Passering av rødt lys
|
Passering av rødt lys
30/08/2015 21:59
|
buskmann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Røde lys i i trafikklys kan gi lange pauser på sykkelturer hvis man ønsker å unngå risiko for bøter. Er det noen som kjenner til trafikkregler mot å passere et rødt lys på måten vist nedenfor?  Kan man eventuelt gå av sykkelen, gå over stoppstreken, og så gå på sykkelen igjen? Klikkbart Google Streetview bilde er hentet fra Lørenskog.
|
|
|
Re: Passering av rødt lys
[Re: buskmann]
31/08/2015 04:45
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Mener at det er lov, men du har vikeplikt for gående når du skal opp på fortauet og for trafikk i veien når du skal ut i veien igjen.
(pen plassering av bilen på det bildet, forresten)
|
|
|
31/08/2015 05:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er sikkert ikke ulovlig, men andre ser på det som "nok en syklist som driter i trafikkreglene. Hvis du mener at det blir for mye tid å vente ved rødt lys, har du enten: - Lagt opp turen feil - Vært litt vel tidsoptimist ved avreise.
Bruk rødlysene til å øve trackstand eller ta det med ro.
|
|
|
[Re: baronKanon]
31/08/2015 05:18
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
|
|
|
31/08/2015 05:49
|
MortenRE
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
31/08/2015 05:51
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Viss du først har svinga innom fortauet, så er det vel like greit å halde seg der til du er forbi busslomma. Da blir det heller ikkje så openbert at du tek ein frekkis.
|
|
|
31/08/2015 06:51
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Enig med baronen. I trafikken følger vi trafikkens spilleregler.
|
|
|
[Re: Gråstein]
31/08/2015 07:32
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Enig med baronen. I trafikken følger vi trafikkens spilleregler. Med all respekt: Baronen siterer ikke trafikkens spilleregler. Baronen forteller hvordan man skal sykle dersom man var en bilist. Men sykling handler ikke om å oppføre seg som om man sitter i en bil. Det handler om å komme seg effektivt, miljøvennlig og trygt frem. Og det kan man godt gjøre ved å følge trafikkreglene, og å benytte fortau når det er hensiktsmessig. Hvis man til stadighet skal bekymre seg over hva "de andre" tenker om seg selv, også når man tar hensyn til andre og handler i tråd med norges lover, da synes jeg man er litt i overkant servil. For min egen del ville jeg valgt systemskifte til fortauet hvis det var lite fotgjengere, og ellers ventet på grønt lys.
|
|
|
31/08/2015 07:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis det ikke er til hinder eller sjenanse for noen (unntatt de som bare MÅ irritere seg på syklistene, da), kan det da ikke være noe problem, men det ville jo være en idé å sykle opp på fortauet i god tid før krysset, og ned igjen en stund etter, så det ikke er fullt så provoserende for de som måtte sitte ved rødlyset å vente at man "tar en spansk en".
For å være helt ærlig, så tror jeg at jeg selv ville ha syklet på fortauet i den avbildede situasjonen, i tilfeller der det er tilstrekkelig folketomt. I alle fall i mitt bedagelige pendletempo. ...Sånn apropos.
|
|
|
31/08/2015 07:38
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo lov, men irriterer de som venter på grønt lys. Som sagt over, ville vel det beste vært å kamuflere frekkisen med å kjøre bort til busslomma.
En annen ting som er frekkas ved rødt lys, er å passere alle bilene, for så å stille seg først i køa og hindre alle i å akselrere ut fra krysset. Dette ser jeg hver dag på vei til jobb. Syklist klememr seg forbi de to bilene somventer på grønt, for så å stille seg i fotgjengerfeltet og vente på grønt der. Dette er vel mer skadelig for samarbeidet bilist-syklist enn det er å sykle på rødt....
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
31/08/2015 08:24
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
En annen ting som er frekkas ved rødt lys, er å passere alle bilene, for så å stille seg først i køa og hindre alle i å akselrere ut fra krysset. En av fordelene man har som syklist, og en av de mange tingene som gjør det fordelaktig å velge sykkel fremfor bil, er å kunne sykle forbi bilkøene. Man skal huske at det er bilistene som skaper køer, ikke syklistene. Syklister er ikke en naturlig del av bilkø. Hvis man skal stå passiv i bilkøen og vente på tur som bilistene vil man lage lengre køer, i tillegg til at man selv kommer senere frem. Det er derfor en vinn-vinn situasjon at syklistene ruller forbi køen og stiller seg først. Myndighetene oppfordrer også til det, ved å etablere sykkelboks i kryss. I andre land har man hatt protestaksjoner hvor syklister oppfører seg som bilister. De står på linje og venter på grønt lys slik som bilistene. Det skaper "milelange" køer i rushtrafikken, og illustrerer hvor absurd det er å kreve at alle syklister oppfører seg som om de var bilister.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
31/08/2015 08:55
|
Rollin'
Medlem
|
Medlem
En annen ting som er frekkas ved rødt lys, er å passere alle bilene, for så å stille seg først i køa og hindre alle i å akselrere ut fra krysset. Hehe, var borti en sånn en (som bilist) for noen uker siden. Lysregulert innsnevring i forbindelse med veiarbeid og noen biler passerte en syklist noen hundre meter før denne innsnevringa. Det ble rødt lys, og syklisten kom forbi alle bilene og la seg foran køen igjen. Han fikk høre et bilhorn også (ikke meg, nei..) Og da det ble grønt snegla han seg i vei først gjennom det ene feltet som var åpent.. Ikke særlig smidig tankegang da...
|
|
|
[Re: Gråstein]
31/08/2015 08:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Enig med baronen. I trafikken følger vi trafikkens spilleregler. Hvor finner jeg disse spillereglene?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
31/08/2015 09:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er sikkert ikke ulovlig, men andre ser på det som "nok en syklist som driter i trafikkreglene. Hvis du mener at det blir for mye tid å vente ved rødt lys, har du enten: - Lagt opp turen feil - Vært litt vel tidsoptimist ved avreise.
Bruk rødlysene til å øve trackstand eller ta det med ro. Det er jo ikke gitt at det er noen biler der, og hvis det ikke er det, er alternativet i mange kryss (dog ikke her) å vente til det kommer en bil i samme retning.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Rollin']
31/08/2015 09:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
En annen ting som er frekkas ved rødt lys, er å passere alle bilene, for så å stille seg først i køa og hindre alle i å akselrere ut fra krysset. Hehe, var borti en sånn en (som bilist) for noen uker siden. Lysregulert innsnevring i forbindelse med veiarbeid og noen biler passerte en syklist noen hundre meter før denne innsnevringa. Det ble rødt lys, og syklisten kom forbi alle bilene og la seg foran køen igjen. Han fikk høre et bilhorn også (ikke meg, nei..) Og da det ble grønt snegla han seg i vei først gjennom det ene feltet som var åpent.. Ikke særlig smidig tankegang da... Hva mener du syklisten burde gjort?
|
|
|
[Re: GeirK]
31/08/2015 09:22
|
Rollin'
Medlem
|
Medlem
Hva mener du syklisten burde gjort?
Dersom jeg var syklisten ville jeg ventet til bilene var kjørt og så sykla gjennom innsnevringa. Dette var ikke en veldig trafikkert vei, men noen biler (6-8) var det da bak syklisten. Nå er vel jeg av den defensive typen på sykkel i trafikken, men i mitt hode hadde dette vært det mest smidige. Sånn sett er det greiere å være terrengsyklist, med minimalt opphold på trafikkerte veier... 
|
|
|
31/08/2015 09:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva mener du syklisten burde gjort?
Dersom jeg var syklisten ville jeg ventet til bilene var kjørt og så sykla gjennom innsnevringa. Dette var ikke en veldig trafikkert vei, men noen biler (6-8) var det da bak syklisten. Nå er vel jeg av den defensive typen på sykkel i trafikken, men i mitt hode hadde dette vært det mest smidige. Sånn sett er det greiere å være terrengsyklist, med minimalt opphold på trafikkerte veier... Da skjønner jeg situasjonen bedre. Jeg ville lagt meg foran og gitt jernet ved grønt lys slik at jeg kom meg gjennom først uten å hindre bilistene - med mindre innsnevringen var veldig lang eller i motbakke, selvsagt)
|
|
|
31/08/2015 10:11
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Hva gjør man som syklist når innsnevringen fortsatt gir plass til bil + sykkel? Det klart mest smidige er jo å benytte sjansen til å sykle fra bilkøen som kommer bak for å unngå hindring der - og holde seg langt nok ut til at motgående trafikk uhindret kan kjøre.
... men det er jo et klart brudd på trafikkreglene å sykle på rødt.
Jeg selv kjører vanligvis på og svinger ut / går av sykkelen når motgående kommer i mot.
Men er det biler i kø (eller rett bak meg) ved det røde lyset stiller jeg meg i kø selv pga provokasjonsfaren. Vinker forbi bilene som kommer bak meg før jeg sykler - og kommer gjerne for sent fram slik at motgående enten venter eller møter meg på smal veg.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
31/08/2015 10:22
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Røde lys i i trafikklys kan gi lange pauser på sykkelturer hvis man ønsker å unngå risiko for bøter. Er det noen som kjenner til trafikkregler mot å passere et rødt lys på måten vist nedenfor?  Kan man eventuelt gå av sykkelen, gå over stoppstreken, og så gå på sykkelen igjen? Klikkbart Google Streetview bilde er hentet fra Lørenskog. Som andre har sagt, sikkert lov, men det blir neppe godt mottatt blant bilistene. Hold blikket langt frem, så ser du at du mest sannsynlig treffer rødt lys et par hundre meter før (folk står og venter på å gå over), kjør inn på fortauet ved god anledning, og sykle et stykke forbi lyset før du drar ut i veien igjen. Har gjort det noen ganger spesielt i sentrum hvor det er ekstremt brede gangområder/torg, når jeg ser at det står mye folk og venter. Som oftest holder jeg meg i veien/sykkelfeltet og stopper på rødt lys, som andre har sagt, perfekt for øvelse på trackstand, selv om det er litt stress med høy puls midt i veien. Ikke teller det på snittfart/tid heller hvis du bruker f.eks. Strava. :-). Sykler ikke på rødt.
