Vel vel, hjemme igjen etter dobbelbirken for 6. år på rad. UB var i år en noe heftigere kraftanstrengelse enn det har vært for meg siste årene grunnet litt mindre kvalitetsøkter med høg puls. Merket at i kneiker jeg før har syklet opp, så måtte jeg denne gang dytte opp. Men følte jeg hadde en finfin dag på sykkelen alikevel.
Måltid på 8:07 og 46 plass i M30-39 er den dårligste tiden og den nest dårligste plasseringen min i UB, kun slått av UB 2010, da jeg ble nr. 52 i klassen.
Starten var ok, tror den bare kjentes hardere ut enn "vanlig" p.g.a. at jeg var mindre vant med høg puls over lang tid. Siste to års start har også vært enklere å henge på i, så har vært nærmere teten når vi gikk ut av rosinbakken. Husker at vi brukte 2t dit i 2013 versjon, litt mindre i fjor. I år brukte jeg 2:07 så antar at starten + litt treigere syklig av meg gjorde at det gikk 10 min saktere før jeg var på sti. Ingen krise. Litt gjørme i starten, men gikk egentlig helt greit. Var glad for rocket ron der som gjorde en god jobb selv om gjørma noen steder var klinete. Teknisk sett gikk det ganske greit, og ble mer og mer varm i trøya ut over rittet. På Melsjøhøgda traff jeg imidlertid en skarp stein som laget hull i rullebanen på RoRo (ikke SS), guffa tetta ikke og jeg jeg forsøkte først en patron. Det hjalp ikke, så inn med slange og kjørte vidre. Ny punktering på partiet mellom Reinsfjell og hitfjell (som forøvrig var bedre enn jeg huska. Noe stor stein, men stort sett sykkelbart. Mens jeg puttet i slange kom Øyvind (Øyne) og Lars Hugo forbi. Tomt for patroner så måtte pumpe selv nå. Også tom for slanger, så på Hita-stasjonen røsket jeg med meg en ekstra slange.
Moksjølia som jeg husket som et langt gåparti i fjor, ble i år stort sett syklet. Men i følge strava var jeg bare noen få sekunder raskere i år enn i fjor, så det kan vel ha noe med form å gjøre også. Syntes faktisk dette partiet var veldig bra, kan gjerne være med igjen for min del. Lnken mot Hafjell derimot håper jeg var litt midlertidig, en del gress og tull.. Ser på kartet at det finnes en sti som kan dras av over Høgåsen for å komme inn på stien mot Hafjell høgere opp. Kjenner ikke tilstanden til denne, men det er kanskje noe stifinner aselm kan vurdere hvis den ikke alt er forkastet da!
Tungt opp Slåseterfjell/Nevelfjell, men bedre enn fryktet. Takk til Christen som sto med cola og olje. Fikk begge deler og tok meg tid til en kort prat også. Stor tommel opp! Morsomt ned i år, og "riktig" spor var skiltet så her var det bare å gønne på.
Bra og sliten over siste toppene etter Nordseterfjellet, og lurte på når den siste kneika skulle komme.... Morsomt å kaste seg utfor mot Lillehammer, men tryna seff på en av kloppene etter Alpinbakken. Tror jammen meg jeg gjorde nøyaktig det samme i fjor...
Og hva gjør en ultrabirkebeiner når han er ferdig syklet? Jo, han reiser hjem (til Oddefa i dette tilfellet), spiser en bedre middag, og står opp 04:30 dagen etterpå for å starte i pulje 2 på grusbirken. DET er ultra det!
Finfin løype igjen, og skikkelig ultra nok en gang. Men må nok ikke skippe på treninga skjønner jeg, så til 2016 skal jeg være gjennomtrent som normalt igjen! Så da er det bare å servere stiene Aksel! Jeg er klar (men gjerne '13/'14-starten, og så erstatte den tapte tida med enda mer sti på fjellet. Har du vurdert ting nord for Hornsjø f.eks?)
