Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 20 av 26 1 2 18 19 20 21 22 25 26

Birkebeinerrittet 2015

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: olechr] #2004813 02/09/2015 10:35
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: olechr

Som du sier så er det jo en helt annen satsning på landevei. Er vel svært få (ingen?) som satser skikkelig. Ola er vel den som har vunnet mest i år og det etter å ha roet ned og jobber 50%. Så er ikke rart at de fleste terrenggutta blir blåst av i første kneik sånn sett. De som imponerte av terrengfolket i mine øyne var vel Harladseth, Hægstad (ung) og Repshus (gammel ;-))

Nå kan jeg ikke snakke for andre enn meg selv, men det hadde vært mer bekymringsverdig for de beste om jeg (med 100% jobb) hadde hengt på (med 0% jobb) enn det er at en "supermosjonist" som meg mangler 10 meter på å få kastet snøret over siste kulen før Skramstad.

Redigert av bjerkseth; 02/09/2015 10:46.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sykkeloyvind] #2004814 02/09/2015 10:36
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

CF Hagen beviste både i NM/Helterittet og i Birken at han er i kjempeform etter en sesong på landevei og at han sansynligvis kunne hengt med helt i toppen i internasjonale maraton. Søren Nissen er blant de fem beste i maraton i verden og CF Hagen har sin klare styrke i helt andre løyper enn Birken.

Pratet med Carl Fredrik etter målgang, og han var helt klar på at det var konverteringen til landevei som hadde mye av æren for at han nå har kapasitet til å gjøre det han gjorde på lørdag.

// K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: olechr] #2004816 02/09/2015 10:36
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
Jeg synes det artigste med Haraldseth er at han klarte å holde gruppa så lenge med 40 drev (skulle jo ikke være mulig det) ICON_SMILE

Synes heller ikke det er så rart at terreng-eliten ikke henger med når proffene setter fart. Innbiller meg i alle fall at det er en liten vei opp for de fleste for å nå samme form. Er det mange som egentlig er så veldig dedikert i satsingen på maraton. Har litt inntrykk av at nivået er lavere i dag enn det var for noen år siden. Er vel bare Granberg blant gutta som har kjørt litt ute i år?

Som du sier så er det jo en helt annen satsning på landevei. Er vel svært få (ingen?) som satser skikkelig. Ola er vel den som har vunnet mest i år og det etter å ha roet ned og jobber 50%. Så er ikke rart at de fleste terrenggutta blir blåst av i første kneik sånn sett. De som imponerte av terrengfolket i mine øyne var vel Harladseth, Hægstad (ung) og Repshus (gammel ;-))

Når det gjelder drev str så er det vel aldri eliten som har vært mest opptatt av det.

Legg bort dette enduro greiene til neste år. Overtal Hovdenes og Augdal til en liten satsing og legg et løp for et par grusritt + Vasan og Birken for å ta tilbake tronen fra landeveis folket ICON_SMILE

Er ganske sikker på at dere (om dere gidder) hadde fått trøkk nok til å henge med helt fremme i terrengpartiet, og noe sier meg at dere hadde hatt luke når dere kom ut. Så kunne dere "rullet" dere frem til en "thriller" avslutning ICON_LAUGH

Redigert av sveinaa; 02/09/2015 11:12.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: KKippernes] #2004823 02/09/2015 10:45
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: KKippernes

CF Hagen beviste både i NM/Helterittet og i Birken at han er i kjempeform etter en sesong på landevei og at han sansynligvis kunne hengt med helt i toppen i internasjonale maraton. Søren Nissen er blant de fem beste i maraton i verden og CF Hagen har sin klare styrke i helt andre løyper enn Birken.

Pratet med Carl Fredrik etter målgang, og han var helt klar på at det var konverteringen til landevei som hadde mye av æren for at han nå har kapasitet til å gjøre det han gjorde på lørdag.

