Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 102 av 132 1 2 100 101 102 103 104 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå [Re: Hoaas] #1991637 06/08/2015 08:14
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så bildet på Nordlys sine sider i dag... satan.. God bedring!

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå [Re: grr] #1991649 06/08/2015 08:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Huff. Der tok nok legen en dårlig avgjørelse. Har opplevd det samme selv ved et kinnbensbrudd. Ble ikke tatt alvorlig før etter flere dager uten at smerten ble borte. Heldigvis kjenner jeg en lege som skrev henvisning til CT. Ble operasjon da. God bedring!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå [Re: grr] #1991673 06/08/2015 09:00
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Får frysninger, god bedring!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå [Re: grr] #1991717 06/08/2015 10:26
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
God bedring Hoaas

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå [Re: grr] #1991879 06/08/2015 14:58
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Sykeste...

Legene forsøker å redusere bruk av CT på grunn av strålingen, men her har de åpenbart bomma på grensene for når det bør brukes og ikke.

Tok hjelmen noe av støtet?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1991910 06/08/2015 16:50
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå [Re: grr] #1991911 06/08/2015 16:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Inne på UNN i dag, når vi gikk gjennom CT-bildene og sjekk sa legen "Du har hatt JÆVLIG flaks", ordrett sitert. Alle brudd i ansiktet er rette brudd som har lagt seg pent på plass og vil gro fint uten operasjon. Bruddet i panna har mest sannsynlig lukket seg før væske har lekket ut og bakterier kommet inn, siste prøvesvar angående hjernevæske osv får jeg i morgen tidlig.

Hjelmen har berga resten av hodet, ingen skader ellers, flippen har også knust og jeg har truffet en stein med panna like under hjelmkanten. Usikker på hva som har slått meg ut, men etter det har jeg rulla i ura og slått ansiktet i mye stein.

Totalforbud på trening i 3-4 uker, når treninga tas opp får jeg ikke lov å sykle så det er risiko for slag mot hodet så bruddene slås opp, totalforbud på ritt til November, sesongen er over. Nå skal jeg bare bli bra og kjøpe meg en skikkelig rulle så jeg kan kose meg med det om 3-4 uker.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: JayTe] #1991912 06/08/2015 17:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JayTe

Hehe, se det...tok visst litt av det der, de ringte fra TV2 også, men da satt jeg i flyet og skulle ta av til Tromsø. Telefonen gløda i dag tidlig. Ikke ute etter å henge ut personer i artiklene, men rette kritikk mot regelrett brudd på prosedyrer ved hodeskader.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1991923 06/08/2015 17:55
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Blir vel litt sone 1 på rulla i starten da? Og for en gangs skyld er vel det faktisk veien å gå... ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1991986 06/08/2015 20:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Heheh, ja det blir nok sone 1 den første perioden for å kjenne litt på det. Men etter så mange uker har det grodd såpass at det ikke går opp ved hard belastning, det er verre nå..fikk nyse og snyte seg forbud. Ser fram til en solid byggeperiode fram mot neste sesong ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2003917 31/08/2015 15:53
sveinaa Offline
More than words
More than words
Da var Birken over for i år, og på en måte nesten sesongen. Heldigvis er den ikke helt slutt da det ser ut som det kan bli et par ritt til ICON_SMILE

Treningen har funket bra, med unntak av en periode ifm. ferie (sikkert likt for alle at reising og trening ikke er like lett.). Litt usikker på om jeg kunne fått til noe mer med de 150-200 timene jeg legger ned i løpet av året. Delmålet med å komme ned på 500 tallet (dog høyt) på rittrankingen gikk, under 2 timer på Montebellorittet gikk, tror ikke bakke ftp på 4,0 gikk (har ikke hatt tid til å teste siden i våres men allikevel ganske sikker) ei heller en drømmetid på Birken på 3.20 tallet gikk (Selv med start i pulje 12.). Selv om mye ikke har gått er jeg ganske sikker på at jeg har bevist for meg selv at man kan holde formen gjennom sesongen, og at man ikke trenger å ha super fokus på å toppe formen inn mot ritt for å sykle så fort man er god for.