|
|
|
31/08/2015 10:26
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bruk rødlysene til å øve trackstand eller ta det med ro. Det er jo ikke gitt at det er noen biler der, og hvis det ikke er det, er alternativet i mange kryss (dog ikke her) å vente til det kommer en bil i samme retning. Mitt utsagn går utfra at det er bil foran, slik at man går over på fortau for å slippe å vente bak denne. er det ingen biler der, er det jo også nok av syklister som driter i rødlys (og om det er biler). Sykler 3 km til jobb, og det støtt og stadig jeg ser medsyklister om oppfører seg på en snodig måte som om trafikkregler ikke betyr noe for dem. Som f.eks. blåse rett over rødlys, opp og ned på fortau (ikke nødvendigvis ulovlig, men skaper usikkerhetsmoment for de som allerede er i veibanen når man hopper ned i veien igjen - her har jeg sett eksempler på potensielt veldig vonde situasjoner). Der jeg sykler er det 50-grense, og jeg legger meg bak bilen som er foran meg ved rødt lys, venter til det blir grønt, og følger trafikken så godt jeg kan. På denne måten unngår jeg utrygge forbikjøringer til en viss grad. Vi er vel også etter trafikkreglene forpliktet til å ikke unødig være til hinder for andre trafikanter (unødig som f.eks. å kjøre forbi alle bilene ved rødt lys, snirkle seg fremover, bli forbikjørt og gjenta ved neste kryss). Man sparer egentlig ingenting på dette.
|
|
|
31/08/2015 10:29
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er klart man sparer tid. Hvis man kan sykle mens køen står stille, så kommer man fortere frem enn hvis man stopper sammen med bilene i køen.
|
|
|
[Re: Stein]
31/08/2015 10:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er klart man sparer tid. Hvis man kan sykle mens køen står stille, så kommer man fortere frem enn hvis man stopper sammen med bilene i køen. Ikke hvis du må stoppe 400 meter lenger fremme på nytt rødt lys. Er heller ikke mange sekunder det er snakk om. "Vi syklister" synes det er på sin plass at bilister venter noen sekunder ekstra før de får en sikker forbikjøring, så hvorfor legge til rette for mange flere forbikjøringer (som når lyset er grønt og bilene kjører forbi deg likevel?
|
|
|
31/08/2015 10:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi er vel også etter trafikkreglene forpliktet til å ikke unødig være til hinder for andre trafikanter (unødig som f.eks. å kjøre forbi alle bilene ved rødt lys, snirkle seg fremover, bli forbikjørt og gjenta ved neste kryss). Man sparer egentlig ingenting på dette.
Jo - man sparer tid på dette. Hvis man sykler gjennom 10 lyskryss og venter i 1 minutt i snitt ved hvert kryss kontra 2 minutter i snitt, så kommer man frem 10 mimutter tidligere. Men OK. Du kommer til et kryss med rødt lys og der venter det allerede 10 biler. Hva gjør du?
|
|
|
31/08/2015 10:47
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
En annen ting som er frekkas ved rødt lys, er å passere alle bilene, for så å stille seg først i køa og hindre alle i å akselrere ut fra krysset. Dette er jo sånn samtlige lyskryss i London er lagt opp: Tverrgående sykkelfelt i front av bilistene. Har ikke full oversikt over hvorfor. Men det går da framover.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
31/08/2015 10:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
En annen ting som er frekkas ved rødt lys, er å passere alle bilene, for så å stille seg først i køa og hindre alle i å akselrere ut fra krysset. Dette er jo sånn samtlige lyskryss i London er lagt opp: Tverrgående sykkelfelt i front av bilistene. Har ikke full oversikt over hvorfor. Men det går da framover. Slik som det også er i Trondheim? 
|
|
|
31/08/2015 10:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke hvis du må stoppe 400 meter lenger fremme på nytt rødt lys.
Det gjelder vel også bilistene?
|
|
|
31/08/2015 10:55
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Det blir jo feil å anta at man møter nytt rødt lys om man lurer seg forbi det første. Man vil jo like ofte akkurat rekke grønt lys pga det.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
31/08/2015 11:02
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ikke hvis du må stoppe 400 meter lenger fremme på nytt rødt lys. Jo, selvsagt. Du sykler likevel mer av tiden når du slipper å stoppe både i køen og i krysset, all den tid køen er så tett at du må stå i kø i mer enn ett rødt lys før du er forbi krysset.
|
|
|
31/08/2015 11:12
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Ikke hvis du må stoppe 400 meter lenger fremme på nytt rødt lys. Ofte er det grønn mann når det er rødt lys, så sjansene for at man også kommer seg gjennom neste kryss uten full stopp er rimelig gode.
|
|
|
31/08/2015 11:38
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik som det også er i Trondheim? Akkurat på bildet du har lagt ut er det sykkelfelt på høgre side, så du vil ikkje lage kø når du starter opp igjen. Men det er andre plassar i byen der det ikkje er sykkelfelt vidare framover.
|
|
|
|
|