Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ritt fulldemper ?

Ritt fulldemper ? #2003387 30/08/2015 19:51
L
Lømo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Hei .
Jeg trenger noen råd til hva slags ritt sykkel som er riktig for meg.

Etter å ha fullført ultrabirken på Spectral vurderer jeg å handle inn en mer egnet sykkel til ritt bruk , hadde en super dag på Spectralen men føler jeg dro på unødvendig mye vekt.

Tipper neste års ritt blir terrengsykkelrittet , terningenrittet , Furusjøen , hedmarksvidda rundt, og ultrabirken .

Spørsmålet er om en ritt fulldemper ala Spark 910 eller tilsvarende blir en rett sykkel for meg ?
ser det ligger et par brukte 2015 spark 910 til rundt 25k

Re: Ritt fulldemper ? [Re: Lømo] #2003402 30/08/2015 20:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har nettopp anskaffet Spark til bruken du nevner, så håper og tror det er et godt valg ICON_SMILE

910 er en utmerket modell. Til prisen du nevner kan du også være heldig å få en 900 pent brukt fra et par sesonger tilbake. Men vær oppmerksom på at den gode Fox-bakdemperen kom først i 2014.

Her finner du mange nyttige innspill: Skal jeg kjøre fulldemper i år?

Denne tråden er også nyttig: Scott 2015

Re: Ritt fulldemper ? [Re: Lømo] #2003404 30/08/2015 20:24
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Må du ha en rittfulldemper? Kjenner ikke Terningenrittet eller Hedemarksvidda rundt, men er ikke en 110-120mm lett 29er ganske bra til TSR og UB? Spør fordi jeg ikke vet.

Re: Ritt fulldemper ? [Re: Lømo] #2003411 30/08/2015 20:34
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Hva med å slanke den du har,lett hjulsett?

Re: Ritt fulldemper ? [Re: Lømo] #2003473 31/08/2015 06:35
L
Lømo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Tja. Har jo allerede en Spectral al 9.9 15 mod , digger denne sykkelen på sti turer , spesiellt nedover , men jeg tror at på ritt som ub kunne jeg spart mye krefter og kanskje fått en bedre tur med en rittfulldemper , eller er det mer riktig med en lett sykkel med 110-120 mm vandring ? Det sitter dt swiss xm1501 så det er vel ikke kilosvis å hente på nytt hjulsett ?
Det hadde også vært greit med en sykkel til i garasjen .

Re: Ritt fulldemper ? [Re: Lømo] #2003483 31/08/2015 06:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slanke Spectral blir fort dyrt.

Re: Ritt fulldemper ? [Re: Lømo] #2003609 31/08/2015 08:58
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Ja, jeg tror en Spark vil være perfekt til bruken du beskriver.

Skal du sykle fort i ritt er det ikke bare vekten på sykkelen som har betydning, men også sittestilling. Spectral har en alt for oppreist sittestilling så om du ikke har planer om å bytte stem/styre hver gang du skal sykle ritt så ville jeg kjøpt en rittfulldemper i tillegg.

En rittfulldemper på ~11kg med 120mm vandring blir jo enda dyrere enn en med 100mm, og usikker på om du uansett vinner så mye på den ekstra vandringen.

Jeg har en Lapierre 100mm rittfulldemper og en Spectral 29" toppmodell, og ville ikke syklet noen av rittene du nevner med Spectralen. I tillegg er det fint å ha en egen stisykkel og en egen rittfulldemper slik at du ikke "sliter ut" rittsykkelen på all trening og må gjøre mye vedlikehold på denne i løpet av sesongen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ritt fulldemper ? [Re: Lømo] #2003621 31/08/2015 09:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg trodde en Spark skulle gjøre årets Ultrabirk til en behagelig og gøyal opplevelse, men der tok jeg feil gitt. Sykla på Scale i fjor, og er overbevist om at jeg hadde sykla minst like fort på Scale i år og sikkert ikke fått noe mer vondt heller.

Jada, Spark er fint der man kan sitte og trø i litt slagete terreng. Dette brukes ofte som argument for fulldemper, at der man med HT må opp fra setet eller jobbe med beina for å flekse når det slår, så kan man på en FS sitte og banke på. Og det er riktig det, i det riktige terrenget. Men på Ultrabirken er det veldig lite sånn terreng. Enten har jeg alt for lite tiltro til demperoppheng og hjul på Sparken til at jeg tar sjansen på å sitte på setet og trø der det er rufsete, eller så er det også med en Spark slik at man må opp fra setet støtt og stadig for å ta de verste humpene. Og Ultran består stort sett av de verste humpene.

