Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 19 av 26 1 2 17 18 19 20 21 25 26

Birkebeinerrittet 2015

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: kawa versys] #2004545 01/09/2015 20:52
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litersflasker skulle vært forbudt, de blir så tunge at de er vanskelige å holde på plass når det rister litt....

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Oystein L] #2004556 01/09/2015 21:06
kawa versys Offline
Entusiast
Entusiast
Funket i fjor, men da var den ikke full når en kom til nedkjøringen.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: kawa versys] #2004627 02/09/2015 07:03
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kawa versys
Funket i fjor, men da var den ikke full når en kom til nedkjøringen.
Kanskje snu om litt på taktikken da? I bakkene etter Bringbu eller etter Bjønnåsbrua er det vel ikke noe problem å få tak i 0,5 flaska heller, så kanskje drikke på liter'n før det?

Klarte meg fint med 1,5L drikke selv, men det var nok litt på grensa. Hadde langing av klubben i Kvarstadsæterlia, så bytta en tom flaske mot en full, men hadde igjen en nesten helt full flaske når jeg kom i mål. Dumt å ikke drikke denne også. Men første jeg måtte gjøre når jeg kom frem var å gå på do, så drakk tydligvis nok alikevel.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: olechr] #2004628 02/09/2015 07:03
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Sitat: -Jan
Fasiten her må vel bli Spark 710 med Lauf-gaffel og CX-hjul ICON_SMILE

He he skulle jeg hatt den ultimate maratonsykkel her hjemme så hadde det blitt:
-Spark med lefty og 50/30 krank med 11-36 11 delt bak.

Haraldseth kjørte jo med 40 fremme og 11-36 bak, sykkelen veide 7,7 - så hva konkret gir dette av fordeler kontra en helstiv HT på f.eks. 7 kilo satt opp med raske grusdekk?

Er det stivheten i ramma som gir utslag her?

Ser liksom ikke helt de store fordelene. Altså - ser jo greia med tyngre gir om man kjører 50/30 fremme, forstår jo at man kan ligge på med tyngre gir da, men klarer man dette? annet enn ned fra Sjusjøen på en måte?

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Lurifax] #2004638 02/09/2015 07:17
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel kanskje det at CX-dekk fortsatt vil trille litt bedre enn raske terrengdekk på asfalten og hardpakka grus.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: -Jan] #2004641 02/09/2015 07:23
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Det er vel kanskje det at CX-dekk fortsatt vil trille litt bedre enn raske terrengdekk på asfalten og hardpakka grus.

Joda, ser den, men det finnes da dekk som passer på en MTB som triller akkurat like godt som CX dekk, da snakker vi ikke om tradisjonelle valg som RaceKing osv, men dekk med lavt volum og lite knaster - som på CX

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Lurifax] #2004652 02/09/2015 07:31
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lurifax

Joda, ser den, men det finnes da dekk som passer på en MTB som triller akkurat like godt som CX dekk, da snakker vi ikke om tradisjonelle valg som RaceKing osv, men dekk med lavt volum og lite knaster - som på CX

Rundt århundreskiftet kjørte mange med pinnestiv og lett sykkel med smale grusdekk (som Michelin Jet S 1.65, eller sågar CX-hjul), et par år senere var de fleste av disse tilbake på "normale" dimensjoner...

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: TonyN] #2004669 02/09/2015 08:03
Asso$ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dere som mister flasker. Skjerp dere! Vi sykler på terrengsykkel og de bør tåle litt risting. Når man kommer langveisfra er det virkelig viktig at sykkelen er 100% Flasker som ligger i utforkjøringer er farlig for de som kommer bak. Dropp idiotiske flaskeholdere i karbon. Kjøp heller i titan for 250 kr på wiggle/bikeshop.
Bjørg Eva Jensen vant sin klasse. Men for ei distre dame. Mista begga flaskene. Begge????? Har man ikke testet sykkelen før birken? Snakker om useriøst.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: KKippernes] #2004671 02/09/2015 08:07
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: KKippernes

Så dette er lov, men å ha de siste 10 cm av styret som peker nedover er altså fy-fy... Finnes det egentlig noe godt argument mot at bukkestyre burde være tillatt på Birken (bortsett fra "det er bare sånn det skal være")?

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Lurifax] #2004672 02/09/2015 08:07
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Fasiten her må vel bli Spark 710 med Lauf-gaffel og CX-hjul ICON_SMILE

He he skulle jeg hatt den ultimate maratonsykkel her hjemme så hadde det blitt:
-Spark med lefty og 50/30 krank med 11-36 11 delt bak.