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Synes det var bra med den nye starten opp til Skramstad. Bredere vei og litt bakker slik at feltet blir spredt godt før det begynner å bli trangt om plassen.
Første stipartiet var krise og gjørmebonanza, så om det er mulig å droppe dette så gjør gjerne det til neste år. Resten var supert!
Det eneste som kan holde meg borte fra dette rittet er logistikken. Start på Lillehammer hadde gjort det så utrolig mye enklere.
En annen ting som kunne gjort rittet bedre hadde vært om det gikk på lørdagen, slik at Ultrabirkerne også fikk oppleve litt av lørdagsstemningen langs løypa. Da ville rittet også muligens fått mer TV-tid, noe det fortjener!
Tok det rolig på grusen i år, og kom vel til stipartiet i gruppe 2, sammen med oddefa?, men krampa kom allikevel allerede etter 6 mil. Fatter ikke hva jeg gjør galt, annet enn stress om morgenen og ingen oppvarming.
Bra og sliten over siste toppene etter Nordseterfjellet, og lurte på når den siste kneika skulle komme.... Morsomt å kaste seg utfor mot Lillehammer, men tryna seff på en av kloppene etter Alpinbakken. Tror jammen meg jeg gjorde nøyaktig det samme i fjor...
[/quote]
Jeg tryna på samme sted. Trodde jeg måtte ha hjelp fra oven for å løs sykkelen fra gjørma
Kan forresten legge til til totalrankingen for alle UB+LB nå har krympet med i hvert fall en mann, da jeg vet Morten Olsen ikke kjørte noen av rittene i år. Atle Rømo har sin side her, antar Kjell Seberg kjørte begge. Hans-Jørgen Engen klarte jeg ikke å finne på LB-lista... Mulig jeg roter, men kanskje all time lista er nede i 3 mann nå.
Forresten er det 6. året på rad Kristoffer, og ikke bare 5.!
Redigert av Elgvenn2; 30/08/201519:57.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Du trenger ikke sjekke :-) 3.36.14 fra pulje 44. orket ikke pulje 1A. to kompiser i pulje 44, men de stilte ikke pga sykdom. Så fortsatt 4stk. Seberg, Skogstad, Rømo og meg. Like sliten hvert år, men like gøy. Så klar neste år også.
Flott tur når jeg har fått det litt på avstand. Var mektig sliten på fredag, lørdag og i dag, men nå begynner det å komme seg.
Synes løypa hadde mange fine stier hvor veldig mye var sykkelbart, men ettersom mange allerede hadde sykla der når jeg kom var mye blitt gjørmete og vanskelig. Ble mye knot og fant aldri den gode tekniske flyten, mye på grunn av litt for tynt treningsgrunnlag i rittfart. Har tidligere i lørdagsbirken slitt med kramper, men med crampfix slapp jeg heldigvis unna. Kneet valgte dog å bli stivt og ømt, noe jeg sliter med når jeg sitter lenge på sykkelen. Noen andre som sliter emd dette? Evt kan ane hva som er galt?
Stilte med halvdemper i år. Cannondale fsi, ny på tirsdag. Ikke ideelt med lite innkjøring, men slik er det når sykkel havarer få dager i forveien. Sykkelen leverte med bravur. Stilte med RaRa både foran og bak, synes de fungerte bra - ingen punkteringer! 32drev foran med 11delt bak fungerte også bra.
Håper logistikken gjør det til at jeg kan stille neste år
Du trenger ikke sjekke :-) 3.36.14 fra pulje 44. orket ikke pulje 1A. to kompiser i pulje 44, men de stilte ikke pga sykdom. Så fortsatt 4stk. Seberg, Skogstad, Rømo og meg. Like sliten hvert år, men like gøy. Så klar neste år også.
Aha! Vel da var vi nede i 4! Sykla så fort fra P44 er jo sterkt! Tror jeg heller ville ha prøvd med på P1A, men det er nå meg... Greit å komme tidlig frem hehe.
