Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kramper

Kramper #2003201 30/08/2015 07:45
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Da er nok ett ritt ødelagt av kramper
og jeg må vurdere om dette er noe jeg kan fikse eller om jeg bare skal glemme å være med i flere ritt. Blir for dumt å trene ti timer uka med god fremgang når jeg stort sett strander halvveis i ritt med kjempekramper.

Har aldri kramper når jeg løper, går på ski, sparker ballspill eller er på treningsturer.
Kan som oftest fremprovosere småkramper når jeg sitter i sofaen ICON_SMILE og har ofte leamus (ukontrollerte bevegelser i musklene)

Krampene kommer gjerne etter trillepartier som på Birken og varer ut rittet, nå hadde jeg krampe i begge leggene og på innsiden av lårene stort sett hele veien etter trillepartiet.

Drikker snaut 2 liter i løpet av Birken, en gel hvert 20min, spiser ikke
Ikke oppe i sone 5
Følte meg lett og fin i kroppen og holdt god fart og krampene satt inn uten forvarsel.
først i leggene og så lårene

Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å slippe unna kramper ?

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Kramper [Re: ScottRacing] #2003203 30/08/2015 07:57
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Trene mer? ICON_WINK Neida. Sjekk sittestillingen, det kan ha stor betydning for hvordan musklene belastes.

Re: Kramper [Re: ScottRacing] #2003223 30/08/2015 10:01
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sykkeltilpasning, naprapat, ernæring.. crampfix er jo også noe en kan prøve, selv om det sikkert gjør samme nytten å hive en liten klype salt i drikkeflaskene, og ha litt ekstra salt på maten dagene før. Men placebo eller faktisk effekt, samme pokker hvis det hjelper? :-)

Jeg har også litt mer kramper enn jeg skulle ønske, men det er fordi jeg har tynt grunnlag og graver godt nedi kjelleren, har også kommet frem til en teori om at jeg står for mye på sykkelen. Syns det hjelper å stå og dra på i mindre kneiker for å beholde farten over, men ser jo at pulsen går høyt når en begynner å bruke så store muskelgrupper som en gjør når en står, det blir som en ganske hard spurt hver gang, så har egentlig bestemt meg for å prøve å sitte mest mulig.

Re: Kramper [Re: ScottRacing] #2003231 30/08/2015 10:46
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Styrketråkk.

Re: Kramper [Re: Hekta-MTB] #2003247 30/08/2015 12:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hekta-MTB
Styrketråkk.

+1

Jeg har sluntra litt unna dette i år og det skal jeg aldri gjøre mer.

Tror og mange undervurderer hvor hardt de kjører i ritt. Om grr hadde kjørt med effekt-målet hadde han sett hvor mye mer watt han trår når han reiser seg for å holde farten.

Mange lar seg og lure litt av rittpuls (rittpuls er høyere, men sannsynligvis er det slik at alle stoffene kroppen skiller ut som lar en kjøre med noe høyere puls en periode. det betyr da nødvendigvis ikke at kroppen tåler å kjøre med så høy puls da belastningen på muskulaturen blir tilsvarende større). Kjører man feks i snitt 3-4 pulsslag over terskel opp til Skramstad får musklene kjørt seg bra tidlig som kan straffe seg senere i rittet.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kramper [Re: ScottRacing] #2003303 30/08/2015 16:54
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Si fra hvis du finner ut noe smart da. Er i samme båt selv. Utelukkende krampene som avgjør tiden min i ritt. Alltid kramper som er den begrensende faktoren. Like skuffet hver gang jeg kommer i mål uten å være sliten i det hele tatt, men med lår som knyter seg både foran og bak.

Ble flere minutter med tøying i grøfta på lørdag. 4 mil med kramper. Første gir i alle motbakker på siste halvdel..

Re: Kramper [Re: Øyvind V] #2003306 30/08/2015 16:56
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V
Trene mer? ICON_WINK Neida. Sjekk sittestillingen, det kan ha stor betydning for hvordan musklene belastes.

Støttes, jeg hadde litt problemer med dette en periode som jeg hadde setet kanskje 1cm for langt frem. Flyttet setet og problemet forsvant med en gang.
Verdt et forsøk.

Re: Kramper [Re: ScottRacing] #2003308 30/08/2015 16:58
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
I vinter skal jeg prøve ALLE triksene. Tøye ut etter trening, trene styrke, legge inn styrketråkk osv. I tillegg SKAL jeg bli flinkere til å drikke/spise i første halvdel av rittene neste år.