Har hatt et fint år som jeg håper jeg har lært mye av som jeg kan ta med meg inn i neste sesong. Akkurat nå grubler jeg veldig mye på hvordan jeg skal få trent alt jeg vet jeg må trene litt spesifikt for å bli bedre på den knappe tiden jeg har til å trene (Terskel, O2, spurt, høy frekvens, lav frekvens + + +). Heldigvis har jeg gjennom året overbevist meg selv om at det er fokus og kvalitet på de øktene sammen med kontinuitet som er viktigst og at det kan være litt omtrentlig uten at det er krise (Men allikevel grubler jeg mye på det spesifikke da jeg vet at det må til for å sykle fortere. Eller jeg tror i alle fall det er sånn.).

Min største grubling er hvordan jeg skal bli like god på 20 ++ minutters drag, som jeg er på +/- 5 minutters drag (Disse føler jeg ligger i 2 verdener i alle fall om man legger Strava segmenter til grunn.).

Min nest største grubling er hvordan jeg skal få terskelwatten opp, den sto jo nesten stille i fjor vinter.

En ting jeg er sikker på er at det vil bli mye mindre fokus på slanking i 2016. Akkurat nå føler jeg at dette har vært alt for viktig, alt for ofte, i 2015. Nesten sånn at det grenser til idioti (Eller er strengt tatt idioti). Har grublet meg frem til at min ideal vekt ligger på 65 kg (Da slipper jeg å tenke for mye på hva jeg spiser), men om jeg skal ligge på 60-62,5 så krever det mye hele tiden (også ender det bare med at man sprekker og overspiser i tide og utide.). Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men jeg skal i alle fall ikke være så idiotisk opptatt av slanking til neste år.

Håper i alle fall at min "teori" om at all trening akkumuleres så lenge man ikke tar lange pauser stemmer. For da vil jeg kunne ta noen steg videre til neste år også ICON_SMILE

Håper denne tråden blir like populær i høst og vinter som den var i fjor. For jeg lærte utrolig mye som jeg ikke tror jeg kunne lest meg fram til i noen bok eller lignende ICON_SMILE

Redigert av sveinaa; 31/08/2015 15:56.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2004433 01/09/2015 16:53
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja snart er vi i gang igjen ICON_WINK

Noen som pleier å kjøre tradisjonell base når sesongen er over, før de går over på mer "oppbygging" senere? Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gjøre så store endringer på treninga mi sammenlignet med hva jeg kjørte før årets sesong, men tygger litt på om jeg skal prøve 8-12 uker base, før jeg starter på samme program som i fjor som innebærer mye sweetspot-økter. Ser TR f.eks har treningsprogram som heter "sweetspot base", om det er et alternativ til tradisjonell base vites ei.

Edit: Tanken er altså at jeg skal få mer utbytte av byggeperioden etterpå enn om jeg bare kjører på med sweetspot som i fjor. Ser at Sweetspot base programmet kjører på med 3-4 sweetspot økter i uka.

Redigert av Hoaas; 01/09/2015 17:06.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2004635 02/09/2015 07:11
V
vux Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Hva med to runder base? Først en Sweetspot(6 uker) og så en Traditional(12 uker) i Trainerroad. Vinteren er jo lang.

2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1)
2015 Big Bob 7.0
2014 Whaoo Kickr
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2004646 02/09/2015 07:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmm, da ville jeg kanskje heller gjort det motsatt. Utfordringa blir vel de lange øktene på rulle...90min+ er en prøvelse, selv med serier, zwift og vifte ICON_WINK Er litt redd tradisjonell base blir for "slapt" for meg. Har jo testa mye sone 1 før. Men det er vel heller ikke meninga at man skal øke/ha så veldig mye framgang i denne perioden.

Enkelte trenere anbefaler jo også at man kommer så fort som mulig i gang med i4 økter etter man har hatt pauseperioden sin etter endt sesong.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2004657 02/09/2015 07:43
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Når sone 1 brukes til restitusjon, hvor mye kan man kjøre i sone 2 uten å ødelegge for restitusjonen? Det er mye bakker der jeg bor og dermed vanskelig å sykle sakte nok, så jeg oppdager innimellom at hjertet er i sone 2 når jeg ikke har fulgt med godt nok.