Da har jeg også fått Birkenhelga litt på avstand, og sitter en smule mørbanket på toget til jobb og kan oppsummere. Var en smule ekstra spent i år, siden treningsagrunnlaget mildt sagt er dårligere enn før.
Kan slutte meg til rosen av løypa, selv om det er enkeltelementer av den en kunne tenke seg byttet ut er dette skikkelig ultra som det skal være! Men jeg er glad i litt knot også da Veldig bløtt som forventet (selv om jeg ikke hadde sytklet denne stien før) på første stien, men det var jo ikke noe problem å sykle nesten alt. Vi kunne forresten godt ha fått fjorårets snarvei til Djuposet, bør ta raskeste vei så lenge starten foregår på Rena.
Med de "ordentlige" fjellstiene opp mot Kriksfjellet og Svartåsen kom godfølelsen på sykkelen, som raskt fikk vist at den må være perfekt for Ultrabirken. Fra lettere rittsykler, både halv og heldempet via "gammel" stisykkel er det bare å si at 29er fulldemper i 120-kategorien er gullegod, og min nye Yeti ASR-C er en aldri så liten juvel. Eneste modifikasjon var at jeg byttet ut medfølgende Ikon dekk med Fast Track 2.2 Control, og de satt som et skudd.
Riktignok kålet jeg det til på steinen rett bak "den j...." som følge av et overmodig sporvalg, men den gode stisyklingen mer enn oppveide dårlig grusform. Mellsjøhøgda flott som alltid! Grus og litt sti bort til Ytre Reina, der min kjære samboer servet meg og noen til. Jeg kom dit for tidlig til å oppleve det, men dette var et farlig punkt. Ingen løypevakter og halvbirkere i full fart ned en ganske heftig utforkjøring på grus midt i mot.
Litt mer grus og litt sti og så var det klart for Reinsfjell og mot Hitfjell/Veslefjell. Jeg hadde prøvd stien før for noen år siden og visste hva jeg gikk til av sånt småknot som jeg elsker. Men fikk til en skikkelig OTB i et hull bak en stein som var høyere enn jeg trodde, mannen bak meg var tydeligvis en smule forskrekket og lurte på hvordan det gikk, men jeg kunne berolige med at det gikk bra (trodde jeg...)
Runden om Moksjølia og spesielt bort mot og rundt Hafjelltoppen vet jeg ikke helt hvor godt jeg liker, men kom meg gjennom og etter litt påfyll på Pellestova var det klart for det som alltid vil være højdaren for meg her, Nevelfjell og Lunkefjell. Herlig stisykling, synes jeg, selv om kreftene virkelig begynte å ta slutt, ble mer gåing og mindre sykling enn vanlig. Men ingen død sau denne gang, men derimot deilig cola av både Christen og Lillosti, tusen takk, det gjorde godt
Og faren min hadde iskaffen klar ved passering av bekken der vi snudde rundt Lunken. Jeg er kjent og ikke noe problem, men i følge min far var det litt for dårlig merket her. På vei ned igjen til hytta møtte han også en syklist som hadde rotet seg bort.
Videre til mål klarte jeg ikke å henge med i gruppa, og ble syklende mutters alene med lite krefter igjen, og jeg hadde merket tiltagende "vondt" med pustingen. Jeg tenkte på mye rart, men bet det i meg, og alltid moro å feie forbi fredagsbirkerne ned ballettbakken, og inn til mål på 8.37, en veldig drøy tid, men 6. plass i M55. Jeg skjønte da jeg så løypekartet at det kom til å bli ordentlig Ultra, men hadde ikke trodd at det skulle bli SÅ store utslag.
Jeg tror kanskje arrangøren hadde undervurdert hvor tøft det ble, eller hva? Det ser ut som halve damefeltet ble stoppet av sperretiden, og det er veldig dårlig reklame for ordentlig stiritt for damer, tipper det er mange som tenker seg om mer enn gang før de melder seg på igjen.
Og dnt tiltagende pustevondten? Joda, det har bare blitt verre og verre, og jeg tok nok et ribbein eller tre i den OTB-en. Hadde tenkt å ta ritt nr to for året i form av Vestmarkrittet som superkompensasjon til helga, men det ser dårlig ut...