Re: Kramper [Re: Lurifax] #2003314 30/08/2015 17:05
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Lurifax
Sitat: Øyvind V

Støttes, jeg hadde litt problemer med dette en periode som jeg hadde setet kanskje 1cm for langt frem. Flyttet setet og problemet forsvant med en gang.
Verdt et forsøk.

Skal sammenlikne raceren og terrengsykkelen. Problemer er verst på terrengsykkelen, men jeg har alltid trodd at det er pga mer rykk og napp i terrenget. Kanskje det har med sittestillingen å gjøre?

Re: Kramper [Re: EHAa] #2003315 30/08/2015 17:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa
Si fra hvis du finner ut noe smart da. Er i samme båt selv. Utelukkende krampene som avgjør tiden min i ritt. Alltid kramper som er den begrensende faktoren. Like skuffet hver gang jeg kommer i mål uten å være sliten i det hele tatt, men med lår som knyter seg både foran og bak.

Ble flere minutter med tøying i grøfta på lørdag. 4 mil med kramper. Første gir i alle motbakker på siste halvdel..

Bakgrunnen for å kjøre styrketråkk eller lignende økter som tar mer på muskulaturen sykkelspesifikt er at man på ganske kort tid kan få for god form ift hva muskulaturen klarer. Må tilføye at dette er noe jeg tror og sikkert ikke passer alle. Bør prøves i alle fall!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kramper [Re: ScottRacing] #2003317 30/08/2015 17:25
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Har ikke hatt krampe en eneste gang i løpet av de 12 rittene jeg har kjørt i år. Så brakk ramma på hardtailen under Pilegrimsrittet og måtte bygge ny sykkel i en fart. Den ble ferdig slik at jeg fikk prøvd den 2 ganger før Birken.
Startet i pulje 1b, og satt med der jeg mente jeg burde være på Skramstad. Bringbu grikk greit, ble en ganske bra pulje mot Kvarstad (1.46)(og syns det gikk greit helt til vi skulle begynne på bakkene etterpå. Da kom det krampe på innsiden av begge lårene. Var 50 meter etter på toppen av Kvarstadlia og måtte bare vispe videre. Det kom heldigvis 4 bak meg slik at jeg fikk følge til etter Rosinbakkene. Da kom ei ny pulje som jeg ble med. Gikk greit til vi skulle av asfalten fra Sjusjøen, da kom krampa igjen, men klarte å klore meg fast på halen av gruppa. Idet vi kom ned på Sjøseterveien måtte jeg tette ei luke fram til gruppa og da kom krampa bak i hamstringsen på høyre lår. Smerte er bare midlertidig, men utrolig vondt gitt. Kom meg med til skistadion og idet farta ble hevet et hakk der hugg det til igjen på innsiden av lårene...Med fire minutter opp til pallen var det litt surt å ikke kunne kjøre maks når det gjaldt som mest. Var 7 sek, foran tredjemann i klassa da vi var på Kvarstad- kom inn til 8.plass så kan vel ikke klage Konklusjon får bli at det ikke er gunstig med ny sykkel siste uka før Birken:-)

Re: Kramper [Re: EHAa] #2003363 30/08/2015 19:13
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: EHAa

Skjønner at dette er i en helt annen liga enn for meg, så mulig jeg bare må holde kjeft og slutte å synes synd på meg selv.. får kramper av og til i ritt, og det er når jeg har kjørt hardt og er tom. Vil nok mer enn grunnlaget tilsier.

Re: Kramper [Re: grr] #2003526 31/08/2015 07:31
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg har slitt med kramper i mange år. Prøvd Crampfix, Farris, mye væske, lite væske, hard start, myk start, høy kadens, lav kadens, osv.

Jeg merket etter hvert at krampene kom når jeg skulle tette luker, spurte på maks eller lignende. Altså ved raske hatighets- og intensitetsendringer. Etter et par sånne begynte det å nappe, og krampene kom uungåelig.

Problemet ble løst med en blanding av styrketrening om vinteren, mye trening på spurter, salttabletter og rolige rykk istedenfor eksplosive bevegelser.

Anonym5
Re: Kramper [Re: ScottRacing] #2003597 31/08/2015 08:43
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: ScottRacing
Da er nok ett ritt ødelagt av kramper
og jeg må vurdere om dette er noe jeg kan fikse eller om jeg bare skal glemme å være med i flere ritt. Blir for dumt å trene ti timer uka med god fremgang når jeg stort sett strander halvveis i ritt med kjempekramper.

