Har selv syklet i pulje 1, og med unntak av dedikerte langere (=spesielt interesserte) var det ikke en kjeft å se før Håkonshall.
Jeg har kjørt pulje 1 de 4 siste årene og med mindre jeg har vært så i koma at jeg har sett mangedobbelt har det vært utrolig liv langs løypa. Det KAN jo også være at det kommer enda flere folk og heier på morningen om de vet at eliten også kommer da.
Ikke noe er bedre enn at tilskuerantallet har tatt seg opp (om alt går etter planen får jeg sett det med egne øyne selv neste år ). Ved morgenstart vil tilskuere i form av alle de syklistene som nå kommer ut i løypa etter sin egen målgang blir uansett borte, og antall tilskuere vil bli drastisk redusert for de med sen startpulje.
Er det noen her som syklet Birken med Lauf Trail Racer gaffel og kan dele sine erfaringer her? Gaffelen ser spennende ut, får man det beste fra 2 verdener, lav vekt, noe demping, men samtidig ikke gynging når man står og trår? Tenker da på denne gaffelen for bruk på grusritt, og kun det!
Jepp. Sykla med den i år. Funka utmerket på Birken. Er som en godt innstilt plusj dempegaffel på mindre ujevnheter. Vagger litt når du står og trår. Men det blir du vant til. Deilig å slippe åpning/lukking av dempegaffel hele tiden. Du har betydelig mer komfort med denne enn med stiv gaffel. Følte meg også tryggere når det går fort nedover. Så flere med stiv gaffel sleit litt på ruglete underlag. Hoppet og ristet mye mere enn med Lauf. Alt i alt tror jeg dette er en ideell gaffel for grusritt ala Birken. Har ikke prøvd den i terrenget ennå. Men skal være overraskende bra der også.
Har kjørt med Lauf i 2 år, sykler faktisk ikke med noen annen gaffel. Funker godt i terrenget også dersom det ikke er for vanskelig. Furusjøen Rundt (70 km) gikk helt fint med Lauf, også andre ritt som Grenserittet, Raumerrittet, Valdres osv. med lette terrengpartier er helt fine med Lauf. Det er litt sånn at er terrenget for vanskelig med Lauf, så kan du like godt kjøre fulldemper. Jeg har slettes ikke noe særlig gode "bikeskills" men kommer meg frem der jeg vil med Lauf, og er meget godt fornøyd med å ha en lett, vedlikeholdsfri, tøff (kommer an på øyet som ser) og velfungerende gaffel på sykkelen min.
Hmmm. hva har skjedd med denne Erling? Det er bare en uke siden han argumenterte for stiv gaffel...
Sitat: erling
Du sparer ca. 1 kilo på stiv vs. slapp.
Det er følelsen du får med stiv som er viktigst synes jeg. Sykkelen føles mye mer responsiv ut. Spesielt når du står og tråkker.
Vekta er jo også greit og tyne så lav som mulig. Spesielt opp til Skramstad. Viktig å komme dit så fort som mulig for å sitte med best mulig folk videre. (for sent å slanke seg nå, Øystein)
Ulempen er vel kun litt mindre komfort. Men på Birken og med 29er og 25 psi i framdekket er det helt greit.
Hmmm. hva har skjedd med denne Erling? Det er bare en uke siden han argumenterte for stiv gaffel...
Det er følelsen du får med stiv som er viktigst synes jeg. Sykkelen føles mye mer responsiv ut. Spesielt når du står og tråkker.
Vekta er jo også greit og tyne så lav som mulig. Spesielt opp til Skramstad. Viktig å komme dit så fort som mulig for å sitte med best mulig folk videre. (for sent å slanke seg nå, Øystein)
Ulempen er vel kun litt mindre komfort. Men på Birken og med 29er og 25 psi i framdekket er det helt greit.
Du må ikke høre på Erling. Han skifter mening om utstyr hver uke. ;-) he he
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Viktig å være åpen for nye ting. Men saken er den at kona ville ha den stive Niner gaffelen min. Så da måtte jeg jo handle noe nytt da vettu. Og da var det jo litt moro og teste ut Lauf. Og ja, stiv gaffel på Birken funker knall :-) Anbefaler det altså!
Du må ikke høre på Erling. Han skifter mening om utstyr hver uke. ;-) he he
Og ja, stiv gaffel på Birken funker knall :-) Anbefaler det altså!
