Ultrabirken 2015
|
Re: Ultrabirken 2015
[Re: Wonka]
03/09/2015 09:46
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Les om vår medarbeiders Ultrabirken-debut HER
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: KKippernes]
03/09/2015 10:18
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ble passert av Mathias et par ganger på sti, men så kjørte jeg forbi igjen på grusen. Men siden det var mer sti enn grus så endte han foran i mål. Han fortjener en Twist eller tre for hyggelig og hensynsfull framferd ved forbikjøring 
|
|
|
04/09/2015 13:00
|
JPK
Avhengig
|
Avhengig
Noen som har greie på hvor mange som fullførte både UB og vanlig Birken?
2011 Specialized Stumpjumper S-works 26" 2011 Specialized Epic Comp Carbon 29" 2011 Specialized Tarmac
Er det karbonfiber i karbonader? Må jo i tilfelle være vektreduserende?
|
|
|
[Re: lille gutt]
04/09/2015 14:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Virker som alle har full demper utifra bilder. Må du ha fulldemper? har "bare" halv demper hvor mye taper man med halv demper? Syklet to ganger med helstiv sykkel. Klokket inn på godt under 8 og litt over 8 timer uten at jeg synes det var noe særlig hindring å ikke ha demper på et såpass langt ritt. Noen påstår at jeg kunne ha syklet mye fortere med FS, men jeg har det vanskelig å tru at jeg kunne ha syklet på ned mot 7. Nå ville jeg ikke anbefale helstiv, men hadde ikke hatt noe problemer med å stille med helstiv sykkel igjen. Selv om jeg faktisk kan velge mellom både halv- og heldempere. Har du ikke FS så er det ingen grunn til å gruble på det, bare å melde seg på.
|
|
|
[Re: Tange]
04/09/2015 18:02
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
Har du ikke FS så er det ingen grunn til å gruble på det, bare å melde seg på. [/quote] Håper å stille neste år 
|
|
|
[Re: JPK]
04/09/2015 19:28
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har greie på hvor mange som fullførte både UB og vanlig Birken? Noen av exelnerdene (ikke negativt ment, jeg er bare misunnelige på dere) bruker å lage en liste over dette, kanskje tide på å gjøre det siden det er nesten uke siden LB var ferdig !
|
|
|
[Re: Oddefa]
07/09/2015 13:44
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Hvor hard skal løypa være? Meningene om dette delte. Noen mener løypa kunne vært hardere ( magnusc og marley), noen flere mener at dette var beste løypa hittil og/eller at såpass hardt må det være, (for eksempel. cko, jos, JoJho, no9, Trond Vidar, StianR, Hugen, oddefas 1. innlegg), mens mange mener at løypa var for hard (feks. Søgnerider2, Kjørpå, Øyvind V, trultemor, ErikR, hbs, olakuto) og noen av disse kommer ikke tilbake neste år. Atter andre som Lømo (og jeg), synes det ble for mye år, men hadde en fin dag i løypa og kommer tilbake. I oddefas 2. innlegg er han noe mer nyansert og har begynt å diskutere konkrete muligheter til å forkorte løypa, noe også kao gjør i sitt innlegg. Så, hvorfor synes jeg løypa var for hard selv om jeg hadde en fin dag og kommer tilbake neste år? Det har med rittets identitet å gjøre. Foruten en liten dip i 2011 så har rittet vokst jevnt fra 417 i 2010 til 567 startende i år, men er ennå ikke oppe i måltallet på 600. Som runermm er inne på så har denne veksten skjedd med bakgrunn i hva deltakerne har forventet. Antall gjennomførte har økt fram til i år hvor den plutselig sank. Neste års påmelding vil i stor grad bygge på meldinger fra de som syklet i år og resultatlistene vil bli brukt som sammenlikningsgrunnlag. Da er det fare for at interessen til rittet vil skrante og jeg er sikker på at dersom holdninger som denne blir rådene Håper Ultrabirken bare blir enda hardere og lengere, for Ultrabirken burde være et ritt hvor man virkelig får kjørt seg. Klarer man kun én runde i TSR så burde man kanskje ikke stille i Ultrabirken?...Slutt og klag og harden the fuck up! vil det kunne ta livet av hele rittet etter noen få år (det var 93 deltakere som greide 2 runder på Terrengsykkelrittet i år). Blir rittet så eksklusivt er jeg redd Birkenadministrasjonen ikke gidder mer. I 2008 og 2009 ble det arrangert en terrengversjon av styrkeprøven fra Trondheim til Oslo (et fantastisk arrangement som ga meg min største sykkelopplevelsen noen gang). Det var et 6-dagers etapperitt som gikk på mye av de fineste stiene på Østlandet og Trøndelag (inklusive et lite stykke Ultraland faktisk!). Første året var det fulltegna med én gang, neste år gikk det tregere og tredje året var interessen så lav at det dessverre måtte innstilles. Et argument for at UB må være så hardt er at det skal skille "klinten fra hveten". I denne sammenhengen er det en meningsløs kjekkasfloskel. Dersom man mener at løypa må skille rytterne bedre så anbefaler jeg å se på resultatene fra tidligere års ritt. Løypa har absolutt skilt rytterne godt, og vinneren har som regel kontrollert seieren med flere minutter i margin! Det er faktisk slik at legger man inn mye sti i et langt ritt så blir det alltid god spredning. Jeg syklet Rørosrittet på lørdagen. Det rittet har mye sti, men man trenger knapt sette ned foten underveis, og der var det minutter mellom rytterne også i eliten som hadde en tidsspreding på 15%. Dersom man mener at man skal skille klinten fra hveten ved at flest mulig skal måtte bryte eller at rittet bare skal tiltrekke en liten eksklusiv menighet av unge menn med Terrengsykkelredaksjonen som presteskap, så er det en selvmordsstrategi for UB. Diskusjonen om hvor hardt rittet skal være er viktigere enn de andre diskusjonene fordi det kan avgjøre rittets være eller ikke være.
|
|
|
[Re: egbl]
07/09/2015 13:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Godt innlegg, egbl. For egen del kan jeg si at jeg melder overgang fra gruppen som syntes det var i overkant og ikke kommer tilbake, til den gruppen som syntes det var litt mye av det gode i år men som likevel kommer tilbake. For det VAR en fantastisk dag på sykkelen, en dag man ikke glemmer så lett.
|
|
|
07/09/2015 14:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå er sikkert ikke jeg i målgruppen for Ultrabirken uansett, men det får så være  Jeg har tenkt at Ultrabirken er noe jeg bør prøve, men etter årets tilbakemeldinger er jeg ikke sikker lenger, og tankene dras heller mot; trans Østerdalen, offroad Finnmark og skaidi extreme (pluss en haug av utenlandske ritt.). Jeg grubler litt på hvorfor man ikke kan velge en trase som alle kan mestre (lite trilling), men at tiden man sykler på er det som på en måte skiller "klinten fra hveten". For meg er det i alle fall sånn om jeg ønsker å være med på et "overlevelses" arrangement så tar jeg ikke med sykkelen.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Øyvind V]
07/09/2015 14:19
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Godt innlegg, egbl. For egen del kan jeg si at jeg melder overgang fra gruppen som syntes det var i overkant og ikke kommer tilbake, til den gruppen som syntes det var litt mye av det gode i år men som likevel kommer tilbake. For det VAR en fantastisk dag på sykkelen, en dag man ikke glemmer så lett. Det er jeg glad for Øyvind! Det kunne bli skjebnesvangert for rittet dersom så gode ryttere som deg skulle bli skremt vekk pga årets løype.
|
|
|
07/09/2015 15:01
|
neistein
Veteran
|
Veteran
God tilnærming egbl. Det er selvfølgelig jevt å være med i en liten eksklusiv gruppe men arrangementet må også være bærekraftig hvis det kommersielle birken as skal forsette å satse på dette. Hvis den lille eksklusive gruppen blir så eksklusiv at det ekskluderer alle andre en en 10-12 villmenn som surrer rundt i fjellheimen er man over på ekspedisjon nivå.
Ved å gjøre rittet hardere eller like hardt som i år med tilhørende sperrefrister vil det i også ekskludere mange kvinner. Etter hva jeg hørte ble det fremhevet at det var positivt at det var så mange kvinner påmeldt i år. Videre hørte jeg at en stor andel av de som ikke klarte sperrefristen var kvinner og det var vel ikke det de hadde forventet seg da de meldte seg på. Birken kan man vel si at nå er så godt som for alle. For de som ønsker litt mer sti og utfordringer vil fort bli ekskludert i UB sammenheng hvis rittet nå gjøres enda hardere. For at de "breiale unge mennene" som det henvises til i posten over skal få sitt, for vi mere midt på treet kanskje fri til noe som kan kalles Halvultrabirken. Selv syntes jeg det var i overkant langt i år, selv om eg ikke var i fare for å bli tatt ut av sperrefrister. At jeg hadde en særdeles dårlig dag på sykelsetet gjør vel også sitt til at dette ble litt mye negative tanker i etterkant.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: sveinaa]
07/09/2015 17:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nå er sikkert ikke jeg i målgruppen for Ultrabirken uansett, men det får så være  Jeg har tenkt at Ultrabirken er noe jeg bør prøve, men etter årets tilbakemeldinger er jeg ikke sikker lenger, og tankene dras heller mot; trans Østerdalen, offroad Finnmark og skaidi extreme (pluss en haug av utenlandske ritt.). Jeg grubler litt på hvorfor man ikke kan velge en trase som alle kan mestre (lite trilling), men at tiden man sykler på er det som på en måte skiller "klinten fra hveten". For meg er det i alle fall sånn om jeg ønsker å være med på et "overlevelses" arrangement så tar jeg ikke med sykkelen. For å sette det på spissen. Når folk fra de første puljene i GR går av og triller sykkelen over 'fortauskanten' et eller annet sted halveis løypa så er det 'å lage en trase som alle kan mestre' allerede gjort, det kaller vi lørdagsbirken.
|
|
|
[Re: Tange]
07/09/2015 17:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå er sikkert ikke jeg i målgruppen for Ultrabirken uansett, men det får så være  Jeg har tenkt at Ultrabirken er noe jeg bør prøve, men etter årets tilbakemeldinger er jeg ikke sikker lenger, og tankene dras heller mot; trans Østerdalen, offroad Finnmark og skaidi extreme (pluss en haug av utenlandske ritt.). Jeg grubler litt på hvorfor man ikke kan velge en trase som alle kan mestre (lite trilling), men at tiden man sykler på er det som på en måte skiller "klinten fra hveten". For meg er det i alle fall sånn om jeg ønsker å være med på et "overlevelses" arrangement så tar jeg ikke med sykkelen. For å sette det på spissen. Når folk fra de første puljene i GR går av og triller sykkelen over 'fortauskanten' et eller annet sted halveis løypa så er det 'å lage en trase som alle kan mestre' allerede gjort, det kaller vi lørdagsbirken. Sånn passe nedlatende, men helt greit det. Skjønner ikke helt hva du vil frem til når du sammenligner rittene jeg nevner med lørdagsbirken. Tviler også på at det er mange landeveissyklister som er med på grenserittet og lørdagsbirken som er fristet av ultrabirken uansett. Poenget mitt er mer at ultra kanskje bør ha med slutttid å gjøre og ikke at man har ultra vanskelig terreng å sykle i. Det er sikkert mange som deg; som fryder seg på knote-sti, men det betyr jo ikke at jeg må gjøre det?
|
|
|
07/09/2015 18:24
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det er ikke mange meterne med ultravanskelig knot, det er mer det at man til slutt ikke orker å prøve eller finner ut at det tar kortere tid å gå enn å gå av og på sykkelen annenhver meter som gjør at det føles trasig ut. Med friske bein tror jeg de fleste hadde syklet det meste av løypa, hvis det var mulig å stykke det opp.
De som er virkelig gode teknisk orker mer sti enn de av oss som ikke er så gode teknisk, og som tar igjen noe av det tapte på det lille som er av transport på grus.
Redigert av Øyvind V; 07/09/2015 18:26.
|
|
|
07/09/2015 19:31
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
God oppsummering av egbl. For egen del synes jeg UB var ultra nok i år. I stedet for å gjøre rittet hardere vil jeg prioritere å gjøre det morsommere - i praksis vil det si flere gode stipartier og mindre grus. Kan godt være ute i åtte-ni timer jeg, men ikke jagende på grus i motvind.