Jeg er veldig i tvil om jeg skal ha Spark også neste år, eller om det blir Scale igjen.

Redigert av Øyvind V; 31/08/2015 09:14.
Re: Ritt fulldemper ? [Re: Lømo] #2003633 31/08/2015 09:33
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg solgte Spark-en min i vår, og kjøpte en Spectral 29 8 9
Har lettet Spectral-en med bl.a. lettere hjulsett, dekk, setepinne. Er nå på 12.3kg. Tror ikke jeg gidder å betale det det koster for å få den noe særlig mer ned enn dette.

Selv om jeg godt kan sykle et ritt eller to på denne, vil den aldri bli så rask som Spark-en. Rett og slett fordi den veier noen kg mer og fordi Spectral-en har en for avslappet sittestilling, som magnusc nevner.

Overrasket over at Øyvind V ikke opplever sin Spark som optimal for UB. Nå har jeg aldri syklet rittet, men har syklet noen av stiene som brukes over fjellet.
For egen del hadde en HT uansett vært uaktuelt pga vondt i rygg, nakke og skuldre over lang tid, noe jeg ikke fikk på rittfulldemperen.

Ihvertfall, vil du raskest mulig til mål må det helt klart være bedre med en lett rittfulldemper enn en Spectral, med mindre du går litt bananas med lommeboken og gjør det som livsoppgave å få Spectral-en så lett som mulig.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Ritt fulldemper ? [Re: Øyvind V] #2003639 31/08/2015 09:36
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Jeg trodde en Spark skulle gjøre årets Ultrabirk til en behagelig og gøyal opplevelse, men der tok jeg feil gitt. Sykla på Scale i fjor, og er overbevist om at jeg hadde sykla minst like fort på Scale i år og sikkert ikke fått noe mer vondt heller.

Jada, Spark er fint der man kan sitte og trø i litt slagete terreng. Dette brukes ofte som argument for fulldemper, at der man med HT må opp fra setet eller jobbe med beina for å flekse når det slår, så kan man på en FS sitte og banke på. Og det er riktig det, i det riktige terrenget. Men på Ultrabirken er det veldig lite sånn terreng. Enten har jeg alt for lite tiltro til demperoppheng og hjul på Sparken til at jeg tar sjansen på å sitte på setet og trø der det er rufsete, eller så er det også med en Spark slik at man må opp fra setet støtt og stadig for å ta de verste humpene. Og Ultran består stort sett av de verste humpene.

Jeg er veldig i tvil om jeg skal ha Spark også neste år, eller om det blir Scale igjen.

Helt sikker på at det er en følelse, men at tar du tiden går det fortere med FS.

Selv vurderer jeg sterkt å bruke Genius Plus på neste års Ultra.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ritt fulldemper ? [Re: Lømo] #2003641 31/08/2015 09:39
olechr Offline
More than words
More than words
Skal man ha en rittfulldemper til UB trur jeg det er få sykler som er mer egnet enn Spark.

Ambassadør for Scott.
Re: Ritt fulldemper ? [Re: olechr] #2003660 31/08/2015 10:02
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

Helt sikker på at det er en følelse, men at tar du tiden går det fortere med FS.

Kan godt være du har rett, olechr. Jeg har hatt litt trøbbel med å finne meg til rette på Sparken. På alle Scalene jeg har hatt har jeg justert setet sånn omtrent riktig i høyden, og det har vært kanon. På Sparken har jeg justert opp og ned ørten ganger, litt frem og tilbake, litt hit og litt dit. Bytta stem, bytta tilbake til original osv., men synes fortsatt ikke jeg får full uttelling for den kraften jeg vet jeg har i tråkket.

Re: Ritt fulldemper ? [Re: Øyvind V] #2003662 31/08/2015 10:03
olechr Offline
More than words
More than words

Kan godt være du har rett, olechr. Jeg har hatt litt trøbbel med å finne meg til rette på Sparken. På alle Scalene jeg har hatt har jeg justert setet sånn omtrent riktig i høyden, og det har vært kanon. På Sparken har jeg justert opp og ned ørten ganger, litt frem og tilbake, litt hit og litt dit. Bytta stem, bytta tilbake til original osv., men synes fortsatt ikke jeg får full uttelling for den kraften jeg vet jeg har i tråkket. [/quote]

Er sånn jeg har det med fulldemperne til Scott. Sette opp sete så er alt bra. Så er jo viktig å finne en stilling man sitter bra på. Er flere som finner seg tilrette på 27,5 spark men ikke 29 også.

