Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden?

Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: H.Iversen] #1855422 12/09/2014 09:14
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: H.Iversen
Sitat: perbl
Hvorfor ikke ha en Knog på styret på 15g elns som kan brukes langs veien? Hvorfor styre med mangehundrelumenslykter i det hele tatt akkurat her?
Hvor kjøper man Knog? Er sugen på et sett som jeg kan bruke på tjukkasen til pendling og landeveissykkelen i tunneller osv.

Jeg ville sett etter "noe lignende". Jeg har hatt 4 knog-lykter. På 2 av dem har silikonstrikken/festet røket etter kort tids bruk og nå ser jeg det er i ferd med å ryke på en tredje.

Jeg har forøvrig kjøpt mine på Pedalen sykkelverksted i Fredrikstad så det kan nok være lite tilgjengelig for mange.

Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1855500 12/09/2014 10:20
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg har BaD 6000. Den gir også mye lys, men er uaktuell på hodet (med mindre man har helhjelm/alpinhjelm)

Ang. vanntett:
De er vel sertifisert for IP55, dvs:

(5) Dust protected. Ingress of dust is not entirely prevented, but it must not enter in sufficient quantity to interfere with the satisfactory operation of the equipment; complete protection against contact (dust proof).

(5) Water projected by a nozzle (6.3 mm) against enclosure from any direction shall have no harmful effects.
Test duration: at least 15 minutes
Water volume: 12.5 litres per minute
Pressure: 30 kPa at distance of 3 m

Så regn går nok fint, men høytrykksspyler ned i lyktehuset er neppe anbefalt. Avspyling av sykkel bør være problemfritt.

Knog: Har hatt 3 lykter, alle har sluttet å fungere etter kort tid. Smart billigpakker med 2 lykter til 100,- på XXL har fungert problemfritt, husk bare ekstra AAA-batteri i sekken.

Redigert av Tollef; 12/09/2014 10:24. Rediger grunn: Knog
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1855549 12/09/2014 11:08
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har fortsatt min 900 lumen lykt kjøpt fra DX for tre-fire år siden. Funker som F. Bestilte meg nettopp en ny for å ha i reserve.
Kjøp rammer og lys fra Asia, good shit! billig og bra!

Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1855615 12/09/2014 12:23
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Kjøpte denne i fjor:
http://www.xxl.no/sykkel/tilbehor-til-sy...1078989_1_style

Har fungert upåklagelig og gir mye lys. Er ganske riktig Lumens ut i fra hva jeg har sammenlignet med av andre merker.

Vurderer en til å ha på hjelmen i årets sesong.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Subs] #1855662 12/09/2014 13:18
F
Frowzy Offline
Medlem
Medlem
F
Billig Led lys til sykkel

Den har brodern og er meget fornøyd.. ihvertfall til prisen.. ser selgeren har solgt ET PAR av dem nå.. XD

personlig bruker jeg denne som jeg fikk for 29 dollar på salg i sommer, liker den bedre pga linseoptikken. (bedre lysspredning)

linseoptikk

Nå er jo spm om man tar sjansen på og kjøpe kinalykter da.. jeg bruker en egen batteriboks med løse 18650 batteri i som jeg lader i ladere jeg stoler på ^^

Once you go fat, you never go back !
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1859118 18/09/2014 06:38
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen
Kom over denne på eBay. Verd å prøve ut?

http://www.ebay.com/itm/New-Generation-X...=item2591f84f0b

Da har jeg mottatt lykten og syklet første prøvetur. Den heter forresten UniqueFire HD-016.

Den kom i en helt enkel liten pappeske surret med pakketape. Lykt og deler var pakket i bobleplast, men ikke godt nok. Laderen var ødelagt. Heldigvis passet Magicshine laderen rett på batteriet, så jeg var snart klar for tur.

Lyktehuset er utrolig snertent. Jeg liker den lille skjermen veldig godt. Får ikke så lett lys i øynene når man står og tråkker. Jeg brukte begge lysene (et 'nærlys' og et 'langlys') på hele turen, og etter en time var batteriindikatoren fremdeles på maks. Blir spennende å se hvor lenge det varer når det blir minusgrader.
Den er jo oppgitt med veldig mange lumen, men det er jo bare tull. Jeg synes ikke den lyste noe bedre enn min gamle Magicshine. Jeg hadde en Magicshine på hjelmen, og forskjellen er at UniqueFire har litt hvitere lys.

Lykten satt forresten dønn fast på styret mitt med den medfølgende O-ringen, trengte ikke justere den en eneste gang. Den kommer med fire O-ringer, to store og to små.
Lykt-til-batteri plugg har forresten en skrukobling utenpå. Mye lettere å ta fra hverandre enn Magicshine sin som kan være litt hard å åpne. Man kan bruke Magicshine batteri på den (greit for meg som har mange ekstra batteri liggende), men da hadde jeg nok kostet på meg en teipbit over pluggen for å sikre at den ikke går opp.

Jeg håper virkelig byggekvaliteten er bra nok, og håper også at den tåler vann. Det eneste som trekker ned (bortsett fra elendig innpakning) er at batteripakken kun har èn dårlig borrelåsstropp. I tillegg skulle jeg ønske meg en pendle-funksjon. Nå er det kun full pupp på høyre lys, full pupp på venstre, full pupp på begge, eller blink-blink.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1859132 18/09/2014 07:03
M
MagnusB Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg har brukt en Magicshine MJ-872 et par turer. Kjempefin lykt med god kvalitet. Har kjørt med den på styret og den lyser bra nok i massevis for grusvei og de fleste stier.

Jeg merket at det fort ble mørkt i svingene på knotesti etc, og skal derfor legge til en lykt å ha på hjelmen i tillegg. Den nye Magicshine MJ-858 er liten og snerten - perfekt til hjelmen. Batteriet er en del mindre også, så man sparer vekt. Hjelmlykta kommer ikke til å bli brukt no særlig mer enn en halvtime pr tur og er heller ikke kritisk, så da gjør det ingenting at det er mindre batterikapasitet på denne.

Ser også at man får gode kjøp på eBay.- Kommer fort under tollgrensen på en lykt med gratis frakt fra Asia. Søkeord CREE T6 f.eks.

Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1862210 23/09/2014 11:47
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Jeg har den der Kinalykta med 7 stk XM-L T6 LEDer. Ca. 300 spenn med frakt på eBay. Sikkert velkjent her inne, og sikkert omdiskutert som alt annet fra Kina, men må si at det er veldig mye lys for pengene. Null problem å være midt inni svarteste skauen med denne lykta, og selv når en kommer ut i lysløypene så føles det som natta når en skrur av lykta. Det ser nesten ut som det går like raskt i skauen med den som i dagslys (men jeg er ingen DH-mann).

Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Raskall] #1862385 23/09/2014 14:34
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall
Sitat: H.Iversen
Sitat: perbl
Hvorfor ikke ha en Knog på styret på 15g elns som kan brukes langs veien? Hvorfor styre med mangehundrelumenslykter i det hele tatt akkurat her?
Hvor kjøper man Knog? Er sugen på et sett som jeg kan bruke på tjukkasen til pendling og landeveissykkelen i tunneller osv.

Jeg ville sett etter "noe lignende". Jeg har hatt 4 knog-lykter. På 2 av dem har silikonstrikken/festet røket etter kort tids bruk og nå ser jeg det er i ferd med å ryke på en tredje.

Jeg har forøvrig kjøpt mine på Pedalen sykkelverksted i Fredrikstad så det kan nok være lite tilgjengelig for mange.

Det samme skjedde med min Knog Blinder 4-leds frontlykt. Bruker en 1-leds Knog baklykt som holder enn så lenge. Forlykten kjøpte jeg på Sykkelbutikken i Bergen, baklykten på Chainreaction.

Bruker nå en USB-ladbar Lezyne fra G-Sport til 349 kr som lys på opplyst vei (og nødlys i skogen).

Redigert av mogens; 23/09/2014 14:35.
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: parob] #1862570 23/09/2014 20:01
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: parob
Sitat: Espen
Kom over denne på eBay. Verd å prøve ut?

http://www.ebay.com/itm/New-Generation-X...=item2591f84f0b

Da har jeg mottatt lykten og syklet første prøvetur. Den heter forresten UniqueFire HD-016.
Den kom i en helt enkel liten pappeske surret med pakketape. Lykt og deler var pakket i bobleplast, men ikke godt nok. Laderen var ødelagt. Heldigvis passet Magicshine laderen rett på batteriet, så jeg var snart klar for tur.

Lyktehuset er utrolig snertent. Jeg liker den lille skjermen veldig godt. Får ikke så lett lys i øynene når man står og tråkker. Jeg brukte begge lysene (et 'nærlys' og et 'langlys') på hele turen, og etter en time var batteriindikatoren fremdeles på maks. Blir spennende å se hvor lenge det varer når det blir minusgrader.
Den er jo oppgitt med veldig mange lumen, men det er jo bare tull. Jeg synes ikke den lyste noe bedre enn min gamle Magicshine. Jeg hadde en Magicshine på hjelmen, og forskjellen er at UniqueFire har litt hvitere lys.

Lykten satt forresten dønn fast på styret mitt med den medfølgende O-ringen, trengte ikke justere den en eneste gang. Den kommer med fire O-ringer, to store og to små.
Lykt-til-batteri plugg har forresten en skrukobling utenpå. Mye lettere å ta fra hverandre enn Magicshine sin som kan være litt hard å åpne. Man kan bruke Magicshine batteri på den (greit for meg som har mange ekstra batteri liggende), men da hadde jeg nok kostet på meg en teipbit over pluggen for å sikre at den ikke går opp.

Jeg håper virkelig byggekvaliteten er bra nok, og håper også at den tåler vann. Det eneste som trekker ned (bortsett fra elendig innpakning) er at batteripakken kun har èn dårlig borrelåsstropp. I tillegg skulle jeg ønske meg en pendle-funksjon. Nå er det kun full pupp på høyre lys, full pupp på venstre, full pupp på begge, eller blink-blink.

Fått denne og bare testen den litt før første tur. Virker lovende og liker lav vekt og at kvaliteten så langt ser bra ut. Kom direkte i postkassa uten krav om mva osv

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1862625 23/09/2014 20:52
Espen Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Fikk min jeg og, og synes det ser bra ut.

Ryktene skal ha det til at batteriene ikke er så gode som de kanskje burde, men batteripakker kan jo bygges.

Lyktehuset, knappen og det hele ser finfint ut synes jeg. Vi snakker om 281 kroner her.

Klar for en tilsvarende, bare lyktehus, med 6-7 dioder, så kjøpe eller bygge batteripakke i litt høyere kvalitet.

Er i utgangspunket litt skeptisk til potensiellt dårlige Li-ion batterier.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: eldo472] #1862661 23/09/2014 22:01
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: eldo472
Kjøpte en liten helt ny type Magicshine MJ-858 med oppgitt 1000 lumen.
Veldig liten og nett. Skal teste den på torsdag.
http://www.xxl.no/sykkel/tilbehor-til-sy...1104885_1_style

Har nå prøvd den. Lyser litt mindre enn MJ-872 og har mer samlet stråle. Lyser bra på full effekt.
Har pleid å kjøre 872 dempet 2 trinn på lengre turer for å spare strøm.
Den nye 858 er mye bedre å ha på hjelmen fordi den er så lett. Batteriet er også lett og har mindre kapasitet, men det holder et par timer. Kan bruke ekstra batteri til 872 hvis jeg trenger mer strøm
872 havner nå på styret ved behov.
Anbefaler MJ-858.

Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1863161 24/09/2014 19:59
P
pålpåsykkel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Bestilte meg kinalykt fra DX for noen dager siden.
Fikk denne litt morsomme mailen i dag:

We’re writing to inform you that the package xxxxxx from your order xxxxxx has failed to pass the airline security check as it contains lithium batteries/knives or products that contain liquid which are now under extra scrutiny in world air cargo services.

We therefore have switched it to another delivery channel to ensure the order is sent to you as soon as possible.

Lurer litt på hva den alternative fraktmetoden er...

Racer
HT
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: pålpåsykkel] #1863240 25/09/2014 05:38
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: pålpåsykkel
Bestilte meg kinalykt fra DX for noen dager siden.
Fikk denne litt morsomme mailen i dag:

We’re writing to inform you that the package xxxxxx from your order xxxxxx has failed to pass the airline security check as it contains lithium batteries/knives or products that contain liquid which are now under extra scrutiny in world air cargo services.

We therefore have switched it to another delivery channel to ensure the order is sent to you as soon as possible.

Lurer litt på hva den alternative fraktmetoden er...

Hest og vogn via silkeveien ....

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Tobben63] #1863256 25/09/2014 06:39
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
The tracking number starts with RE and ends with SE" is a Sweden Post parcel. Some China seller use Sweden post to ship items with battery inside. You should track it in following page:

http://track-chinapost.com/input_swe.php

Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1863508 25/09/2014 15:42
P
pålpåsykkel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Ser ut som den blir sendt via Sveits. Kommer vel fram en gang. En skal uansett ikke ha det travelt når en bestiller fra DX.

Racer
HT
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1868203 04/10/2014 19:12
thomand Offline
Entusiast
Entusiast
Er vel ikke direkte billig, men BBB Scope 1300 ser interessant ut. På tilbud hos cyclecomponents nå til 1780,-

If in doubt, flat out
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #1881440 30/10/2014 18:20
T
Toillball Offline
Entusiast
Entusiast
T
http://m.ebay.com/itm/131280490740?txnId=995189454003

Fikk denne i posten idag, litt klumpete og den ble levert med oppdraget ledning...men med samme batteri (den kommer uten) er det svært vanskelig å se forskjell på lyset fra denne og mine Gemini Olympia og duo som koster vesentlig mye mere... verdt 200kr iallfall, dersom den tåler vann :-)

Redigert av Toillball; 30/10/2014 18:21.
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Espen] #2003760 31/08/2015 11:30
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Entusiast
H
Er Magicshine MJ-858 til 399,- på XXL nå. Kanskje ikke verdens beste, men til prisen, med garanti og handlet i Norge klager ikke jeg ihvertfall. Plukket med meg en i dag. Liten og lett. Tenker den blir fin på hjelmen sammen med 880 på styret som jeg kjøpte på tilbud i fjor.

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: Hans Wilhelm] #2003811 31/08/2015 12:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Hans Wilhelm
Er Magicshine MJ-858 til 399,- på XXL nå. Kanskje ikke verdens beste, men til prisen, med garanti og handlet i Norge klager ikke jeg ihvertfall. Plukket med meg en i dag. Liten og lett. Tenker den blir fin på hjelmen sammen med 880 på styret som jeg kjøpte på tilbud i fjor.
Fin lykt med mye lys for prisen. Savner selv litt spredning på lyset, dog.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: baronKanon] #2003830 31/08/2015 12:45
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
(om 858)
Sitat: baronKanon

Jeg bruker en "gammel" 808 på hjelmen nå (og en 816 på styret). Er 858 vesentlig lettere enn 808? Bedre eller dårligere lys?

Re: Hva gjelder på billig og brukbart lys for tiden? [Re: HCO] #2003848 31/08/2015 13:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: HCO
(om 858)
Sitat: baronKanon

Jeg bruker en "gammel" 808 på hjelmen nå (og en 816 på styret). Er 858 vesentlig lettere enn 808? Bedre eller dårligere lys?
858 har smalere lyskjegle, men er nettere og lettere enn 808, og passer dermed fint på hjelmen sånn sett.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support