Knot-faktoren i år var ok, men Moksjølia som byr mye myr, plenty med stein, kun en kort nedkjøringsbelønning og avsluttes med en lang gå-etappe til Hafjell var ikke årets høydepunkt.
|
|
|
[Re: runermm]
07/09/2015 19:50
|
no9
Entusiast
|
Entusiast
God oppsummering av egbl. For egen del synes jeg UB var ultra nok i år. I stedet for å gjøre rittet hardere vil jeg prioritere å gjøre det morsommere - i praksis vil det si flere gode stipartier og mindre grus. Kan godt være ute i åtte-ni timer jeg, men ikke jagende på grus i motvind.
Knot-faktoren i år var ok, men Moksjølia som byr mye myr, plenty med stein, kun en kort nedkjøringsbelønning og avsluttes med en lang gå-etappe til Hafjell var ikke årets høydepunkt. +1 Og for min del er det viktigere med ganske så bra oppslutning enn at det blir for sært/hardt. Hvis det ikke oppleves hardt nok kan man jo bare sykle fortere... 
|
|
|
07/09/2015 20:14
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gode synspunkter og enig i mye det som blir sagt, men tror ikke dere skal tilegne oss som likte løypa i år med for mange machoreferanser, vil jo at mange skal være med og få en god opplevelse. Men samtidig mener jeg at mange bør tåle bedre at det gjør vondt også, mentalt som fysisk. Er jo så digg etterpå og gjør mestringsopplevelsen større.
|
|
|
[Re: egbl]
07/09/2015 20:20
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Hvor hard skal løypa være? Meningene om dette delte. Noen mener løypa kunne vært hardere ( magnusc og marley), noen flere mener at dette var beste løypa hittil og/eller at såpass hardt må det være, (for eksempel. cko, jos, JoJho, no9, Trond Vidar, StianR, Hugen, oddefas 1. innlegg), mens mange mener at løypa var for hard (feks. Søgnerider2, Kjørpå, Øyvind V, trultemor, ErikR, hbs, olakuto) og noen av disse kommer ikke tilbake neste år. Atter andre som Lømo (og jeg), synes det ble for mye år, men hadde en fin dag i løypa og kommer tilbake. I oddefas 2. innlegg er han noe mer nyansert og har begynt å diskutere konkrete muligheter til å forkorte løypa, noe også kao gjør i sitt innlegg. Så, hvorfor synes jeg løypa var for hard selv om jeg hadde en fin dag og kommer tilbake neste år? Det har med rittets identitet å gjøre. Foruten en liten dip i 2011 så har rittet vokst jevnt fra 417 i 2010 til 567 startende i år, men er ennå ikke oppe i måltallet på 600. Som runermm er inne på så har denne veksten skjedd med bakgrunn i hva deltakerne har forventet. Antall gjennomførte har økt fram til i år hvor den plutselig sank. Neste års påmelding vil i stor grad bygge på meldinger fra de som syklet i år og resultatlistene vil bli brukt som sammenlikningsgrunnlag. Da er det fare for at interessen til rittet vil skrante og jeg er sikker på at dersom holdninger som denne blir rådene Håper Ultrabirken bare blir enda hardere og lengere, for Ultrabirken burde være et ritt hvor man virkelig får kjørt seg. Klarer man kun én runde i TSR så burde man kanskje ikke stille i Ultrabirken?...Slutt og klag og harden the fuck up! vil det kunne ta livet av hele rittet etter noen få år (det var 93 deltakere som greide 2 runder på Terrengsykkelrittet i år). Blir rittet så eksklusivt er jeg redd Birkenadministrasjonen ikke gidder mer. I 2008 og 2009 ble det arrangert en terrengversjon av styrkeprøven fra Trondheim til Oslo (et fantastisk arrangement som ga meg min største sykkelopplevelsen noen gang). Det var et 6-dagers etapperitt som gikk på mye av de fineste stiene på Østlandet og Trøndelag (inklusive et lite stykke Ultraland faktisk!). Første året var det fulltegna med én gang, neste år gikk det tregere og tredje året var interessen så lav at det dessverre måtte innstilles. Et argument for at UB må være så hardt er at det skal skille "klinten fra hveten". I denne sammenhengen er det en meningsløs kjekkasfloskel. Dersom man mener at løypa må skille rytterne bedre så anbefaler jeg å se på resultatene fra tidligere års ritt. Løypa har absolutt skilt rytterne godt, og vinneren har som regel kontrollert seieren med flere minutter i margin! Det er faktisk slik at legger man inn mye sti i et langt ritt så blir det alltid god spredning. Jeg syklet Rørosrittet på lørdagen. Det rittet har mye sti, men man trenger knapt sette ned foten underveis, og der var det minutter mellom rytterne også i eliten som hadde en tidsspreding på 15%. Dersom man mener at man skal skille klinten fra hveten ved at flest mulig skal måtte bryte eller at rittet bare skal tiltrekke en liten eksklusiv menighet av unge menn med Terrengsykkelredaksjonen som presteskap, så er det en selvmordsstrategi. Må svare kjapt. Årets trasé var slik jeg ønsket, jeg mener ikke at det bør bli lengre eller mer teknisk vanskelig, men jeg synes ikke det er negativt om vinnertiden bikker 6t. Samtidig synes jeg ikke de bør kutte ut de vanskelige stipartiene. "Alle" de beste sykler fort på flytsti, det er først når det blir en del stein etc at kjøren, Kippernes etc faktisk tjener på god teknikk. Dette er min personlige mening om hva jeg ønsker, men jeg forstår at ultrabirken må ta flere hensyn. Jeg kommer uansett tilbake!