Haraldseth kjørte jo med 40 fremme og 11-36 bak, sykkelen veide 7,7 - så hva konkret gir dette av fordeler kontra en helstiv HT på f.eks. 7 kilo satt opp med raske grusdekk?

Er det stivheten i ramma som gir utslag her?

Ser liksom ikke helt de store fordelene. Altså - ser jo greia med tyngre gir om man kjører 50/30 fremme, forstår jo at man kan ligge på med tyngre gir da, men klarer man dette? annet enn ned fra Sjusjøen på en måte?

Smalt landeveisstyre = mindre luftmotstand
Smale dekk uten knaster = mindre rullemotstand

Vektbesparelsen spiller null, niks, nada, ingen rolle. Men du skal ha bra sykkelferdigheter for å klare deg med en sånn sykkel. Fredrik syklet faktisk raskere ned til Djuposet enn det de fleste i gruppa bak klarte så mannen kan sykle ICON_SMILE

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Øyvind V] #2004676 02/09/2015 08:12
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Øyvind V

Så dette er lov, men å ha de siste 10 cm av styret som peker nedover er altså fy-fy... Finnes det egentlig noe godt argument mot at bukkestyre burde være tillatt på Birken (bortsett fra "det er bare sånn det skal være")?

Det hadde vært flere som hadde kjørt racer/CX om man hadde sluppet å kappe styret. Og som Fredrik sier, det er tryggere å kjøre i bukken enn på hendlene.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Asso$] #2004683 02/09/2015 08:17
magic Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Asso$
Dere som mister flasker. Skjerp dere! Vi sykler på terrengsykkel og de bør tåle litt risting. Når man kommer langveisfra er det virkelig viktig at sykkelen er 100% Flasker som ligger i utforkjøringer er farlig for de som kommer bak. Dropp idiotiske flaskeholdere i karbon. Kjøp heller i titan for 250 kr på wiggle/bikeshop.
Bjørg Eva Jensen vant sin klasse. Men for ei distre dame. Mista begga flaskene. Begge????? Har man ikke testet sykkelen før birken? Snakker om useriøst.

hehe, så en kar i pulje 11 som mista flaska allerede lenge før nedkjøringa til Djuposet, ei lita hump eller noe grov pukk i veien etter matstasjonen på Skramstad, og Imsdal-flaska var borte. Eneste flaska han hadde med også, så det blei sikkert lite drikke etterhvert...

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Oystein L] #2004685 02/09/2015 08:18
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

Rundt århundreskiftet kjørte mange med pinnestiv og lett sykkel med smale grusdekk (som Michelin Jet S 1.65, eller sågar CX-hjul), et par år senere var de fleste av disse tilbake på "normale" dimensjoner...
Jauda, men da var det nok ikkje med så mange gode landevegssyklistar, og løypa hadde vel også litt meir terreng da. Rune H. har vel også minst ein seier med slike hjul om eg hugsar rett.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Øyvind V] #2004688 02/09/2015 08:20
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I eliteklassen er det UCI's MTB-reglement som gjelder. Dette reglementet er veldig ullent, men det er problemfritt på de fleste maratonritt. Birken har imidlertid så lite terreng at CX (sogar landeveissykkel, ref. Tom Larsen for noen år siden) er et reelt alternativ, og reglene må spisses for å definere et skille mellom landeveissykkel og terrengsykkel slik at alle mellomvariantene kan plasseres i den ene eller den andre kategorien.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: TonyN] #2004693 02/09/2015 08:24
F
frjohnsen Offline
Medlem
Medlem
F
Var det bare jeg som reagerte på stablene med tømmer som sto helt inntil løypa og usikret på vei ned mot Djuposet? Tenkte mitt der jeg dundret forbi, men det gikk vel bra for alle?

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Oystein L] #2004694 02/09/2015 08:24
Øyvind V Offline
More than words
More than words

I eliteklassen er det UCI's MTB-reglement som gjelder. Dette reglementet er veldig ullent, men det er problemfritt på de fleste maratonritt. Birken har imidlertid så lite terreng at CX (sogar landeveissykkel, ref. Tom Larsen for noen år siden) er et reelt alternativ, og reglene må spisses for å definere et skille mellom landeveissykkel og terrengsykkel slik at alle mellomvariantene kan plasseres i den ene eller den andre kategorien.

Joda, men hva er argumentet mot at CX kan brukes på Birken? Er det f.eks. sikkerhet, eller er det kun et ønske om at "dette er et terrengritt, så vi bruker flatt styre"?

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Øyvind V] #2004697 02/09/2015 08:30
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Joda, men hva er argumentet mot at CX kan brukes på Birken? Er det f.eks. sikkerhet, eller er det kun et ønske om at "dette er et terrengritt, så vi bruker flatt styre"?

