Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Å organisere seg sykepleier/ingeniør

Å organisere seg sykepleier/ingeniør #2004988 02/09/2015 13:39
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Trenger hjelp fra dere erfarne forumbrukere! Litt bakgrunnshistorie først.

Min samboer er nyutdannet sykepleier, og må velge hvor hun skal være organisert(Fagforbundet/sykepleierforbundet). Gjennom studietiden har begge to vært studentmedlem i Fagforbundet og hatt gode fordeler siden begge to er medlem. Vi har i tillegg samme bank som Fagforbundet benytter, og dermed får begge to gode fordeler på lån og forsikring. Det er ikke aktuelt bytte bank.

Jeg har 2 år igjen før jeg blir ingeniør, og da må jeg velge mellom Fagforbundet og NITO.

Hun velger kun Fagforbundet dersom jeg også er medlem der etter min utdannelse for å få de ekstra medlemsfordelene vi oppnår når begge to er medlem, og har samme bank. Dermed hvis jeg velger NITO så velger hun sykepleierforbundet. Det vil si at vi mister ganske mange fordeler, spesielt innen bank og lån, hvis kun en av oss er medlem.

Velger hun sykepleierforbundet, og jeg NITO har vi plutselig 3 banker og forholde oss til.

Er det andre her som har vært i samme situasjon, evt har sykepleier som ektefelle/samboer? Er det noen fordeler i sykepleierforbundet/NITO som gjør det verdt å ofre et felles medlemskap i Fagforbundet?

Jeg har over hodet ingen peiling, og klarer ikke sammenligne alt dette, derfor søker jeg litt innspill og hjelp her.

Redigert av Dloh; 02/09/2015 14:01.
Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2004994 02/09/2015 13:48
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Alle fagforeningene du nevner har forsikringsavtaler og bankavtaler.

Tror Nito har Gjensidige, NSF har DNB.

Noen leverandører godtar at også ektefellen får fordelen (som medlåntaker, eller at du signer også forsikring for familien/ektefellen).

I tillegg kan én leverandør kanskje sikre deg best lån, mens en annen har klart rimeligere/bedre forsikring.

Tror derfor det er vanskelig å gi et generelt svar på hvilken forening som lønner seg for dere. Best info får du trolig om du før en ringerunde skriver ned hva du er ute etter:
X i lån, fordelt på deg og samboer
Type Z, X og Q forsikringer.

Alle foreninger/leverandører har også en kundetelefon, som du deretter kan ringe til og be om å få et tilbud (på mail) som du kan bruke som sammenligningsgrunnlag. Viktig at du tydeliggjør hva du ønsker, så du ikke får vanskelig sammenlignbare tall.

Telefonene tar deg kanskje 30 min til sammen, men da får du til gjengjeld langt større trygghet for at du ikke taper ekstremt på å velge forening 1 eller 2.

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2004999 02/09/2015 14:03
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det sier jo litt om norsk fagbevegelse i dag når valg av organisasjon koker ned til bank og forsikring.

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2005020 02/09/2015 14:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ingeniører organiserer seg selvsagt i Nito, og sykepleiere i Sykepleieforbundet. IMO.

Hvilke fordeler er det snakk om hvis begge er medlemmer i Fellesforbundet?

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2005037 02/09/2015 14:57
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Enig med Stein. Organisér dere i de organisasjonene som kjemper for deres respektive yrkers interesser.

Jeg har ikke sjekket hvilke bankordninger man får som Fagforbundet-medlem, men min kone og jeg (hun i NSF, jeg i Tekna) har et bra boliglån og et par forsikringer i Gjensidige, og et par andre forsikringer i DNB. Å kunne "shoppe" fordeler i flere banker tror jeg bare er gunstig.

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2005062 02/09/2015 15:55
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg er enig med larsdx.

Det er vanskelig å vite hvor det lønner seg å organiserer seg, det avhenger nok av hvor dere begynner å jobbe. Jeg er medlem i NITO og jobber i en bedrift hvor NITO ikke er representert, kun LO. NITO forhandler ikke lønn for meg, og de gjør egentlig ikke noe annet heller. Etter lenger tids sykefravær slipper jeg å betale kontigent, det er alt NITO bidrar med.

Dette betyr ikke at NITO er dårlig. Hadde de hatt ansattrepresentanter (lokallag?) hos min arbeidsgiver hadde nok situasjonen vært annerledes. Jeg anbefaler å se hvilke organisasjoner som er representert der du begynner å jobbe og velge blant disse.

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Stein] #2005074 02/09/2015 16:26
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Stein
Ingeniører organiserer seg selvsagt i Nito, og sykepleiere i Sykepleieforbundet.
Hvorfor i svarte skulle man gjøre noe annet? ICON_WINK

Ellers er det også et lite poeng med lokal bedriftsgruppe.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2005096 02/09/2015 17:35
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Etter min mening har det ingen hensikt ¨å være organisert i noe annet forbund enn det som ivaretar mine interesser.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: bvp] #2005099 02/09/2015 17:47
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: bvp
Etter min mening har det ingen hensikt ¨å være organisert i noe annet forbund enn det som ivaretar mine interesser.

Enig med de over: Er det NITO eller Sykepleierforbundet du helst vil få hjelp av når det er en sak du trenger bistand i på arbeidsplassen din?

Som student kan man forstå at du kun ser fagforening som en fordelsklubb man er medlem av, men håper jo det er andre, viktigere grunner til et medlemskap.
[merk: jeg har aldri hatt et relevant fagforbund, så har da heller aldri vært medlem]

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2005108 02/09/2015 18:14
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis dere velger å gå inn i ett eller to YS-forbund , slipper dere valgets kvaler mht bank og andre medlemsfordeler. De er like for alle forbundene i YS.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2005310 03/09/2015 07:31
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mitt poeng var at om man melder seg inn i en fagforening utelukkende på grunn av forsikring kan man vel like gjerne la være. Hva med å ta kontakt sammen med en bank og referere til tilbud dere får ved å være fagorganiserte og spør om de kan matche? Om dere er et par i oppstartsfasen med trygg økonomi og trygge jobber bør dere være attraktive kunder for mange banker.

Jeg sier ikke at det ikke er vits å være fagorganisert, det kommer litt an på forbund og jobbsituasjon, men særlig om man vurderer å være organisert i en fagorganisasjon som ikke finnes på arbeidsplassen forstår jeg ikke poenget.

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2005331 03/09/2015 07:57
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for innspill. Jeg er som sagt helt blank på fagorganisasjoner. Jeg har ikke hatt behov for å organisere meg før i arbeidslivet, men det var da jeg begynte å studerte at jeg ble studentmedlem. Derfor er det "fordeler" jeg forbinder meg medlemskap i fagforbund. Det vil kanskje endre seg når jeg begynner i arbeidslivet.

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2005481 03/09/2015 11:20
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Om du bryr deg om ting som personvern (datalagringsdirektivet) holder du deg unna LO-forbund (Fagforbundet) og Tekna.

NITO er organisasjonen som er mest rederlig for min del som ingeniør.
En lokal NITO-gruppe i bedriften er som flere her har nevnt, lurt å ha. Finnes mange gode kurs du kan ta gjennom NITO om du kunne tenke deg å ha et lokalt verv - eller i ymse utvalg i din by/fylke

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2005486 03/09/2015 11:26
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Et (for en del) ikke ubetydlig poeng er at gjennom nito får man en av norges desidert beste innboforsikringer både på innhold og pris (gjennom gjensidige). Med dekning på 100% av sykkelens verdi dersom den stjeles på forsikringsstedet*

(her må man finlese hva som menes med "på forsikringsstedet")

Redigert av knuthaug; 03/09/2015 11:27.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2005776 03/09/2015 22:53
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det vits/lønnsomt å være organisert, eller blir som med forsikring, du trenger det ikke hvis det ikke skjer noe?

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: cvrokka] #2005792 04/09/2015 05:27
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: cvrokka
Er det vits/lønnsomt å være organisert, eller blir som med forsikring, du trenger det ikke hvis det ikke skjer noe?

I de fleste tilfeller vil jeg påstå at det ikke har noen som helst hensikt, men det er jo nettopp det som er problemet, det er litt sent å komme rekende og vil ha hjelp den dagen du skjønner at arbeidsgiver har "tatt en spansk en".

Dessverre har det blitt sånn at bedriftene ofte lar rettigheter/lønnsøkninger forhandlet med fagforbundene også komme alle gratispassasjerene til gode. I disse tider ser man hvorfor folk er organisert. Fagforbundene har hatt representanter med på en ufattelig mengde 15-1 møter osv.

Jeg er i NITO, men egentlig kun fordi mine to forrige arbeidsgivere hadde veldig aktive og gode bedriftsgrupper. Det har dessverre ikke nåværende, der er SAFE og IE representert med representanter i heltidsstillinger. Lederne har også gruppe, så det kunne vært en mulighet, men liker igrunnen NITO...

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: larsdx] #2005806 04/09/2015 05:56
Mats Arnesen Offline
Medlem
Medlem
Sitat: larsdx
Hva med å ta kontakt sammen med en bank og referere til tilbud dere får ved å være fagorganiserte og spør om de kan matche? Om dere er et par i oppstartsfasen med trygg økonomi og trygge jobber bør dere være attraktive kunder for mange banker.

Jeg prøvde meg på en sånn øvelse i går, og fikk følgende svar fra banken jeg allerede er kunde i:

Quote:
Innbo via NITO konkurrerer ingen på ordinære vilkår med. Det samme med din Ulykkesforsikring og Personforsikring.

That's it.

Ung, frisk mann med bra inntekt og lån+et par andre forsikringer de allerede tjener penger på. Jeg stusset over hvor lite interessert de var i å prøve og ga de også muligheten til å vurdere totalpakken.

Men jeg er vel kanskje ikke i kategorien av spesielt attraktive kunder...

Re: Å organisere seg sykepleier/ingeniør [Re: Dloh] #2006429 05/09/2015 13:19
jarlemann Offline
Medlem
Medlem
Jeg jobber som ingeniør i er av de store firmaene innen olje som nettopp har sagt opp 1/3. I sånne situasjoner har det ikke enn dritt å si om du er organisert eller ikke, da gjør de det som de vil uansett. Fokuser heller på å gjøre enn god jobb :-)

Sånn sett kan man like godt være uorganisert. Kan sikkert spare litt på forsikringer, men må huske at det koster å være medlem og.

Moderator  support