Redigert av marley; 07/09/2015 20:22.
|
|
|
07/09/2015 20:20
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et meget godt forslag fra undertegnede: :-)
Start UB fra Pellestova sammen med halvbirken. Glem opplegget at man skal over fjellet fra Rena. Sats på halvbirken og dropp fredagsbirken. Både UB, grusbirken og halvbirken kan avholdes på lørdag. Hva er poenget med å sykle 5 mil grus i starten? Raskest mulig til fjells? Nei, raskest mulig til fjells er fra Pellestova det.
|
|
|
07/09/2015 20:24
|
Frode_Roesand
Entusiast
|
Entusiast
Vil bare si at det er veldig mange ritt å velge mellom. Om man ikke liker Ultrabirken - om du har prøvd det eller ikke - så finner man lett et annet ritt som passer. Synes for min del at det er helt greit at rittet starter på Rena. "Ultra" bør være både langt og hardt i tillegg til mye innslag av teknisk sykling. Det synes jeg Ultrabirken har. At det er korte partier hvor man må gå er også helt greit. I år synes jeg vi "gikk" (les: syklet) inn og ut av stipartiene med fine mellomrom.
Man bør være relativt godt trent for å sykle (gjennomføre) Ultrabirken. Er man ikke det bør man ikke stille. Alternativt være forberedt på å ikke fullføre. Jeg synes man, med en voksende eliteklasse, kanskje kan vurdere en ekstra sløyfe for eliteklasse i framtiden. Tiden er kanskje allerede inne for å kutte en sløyfe for damer? Vinneren av dameklassen er ute lenge nok, og det er ikke noe poeng at vinner av dameklassen skal bruke mye mer enn vinner av herreklassen.
Man bør tilpasse seg rittet og konseptet, og ikke prøve å endre det for mye. Det er vel ikke noe poeng at veldig mange flere skal sykle Ultrabirken.
CK Elverum / Hagen sport - Elverum
|
|
|
[Re: Frode_Roesand]
07/09/2015 23:25
|
kadensfjerner
Entusiast
|
Entusiast
.... Synes for min del at det er helt greit at rittet starter på Rena. "Ultra" bør være både langt og hardt i tillegg til mye innslag av teknisk sykling. Det synes jeg Ultrabirken har. At det er korte partier hvor man må gå er også helt greit. I år synes jeg vi "gikk" (les: syklet) inn og ut av stipartiene med fine mellomrom.
Man bør være relativt godt trent for å sykle (gjennomføre) Ultrabirken. Er man ikke det bør man ikke stille. Alternativt være forberedt på å ikke fullføre. Jeg synes man, med en voksende eliteklasse, kanskje kan vurdere en ekstra sløyfe for eliteklasse i framtiden. Tiden er kanskje allerede inne for å kutte en sløyfe for damer? Vinneren av dameklassen er ute lenge nok, og det er ikke noe poeng at vinner av dameklassen skal bruke mye mer enn vinner av herreklassen.