En ting til: Hvor lenge bør en restitusjonsøkt vare? Kommer man til et punkt der mer sone 1 ikke gir mer restitusjon?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2004678 02/09/2015 08:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
Håper denne tråden blir like populær i høst og vinter som den var i fjor. For jeg lærte utrolig mye som jeg ikke tror jeg kunne lest meg fram til i noen bok eller lignende ICON_SMILE

Men at styrketråkk ikke funker hadde du ikke fått med deg... ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2004681 02/09/2015 08:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg skal ikke tenke så veldig tradisjonelt. Jeg skal begynne å trene 2x20, 4x8 og 4/5x4 fra den dagen det blir rullesykling som gjelder (kommer nok til å bruke zwift). Skal bli litt flinkere til litt "kadens-drill" og bruke spinningsykkelen til styrke-tråkk. Jeg skal ikke sette opp noe spesielt program (da begynner bare den evige jakten for å ta igjen de øktene som glipper pga andre gjøremål.). For enkelthetens skyld skal jeg egentlig bare fylle på med tid i sone 3 og 4 (sette "form" i banken.). Innimellom skal jeg eksperimentere litt med 3 påfølgende dager med 4x4 for å jobbe med O2. Gjør forløpende vurderinger ift. endringer (tror egentlig ikke sammensetningen er det viktigste, men heller at man får trent og da trener jeg de øktene jeg synes er moro og gjennomfører med best kvalitet.).

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2004708 02/09/2015 08:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Dette tror jeg er en sannhet med modifikasjoner ICON_WINK

Min påstand er at det er vanskelig å måle på tester at styrketråkk har noe for seg. Men når man setter seg på sykkelen og skal sykle er jeg overbevist om at det har noe for seg ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: PekkaB] #2004802 02/09/2015 10:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: PekkaB
Når sone 1 brukes til restitusjon, hvor mye kan man kjøre i sone 2 uten å ødelegge for restitusjonen? Det er mye bakker der jeg bor og dermed vanskelig å sykle sakte nok, så jeg oppdager innimellom at hjertet er i sone 2 når jeg ikke har fulgt med godt nok.

En ting til: Hvor lenge bør en restitusjonsøkt vare? Kommer man til et punkt der mer sone 1 ikke gir mer restitusjon?

Tror ikke en restitusjonsøkt bør vare noe særlig mer enn 1 time, mine pleier å være 45-50minutter, og det skal jo være lett visping bare for å få sirkulasjon i slitne muskler. Blir økta for lang bryter du ned i stedet for å restituere.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2004804 02/09/2015 10:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Min påstand er at det er vanskelig å måle på tester at styrketråkk har noe for seg. Men når man setter seg på sykkelen og skal sykle er jeg overbevist om at det har noe for seg ICON_SMILE

Kanskje det har litt samme funksjon som styrketrening, vanskelig å måle noe forbedring, men en gitt intensitet føles lettere etter litt styrketrening enn før, selv om laktat er det samme. Ville spekulasjoner ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #2004850 02/09/2015 11:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas

Kanskje det har litt samme funksjon som styrketrening, vanskelig å måle noe forbedring, men en gitt intensitet føles lettere etter litt styrketrening enn før, selv om laktat er det samme. Ville spekulasjoner ICON_SMILE

Kanskje. Umulig å konkludere da det ikke finnes fasit. Jeg merker i alle fall forskjell når jeg sykler mer sti og må ned på kadensen for å klare å sykle lengre stigninger samtidig som jeg sykler vanlig intervall sammenlignet med perioder der jeg bare sykler intervall , gjerne på de samme stiene, men raskere kadens. Musklene får kjørt seg på en helt annen måte når man "brekker" seg opp.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2004905 02/09/2015 12:11
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Treg kadens er jo mer muskulært enn rask (90+). Jeg har ikke egne styrketråkkøkter, får nok av naturlig styrketråkk når det blir mye stisykling i kupert terreng og mye bakker. Ofte bedre å holde lav kadens for å få mer flyt over grovt terreng.
Hvilken forskjell merker du?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2004910 02/09/2015 12:15
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvor lang tid bruker du på å brekke deg opp noe? Tenker ift hvor relevant det er å trene 6-8-10 (?) minutter styrketråkkdrag. Du er vel aldri i nærheten av det trøkket du har i 1-2 tråkk når du brekker deg opp ei kneik?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2004916 02/09/2015 12:22
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg vet ikke om det er relevant i styrketråkk-funker-eller-ikke-debatten, men jeg tråkket litt tunge gir på en spinningsykkel i går. Når jeg står og tråkker på vanlig kadens merker jeg at overkroppen vugger en del. Da kadensen gikk ned, prøvde jeg å holde overkroppen helt i ro. Dette førte til at jeg tydelig kunne kjenne hvordan jeg brukte rompa mye mer når jeg tråkket.

Mange sier jo at styrketråkk er en slags aktiviseringsøvelse for musklene, og det merket jeg tydelig i går.

Anonym5
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: anonym5] #2004924 02/09/2015 12:30
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvis jeg har lav frekvens, lener meg fremover med mye vekt på armene og tar pushups på styret merker jeg at jeg bruker brystmusklene mye mer enn når jeg sitter og trør normalt ICON_WINK

Spøk til side: At det (styrketråkk) aktiverer musklene er det vel ingen tvil om, spørsmålet er om eller i hvor stor grad det er relevant sykkeltrening.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2004928 02/09/2015 12:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvor lang tid bruker du på å brekke deg opp noe? Tenker ift hvor relevant det er å trene 6-8-10 (?) minutter styrketråkkdrag. Du er vel aldri i nærheten av det trøkket du har i 1-2 tråkk når du brekker deg opp ei kneik?

Det er sånn det blir når man er svak i bena og sykler med 32 klinge foran når det bratt på sti. Da må man av og til sykle med så lav kadens at følelsen er at man "brekker" seg opp til tider. Vi snakker alt fra 5 -10 minutter og puls som tilsvarer I3 ish.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2004929 02/09/2015 12:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Det er sånn det blir når man er svak i bena og sykler med 32 klinge foran når det bratt på sti. Da må man av og til sykle med så lav kadens at følelsen er at man "brekker" seg opp til tider. Vi snakker alt fra 5 -10 minutter og puls som tilsvarer I3 ish.

Sykler aldri på sti med bakke på 10 minutter som er så bratt, men om du gjør det så er det kanskje relevant trening.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2004930 02/09/2015 12:34
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvis jeg har lav frekvens, lener meg fremover med mye vekt på armene og tar pushups på styret merker jeg at jeg bruker brystmusklene mye mer enn når jeg sitter og trør normalt ICON_WINK

I steden for å lene deg på styret så kan du bruke det som motvekt (å dra) sånn at du får tråkket skikkelig til ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2004935 02/09/2015 12:40
sveinaa Offline
More than words
More than words

Sykler aldri på sti med bakke på 10 minutter som er så bratt, men om du gjør det så er det kanskje relevant trening.

Kan sikkert sammenlignes med om du hadde brukt 34 eller 36 klinge ICON_SMILE

Har du prøvd? Du kan jo ta en test for å kjenne litt på hvordan musklene kjennes etterpå. Dette er selvfølgelig ikke noe som booster O2 i større grad og sannsynligvis bør komme i tillegg til intervall trening.

Redigert av sveinaa; 02/09/2015 12:40.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2004955 02/09/2015 13:04
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nei, ikke prøvd bevisst. Som sagt tviler jeg ikke på at dette aktiverer musklene på en annen måte, men jeg er tvilende til om dette er noe jeg vil ha utbytte av sykkelmessig. Neste sesong får jeg sykkel med 1x11 og 32 foran, så da spørs det om jeg endrer mening... ICON_SMILE

Side 102 av 132 1 2 100 101 102 103 104 131 132

Moderator  support