Ambassadør for Scott.
Re: Ritt fulldemper ? [Re: olechr] #2003859 31/08/2015 13:24
Furu Offline
/Stig
/Stig

Med 29" hjul?

Stig

Re: Ritt fulldemper ? [Re: Øyvind V] #2003866 31/08/2015 13:38
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Kan godt være du har rett, olechr. Jeg har hatt litt trøbbel med å finne meg til rette på Sparken. På alle Scalene jeg har hatt har jeg justert setet sånn omtrent riktig i høyden, og det har vært kanon. På Sparken har jeg justert opp og ned ørten ganger, litt frem og tilbake, litt hit og litt dit. Bytta stem, bytta tilbake til original osv., men synes fortsatt ikke jeg får full uttelling for den kraften jeg vet jeg har i tråkket.

Jeg tror du har nevnt svarene selv..
- Mindre timer på terrengsykkel i år og da blir man ikke god i terrenget av en ekstra demper..
- Tyngre Ultra i år, mere sliten, mere knot
- Dårlig oppladning og sykdom, mere sliten, mere knot.

Med HT ville det bare blitt verre.. ICON_WINK

Re: Ritt fulldemper ? [Re: Furu] #2003902 31/08/2015 15:06
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Furu

Med 29" hjul?

Nope med plus

Ambassadør for Scott.
Re: Ritt fulldemper ? [Re: olechr] #2003922 31/08/2015 15:59
N
Nølle Offline
Fersking
Fersking
N

Med 29" hjul?

Nope med plus

Hei Ole Christian, jeg har en Spark Premium (2014) som jeg kjører ritt med, er meget fornøyd med denne, så denne beholder jeg minst en sesong til. Jeg kjøpte en Genius 930 ( 2015) i våres som jeg bruker som treningssykkel og leketøy i skogen. Hadde egentlig bestemt meg for å beholde denne enda en sesong, men så kommer lysten til å prøve plus modellen snikende. Jeg har siklet på tuned utgaven, evt kan 710 også funke. Kan du beskrive hva som man kan forvente av plus, i forhold til 900 modellen. Du har jo testet begge, noe en annen ikke får anledning til før en bestilling.

Når det gjelder forskjellen på Spark kontra Genius 930 synes jeg sparken er mere responsiv, men at Geniusen takler alt i fra flytstier til knoting bedre, det samme gjelder utfor, desto grovere terrenget blir jo større blir forskjellen. Vurderer å stille i Off Finnmark og ultrabirken for første gang i 2016 og tror at en eller annen Genius må være perfekt for dette.

Re: Ritt fulldemper ? [Re: Lømo] #2003947 31/08/2015 17:11
Hebbelill Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Lømo
Tja. Har jo allerede en Spectral al 9.9 15 mod , digger denne sykkelen på sti turer , spesiellt nedover , men jeg tror at på ritt som ub kunne jeg spart mye krefter og kanskje fått en bedre tur med en rittfulldemper , eller er det mer riktig med en lett sykkel med 110-120 mm vandring ? Det sitter dt swiss xm1501 så det er vel ikke kilosvis å hente på nytt hjulsett ?
Det hadde også vært greit med en sykkel til i garasjen .

Noen grunn til at du ikke vurderer Lux cf? Har en som har vært gjennom Skjebergrittet og UB med meg nå i år, og det har fungert helt strålende begge ganger. Med sykkelen altså.

Han som styrer sykkelen har fortsatt en del å gå på...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ritt fulldemper ? [Re: Nølle] #2003964 31/08/2015 18:03
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Nølle

Med 29" hjul?

Nope med plus

Hei Ole Christian, jeg har en Spark Premium (2014) som jeg kjører ritt med, er meget fornøyd med denne, så denne beholder jeg minst en sesong til. Jeg kjøpte en Genius 930 ( 2015) i våres som jeg bruker som treningssykkel og leketøy i skogen. Hadde egentlig bestemt meg for å beholde denne enda en sesong, men så kommer lysten til å prøve plus modellen snikende. Jeg har siklet på tuned utgaven, evt kan 710 også funke. Kan du beskrive hva som man kan forvente av plus, i forhold til 900 modellen. Du har jo testet begge, noe en annen ikke får anledning til før en bestilling.

Når det gjelder forskjellen på Spark kontra Genius 930 synes jeg sparken er mere responsiv, men at Geniusen takler alt i fra flytstier til knoting bedre, det samme gjelder utfor, desto grovere terrenget blir jo større blir forskjellen. Vurderer å stille i Off Finnmark og ultrabirken for første gang i 2016 og tror at en eller annen Genius må være perfekt for dette.

Er vanskelig å si hvordan det føltes syntes jeg, men kan prøve. Det er lenge siden jeg har prøvd enn ny sykkel og virkelig tenkt at: "dette er fremgang". Det er mer dekk og det er mer vekt. Dette er uvant i starten, men etterhvert tenker man ikke så mye på det. Det går enkelt og greit bare fortere når man tørr å gi gass. Det er større forskjell bortover enn nedover i fart. Selv oppover på sti så ruller det bra og føltes kvikt. De første turene er det bra, etter en uke helt rått. Nå som jeg har gitt tilbake sykkelen så savner jeg den helt enormt. Flyten på den og vanlig Genius er kjempe forskjell.

Jeg har tenkt meg på OF150 neste år og der trur jeg det er helt konge. På Ultrabirken vet jeg faktisk ikke. Når jeg kjører segmenter så går det fortere, men usikker hvor mye de tyngre dekkene/hjulene har å si over lang tid. Samtidig er det kult at med samme sykkel/dekk har jeg blitt 4 i Oslo enduro og tatt KOMer på tråkke segmenter når jeg var 10 kg lettere og i mye bedre form. Så noe må det være.
Genius 700 Tuned ser også ut til å komme med styrelager man kan snu 180 grader for slakere/brattere vinkel.

Er jo en del demoer fremover så du bør prøve.

Ambassadør for Scott.
Re: Ritt fulldemper ? [Re: olechr] #2003997 31/08/2015 19:17
N
Nølle Offline
Fersking
Fersking
N

Når det gjelder forskjellen på Spark kontra Genius 930 synes jeg sparken er mere responsiv, men at Geniusen takler alt i fra flytstier til knoting bedre, det samme gjelder utfor, desto grovere terrenget blir jo større blir forskjellen. Vurderer å stille i Off Finnmark og ultrabirken for første gang i 2016 og tror at en eller annen Genius må være perfekt for dette. [/quote]

Er vanskelig å si hvordan det føltes syntes jeg, men kan prøve. Det er lenge siden jeg har prøvd enn ny sykkel og virkelig tenkt at: "dette er fremgang". Det er mer dekk og det er mer vekt. Dette er uvant i starten, men etterhvert tenker man ikke så mye på det. Det går enkelt og greit bare fortere når man tørr å gi gass. Det er større forskjell bortover enn nedover i fart. Selv oppover på sti så ruller det bra og føltes kvikt. De første turene er det bra, etter en uke helt rått. Nå som jeg har gitt tilbake sykkelen så savner jeg den helt enormt. Flyten på den og vanlig Genius er kjempe forskjell.

Jeg har tenkt meg på OF150 neste år og der trur jeg det er helt konge. På Ultrabirken vet jeg faktisk ikke. Når jeg kjører segmenter så går det fortere, men usikker hvor mye de tyngre dekkene/hjulene har å si over lang tid. Samtidig er det kult at med samme sykkel/dekk har jeg blitt 4 i Oslo enduro og tatt KOMer på tråkke segmenter når jeg var 10 kg lettere og i mye bedre form. Så noe må det være.
Genius 700 Tuned ser også ut til å komme med styrelager man kan snu 180 grader for slakere/brattere vinkel.

Er jo en del demoer fremover så du bør prøve.

[/quote]

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har fått priser av 2 lokale Scott forhandlere, og slik jeg har forstått det så bør det bestilles så snart som mulig for å sikre seg en sykkel. Så desverre må jeg gamble på hva jeg får da det ikke finnes noen test sykkel tilgjengelig i nærheten. Men etter hva du skriver skal det være et løft i forhold til en 900 Genius, så jeg får evt gamble på at jeg blir fornøyd. At du setter KOM,er med mindre trening og mere å dra på, er jo artig.

Du selger jo Scott på jobben, har du mulighet til å sende meg priser på PM, på 710 og Tuned ved bestilling nå snart ? Har en følelse av at prisene jeg har fått er noe for høye.

Moderator  support