høre susingen når du sykler.
Ikke stillhet?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007654 08/09/2015 11:04
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det gjør jeg...vindsuset når jeg sykler solo på racer lurer meg ofte til å tro jeg har en bil bak meg. Sykler som oftest i middelmådige 27-28 km/t i snitt.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007655 08/09/2015 11:06
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

1. Er du sikker på at du ved hjelp av synet får med deg alt av trafikal interesse som skjer bak deg?

Ja, men jeg mener det er like viktig å tenke tanken at man kan gå glipp av eller feiltolke synsinntrykk rett foran seg også. Mitt poeng er at man ikke må stole for mye på sanseapparatet sitt og ved å bruke flere uavhengige systemer, som f eks syn og hørsel så er sjansen større for å bygge opp et korrekt bilde av verden rundt seg.

For the record; jeg er 100% enig.

Jeg opplever stadig at svimete syklister, joggere og gående skvetter til når jeg passerer (forsiktig) på g/s og skogsveier, til tross for at jeg har gitt signal om at jeg kommer. Langt de fleste av disse har propper i øra....
Hva skulle tilsi at de får med seg noe mer av det som foregår rundt/bak om de ferdes i kjørebanen?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007656 08/09/2015 11:07
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Lyden av noe som kommer som du ikke har fått med deg selv om din hjerne ved hjelp av synet sier at det ikke er noe der. Å tro at du får med deg absolutt alt ved hjelp av synet er jo litt overoptimistisk mener jeg.
Hvilken konkret situasjon er det nødvendig å høre, for å forhindre en ulykke/unngå å være til hinder(hvor det å se ikke er nok)?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007657 08/09/2015 11:08
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Konkret?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007658 08/09/2015 11:09
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support