Men uansett, hurra for den tøffeste og beste Ultraen hittil og kudos igjen til stifinner Aksel Men gjør noe med sperretidene eller kutt ned litt slik at flere får sjansen til å fullføre.
Vi var 3 stykker fra samme klubb med mål om å sykle sammen til Lillehammer. Da er ikke lavest mulig tid målet, men en hyggelig tur over fjellet. Det bærer også tiden preg av. Det ble en lang dag på kontoret, og rett etterpå tenkte jeg at dette ble første og siste gang. i dag derimot, hadde jeg lett meldt meg på til 2016 :-)
Jeg har snekret en liten film fra turen. Den ble satt sammen lørdag, noe et par av kommentarene kanskje bærer preg av :-) https://vimeo.com/137769572
Ja jeg hadde startet der om jeg viste de skulle trekke seg :-) siste mann kom om morgningen¨å sa han ikke orket :-)
men men. tok merke og det var dagens mål.
Sitat: Elgvenn2
Sitat: hje
Aha! Vel da var vi nede i 4! Sykla så fort fra P44 er jo sterkt! Tror jeg heller ville ha prøvd med på P1A, men det er nå meg... Greit å komme tidlig frem hehe.
Dette ble veldig bra, løypa var super var på forhånd skeptisk til en del av stiene som var valgt, men det er utrolig hva en kan få til bare ved å endre litt på rekkefølgen og retningen, bra Aksel.
For egen del så ble det en grei start fra pulje B var nok litt defensiv på grusen og ble hengende litt langt etter, men vi fikk nå til et samarbeid og det ble mye skravling Inn på stien med Ole Kristian Silseth og hyggelig kar fra Ullensaker (som også hadde Stages wattmåler så det ble litt watt prat ). Hadde grei flyt og plutselig var jeg og karen fra Ullensaker på grusen mot Nysætra hadde en litt tung periode her, men det ble bedre med litt sti. Så var det bare å ta imot en flaske fra Marianne, samboeren til KAO takker og bukker.
Kommer inn i en fin flyt på den tekniske stien mot Hita og etter matstasjonen kan jeg kjøre alene mot Hafjell du verden å mye bedre dette strekket er når det ikke er kø:)
Ned fra Nevelfjell kjøres det med hode og jeg kommer nå virkelig inn på min hjemmebane, kroppen blir bare bedre og bedre så det kommer tanker om at nå har du kjørt for rolig, bestemmer meg raskt for å glemme dette og isteden sette et par crux jeg ikke har klart med friske bein
Så siste kneika opp mot Lunkefjell måtte settes, var jo nevnt av Aksel, der står Rune fra klubben med en overraskelseflaske og den satt perfekt da min nå var tom TAKK.
Så er det flatt jern ned mot Lillehammer ikke faen om at jeg skulle over 8 timer, så det var bare å gønne på.
Godt å komme i mål og se at de «store gutta» (Odd og Trond Vidar) fortsatt står ved målseilet da vet du at du ikke er så langt bak og at det er tid for en hyggelig prat.
Jeg hadde en flott dag i fjellet med en kongedisponert Ultra med tanke på opplevelsen ikke tiden.
Gode gamle Tallboy fungerte 100 % med FastTrack Grid på solide hjul fra Ole Dogstar. Du verden så mye bedre den sykkelen klatrer med DBInline.
Tiden ble 7:54 og en 15 plass i M40 så var det bare pån igjen neste dagen, men det er en annen historie…
Opplevelsen: En rygg som har kranglet i to år var egentlig bedre enn noensinne, men siste uka så ga den seg til kjenne igjen, eller var det bare jeg som kjente etter? Buss opp til Rena og den sedvandlige sykkelturen opp til Rena leir med tung bag og regn i lufta gjorde at Birken følelsen virkelig satt seg. Som vanlig måtte jeg minne kjøkkenpersonalet på at det manglet glutenfri havregrøt, men det ordnet seg. Startet i pulje C, og var vel en av de bakre rekker. Hadde det ikke travelt og startet rolig og kontrollert. Satt med en fin gruppe på grusen men mista den da jeg måtte pisse på Kvarstad. Sosa videre i litt lavere tempo etter det og fikk kjenning med ryggen i rosinbakken og stigningen deretter. Var på denne tiden bekymret for hvordan dette skulle gå. Jeg husket fra 2013 at det første stipartiet frem til Hornsjø var veldig kort. I 2015 var ikke dette kort. Jeg jobbet og slet og fant aldri noe flyt. En stund etter Hornsjø var ryggen virkelig ille. Bestemte meg for å poppe en Ibux, og etter 10 minutter så roet smertene i ryggen seg og det føltes som trøkket i beina var tilbake. Herfra var det god flyt en stund, og kun gåing der det var mest nødvendig. Så begynte jeg å bli sliten. 5-6 timer sykling gjør noe med kroppen, og den tidligere flyten forsvant. Det var tidvis en del negative tanker, og jeg hadde bl.a. en svømmeøkt i ei myr, der jeg regelrett falt av kloppen med sykkelen over meg. På tur opp til Hafjelltoppen var det ganske mørkt, og jeg sutret og beklaget meg til ei (frøy?)dame som gikk i nærheten. Hun kontret med et kjempesmil og sa noe sånt som "Smil, nå er du på toppen og kan begynne å sykle igjen, high five!". Jeg ble noe overrumplet av den positiviteten, men skjønte straks at jeg var en skikkelig drittsekk som hadde latt mine negative tanker komme ut til henne og dermed forsure hennes dag. Jeg takket henne for oppmuntringen og lovte å oppføre meg bedre. Da vi nærmet oss Pellestova kom en fyr springene over en topp og sa at sperrefristen var nær og at vi måtte kjøre på ned mot pellestova. Jeg tok han ikke seriøst og lurte hvorfor han gikk rundt og sa slikt. Jeg hadde jo aldri vært nær noe sperrefrist før. Ved matstasjonen på Pellestova så sier en fyr "Ikke stopp for mat, bare kjør videre til mellomtida rett der nede, de er på tur å stenge for dere". Det ble full gass også etter mellomtida, nesten som om jeg var redd for at om de så meg fra mellomtida så ville de kalle meg tilbake. I ettertid ser jeg at jeg passerte 3 minutter før den utvidete sperretida, men ser også at folk har passert enda 15 minutter etter det. Jeg var altså en av de ca 200 som lå i fare for å bli tatt ut på original sperretid. Dette ble et lite spark i ræva og jeg fikk opp farta litt. Herfra og inn jobbet jeg bra, men ble flere ganger minnet på den dårlige ryggen, spesielt i tunge oppovercrux og i lengre nedkjøringer. Dette tok litt av gleden, men det var fortsatt mer positivt enn negativt. Denne gangen var jeg godt forberedt på den reelle distansen inn fra Nybu, og "innspurten" gikk i en fei. Jobbet som fy for om mulig å klare meg under 10 timer, men innså etter hvert at det ikke gikk. Sykla alene ned ballettbakken. Sykkelen som til nå hadde fungert upåklagelig begynte nå og fuske, og jeg fikk ikke girt opp på storeklinga rundt hoppbakken, måtte flire litt og var veldig fornøyd med sykkelens innsats. Ned langs jordet la jeg inn det som der og da føltes som verdens feteste whip på hoppet, men mest sannsynlig var det snakk om en ørliten vridning på styret. Kom i mål på 10.04 og noe. Møtte Larsb og Runerm i mål og fikk bekreftet at det var flere enn jeg som hadde hatt det tungt, og skjønte dermed at det var mer løypa enn formen som var det store problemet.
Sykkelen, en Spec SJ fsr 29 fungerte upåklagelig. Det var noen ganger jeg ønsket meg tilbake til min forrige, lette Spark 29, men det var også perioder der jeg var veldig fornøyd ,ed 140 mm Pike foran. Syklet på Ground Control foran og Fast Trak bak. Kunne like gjerne beholdt Fast Trak foran for det håndterte gjørma like bra som Ground Control.
Løypa: Dette var tungt. Jeg er ikke godt nok kjent til å kunne kommentere hvert enkelt parti, men i bunn og grunn så ble det litt for mye labbing opp og sykling ned. Noe av dette skyldes form/rygg, men noe må løypelegger ta ansvar for. Var alle fjellene den vanskelige veien i år? Turen over Skramstad gjorde meg ikke så mye, men om det er den som skal gjøre slik at folk havner i sperrefristen så er den et brudd på "rett til fjells". Det kunne blitt et stygt møte med halvbirkerne. De syklet delvis 2-3 og 4 i bredden og hadde høy hastighet nedover. De virket ikke å være forberedt på at det kunne komme noen imot. Flirte litt av ironien av at de som nettopp hadde startet hadde kortere vei til mål enn oss.
Syklisten: Stisyklisten i meg var ganske ofte misfornøyd med at rittsyklisten var så sliten at det ble labbing i de fleste oppoverbakkene. Dette kan det gjøres noe med, og ryggen er i orden ila vinteren 
Kommer jeg tilbake: Dette ble mye negativt, men i det store og det hele så har jeg hatt en positiv opplevelse, og revansjelysten er stor. Jeg ønsker revansj til min egen rygg, jeg ønsker revansj til Aksels løype og jeg ønsker revansj til sperrefristen. Til dere som ble tatt av sperrefristen, jeg føler med dere. Kom tilbake neste år og revansjer dere. Jeg kan aldri tenke meg at det blir det samme igjen. Burde kansje Birken gi gratisbillett til disse 80 (?) da de har lagt opp til en så hard løype?
Neste år hadde det vært topp om man startet Ultra på Lillehammer siden. Da hadde man fått det ultimate stirittet..
Start OG mål på Lillehammer hadde vært digg. Ultra har fjernet seg såpass fra den opprinnelige Birkebeinerhistorien uansett (ikke krav til vekt på sekken, og Birkebeinerne gikk vel neppe de sykeste omveiene over topper og rundt vann etc. heller), at start/mål samme sted helt sikkert ikke får de involverte til å snu seg i graven.
Neste år hadde det vært topp om man startet Ultra på Lillehammer siden. Da hadde man fått det ultimate stirittet..
Start OG mål på Lillehammer hadde vært digg. Ultra har fjernet seg såpass fra den opprinnelige Birkebeinerhistorien uansett (ikke krav til vekt på sekken, og Birkebeinerne gikk vel neppe de sykeste omveiene over topper og rundt vann etc. heller), at start/mål samme sted helt sikkert ikke får de involverte til å snu seg i graven.
Helt enig. Kvalifiserer egentlig ikke da jeg ikke har kjørt Ultraen enda. De to siste årene har jeg ment å gjøre det, men må si at den trøblete logistikken er en turn-off for meg, og var vel spikeren i kista i år da det var en del andre ting som ikke klaffet.
Ja, det er sikkert smooth arrangert, men som familetøffel har jeg kun N dager/timer til egokjøret, så hver time spart er gull. Busstur enten før eller etter legger på ganske mye stress. Nå vet ikke jeg hvor mye krøll en rundløype vil skape for arrangøren, men sånn utenfra og inn ser jeg ikke kjempeutfordringer med å gjøre en slik endring? Apparatet er jo på plass i Lillehammer allerede.
Parkere ved start, sykle leeenge, kjøre hjem. Da vil jeg totalt sitte ca like lenge i bil som på sykkelen
Svarte! Må være noe galt med hjernen min! Muligens senskader etter faceplanten i ei av lyngtuene der oppe i Hafjellområdet. Bestemte meg nemlig lenge FØR målgang at dette var første og siste UB for en landeveis sykkelist som meg. Men etter noen døgn begynner jeg faktisk å tvile på at jeg klarer å holde meg helt unna UB fremover.....