// K

Et spørsmål er om det er landeveissykling i seg selv, eller bare solid matching og mange ritt som er viktig.
På landeveien er det solid matching og mange ritt å få i Norge. For å få det samme i maraton må man flytte sørover. Det går topp internasjonale maratonritt hver helg i sør- og mellom-Europa, samt mange store og små etapperitt med tilsvarende format. Jeg tror deltagelse her gir like stort trøkk i pedalene på sikt som det å delta i landeveisritt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sveinaa] #2004824 02/09/2015 10:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ikke det at jeg mangler tiltro til hva olechr og compani kunne klart på et år, men det skal jo noe til å matche landeveisfolket som uansett satser knallhardt fremover. De kommer jo ikke til å trene noe mindre de heller, og som det sies over er det kjørestyrke/kapasitet som er avgjørende, og det får man (ref. C. F. Hagen) ved å kjøre landevei. Men olechr kan jo alltids kjøpe seg en ræser han også og trampe litt ICON_SMILE

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: olechr] #2004839 02/09/2015 11:02
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det har jo vært med bedre landeveissyklister i Birken før enn det det er nå (Hushovd, Boasson, Rasch, Arvesen).

Men det var vel kanskje litt for å slenge seg med fordi det passa. Da var det gjerne også ein sprek Geir Lien eller italiener i front. Wilmann og Løvik har sykla før og veit kor det er lurt å sette inn trøkket, og kor viktig det er å vera fremst i første terrengparti.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Øyvind V] #2004847 02/09/2015 11:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Ikke det at jeg mangler tiltro til hva olechr og compani kunne klart på et år, men det skal jo noe til å matche landeveisfolket som uansett satser knallhardt fremover. De kommer jo ikke til å trene noe mindre de heller, og som det sies over er det kjørestyrke/kapasitet som er avgjørende, og det får man (ref. C. F. Hagen) ved å kjøre landevei. Men olechr kan jo alltids kjøpe seg en ræser han også og trampe litt ICON_SMILE

Et år er lenge om man har et solid grunnlag. Kanskje Hovdenes er litt unna men olechr kjørte jo VM rundbane i fjor og plasserte seg bra uten å satse veldig lenge på å bli god på rundbane i fjor. Jeg sitter selvfølgelig ikke på noen fasit på dette, men jeg tror ikke det er mange som har like store forutsetninger som de to (Og Augdal tror jeg faktisk klarer det han vil på sykkel.). Utfordringen er vel heller at det er vanskelig å få dem til å gidde å satse på det ICON_WINK

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sveinaa] #2004851 02/09/2015 11:22
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

...Utfordringen er vel heller at det er vanskelig å få dem til å gidde å satse på det ICON_WINK

Vi snakker vel heller om å ha råd til, enn å gidde?
Skal du legge ned det som kreves av trening og innsats for å matche fulltidssyklister kan du ikke kaste bort tiden på slikt som innteksbringende arbeid....

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Oystein L] #2004855 02/09/2015 11:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

...Utfordringen er vel heller at det er vanskelig å få dem til å gidde å satse på det ICON_WINK

Vi snakker vel heller om å ha råd til, enn å gidde?
Skal du legge ned det som kreves av trening og innsats for å matche fulltidssyklister kan du ikke kaste bort tiden på slikt som innteksbringende arbeid....

Du har selvfølgelig helt rett, så det var litt upresist av meg. De måtte jo giddet å leve smalhans et år. Hva med Team Ramo/Scott dressed by Kalas and powered by Enervit + mange små sponsorer ICON_WINK

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sveinaa] #2004857 02/09/2015 11:28
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Et år er lenge om man har et solid grunnlag. Kanskje Hovdenes er litt unna men olechr kjørte jo VM rundbane i fjor og plasserte seg bra uten å satse veldig lenge på å bli god på rundbane i fjor. Jeg sitter selvfølgelig ikke på noen fasit på dette, men jeg tror ikke det er mange som har like store forutsetninger som de to (Og Augdal tror jeg faktisk klarer det han vil på sykkel.). Utfordringen er vel heller at det er vanskelig å få dem til å gidde å satse på det ICON_WINK

Joda, men jeg tror olechr hevder seg bra i rundbane fordi han er sykt god teknisk. Han kjører jo mye sti/enduro, og med all KOM-jaginga på Strava er det ikke rart han holder teknikken ved like ICON_SMILE Jeg tror det er værre å kappe inn forspranget på kjørestyrken til landeveisproffene som har dette som jobb. Meget mulig han er en av få som har de riktige forutsetningene, men jeg _tror_ det skal godt gjøres å få samme fart i beina som C. F. Hagen og Willmann selv om man satser aldri så hardt i et år.