Man bør tilpasse seg rittet og konseptet, og ikke prøve å endre det for mye. Det er vel ikke noe poeng at veldig mange flere skal sykle Ultrabirken. egbl har gode poenger, men er mest enig med Frode Roesand. Liker nåværende konsept at UB er en trivelig tur der vi forflytter oss fra Rena til HH. Er sjøl mest stinisse, men foretrekker 2t grusbanking fremfor de ganske uinteressante stipartiene tidlig fra Rena (ref. type 2012). Bannet på forhånd over at vi skulle over Skramstad i år, men synes det var god løsning i etterkant; Virket som om feltet strakk seg litt mer ut, med dertil mindre køtendenser i de første terrengpartier (kan jo ha vært en tilfeldighet også...). Foretrekker fredag fremfor den mer oppjaga lørdagsbirkenatmosfæren. Færre helgeturgåere ute på stier da også. Super løype i år, selv om jeg var på stålet siste mila... Veldig trasig med sperretidene for mange. Derfor god ide fra Frode med en mulighet for en litt kortere versjon for de som ønsker det eller underveis ligger an til å bruke for lang tid. Erkjenner allikevel at det jeg sjøl foretrekker kanskje ikke vil være det som gavner UB i form av deltagerantall. Topplokket mitt er kanskje ikke helt bra skrudd sammen ettersom jeg likte Moksjølia..., muligens bare heldig med dekkvalg og trykk? Dog, la merke til at en del banna og sverta bortover der. Kommer tilbake neste år hvis opplegget er nogenlunde likt som det har vært. Kall det gjerne konservativt. Er ikke negativ til endringer lell, fornyelse kan jo være en forbedring - men da blir deltagelsen mer en vurderingssak.
Redigert av kadensfjerner; 08/09/2015 07:07.
|
|
|
[Re: kadensfjerner]
08/09/2015 05:48
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(...) Erkjenner dog at det jeg sjøl foretrekker kanskje ikke vil være det som gavner UB i form av deltagerantall. Topplokket mitt er kanskje ikke helt bra skrudd sammen ettersom jeg likte Moksjølia..., muligens bare heldig med dekkvalg og trykk? Dog, la merke til at en del banna og sverta bortover der. (...) Jeg syntes også Moksjølia var bra i år. Mest fordi jeg slapp å sykle i kø denne gangen. Nå er jeg også den som liker å sykle på klopper og stein... 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
08/09/2015 06:09
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Det runermm sier. Det erling sier.
Jeg synes det bør være såpass ultra som det var, det jeg reagerte mest på var sperretidene, som spesielt kanskje gjorde at mange damer ikke fikk fullføre. Men jeg tror slett ikke dette var vond vilje, tror rett og slett arrangøren undervurderte hvor tøft det ble.
Og så mye knot var det ikke, det meste er normalt syklbart, men man blir sliten, og klarer ikke det man klarer med friske bein.
|
|
|
[Re: kao]
08/09/2015 06:50
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det runermm sier. Det erling sier.
Jeg synes det bør være såpass ultra som det var, det jeg reagerte mest på var sperretidene, som spesielt kanskje gjorde at mange damer ikke fikk fullføre. Men jeg tror slett ikke dette var vond vilje, tror rett og slett arrangøren undervurderte hvor tøft det ble.
Og så mye knot var det ikke, det meste er normalt syklbart, men man blir sliten, og klarer ikke det man klarer med friske bein. Fra en som skal bli med høres dette fornuftig ut. Om UB vet jeg kun det jeg har lest her, og forventer *mye* når jeg endelig stiller til start. Det skal være langt, vanskelig, fantastisk, og sosialt både fysisk og mentalt. Jeg skal være på stålet. Jeg stiller 95% for eventyrets skyld. Det er defor jeg alltid har kjørt 2 runder i TSR også. Når jeg investerer så mye entusiasme, tid og penger i en hobby er drømmen nettopp å kunne holde på en hel dag, eller helt til jeg fysisk kollapser. Lykke  Sperretidsproblematikken fra i år virker litt avskrekkende, selv om jeg arrogant nok har trua på at jeg vil klare meg innenfor. Det kan jo skje at man får teknisk trøbbel, eller stopper for å hjelpe noen. Da er det kjipt om man må droppe ut - det må være rom for et par hiccups. Logistikken er turn-off, gjør det så enkelt som mulig for oss som har en familie/jobb som ikke tilbyr Carte Blanche på egotrips. 2 timer grus er ikke totalt turn-off, men er det nødvendig? På TSR forsvinner køen kjapt etter en svært knapp "defilering".
|
|
|
08/09/2015 07:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er ikke mange meterne med ultravanskelig knot, det er mer det at man til slutt ikke orker å prøve eller finner ut at det tar kortere tid å gå enn å gå av og på sykkelen annenhver meter som gjør at det føles trasig ut. Med friske bein tror jeg de fleste hadde syklet det meste av løypa, hvis det var mulig å stykke det opp.
