.......Føret ødela noe (mye for mange), men det er ikke slik at alle som starter i UB har garanti for at de får se målseilet. Hvert år er det mange som overvurderer egne stiferdigheter og egen form. UltraBirken er ikke for alle, det sier seg selv. . .....
Mener du virkelig at det var rytterne som feilkalkulerte? Selv om infoen de trengte for å skjønne at årets ritt ville bli 90+ minutter lengre for dem først ble offentliggjort etter at de var påmeldt og Birken hadde tatt pengene.
Alle vet at løypa endres fra år til år, og vinnertiden har variert. 2011 var den 5:48, 2012 var den 5:52. Vinneren var kanskje ekstra sterk i år, men synes likevel ritt-tiden er innenfor det som kan forventes.
Njaa, at løypa var så tøff i år kom jo overraskende på absolutt alle deltagere, så da blir det litt hult å henvise til at mange overvurderer egne evner.
Det er minst tre ulike diskusjoner her: 1. Hvor hard skal Ultrabirken egentlig være? 2. Er det greit at dette varierer sterkt fra år til år? 3. Hvilken informasjon om løypa har rytterne krav på når de melder seg på?
Som mye annet i livet handler vel dette mest om forventningsstyring. Alle kan nok fint leve med at UB er skikkelig, skikkelig ultra, men de vil gjerne ha en anelse om det på forhånd. Har ikke hørt om at folk klager på at Norseman er overraskende hardt, liksom.
Løypa var da ikke SÅ tøff og hard. Var jo strålende vær og overraskende tørre og fine stier. Ultrabirken fremstår jo som en søndagstur sammenlignet med årets Terrengsykkelritt
Håper Ultrabirken bare blir enda hardere og lengere, for Ultrabirken burde være et ritt hvor man virkelig får kjørt seg. Klarer man kun én runde i TSR så burde man kanskje ikke stille i Ultrabirken?
Jeg brukte ca 5:10 til Pellestova i år, mens jeg brukte 4:16 i fjor. At sperrefristen er den samme virker litt merkelig. Får håpe rittledelsen gjør noe med dette til neste år, for det må ha vært veldig kjedelig å ha klart den med glans i fjor for så å bli tatt ut av rittet i år, selv om man kanskje syklet fortere.
Ja, ja, ferdig med 2015-løypa nå, på tide å se framover. Start ved Pellestova sammen med Halvbirken hadde vært gøy! Grus fram til ca Øvre Moksjøen og så opp til Snauskallen og videre til Hornsjø, deretter fram og tilbake på stinettet helt til det ble skikkelig ultrahardt. Ser lovende ut på Mtbmap.no! http://mtbmap.no/#13/61.2505/10.6226
Ja, ja, ferdig med 2015-løypa nå, på tide å se framover. Start ved Pellestova sammen med Halvbirken hadde vært gøy! Grus fram til ca Øvre Moksjøen og så opp til Snauskallen og videre til Hornsjø, deretter fram og tilbake på stinettet helt til det ble skikkelig ultrahardt. Ser lovende ut på Mtbmap.no! http://mtbmap.no/#13/61.2505/10.6226
Langt opp til Pellestova.
Der ser du starten som jeg foreslo. Men da har jeg også foreslått grusvei/sti mot Nordseter som tar av underveis (istedenfor helt fram til Hafjell og opp til Pellestova).
Har sittet som passiv deltager i et telefonmøte idag og har excel-nerdet litt. Her er en matrise som viser plassering på alle mellomtider sammenlagt for alle M klassene. Jeg tar forbehold mot alle mulige slags feil.
Det gleder meg at den viser progresjon for min for alle mellomtider 452 429 426 402 372 364
OBS. Du må lagre fil og endre .txt til .xlsx
Prøvde dette men fikk ikke til, er datahemmet også he he. Noen som har dette enkelt til og kan si hva min "tall" er. Odd Erik Farstad, sånn ca 70+ i mål!
Langt opp til Pellestova.
Der ser du starten som jeg foreslo. Men da har jeg også foreslått grusvei/sti mot Nordseter som tar av underveis (istedenfor helt fram til Hafjell og opp til Pellestova).
Kjør til Fåberg, og så over Balbergkampen, ned i skaret og så vidre oppover, da har du bra defilering med litt sti!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Førstereis her og hadde en fin tur over fjellet, målet var å ta det som en tur samt gjennomføre. Dog noe skeptisk da vi rulla inn på første stiparti om dette skulle bli en reprise av årets TSR, men dette stipartiet ble ikke representativt for resten av løypa. Kjørte Spark i "low" posisjon droppa drikkesekk og hadde to flasker på sykkelen som ble fylt opp underveis, bra med så mange mat/drikkestajoner. Over det steinete fjellet ble det tidvis mye labbing, har ikkenoe stort behov for å dra dit igjen. Synes det var mye passiv kjøring på flytstiene, men har sikkert med hvor jeg befant meg i rittet.
Greit med oppvarming og strekk i feltet, men hadde vel sykla i nærmere 2,5t da vi tok av til første stien så litt kortere grusstrekk i starten hadde vært fint. Bra merking, var aldri i tvil. Hadde gode bein siste par timene og trilla inn på ca 8,5t.
Start og mål på Lillehammersiden hadde vært ett stort pluss for deltagelse neste år ift til logistikken og tidsbruk rundt dette rittet.
Til dere som kaster søppel langt uti marka så putt det heller i lomma neste gang!
Ja ja då var UBirken over for denne gang. Dette var tredje gang for min del og har vell aldri vore så sliten og glad for å komme i mål nokon gong (9 t og 5 min). Pleier å bruke ca mellom 7 og 7 30 men med ca 4 timer trening i veka i snitt kan jo det vere grunnen . Været var perfekt og for ikkje å snakke om dekk valet. Kjørte på Maxxis Krossmark for første gang og hadde spikerfeste, rulla godt gjorde dei også. Så var det løypa då, ser at den engasjerer som vanlig. Viss eg var løypeleggar ville eg tatt det som eit godt teikn at det er stor usemje om kvalitet osv. Det betyr vell eigentleg at løypa var kjempe god. Ja eg sat og hata gruspartia fram til Rosinbakken (sikkert mest fordi eg blei frakjørt :)), ja eg hata alle dei store kampesteinane som var i løypa og ødla flyten min. Ja løypa var veldig hard og eg tenkte fleire ganger at, tar ikkje dette slitet slutt snart så bryter både eg og sykkelen saman. Så kjem ein til mål og får ting litt på avstand og tenker at det er jo sånn det skal vere. Det er jo difor du melder deg på kvart år. Det skal vere grus som skiller folk inn til første sti parti, det skal vere røffe stiar og gjørmehol, det skal vere hardt og langt. Og etter mi meining må starten gå frå Rena, for å få rette Birken stemningen. Takk til arrangør, publikum og med syklistar som gjorde dette til ei flott oppleving igjen. KJEM IGJEN PS: kanskje eg skal trene litt meir og då :)).
Ha ha, stemmer jo helt, den første kneika var punktering på slutten av Mellsjøåsen, brukte vel noen minutt der, og så tråkket noen km, over Nyseæterhøgda kjente jeg at det slo nedi felg, stoppet på grusen og brukte da en god del minutter med å se dere andre sykle forbi og kløne med gass og da etterhvert slange. Neste gang jeg får en god følelse underveis i rytt skal jeg vente med å si det til meg selv før jeg er i mål he he.
Nei nei, dette er nok definitivt punkteringspunktene ja. Du har tapt mye tid ihvertfall. Nesten 13 minutter hadde du på meg før trøbbelet.
Jo ser det nå, at det er mellom 7 og 8 mil og stemmer bra med avstanden mellom de fallene. Men herregud, bare en bagatell, vet jo at du fikk ødelagt UB i fjor med bosset og har punktert bort gode grupper. Ikke punktert på ritt siden Bukkerittet i fjor, da med slange, og jeg vet jeg hva jeg gjorde feil her, merket det med en gang. Kunne selvsagt spart meg 10 min på skifte slange med en gang, og ikke "tru på julenissen" mentalitet. Og ikke minst trent på raskere slangebytte. På en annen side så hadde jeg flaks som ikke punkterte en gang til (spesielt ned Nevefjell eller ned fra Lunkefjell/helvetesmyra etter alpinbakken), for var lite luft når jeg kom i mål, muligens en sigepunktering på slangen! Dessuten ble jeg slått av en god del som også punkterte og hadde kjedebrudd m.m, så plassering/tid er sånn sett helt grei. Er enten det beste eller neste beste UB jeg har sykla (2012), og helt klart den jeg har hatt best start jeg har hatt.
Ja, det er definitivt min beste UB så langt. Jeg hadde en ganske god dag i 2013 (6.42), men da var det krampefest samt at jeg mistet forbremsen med 6 mil til mål.
Jeg syntes jeg hadde god flyt hele veien, og det er ihvertfall viktig for meg. Det var ingensteder hvor jeg åpenbart kunne hentet noe mer tid eller kjørt mye smartere. Det er alltid en rygg man skulle ha kloret seg fast til, eller latt gå - men det er bare detaljer. Jeg hadde en god dag i en svært god løype. De mest tekniske partiene syntes jeg selv at jeg taklet godt og da skal man jaggu ikke klage. Det eneste jeg har å utsette er at jeg ofte er i bedre form i slutten av juni, enn i slutten av august
Førstereis UB'er. Har ikke hatt det så morsomt i / på ritt i dette årtusen.Manglende grunnlag (hadde vel noen turer på 3 timer i beina) la ingen demper på opplevelsen og bestemte meg vel, godt nede i kjelleren på en eller annen topp (ekstremt lite kjent i området) at dette må gjentas. Starter gjerne på Rena, fikk i år en fin kveld i Hamar (har åpenbart undervurdert denne byen), spiste på Kolonihagen som ga en perfekt oppladning (kan varmt anbefales). Anbefaler UB til alle som har lyst på en skikkelig tur på fjellet. Grusen i starten er helt grei, finn en å snakke litt med så går tiden fort og pulsen holdes under kontroll. Gleder meg allerede til neste år.
Virker som alle har full demper utifra bilder. Må du ha fulldemper? har "bare" halv demper hvor mye taper man med halv demper?
Syklet halvdemper/ht, og det var flere rundt meg som gjorde det. Så minst 3 andre med like sykler rundt meg (Cannondale FS-I). Synes det funket bra (har syklet de 5 forrige på heldempet). Hadde likevel valgt lett heldemper hadde jeg hatt det, rett og slett for mer moro nedover. Oppover klatrer FS-I like bra som hvilken som helst heldempa. Men vi er ulike, men du må ikke ha heldemper. Dog ville jeg vært sikker på at teknikken er bra og god fysisk form i overkroppen, for en får mer juling der.
Virker som alle har full demper utifra bilder. Må du ha fulldemper? har "bare" halv demper hvor mye taper man med halv demper?
Syklet halvdemper/ht, og det var flere rundt meg som gjorde det. Så minst 3 andre med like sykler rundt meg (Cannondale FS-I). Synes det funket bra (har syklet de 5 forrige på heldempet). Hadde likevel valgt lett heldemper hadde jeg hatt det, rett og slett for mer moro nedover. Oppover klatrer FS-I like bra som hvilken som helst heldempa. Men vi er ulike, men du må ikke ha heldemper. Dog ville jeg vært sikker på at teknikken er bra og god fysisk form i overkroppen, for en får mer juling der.
Også er det jo noen med fat... Ja, og for 2 år siden var det ihvertfall en på singlespeed - bare for å ha nevnt hele spekteret. Kjører fulldemper sjøl og foretrekker det. For 4 år siden med halvdemper, da jeg ikke hadde annet. Det går jo fint det og, som oddefa skriver.
Ser du tapte en del plasseringer mot slutten, kanskje det var hardtailen som tok deg?
Ser du tapte en del plasseringer mot slutten, kanskje det var hardtailen som tok deg?
He he, ja kanskje det. Men tapte jo ikke plasser på slutten da, var vel heller at jeg tok 10 plasser fra pellestova og til mål da (hvis jeg har skjønt det riktig), og var vel bare en stk Trond Vidar og en stk TBH som paserte meg nedover Nevelfjell, men TV jo foran meg på Pellestova så teller vel ikke sånn sett.
Tapte 30 plasser mellom Kvarstad og Pellestova virker det som, og skjønner jeg den grafen til TV så står jeg rolig et sted mellom 15 min og 20 min. Hadde jeg punktert med heldempa ? kanskje ikke, men andre har da klart å punktere med heldempa på UB så hvorfor ikke. Men nei, alt i alt tapte jeg ikke på å sykle halvdemper. Hadde jeg klart å henge med teten til Djuposet med heldempa ? kanskje! Hadde jeg klart å henge på TV ned Nevelfjellet med heldempa ? Nei, ikke i nærheten. Men jeg hadde nok hadde litt mer moro ned der. Mann, dagsform osv spiller mer inn en sykkel her. Skal sies at FS-I'n er drittbra sti halvdemper,
Denne gangen gikk det ikke! UB 2015 ble rett og slett svært tung. Formen var ikke til stede.
Det er nok ikke lurt å lade opp med 3 ukers ferie i USA i juli + en velt på trening ca 1 uke før. Føret var tøft i år, mye vann og sleipe stier i lavlandet og like mye stein som i fjor i høyden. All ære til dere som klarer å sykle i all denne steinen før traktorveien opp til toppen av slalombakken på Hafjell.
Jeg ble tatt ut av rittet ved Pellestova, hadde da vært ute i 9 timer. Jeg var 1t og 15min etter sperregrensa, så helt greit. Jeg hadde stor forståelse å ha blitt tatt av rittet når klokka er 17.30.
Det jeg stusser over er at jeg hadde i fjor hadde en kraftig velt et stykke inn på fjellet. Måtte gå alle oppoverbakker etter dette. Men allikevel var jeg langt unna alle sperrefrister og kunne trille i mål etter 10 timer. Selvsagt svært sliten, men også svært fornøyd over å ha fullført.
Jeg kaster meg litt på teoriene at Ultra skal være Ultra, og at dette kanskje i fremtiden er for de med et svært godt treningsgrunnlag og ikke noe for oss som mest av alt liker å sykle sti, men samtidig liker Birkenatmosfæren.
Sykkel i år, Scott Genius 710 med Ardent Race, satt opp slangeløst. En annen tanke er også at jeg flere steder savnet 29" hjul og en mer responsiv rittfulldemper. Jeg syklet på Spark 910 i fjor, et mye bedre valg for UB. Mer snert rett og slett.
Om jeg stiller igjen... Svært sannsynlig, sommeren 2016 må rett og slett bare bli en lang treningscamp.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Førstereis og bannet på "aldri mer!!" etter drøyt 7t50min med svette og tårer. Ettersom blodsukkeret steg og inntrykkene fikk synke inn kom imidlertid ønsket om da capo neste år. Dette var bad ass!
Takk til værguder, langere, stifinner, medsyklister, og spesielt nr 50422 for langt og hyggelig selskap/hjelp fra ca Pellestova til mål (nesten). Dette var et minne for livet!