Jeg har også vært av den oppfatning. I år kjørte jeg med den tyngste sykkelen jeg har gjort på Birken siden 2007 inkludert dempergaffel m/LO og jeg er nå veldig i tvil hva som faktisk er best. Følte at jeg sparte masse krefter i det første terrengpartiet med demperen og også på vaskebrettene underveis og ikke minst likte jeg den ekstra kontrollen på Sjøseterveien som er rimelig herpa.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Her er min Birken sykkel neste år. (hvis jeg blir tynn og i kjempe form)
Så på tv sendingen at det var flere som syklet på CX med rett styre og smale hjul, kan dette virkelig ha noe for seg? Var ikke helt enkelt å se at det var noen direkte fordel å bruke noe slikt. Har sett flere i Vasan som sykler slike også, uten at det har overbevist meg om at CX er rett farkost. De kjørte utrolig forsiktig i ale som fantes av svinger i Birken, og ingen av de imponerte ved å stikke av, så hva er evt. fordelene?
Virker som det mest er litt sånn - jo det går dette også. At man har et behov for å vise at Birken ikke er et terrengsykkelritt (noe alle vet fra før av) -
For min del ble jeg ikke overbevist om at de som syklet på CX valgte rett sykkel. Men meg om det
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
For 99% er jeg sikker på at CX ikke er den rette sykkelen. For min del blir det CX eller fulldempet. Grunnen til CX er at landeveissyklistene har et jævlig trøkk. Med CX er det lettere å henge med til Skramstad hvor rittet i Eliten egentlig allerede blir avgjort. For min egen del som er såpass mye bedre teknisk enn de fleste som sykler der så bør jeg henge med også med CX i terrenget. Jeg vet at jeg ikke henger med vanlig mtb, med CX kanskje litt større kjangs.
Om jeg kjører Birken i hele tatt vet jeg ikke. Mest sannsynlig blir det Ultra for meg. Skulle det bli Ultra så kommer jeg nok til å gutse med CX. Er jo bare å se på Fredrik Haraldseth i helgen som ble 6 og hang lenge med i første gruppe. Trur ikke han hadde hengt med så lenge med vanlig sykkel.
Redigert av olechr; 01/09/201510:05.
Jeg har også vært av den oppfatning. I år kjørte jeg med den tyngste sykkelen jeg har gjort på Birken siden 2007 inkludert dempergaffel m/LO og jeg er nå veldig i tvil hva som faktisk er best. Følte at jeg sparte masse krefter i det første terrengpartiet med demperen og også på vaskebrettene underveis og ikke minst likte jeg den ekstra kontrollen på Sjøseterveien som er rimelig herpa.
Tror Lauf kan være den rette mellomtingen for Birken.
For 99% er jeg sikker på at CX ikke er den rette sykkelen. For min del blir det CX eller fulldempet. Grunnen til CX er at landeveissyklistene har et jævlig trøkk. Med CX er det lettere å henge med til Skramstad hvor rittet i Eliten egentlig allerede blir avgjort. For min egen del som er såpass mye bedre teknisk enn de fleste som sykler der så bør jeg henge med også med CX i terrenget. Jeg vet at jeg ikke henger med vanlig mtb, med CX kanskje litt større kjangs.
Om jeg kjører Birken i hele tatt vet jeg ikke. Mest sannsynlig blir det Ultra for meg. Skulle det bli Ultra så kommer jeg nok til å gutse med CX. Er jo bare å se på Fredrik Haraldseth i helgen som ble 6 og hang lenge med i første gruppe. Trur ikke han hadde hengt med så lenge med vanlig sykkel.
Jeg kjørte intervall til Skramstad på Scott Foil, hang på med klubbens tempomaskin (på terrengsykkel)oppover mot Skog gård og til setra (29.50). Kjørte dit 2.5 minutter raskere enn jeg gjorde på rittet, med omtrent samme puls. Så en CX gir deg garantert en plass lenger fram i feltet..men om alle har det...så er det kanskje en fordel med terrngsykkel igjen:-)
Jeg kjørte intervall til Skramstad på Scott Foil, hang på med klubbens tempomaskin (på terrengsykkel)oppover mot Skog gård og til setra (29.50). Kjørte dit 2.5 minutter raskere enn jeg gjorde på rittet, med omtrent samme puls. Så en CX gir deg garantert en plass lenger fram i feltet..men om alle har det...så er det kanskje en fordel med terrngsykkel igjen:-)
Jepp. Man skal riktignok være ganske så bra teknisk. Syklet CX det året jeg ble 3 på Vasan. Det var sjukt digg i de lette partiene, men gudbedre det var jævlig alle steder med humper.
Sjæl. Kjørte med Spark 710 og 2 kg ekstra i forhold til f.eks.i fjor. Nå har Birken-utgangspunktet mitt aldri vært det samme, men jeg tror at fulldemper med låsing er mitt ultimate våpen. Starta omtrent bakerst i pulja og var kanskje midt i ved Skramstad. Stressa ikke i terrengpartiet, men kjørte forbi mange. Ble nummer 17 i pulja mi og jeg tror terrengpartiet bidro mye på å kjøre meg opp, i tillegg til gode bein mot slutten.
Kjører nr 14 Fredrik Haraldseth med tempobremser montert på bar-endsene? Litt vanskelig å se se fra urolige og grovkorna TV-bilder, men det er noe som stikker ned på endene av styret.
Han har skriftlig tillatelse til å bruke den sykkelen, vi kommer med en egen nettsak om den!
Har nettsaken ikke kommet ennå , leter litt rundt, men finner den i alle fall ikke.
Det gis gode argumenter ( fra Martin Hoff f.eks) for at eliten skal starte først, men grunnen til at de kommer sist må jo være at det skal være stinn brakke ved Håkonshall når de kommer fram. På denne måten får sponsorer og ølselgere mer ut av arrangementet i sin helhet og det vinner vel alle på.
Er jo bare å la dem starte først, ut i fredagens Ultra-trase og vips så er det stinn brakke når de kommer i mål 6 timer senere. Er alle fornøyd.
Må grave litt i førårets tråder om birkensykler trur jeg.
Men det samme fortsatt at sykkel med demper er det beste for de aller aller fleste. Samtidig ser jeg at i eliteklassen er det ikke sånn som før at man måtte ha demper for å vinne ned ballett. Enkelt og greit fordi de fleste som er med til ballettbakken er først og fremst noen jævler til å sykle opp og bortover. Nedover derimot er det ikke like rått.
Problemet for nesten alle som nå sykler terreng er at rittet er allerede ferdig etter ca 15-20km. Da har de beste forsvunnet og rittet er over. Når man ser på Haraldseth i år så er han den eneste av de norske terrenggutta som sitter med. Selv med CX klarer han å komme seg opp i første gruppe etter terrengpartiet.
Men for hvertfall 99% av de som er med går det fortere med HT eller fulldempa. Dette da de fleste i Birken er a)ikke allverden teknisk, b) ganske feige nedover. :-)
Mest sannsynlig kjører jeg UltraBirken så grusracern min kommer nok bare til å bli brukt på trening.
Hadde en fantastisk tur, og jeg synes Birken er et kult arrangement, med en veldig profesjonell og god arrangør, selv om logistikken for oss Vestlendinger er en stor utfordring. I år ble den løst med snill kone som stilte som sjåfør. Bodde på hotell i Hamar, og kjørte til Rena om morningen. Startet i pulje 31 etter 3:47 i fjor. Har 4700 kilometer på landeveien siden nyttår, men sliter med å klare merket i Birken. Kom inn blandt de 30 fremste i puljen. Det er vanskelig å finne noen å kjøre med når en starter i så høye puljer. Jeg vet at jeg ikke henger med de raskeste opp til Skramstad. Lå som nummer 4-5 når bakken opp til Skramstad blir bratt. Der klarte jeg ikke å holde følge med teten og mange syklet forbi meg. Etter hvert som jeg ble varm følte jeg at jeg fikk mer trøkk, og begynte å hente syklister igjen like før toppen. Ned-syklingen mot Djuposet er heftig, her går det unna på ganske dårlig underlag, det ristet som fy. Får bare plass til en liters flaske og en 0,5 i ramma, den 0,5 flasken er også knotete å nå underveis, så taktikken min var å drikke denne på vei opp til Skramstad(lav fart). Hadde bare 0,5 i camelbacken. I fjor hadde jeg 2 liter, og sekken gjorde vondt, ville derfor ha lettere sekk i år. Ned mot Djuposet mistet jeg den fulle litersflasken, så da hadde jeg bare 0,5 liter igjen til de siste 7 milene:( . Røsket med meg 2 krus med drikke på første matstasjon(ikke med i beregningen) Etter første matstasjon kom de raskeste fra puljen bak meg, og jeg hang meg på disse, vi rullerte, og jeg hadde kjempedriv og høy fart. MEN jeg måtte stoppe på neste matstasjon for å drikke og fylle flasken, så da mistet jeg den gruppen. Måtte fylle flaske også på de to neste matstasjonene og da går tiden. Fant heller ikke noen god gruppe å sykle sammen med, de som en tar igjen, sykler for seint, og ingen kom opp bakfra. Det at jeg mistet flasken er bare min egen feil, og INGEN unnskyldning for at jeg ikke klarte merket(men det gir meg et håp for neste år) .