Helt enig. Kvalifiserer egentlig ikke da jeg ikke har kjørt Ultraen enda. De to siste årene har jeg ment å gjøre det, men må si at den trøblete logistikken er en turn-off for meg, og var vel spikeren i kista i år da det var en del andre ting som ikke klaffet.
Det er veldig mange jeg kjenner som ikke er med pga det. Og når man syntes Ultra er fett nå, tenk hvor sjukt fett det hadde vært med start feks på Pellestova. Da kunne man ha syklet mer eller mindre på sti hele dagen.
Får jeg trent mer neste år skal jeg være med uansett hvor det starter.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg trodde jeg var rimelig god på sti. Jeg trodde jeg var i rimelig bra form. Jeg trodde at 8 timer var innenfor rekkevidde. UB15 satte parykken skikkelig på plasss. Jeg er ikke god nok på sti. Jeg er ikke i god nok form. For å få en bedre opplevelse neste gang må jeg tre, æh øve mer. Må øve på knotasti, alle kan sykle flytsti. Hadde i grunnen tenkt å klage på at det var for mye knotsti, men innser etter alle de fornøyde ruttrapportene at det er mine egenskaoer på sti som må forbedres. Ellers vil jeg hilse start-mål på Lillehammer velkommen. Vi som kjører 8-9 timer fra vestlandet på torsdagen hadde hatt godt av å kunne slappe av på rittdagsmorgen istedenfor å stå opp midt på natten for å kjøre buss til start. Klarer jeg å øve nok til neste år er jeg med uansett.
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Det er veldig mange jeg kjenner som ikke er med pga det. Og når man syntes Ultra er fett nå, tenk hvor sjukt fett det hadde vært med start feks på Pellestova. Da kunne man ha syklet mer eller mindre på sti hele dagen.
Aksel Selmer letter jo på sløret for slike planer i intervjuet i siste utgave av Terrengsykkel...
Aksel Selmer letter jo på sløret for slike planer i intervjuet i siste utgave av Terrengsykkel...
Sa han egentlig mer enn at han ønsket det? Men det var vel du som intervjuet han? Men Birken-adm. trenger å minnes på dette, et veldig bra ritt kunne blitt helt perfekt.
Sa han egentlig mer enn at han ønsket det? Men det var vel du som intervjuet han? Men Birken-adm. trenger å minnes på dette, et veldig bra ritt kunne blitt helt perfekt.
Tidligere har et allerede eksisterende startapparat (deles med Fredagsbirken) vært et godt argument for Rena, men nå har de jo Halvbirken med start på Pellestova, så det argumentet er i ferd med å miste sin verdi....
Nå er du jo "pensjonert" som kvasiproff, og da er det jo ingenting i veien for å starte og ta det som en tur selv om du vet du ikke kjemper om pallen. Det er jo det dette handler om for de aller fleste av oss
Sitat: Oystein L
Tidligere har et allerede eksisterende startapparat (deles med Fredagsbirken) vært et godt argument for Rena, men nå har de jo Halvbirken med start på Pellestova, så det argumentet er i ferd med å miste sin verdi....
Har sittet som passiv deltager i et telefonmøte idag og har excel-nerdet litt. Her er en matrise som viser plassering på alle mellomtider sammenlagt for alle M klassene. Jeg tar forbehold mot alle mulige slags feil.
Det gleder meg at den viser progresjon for min for alle mellomtider 452 429 426 402 372 364
Nå er du jo "pensjonert" som kvasiproff, og da er det jo ingenting i veien for å starte og ta det som en tur selv om du vet du ikke kjemper om pallen. Det er jo det dette handler om for de aller fleste av oss
Det er sant, men må ha syklet litt lengre turer enn i år. Blir starten på lillehammer siden så blir jeg nok med uansett form da det er kult. Blir det på Rena gidder jeg kun hvis jeg kan kjempe i toppen. Syntes så langt med grus er kjedelig. :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Gratulerer til alle som fullførte, og til alle som forsøkte, men ikke kom helt frem. Jeg skjønner godt at det er kjipt å bli tatt ut av rittet. I år ble det skikkelig tøft, rittet var mer Ultra enn noen gang, og kanskje så Ultra som det bør være? Føret ødela noe (mye for mange), men det er ikke slik at alle som starter i UB har garanti for at de får se målseilet. Hvert år er det mange som overvurderer egne stiferdigheter og egen form. UltraBirken er ikke for alle, det sier seg selv. De aller fleste av oss ønsker start nærmere stiene i fjellet/eventuelt HH. Jeg skal gjøre det jeg kan for at det skal skje allerede under neste års ritt.
Det er nyttig for meg med alle tilbakemeldingene dere gir, uansett holdning til UB. Mye tyder på at vi gjør en del riktig. Løypa, og rittet, skaper diskusjon og engasjement. Helt enig bør vel ikke løypelegger og alle deltakerne bli i et ultraritt? Ser frem til å møte dere sprekinger igjen neste år. Ærbødigst
De aller fleste av oss ønsker start nærmere stiene i fjellet/eventuelt HH. Jeg skal gjøre det jeg kan for at det skal skje allerede under neste års ritt.
Herlig, Aksel - stå på. Om birken-adm setter opp start på UB i nærheten av gromstiene, stiller jeg garantert på start igjen.
Tenkte faktisk det samme, at halvbirken starten på Pellestova åpner for flere typer starter der, og at dette er første vei til UB start i dette området. For alt jeg vet så kan jo fort halvbirken erstatte fredagsbirken også (ikke bare være et tilleggtil! obs at dette er ren synsing fra meg og ikke noe jeg har hørt!!!). Hvis så skjer vil jo ikke behovet for frivillige mellom Rena og Rosinbakken være så nødvendig.
Personlig blir jeg med likevel. Jeg liker starten på Rena, både fordi jeg bor nært så logistikk for meg er mest "tungvint" til/fra Lillehammer. Jeg liker også starten fordi Rena-Lillehammer er birken for meg. Jeg liker det lange gruspartiet for det krever at en i god fysisk form og mestrer denne "kunsten" også. Jeg liker å sykle lenge, jeg liker å bli sliten, mao langt er moro. Jeg liker starten på Rena fordi en må ta noen spennende valg, både mht sykkel (hvis en har flere alt) og dekk. Ender dog med samme dekk lell.
Men jeg liker også tanken på et "rent" stiritt i området Sjusjøen-Hafjell, men da helst med noen grusetapper som gjør at eliten bruker 5 timer. Og siden jeg må til Lillehammer likvel så blir ikke logistikken noe mer en at en står opp halvannnen time før. Men start på Pellestove er vel ikke veldig smart, den bør vel være ned mot Hafjell, slik at en får 1 mil på grus/asfalt for å skape skille ?
De to-tre første årene var jeg sikker på at dette var siste året dette ble arrangert, nå er jeg sikker på at det blir arrangert helt til Elgvenn/Hans Olav gir seg. Han har ikke tenkt å gi seg med det første. Hverken på fredag eller lørdag:)
Hvor mange er det som har sykla alle utgavene ? var det ca 30 ? hadde vært kult å sett en liste, over hvor mange timer vi har brukt disse årene (vet jeg kan finne mine egne), kanskje en omvendt liste hvor vinneren er den som har brukt fleste timer. For ultra er jo å være lenge ut ? noen som tror de er den som har vært lengst ute av samtlige når alle 6 år legges sammen ? selv er jeg så kjedelig middelmådig at jeg nok havner ¨på 15 plass av de 30:)
De aller fleste av oss ønsker start nærmere stiene i fjellet/eventuelt HH. Jeg skal gjøre det jeg kan for at det skal skje allerede under neste års ritt.
Når de allerede har rigget opp en start til halvbirken på Pellestova bør vel mye av logistikken være på plass til å kunne kjøre Ultrabirken fra Pellestova. Det må jo være ett godt alternativ
Og da dukker i alle fall jeg opp igjen etter ett hvileår