Er åpen for at jeg tar fullstendig feil. Han som sitter nærmest fasiten av alle her deltar jo også i diskusjonen, så han kan jo si hva han tror han hadde klart med ett års dedikert Birken-satsing ICON_SMILE

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Øyvind V] #2004869 02/09/2015 11:43
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Viss det er så viktig at ein terrengsyklist skal vinne Birken, så er vel det smartaste at dei beste bestemmer seg på førehand om å samarbeide over fjellet, køyre lagtempo, og på den måten satse på å ta igjen teten viss det er eit par sterke landevegssyklistar som får luke tidleg. Ein kar som Hovdenes ville nok klart å vera med i teten om han hadde satsa litt, men det er det heilt sikkert mange andre landevegssyklistar som kunne også om dei hadde stilt til start.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: TonyN] #2004882 02/09/2015 12:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er da ikke viktig at en terrengsyklist vinner. Poenget er bare at det hadde vært ganske håpløst om proffene ikke vant. Og jeg tror ikke det er dårlige evner til å samarbeide å kjøre lagtempo som er grunnen. Jeg tror grunnen er så enkel at de mangler "trøkkkkk"..!

Tror heller ikke så mange av landeveisproffene hadde kjørt fra en sjukt trent og sjukt lett olechr på en sjukt lett og spissa birken cx opp til Skramstad heller ICON_SMILE

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sveinaa] #2004893 02/09/2015 12:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Trenger jo ikke være så mange som kjører fra, det holder jo med to-tre stk ICON_SMILE Og både Carl Fredrik og Frederik holder jo normalt grei fart i motbakker. Men det hadde jo blitt et sykt spennede ritt om olechr, Hovdenes og 1-2 til hadde fått 45 sekunder til Skramstad. Ser for meg tempoet ned til Djuposet og gjennom terrengpartiet... ICON_SMILE

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: -Jan] #2004914 02/09/2015 12:21
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: -Jan
Viss det er så viktig at ein terrengsyklist skal vinne Birken, så er vel det smartaste at dei beste bestemmer seg på førehand om å samarbeide over fjellet, køyre lagtempo, og på den måten satse på å ta igjen teten viss det er eit par sterke landevegssyklistar som får luke tidleg. Ein kar som Hovdenes ville nok klart å vera med i teten om han hadde satsa litt, men det er det heilt sikkert mange andre landevegssyklistar som kunne også om dei hadde stilt til start.

I siste nummer av Terrengsykkel redegjøres det i en egen sak ganske godt for hvorfor terrengsyklister IKKE vinner Birken.
Strava viser for øvrig at Fløtten satte KOM i Rosinbakken med 4:03 på lørdag - 3 sekunder kjappere enn Hagen - hvordan det er mulig etter 90 minutters råkjør for å komme løs fra feltet er et godt stykke unna min fatteevne :-)

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: TonyN] #2004915 02/09/2015 12:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Taktikken måtte vært å klore seg fast opp til toppen forså å legge seg i front over toppen og være først inn i gåpartiet. Er man flere som har teknikken i orden så kan de jo kjøre fort som fy så fort de er på sykkelen. Får de en luke i terrenget og har trent på "trøkkkket" i et år samt får til litt rulle så skal det jobbes sykt bra bak for å kjøre inn.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: brede] #2004918 02/09/2015 12:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: brede
Sitat: -Jan

I siste nummer av Terrengsykkel redegjøres det i en egen sak ganske godt for hvorfor terrengsyklister IKKE vinner Birken.
Strava viser for øvrig at Fløtten satte KOM i Rosinbakken med 4:03 på lørdag - 3 sekunder kjappere enn Hagen - hvordan det er mulig etter 90 minutters råkjør for å komme løs fra feltet er et godt stykke unna min fatteevne :-)

Jeg tror faktisk Fløtten hadde vunnet om han ikke hadde dratt til og rykket før Skramstad...

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sveinaa] #2004933 02/09/2015 12:38
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Viktig å ha trua, men dette er litt naivt..
For å bli god nok på et år så må de satse på å sykle og kun det.. Det kommer ingen av de tre til å prioritere. Birken har fint lite med VM i rundbane å gjøre.. OleChr er et stort talent og kan faktisk bli 50 i VM med en god treningsperiode og en diett, men å få trøkket til å kjøre fra landeveisgutta på et år er seigt selv om han hadde valgt å slutte å jobbe til og med.. Hovdenes har vel de samme forutsetninger omtrent. Augdal har vel andre ting å bruke vinteren til enn å bli god nok på sykkel Birken.. ICON_WINK

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sveinaa] #2004934 02/09/2015 12:39
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror faktisk Fløtten hadde vunnet om han ikke hadde dratt til og rykket før Skramstad...

Det får vi aldri vite, og han trodde sikkert han kunne vinne ved å rykke og dra til før Skramstad ICON_WINK

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Kriss] #2004936 02/09/2015 12:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss

For å bli god nok på et år så må de satse på å sykle og kun det.. Det kommer ingen av de tre til å prioritere. Birken har fint lite med VM i rundbane å gjøre.. OleChr er et stort talent og kan faktisk bli 50 i VM med en god treningsperiode og en diett, men å få trøkket til å kjøre fra landeveisgutta på et år er seigt selv om han hadde valgt å slutte å jobbe til og med.. Hovdenes har vel de samme forutsetninger omtrent. Augdal har vel andre ting å bruke vinteren til enn å bli god nok på sykkel Birken.. ICON_WINK

Jeg legger selvfølgelig til grunn at de hadde satset 100% på dette ICON_SMILE

(De måtte ligget ukesvis på Mallorca på treningsleir gjennom vinteren og trent for å bli gode på Birken.).

Redigert av sveinaa; 02/09/2015 12:53.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Lurifax] #2004939 02/09/2015 12:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax

Det får vi aldri vite, og han trodde sikkert han kunne vinne ved å rykke og dra til før Skramstad ICON_WINK

Du har helt rett. Han var uansett råsterk gjennom hele løpet og kjørte offensivt.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Lurifax] #2004941 02/09/2015 12:48
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Når han med sikkerhet vet at han ikke er blant de beste i teknisk terreng er det jo ikke utenkelig at han ville skaffe seg et lite forsprang før utforkjøringa, slik at han hadde en fair sjanse til å sitte med de første ut av terrengpartiet

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Oystein L] #2004944 02/09/2015 12:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Når han med sikkerhet vet at han ikke er blant de beste i teknisk terreng er det jo ikke utenkelig at han ville skaffe seg et lite forsprang før utforkjøringa, slik at han hadde en fair sjanse til å sitte med de første ut av terrengpartiet

Sant det. Kanskje han kunne spilt kortene annerledes og satset på at det var flere enn han som var det, sånn at det i værste fall hadde blitt monster jaging sammen med fler i rulle på et par tekniske syklister som kanskje hadde fått litt luke etter terrengpartiet? Hadde kostet mindre tror jeg.

Redigert av sveinaa; 02/09/2015 12:52.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sveinaa] #2004945 02/09/2015 12:54
Loki Offline
Besatt
Besatt

Han tapte også unødig mye på flere svake svinger etter Ballettbakken.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sykkeloyvind] #2004946 02/09/2015 12:55
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
De få som satser 100% på en av terrenggrenene, maraton eller rundbane må bruke mye tid på teknikktrening. Noe kapasitetstrening faller da bort. Teknikktreningen utover det helt grunnleggende er nå bortkastet for å vinne Birken - kapasitet og kjørestyrke er alt som teller.

Største rittet i Norge å vinne er Birken så ville alltid prioritert kapasitet. Ikke mange store ritt ute jeg har vært på som har vært spesielt teknisk heller. Men de aller fleste stiller ekstreme krav til kapasitet for å være med fremme..
Så kapasitet er alltid viktigst i mine øyne og ville fokusert på det samt på om jeg drasser rundt på noe dødvekt eller ikke.. Snakker her om Marathon

Her ligger noe av forskjellen. Det som Ole peker på stemmer jo også. Det er få terrengsyklister i perfekt alder som satser 100%. Enten så har de lagt opp, eller så har de konvertert til terreng. Eller de prioriterte opplading til helgens VM.

Alder betyr lite (for marathon).. Satsing over flere år gir nok trøkk.. Men det koster penger som ikke er lett å finne.

Mange tror sikkert at Kjøren, Kippernes, osv er proffer og heltidssyklister, men sannheten er jo en ganske annen. Kjøren har begynte å jobbe, etter å ha studert ved siden av syklingen frem til i fjor.
Kippernes jobber i barnehage om vinteren, samt som trener og rådgiver ved siden av syklingen, og bor hjemme hos foreldrene. Han må snart ta et valg han også.

Dessverre for terrengsykkel-Norge har CF Hagen bestemt seg for å prøve lykken som landeveissyklist, som kan gi en mye større og mer forutsigbar belønning hvis/når han blir proff enn topplasseringer i internasjonale maratonritt kan gi.
Det hadde dog vært moro om Carl Fredrik kunne delta i VM og EM i maraton. I årets VM kunne han ha gjort det knallbra. Forbundet burde ha mast litt på både ham og Joker for å få ham med der. En VM-medalje bør jo stå høyt på Forbundets ønskeliste.

At Nissen er topp 5 er jeg uenig i.. Det har han aldri bevist og vært i nærheten av med alle tilstede, f.eks VM.
CF er bra, men medalje VM tror jeg var å strekke det litt langt (ennå).. Han gjorde det eneste riktige med å gå til landevei og har hatt bra utvikling! Det hjelper å trene og være seriøse og han har trent veldig mye siste åra så man ser jo omtrent hva som skal til.. Morsomt at han tok det!

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Loki] #2004948 02/09/2015 12:57
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Loki

Tapte aldri seieren.. skulle han vunnet så måtte han kommet alene.
Vinner ikke Birken om du er landeveisrytter på CX når du er sammen med to terrengsyklister.
Han tapte nok 3. på dårlige svinger

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Loki] #2004950 02/09/2015 13:02
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg tror faktisk han hadde klart å kjøre fra mellom Rosinbakken og Storåsen....

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sveinaa] #2004952 02/09/2015 13:03
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Jeg legger selvfølgelig til grunn at de hadde satset 100% på dette ICON_SMILE

(De måtte ligget ukesvis på Mallorca på treningsleir gjennom vinteren og trent for å bli gode på Birken.).

Noe som er urealistisk at disse tre kommer til å gjøre..
Får heller lete etter noen som satser nå som kan bli god nok, men jeg greier ikke se hvilken terrengsyklist som er god nok til å vinne Birken i årene fremover..

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sveinaa] #2004957 02/09/2015 13:05
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Jeg tror faktisk han hadde klart å kjøre fra mellom Rosinbakken og Storåsen....

Han ville bare fått luke, var for mange i motvinden.. Hadde han fått luke ville de 4 andre kjørt rulle og kjørt han inn.. Fløtten er sprek, men ikke sååå sprek..

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Kriss] #2004960 02/09/2015 13:08
sveinaa Offline
More than words
More than words

Noe som er urealistisk at disse tre kommer til å gjøre..
Får heller lete etter noen som satser nå som kan bli god nok, men jeg greier ikke se hvilken terrengsyklist som er god nok til å vinne Birken i årene fremover..

Jeg også. Sendte jo melding mest for litt moro til olechr (men jeg er ganske sikker på at det hadde gått.). Mye hadde jo løst seg bare ved at de trente riktig for målet og var 24 timers utøvere ICON_SMILE

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: TonyN] #2004961 02/09/2015 13:10
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Hadde jeg vært en av våre beste terrengsyklister som nå har mista toget opp mot Skramstad de siste åra hadde jeg ikke vært i tvil..
Jeg hadde starta med lettest mulig CX i håp om å henge med. De er såpass mye bedre teknisk at de kjører like fort i Djuposet og terrenget med CX som en landeveisfyr gjør med terreng..
Da er man plutselig der og neste utfordringer er kapasitet nok fra rosinbakken og til Storåsen, den siste er slutten.
Det må da være mye bedre å sitte med cx i finalen enn og sitte med demper(e) på skistadioen når vinneren ropes i mål.. ICON_WINK
Ikke sikkert det hadde lyktes, men er man ikke med ut av skogen så er man aldri med så ville nå hvertfall kompensert for mine svake sider etter beste evne..

Side 20 av 26 1 2 18 19 20 21 22 25 26

Moderator  support