Snakker du eliteklassen?
Her er man forpliktet til å følge UCI-reglementet. Punktum. Trenger ingen lokale argumenter da...

I Turklassene er det opp til arrangøren om de vil sette begrensninger som er strammere enn turrittreglementet. Eventuelle argumenter får du avkreve av de, men jeg vil tro at like konkurranseforkold (elite vs tur) og sikkerhet veier tungt.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Oystein L] #2004701 02/09/2015 08:37
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Tenkte på turklassene. Blir spennende å se om bukkekapping blir en (mikro)trend blant aldersklassefolka som tror de har stålkontroll på sykkelen.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Øyvind V] #2004702 02/09/2015 08:39
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Tenkte på turklassene. Blir spennende å se om bukkekapping blir en (mikro)trend blant aldersklassefolka som tror de har stålkontroll på sykkelen.

All den tid flere av de har mer enn nok med å klare svinger på flatt grusunderlag med vanlig terrengsykkel, håper jeg det blir en stund til en slik trend brer seg.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: KKippernes] #2004704 02/09/2015 08:43
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

All den tid flere av de har mer enn nok med å klare svinger på flatt grusunderlag med vanlig terrengsykkel, håper jeg det blir en stund til en slik trend brer seg.

Jeg observerte en i "sikkerhetsnettet" og to klønete fall ned fra Skramstad i gruppe 2 i eliten, så selv der kan vi vel konkludere med at det er noen som med fordel kunne hatt demper istedenfor stiv.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: KKippernes] #2004712 02/09/2015 08:53
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Det håper jeg også (selv om jeg ikke kommer til å sykle Birken igjen på noen år), men det er jo noen som tror de er så gode på sykkel at de bare MÅ ha det samme som de som faktisk er gode på sykkel (noen få i elite).

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: TonyN] #2004719 02/09/2015 08:57
olechr Offline
More than words
More than words
Det kommer nok ikke til å bli en trend å kjøre CX/grusracer. Likevel kan dette være en løsning for de som særlig kommer fra rundbane.

At dette ikke ble gjort mer før er jo fordi da var det mer terreng. Det har jo vært med bedre landeveissyklister i Birken før enn det det er nå (Hushovd, Boasson, Rasch, Arvesen). Men før hadde man noen flere terrengpartier enn nå. Er ikke mye som skal til før det blir luker.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: bjerkseth] #2004720 02/09/2015 08:59
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bjerkseth

Vektbesparelsen spiller null, niks, nada, ingen rolle. Men du skal ha bra sykkelferdigheter for å klare deg med en sånn sykkel. Fredrik syklet faktisk raskere ned til Djuposet enn det de fleste i gruppa bak klarte så mannen kan sykle ICON_SMILE

Smalt styre kan man fint sette på en MTB også.
Smale dekk med minimal rullemotstand kan man også sette på en MTB.

Det er litt derfor jeg undrer meg. Klart - har man ikke en MTB, men har en CX og man i tillegg er god til å sykle, vel man får en lett og fin sykkel for en lav sum.

Jeg er bare nysgjerrig, blir aldri å finne på en CX på slike ritt åkke som. Dumper og slår mer enn nok med stiv gaffel på dekk med godt volum for min del. Demper skal om noe - monteres på igjen yes

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: Lurifax] #2004721 02/09/2015 09:01
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: bjerkseth

Smalt styre kan man fint sette på en MTB også.
Smale dekk med minimal rullemotstand kan man også sette på en MTB.

Det er litt derfor jeg undrer meg. Klart - har man ikke en MTB, men har en CX og man i tillegg er god til å sykle, vel man får en lett og fin sykkel for en lav sum.

Jeg er bare nysgjerrig, blir aldri å finne på en CX på slike ritt åkke som. Dumper og slår mer enn nok med stiv gaffel på dekk med godt volum for min del. Demper skal om noe - monteres på igjen yes

Det er en annen sittestilling på CX og man kan ha høyere utveksling.

Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: olechr] #2004727 02/09/2015 09:07
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Det er en annen sittestilling på CX og man kan ha høyere utveksling.

Jupp, den ser jeg, spesielt dette med utveksling om det er behovet (Haraldseth kjørte imidlertid med 40 fremme, da forsvant på en måte det argumentet litt)
Så da står man igjen med sittestilling, kan man ikke få styre/stem osv som gir tilnærmet det samme i luftmotstand?

Men ser argumentene altså, bare undres litt om hvorvidt dette er reelle fordeler i et ritt som Birken - totalt sett.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: olechr] #2004736 02/09/2015 09:10
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Birken skulle hatt en bro tilsvarende den som er i Nordsjørittet. Langsgående planker med en avstand som lett sluker et CX-dekk.

Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: TonyN] #2004742 02/09/2015 09:14
olechr Offline
More than words
More than words
Det er garantert for de fleste ikke noe fordel. Ser man på hvordan eliteklassen har blitt så kan det være det lille som gjør at man henger med til Skramstad. Så er det nok skikkelig dritt ned til djuposet og igjennom terrengpartiet. Likevel ser man at de man da sitter med der er stort sett ganske dårlig i terreng/nedover. Så da kan man klare å redde seg igjennom der i første pulje. Er man med ut der i første gruppe vil man stort sett få et bra resultat da neste utfordring først er i rosinbakken.

Darvell feks har kjørt inn til topp 5 mange ganger i Birken med CX. Han bruker det vel også på grenserittet som jeg ikke skjønner noen ting av.

Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: TonyN] #2004749 02/09/2015 09:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg synes det artigste med Haraldseth er at han klarte å holde gruppa så lenge med 40 drev (skulle jo ikke være mulig det) ICON_SMILE

Synes heller ikke det er så rart at terreng-eliten ikke henger med når proffene setter fart. Innbiller meg i alle fall at det er en liten vei opp for de fleste for å nå samme form. Er det mange som egentlig er så veldig dedikert i satsingen på maraton. Har litt inntrykk av at nivået er lavere i dag enn det var for noen år siden. Er vel bare Granberg blant gutta som har kjørt litt ute i år?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: sveinaa] #2004789 02/09/2015 10:11
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
Jeg synes det artigste med Haraldseth er at han klarte å holde gruppa så lenge med 40 drev (skulle jo ikke være mulig det) ICON_SMILE

Synes heller ikke det er så rart at terreng-eliten ikke henger med når proffene setter fart. Innbiller meg i alle fall at det er en liten vei opp for de fleste for å nå samme form. Er det mange som egentlig er så veldig dedikert i satsingen på maraton. Har litt inntrykk av at nivået er lavere i dag enn det var for noen år siden. Er vel bare Granberg blant gutta som har kjørt litt ute i år?

Som du sier så er det jo en helt annen satsning på landevei. Er vel svært få (ingen?) som satser skikkelig. Ola er vel den som har vunnet mest i år og det etter å ha roet ned og jobber 50%. Så er ikke rart at de fleste terrenggutta blir blåst av i første kneik sånn sett. De som imponerte av terrengfolket i mine øyne var vel Harladseth, Hægstad (ung) og Repshus (gammel ;-))

Når det gjelder drev str så er det vel aldri eliten som har vært mest opptatt av det.

Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2015 [Re: TonyN] #2004811 02/09/2015 10:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
De få som satser 100% på en av terrenggrenene, maraton eller rundbane må bruke mye tid på teknikktrening. Noe kapasitetstrening faller da bort. Teknikktreningen utover det helt grunnleggende er nå bortkastet for å vinne Birken - kapasitet og kjørestyrke er alt som teller.

Her ligger noe av forskjellen. Det som Ole peker på stemmer jo også. Det er få terrengsyklister i perfekt alder som satser 100%. Enten så har de lagt opp, eller så har de konvertert til terreng. Eller de prioriterte opplading til helgens VM.

Mange tror sikkert at Kjøren, Kippernes, osv er proffer og heltidssyklister, men sannheten er jo en ganske annen. Kjøren har begynte å jobbe, etter å ha studert ved siden av syklingen frem til i fjor.
Kippernes jobber i barnehage om vinteren, samt som trener og rådgiver ved siden av syklingen, og bor hjemme hos foreldrene. Han må snart ta et valg han også.
CF Hagen beviste både i NM/Helterittet og i Birken at han er i kjempeform etter en sesong på landevei og at han sansynligvis kunne hengt med helt i toppen i internasjonale maraton. Søren Nissen er blant de fem beste i maraton i verden og CF Hagen har sin klare styrke i helt andre løyper enn Birken.

Dessverre for terrengsykkel-Norge har CF Hagen bestemt seg for å prøve lykken som landeveissyklist, som kan gi en mye større og mer forutsigbar belønning hvis/når han blir proff enn topplasseringer i internasjonale maratonritt kan gi.
Det hadde dog vært moro om Carl Fredrik kunne delta i VM og EM i maraton. I årets VM kunne han ha gjort det knallbra. Forbundet burde ha mast litt på både ham og Joker for å få ham med der. En VM-medalje bør jo stå høyt på Forbundets ønskeliste.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 19 av 26 1 2 17 18 19 20 21 25 26

Moderator  support