De som er virkelig gode teknisk orker mer sti enn de av oss som ikke er så gode teknisk, og som tar igjen noe av det tapte på det lille som er av transport på grus. Ok. Da er det kanskje ikke så ille. Fikk bare et annet inntrykket i tråden her. Jeg har ikke noe i mot at kjøretiden blir lang. Har en en av mine bedre ritt-opplevelser fra et 12 timers ritt som gikk på sti i Danmark (ikke en meter med særnorsk grusgamping kun korte transporter mellom stiene.). Men skal man ha en Ultrabirken med vinner tid på 6 timer så sier det seg selv at kjøretiden blir lang for en del andre. Poenget er vel om man ønsker en bredde eller om man ønsker at Ultrabirken er forbeholdt de som er såpass i form at de typisk starter i pulje 1 i alle ritt de sykler.
|
|
|
08/09/2015 08:18
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
For egen del er det i tida rett etter Ultra veldig lett å hause opp hvor sykt langt, tungt, bratt, steinete og jævlig det var. For der og da var det jo tungt, bratt, steinete osv. Man forteller det til venner og familie, og man skriver det på Internett. Men så går det en liten uke eller to, og man får det hele på avstand. Så tenker man tilbake på det man har vært gjennom, ser på bilder, snakker med andre som var med, og så begynner man å skjønne hvor bra det egentlig var. Jeg hadde bestemt meg før start at jeg skulle se opp og nyte naturen underveis, og se mer av terrenget enn bare stien 10 meter foran meg. Og det gjorde jeg. Og det må sies at det er virkelig, virkelig flott terreng vi ferdes i altså. Det var partier underveis hvor jeg satt med gåsehud og virkelig nøyt naturen. Har så utrolig mange flotte bilder i hodet av blå himmel, sol, grønn lyng, smal sti, fire-fem syklister som snor seg hit og dit i terrenget. Noe for Tidemand og Gude Jeg synes ikke Ultra må bli noe som hvermansen kan klare, eller noe som de som har gått lei av Lørdagsbirken melder seg på bare fordi de MÅ sykle fra Rena til Lillehammer en dag i august. Det må være noe mer. Det er jo langt, men det er overkommelig. Selv om man går mye, stopper på matstasjonene og tar tida til hjelp så er det fullt mulig å komme gjennom innenfor sperrefristene. Snakker kanskje mot meg selv her nå, men på den ene siden vil jeg at Ultra skal ha en spe aura av dette ekstreme, det ekstraordinære, som kun noen få makter å gjennomføre, samtidig kan det ikke være verre enn at 4-500 bør klare å karre seg gjennom. Og jeg unner alle som ønsker det den fantastiske naturopplevelsen det er å være med! Men det nytter ikke å stille til start og tro det er som Birken, bare litt lenger.
|
|
|
08/09/2015 08:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det kan hende du har rett, og at bildet er mere nyansert. Jeg har sett litt på resultatene og tidene. Og om man tar sikte på slutt tid på ca 6 timer for elite menn og en makstid på 12 timer (og estimerte sperrefrister med utgangspunkt i 12 timer.) så kan man kanskje få til et arrangement som favner bredden også. Satt litt på spissen så bør det være overkommelig for de aller fleste å være på tur i 12 timer.
Av ren nysgjerrighet. Hvilket inntrykk har dere som syklet på en 7-8 timer om de som ikke klarte sperrefristen? Var det mange som overvurderte egne evner?
Redigert av sveinaa; 08/09/2015 08:57.
|
|
|
08/09/2015 08:54
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel første gangen i år at det var mange som ikke klarte sperrefristen. Og grunnen til det var vel en dårlig vurdering av arrangøren i forkant. Tidligere år har det vel vært svært få som ikke har rukket sperrefristen tror jeg. Så normalt sett er ikke denne fristen noe tema for greit trent folk.
|
|
|
08/09/2015 09:06
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Av ren nysgjerrighet. Hvilket inntrykk har dere som syklet på en 7-8 timer om de som ikke klarte sperrefristen? Var det mange som overvurderte egne evner?
Ikke meg du spurte, men jeg syklet på 10 timer, og var etter den opprinnelige sperrefristen. Jeg har deltatt her to ganger før på hhv 7.50 og 8.40 ish, og har aldri vært i nærheten av noen sperretider før. For å gi et sammenligningsgrunnlag så hadde jeg syklet lørdagsbirken på 3.45-4t i år om det var der jeg deltok. Ok form altså, og jeg er primært stisyklist så de tekniske ferdighetene er også helt ok. Overvurderte jeg mine egne evner? Nei. 2015 var i hardeste laget.
- Stefan
|
|
|
08/09/2015 09:13
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror ikke du snakker mot deg selv Øyvind, derimot tror jeg du er rett på selve essensen av UB, som jo er en serie av selvmotsigelser. En vil ha det langt og hardt, men en vil også oppleve å sykle bra og gjennomføre med stil. En vil nyte naturen, men samtidig så sykler en så fort at en ikke får gjort det hele tiden, enten fordi en bare raser forbi, eller fordi en er så sliten at en knapt klarer å få blikket opp av stien. Jeg selv liker den kognitive hjernetrimmen som det er å sykle UB, den er like viktig som som fysiske prestasjonen (dvs det henger jo helt sammen). Man må jobbe med hodet, tenke konsekvenser (tempo, stoppe å spise/drikke, sporvalg), minne seg selv på hvorfor en gjør dette, minne seg selv på naturen/hilse/smile osv på de en møter.
Min klassiske i år var jo at akkurat når jeg sa til meg selv "dette går skikkelig bra" så punkterte jeg. Mao fra glede til frustrasjon på sekundet. Jeg litt "høy på meg selv" og fikk betale for det, dvs jeg hadde kanskje punktert der likevel, men samtidig gjorde det at jeg måtte snu litt i tankesettet. Og det er veldig tilfredstillende når får snudd dette underveis. Tipper mange har det sånn, tunge tanker, klarer å skyve de bort, fullfører. Hater en store deler av rittet så har en muligens meldt seg på feil ritt, på en annen side så er det lov å prøve igjen.
Litt av poenget for meg å sykle i UB eller 2 runder på TSR, er ikke bare fordi jeg liker å sykle mest mulig sti, men også fordi jeg får testet meg mentalt og fysisk. Jeg vil at det skal være hardt, men jeg vil også mestre det best mulig. Jeg hadde sikkert fått en bedre teknisk/tidsmessig opplevelse av å sykle TSR 1 runde, men alle årene jeg har syklet TSR (og jeg har syklet alle, en DNF på grunn av utstyr) så har jeg syklet 2 runder utenom et år. Da syklet jeg en runde, og selv om det nesten er mitt beste resultat (med unntak av i år, men i år var de jo nesten ikke noen som kom i mål og jeg var langt bak de beste i tid) så føltes det feil å ikke sykle to runder.
Kort fortalt: Jeg vil UB skal være hardt og langt, men også at vi er såpass mange som starter som det var i år. Jeg vil helst starte på Rena, men blir med neste år samme hvor starten er. Og til alle råd som går på forberedelse til UB for de som ikke har sykla før, så tenk at dette handler i en grad vel så mye om å bruke hodet som beina og lungene. En må forberede seg mentalt, men for de av dere som var med i år og som nå tenker dere ikke vil prøve igjen neste år, så vit at jeg var også der store deler av første året. Jeg var ok forberedt fysisk, men ikke mentalt. Måtte igjennom første året for å forstå at jeg må jobbe med det mentale også. UB er på mange måter (for de fleste av oss) mer en kamp med seg selv en kamp om hvor høyt en er på resultatlistene (selv om det er det første en sjekker etterpå he he).
Jeg er ganske sikker på sperrefrist probleme fra i år ikke gjentas neste år, dvs arrangør "treffer" bedre. Men er heller ingen menneskerett å fullføre ritt, er jo sperretider på de store rittene jeg har syklet utenlands også.
Det aller beste med UB er likvel å slippe spm om det er greit med stiv gaffel. Nok stress med dekk azz!
Redigert av oddefa; 08/09/2015 09:17.
|
|
|
|
|