Har aldri kramper når jeg løper, går på ski, sparker ballspill eller er på treningsturer.
Kan som oftest fremprovosere småkramper når jeg sitter i sofaen ICON_SMILE og har ofte leamus (ukontrollerte bevegelser i musklene)

Krampene kommer gjerne etter trillepartier som på Birken og varer ut rittet, nå hadde jeg krampe i begge leggene og på innsiden av lårene stort sett hele veien etter trillepartiet.

Drikker snaut 2 liter i løpet av Birken, en gel hvert 20min, spiser ikke
Ikke oppe i sone 5
Følte meg lett og fin i kroppen og holdt god fart og krampene satt inn uten forvarsel.
først i leggene og så lårene

Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å slippe unna kramper ?

Jeg har vært svært plaget med kramper de siste 5 årene, og har startet med å få bukt med dette i år. Jeg har hatt som mange har skrevet i denne tråden, kramper som har vært altoppslukende. Særlig innside lår (sartorius) har vært hele drepen. Nær umulig å tøye ut, og vanskelig å trene opp ved å bare sykle. Jeg har også issues med stramme hamstrings, som sikkert bidrar. Det skal også sies at jeg har vært ekstra plaget, da jeg mangler brusk under kneskålene og har fått forbud av lege om å sitte på huk / tøye fremside lår de siste fire åra.

I år derimot, har jeg ikke hatt slike "ligge i lyngen vet ikke hvordan komme seg til mål - selv med lav puls" syndromet. Det har nappet både her og der, men det har vært kontrollerbart.

Jeg har gjort et par grep:
- Trent langt mer terskeltrening gjennom vinteren. Har brukt Trainerroad, hvor det har vært svært variende terskeltreningsintervaller. Med type "overunders" som styres automatisk. Eksempel kan være 4x8 minutter, men hvor du skal opp og stå og trå i 15 sekunder hvert minutter eller lignende.
- Startet med Osmo PreLoad. Natten før og morgenen før rittet, så drikker jeg dette. Det er egentlig bare ekstremt mye salt. Jeg sitter med følelsen at dette faktisk har fungert. Det er ikke lett å bekrefte/avkrefte da jeg ikke vet hva som hadde skjedd hvis jeg ikke gjorde dette.
- Jeg har forsøkt å åpne litt roligere på rittene :-)

Har forøvrig "perset" i alle ritt hvor det har vært mulig å sammenligne, samt økt terskelwatten min betraktelig gjennom året. Jeg har også tatt av meg noen kilo, og det kan også ha bidratt.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Kramper [Re: ScottRacing] #2003876 31/08/2015 13:59
J
JHA85 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Aldri vore plaga med krampar. Ny sykkel og andre turen på den i dag, endte med krampar på innsida av låra opp den siste bakken på veg heim. Så eg skal justera sete litt opp og bak. Sjå om det hjelper.

Re: Kramper [Re: ScottRacing] #2003893 31/08/2015 14:43
K
kjetilsm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Krampe i lår kan jeg aldri huske å ha hatt. Det høres forferdelig ut. Men krampe i leggene får jeg ofte, og selvfølgelig på ritt. Noen ganger har jeg våknet opp midt på natta med ekstrem krampe i leggene. Virker som lav temperatur, 5-10 grader, ofte trigger kramper i mitt tilfelle. Skulle gjerne visst hvordan man unngikk kramper. Å drikke nok veske er vel kanskje det vanligste rådet, men jeg vet ikke om det stemmer.

Redigert av kjetilsm; 31/08/2015 14:44.
Re: Kramper [Re: kjetilsm] #2003939 31/08/2015 16:44
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: kjetilsm
Krampe i lår kan jeg aldri huske å ha hatt. Det høres forferdelig ut. Men krampe i leggene får jeg ofte, og selvfølgelig på ritt. Noen ganger har jeg våknet opp midt på natta med ekstrem krampe i leggene. Virker som lav temperatur, 5-10 grader, ofte trigger kramper i mitt tilfelle. Skulle gjerne visst hvordan man unngikk kramper. Å drikke nok veske er vel kanskje det vanligste rådet, men jeg vet ikke om det stemmer.

Lårkramper er som en orgie i de ferskeste og beste baconsandwicher fra Ostehuset, bare motsatt.

Re: Kramper [Re: kjetilsm] #2004004 31/08/2015 19:31
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: kjetilsm

jeg hadde mye av dette før, for meg hjalp det å innta mer magnesium

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå