Popcorn Time
|
Re: Popcorn Time
[Re: anonym22]
27/08/2015 16:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ok. Da tolkes jeg helt vilt utifra antagelser du/dere har på forhånd, så dette blir ganske vanskelig. Jeg tillegges jo masse meninger jeg snarere har postet det motsatte av.
Jag förstår mindre och mindre av vad du menar... Av någon anledning tycker du att en artikeln om att det har varit normalt att halshugga folk i norge är relevant för denna diskussion på grund av att lover ändras och ändringarna kommer nedenfra (som jag inte tror står i artikeln) samtidigt som du sier att du inte alls diskuterar lovar och moral. Om man sen försöker sätta in det du skriver i ett samband så verkar det alltid bli fel. Leste du slutten på artikkelen, om at endringer kommer nedenfra? Jeg mente det var relevant ift det sveinaa skrev, som jeg siterte. Jeg sa ingenting om at dette hadde noe med piratvirksomhet å gjøre. Endringer kommer nedenfra (fra grasrota). Er ikke det bare en billedlig måte å beskrive hvordan endringer kan gjøres i et demokrati? Når alle bruker sin rett til å være med å bestemme for å endre noe?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
27/08/2015 16:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok. Da tolkes jeg helt vilt utifra antagelser du/dere har på forhånd, så dette blir ganske vanskelig. Jeg tillegges jo masse meninger jeg snarere har postet det motsatte av.
Jag förstår mindre och mindre av vad du menar... Av någon anledning tycker du att en artikeln om att det har varit normalt att halshugga folk i norge är relevant för denna diskussion på grund av att lover ändras och ändringarna kommer nedenfra (som jag inte tror står i artikeln) samtidigt som du sier att du inte alls diskuterar lovar och moral. Om man sen försöker sätta in det du skriver i ett samband så verkar det alltid bli fel. Leste du slutten på artikkelen, om at endringer kommer nedenfra? Jeg mente det var relevant ift det sveinaa skrev, som jeg siterte. Jeg sa ingenting om at dette hadde noe med piratvirksomhet å gjøre. Nei, det hade jag inte men nu när jag har det så är ju inte det heller något spesiellt bra svar på det sveinaa skrev. Nu förstår jag dock bättre vad du menade. Civilolydnad är ju inte det enda sättet att få igjenom förändringar.
|
|
|
[Re: sveinaa]
27/08/2015 16:14
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg tror allikevel at det er viktigere at det kommer en aktør som klarer å lage en kommersiell greie som det er mulig å tjene penger på.
Absolutt. Men HBO og Netflix er to eksempler som allerede er på plass. Og særlig Netflix har rettigheter til langt mer materiale i USA enn Norge. Med felles rettigheter for EU/EØS på plass, vil det være lettere å tilby mye av det samme i Europa. På kabel-TV siden har også dette vært på samme måten, f.eks. TCM i USA har alltid vist et helt vanvittig mye større utvalg av filmer enn TCM i Europa.
|
|
|
[Re: Nils_Arne]
27/08/2015 16:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Teknologien for streamingtjenester mangler da ikke. Det eneste Popcorn Time gjør som de andre ikke gjør er å laste ned innholdet uten å betale for det vha. Torrent trackers. Hvis rettighetene til produktene fra produksjonsselskapene hadde endret seg, hadde Itunes, Google, Netflix, Canal Digital Go, og alle de andre justert utvalget sitt på et blunk.
|
|
|
[Re: fredriks]
27/08/2015 16:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nei, det hade jag inte men nu när jag har det så är ju inte det heller något spesiellt bra svar på det sveinaa skrev. Nu förstår jag dock bättre vad du menade.
Civilolydnad är ju inte det enda sättet att få igjenom förändringar. Det har jeg heller ikke sagt, Det er ikke så greit å argumentere før man leser artikler jeg refererer til. GeirK prøvde seg på det samme, men han slettet innlegget sitt før jeg fikk postet et svar.
|
|
|
[Re: Stein]
27/08/2015 16:17
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Teknologien for streamingtjenester mangler da ikke. Det eneste Popcorn Time gjør som de andre ikke gjør er å laste ned innholdet uten å betale for det vha. Torrent trackers. Hvis rettighetene til produktene fra produksjonsselskapene hadde endret seg, hadde Itunes, Google, Netflix, Canal Digital Go, og alle de andre justert utvalget sitt på et blunk. Det er jeg helt sikkert på.
|
|
|
27/08/2015 16:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, det hade jag inte men nu när jag har det så är ju inte det heller något spesiellt bra svar på det sveinaa skrev. Nu förstår jag dock bättre vad du menade.
Civilolydnad är ju inte det enda sättet att få igjenom förändringar. Det har jeg heller ikke sagt, Vad är det du inte har sagt nu då....? Sveinaa skrev väl att i en demokrati ska man fölga reglerna som finns. Du tog opp en artikel som snakkar om att förändringar kommer nedenfra. Du verkade tro att din artikel motsa det sveinaa sa. Det gjorde den inte och det enda fallet där olovligheter medför förändringar i en demokrati kan nog ingå i begreppet civilolydnad och det var därför jag skrev det. Det er ikke så greit å argumentere før man leser artikler jeg refererer til.
Ja, det stämmer och jag gjorde ett misstag där jag bara skummade igjenom utan att finna hans slutsatser på slutet.
|
|
|
27/08/2015 16:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Teknologien for streamingtjenester mangler da ikke. Det eneste Popcorn Time gjør som de andre ikke gjør er å laste ned innholdet uten å betale for det vha. Torrent trackers. Hvis rettighetene til produktene fra produksjonsselskapene hadde endret seg, hadde Itunes, Google, Netflix, Canal Digital Go, og alle de andre justert utvalget sitt på et blunk. Ok. Da er hemskoen som antatt; en juridisk floke som må løses. Hjemme har vi Netflix og Canal Digital. Det er så mye å se på at jeg hadde jo ikke fått med meg alt om jeg hadde ligget i sengen og sett tv hele dagen. Ser virkelig folk så mye på "boksen" at man går tom for ting å se på, eller er det bare muligheten til å se alt som er viktig?
|
|
|
27/08/2015 16:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En digresjon til temaet. I min ungdom kjøpte jeg en gang et "kopierings sett for VHS" på postordre. Fikk det dog aldri til å funke. Hadde også masse spill til C64 min på opptakskassetter og umerkede disketter (noen som husker de store myke med hull midt i?). Det samme gjaldt vel også til min A500 oppgradert med cartridgde til 1000 mb 
|
|
|
27/08/2015 16:41
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Teknologien for streamingtjenester mangler da ikke. Det eneste Popcorn Time gjør som de andre ikke gjør er å laste ned innholdet uten å betale for det vha. Torrent trackers. Hvis rettighetene til produktene fra produksjonsselskapene hadde endret seg, hadde Itunes, Google, Netflix, Canal Digital Go, og alle de andre justert utvalget sitt på et blunk. Ok. Da er hemskoen som antatt; en juridisk floke som må løses. Hjemme har vi Netflix og Canal Digital. Det er så mye å se på at jeg hadde jo ikke fått med meg alt om jeg hadde ligget i sengen og sett tv hele dagen. Ser virkelig folk så mye på "boksen" at man går tom for ting å se på, eller er det bare muligheten til å se alt som er viktig? Nå kjenner ikke jeg hvordan tilbudet er akkurat nå på disse kanalene. Før hadde Canal digital et ganske kommersielt utvalg. Alle med større filminteresse (jeg kjenner mange), finner ikke det de helst vil se der. Jeg nevnte en lang rekke eksempler filmer og regissører i går. Amerikansk HBO i kabel-tv-eraen (og sikkert også nå), da snakker vi tilbud.
|
|
|
27/08/2015 16:44
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Civilolydnad är ju inte det enda sättet att få igjenom förändringar. Det har jeg heller ikke sagt, Vad är det du inte har sagt nu då....? Sveinaa skrev väl att i en demokrati ska man fölga reglerna som finns. Du tog opp en artikel som snakkar om att förändringar kommer nedenfra. Du verkade tro att din artikel motsa det sveinaa sa. Det gjorde den inte och det enda fallet där olovligheter medför förändringar i en demokrati kan nog ingå i begreppet civilolydnad och det var därför jag skrev det. Det er ikke så greit å argumentere før man leser artikler jeg refererer til.
Ja, det stämmer och jag gjorde ett misstag där jag bara skummade igjenom utan att finna hans slutsatser på slutet. Jeg har ikke sagt noe om sivil ulydighet. Du velger å se noe helt annet i dette, og jeg ønsker ikke bruke mer tid på dette, jeg har liksom ikke som mål å overtale deg. Og når du faktisk ikke leser det jeg lenker til, så blir jeg bare matt.
|
|
|
27/08/2015 16:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Teknologien for streamingtjenester mangler da ikke. Det eneste Popcorn Time gjør som de andre ikke gjør er å laste ned innholdet uten å betale for det vha. Torrent trackers. Hvis rettighetene til produktene fra produksjonsselskapene hadde endret seg, hadde Itunes, Google, Netflix, Canal Digital Go, og alle de andre justert utvalget sitt på et blunk. Ok. Da er hemskoen som antatt; en juridisk floke som må løses. Hjemme har vi Netflix og Canal Digital. Det er så mye å se på at jeg hadde jo ikke fått med meg alt om jeg hadde ligget i sengen og sett tv hele dagen. Ser virkelig folk så mye på "boksen" at man går tom for ting å se på, eller er det bare muligheten til å se alt som er viktig? Jeg ser de filmene og seriene fruen ikke vil se på iPaden når jeg reiser. Da er det utrolig frustrende å måtte vente 9-12 måneder på å få sett feks siste episode av GoT, som er hva en ender opp med hvis en vil se det lovlig.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/08/2015 17:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke sagt noe om sivil ulydighet. Du velger å se noe helt annet i dette, og jeg ønsker ikke bruke mer tid på dette, jeg har liksom ikke som mål å overtale deg. Og når du faktisk ikke leser det jeg lenker til, så blir jeg bare matt. Förlåt att jag inte läste din link i detalj. Så väldigt mycket ändrade det ju dock inte. Jag tycker också att det är vansklig att försöka diskutera med någon som inte verkar förstå att det kan vara bra att försöka förklara vad man menar när folk inte verkar förstå vad man menar. Jag vet att du inte har använt ordet sivil ulydighet men det är väldigt lätt att tro att det är det du snakkar om när du sier att din artikel är ett argument mot "Satt litt på spissen så fungerer et demokrati fordi alle følger de lover og regler som besluttes. Også når man er dypt uenig. Dette synes jeg av og til mange unge "glemmer"." Att si att "Fordi den viser at lover ikke er statiske og at endringer kommer nedenfra." är iallafall inget argument mot det över eftersom endringar nedenfrå också kan göras genom att fölga reglerna i en demokrati (och om de inte fölger reglerna så är det nog i många fall ett exempel på civil olydnad).
|
|
|
27/08/2015 17:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Artikkelen hadde jo litt flere momenter. Men nå får ikke jeg opp artikkelen lenger. Jeg synes det sveinaa sa var litt vel forenklet: Satt litt på spissen så fungerer et demokrati fordi alle følger de lover og regler som besluttes. Også når man er dypt uenig. Dette synes jeg av og til mange unge "glemmer".
Artikkelen hadde poenger som viste at det ikke alltid er slik at alle lover og regler er perfekte. Jeg synes ikke nødvendigvis at et demokrati ikke fungerer hvis noen velger å ikke følge alle regler, framfor å vente på at utdaterte regler endres. Men det betyr ikke at jeg oppfordrer til piratvirksomhet. Men det begynner å bli på tide å få ryddet opp i gamle rettighetsregimer som følger landegrenser. Hele veien i denne tråden har jeg blitt møtt med en drøss av argumenter og poster som inneholder antagelser om hva jeg mener, framfor å diskutere mye av det jeg faktisk skriver. Jeg synes det er helt urimelig at jeg skal måtte forklare meg ift. andres antagelser.
|
|
|
[Re: GeirK]
27/08/2015 17:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Teknologien for streamingtjenester mangler da ikke. Det eneste Popcorn Time gjør som de andre ikke gjør er å laste ned innholdet uten å betale for det vha. Torrent trackers. Hvis rettighetene til produktene fra produksjonsselskapene hadde endret seg, hadde Itunes, Google, Netflix, Canal Digital Go, og alle de andre justert utvalget sitt på et blunk. Ok. Da er hemskoen som antatt; en juridisk floke som må løses. Hjemme har vi Netflix og Canal Digital. Det er så mye å se på at jeg hadde jo ikke fått med meg alt om jeg hadde ligget i sengen og sett tv hele dagen. Ser virkelig folk så mye på "boksen" at man går tom for ting å se på, eller er det bare muligheten til å se alt som er viktig? Jeg ser de filmene og seriene fruen ikke vil se på iPaden når jeg reiser. Da er det utrolig frustrende å måtte vente 9-12 måneder på å få sett feks siste episode av GoT, som er hva en ender opp med hvis en vil se det lovlig. Det skjønner jeg jo. Alle må ta egne valg rundt dette. For meg er det pt ikke en problemstilling da jeg ikke har noe jeg vil se jeg ikke kan se.
|
|
|
27/08/2015 17:23
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det skjønner jeg jo. Alle må ta egne valg rundt dette. For meg er det pt ikke en problemstilling da jeg ikke har noe jeg vil se jeg ikke kan se.
På seg selv kjenner en ingen andre ;-)
|
|
|
27/08/2015 17:44
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hjemme har vi Netflix og Canal Digital. Det er så mye å se på at jeg hadde jo ikke fått med meg alt om jeg hadde ligget i sengen og sett tv hele dagen. Ser virkelig folk så mye på "boksen" at man går tom for ting å se på, eller er det bare muligheten til å se alt som er viktig?
Dette viser at du har et ganske enkelt brukermønster, ikke er spesielt interessert i film (det kan godt hende du ser en del film allikevel). Jeg synes kanskje du viser litt lite innlevelse i at andre i Norge synes tilbudet er mangelfullt. (Nei, jeg snakker ikke om meg. Jeg har gjentatt en del ganger at jeg ikke lenger bruker tid på å se film og tv. Men hvis jeg skulle sett de samme filmene som jeg valgte å se f.eks. i år 2000, måtte jeg fremdeles kjøpt mange av dem på DVD/Blu-ray fra USA .) Det er heller ikke slik at alle som klager på at tilbudet er mangelfullt er nettpirater. Mange kunder hos Netflix er skuffet over manglende tilgang til serier de trodde skulle være der, fordi de er tilgjengelig i USA. Mange klager på at NRKs nett-TV er svært begrenset på utenlandsferie. Analogier er sjeldent vellykket, men det du skriver over her, blir faktisk litt som å si at den lokale G-sporten på hjørnet har alt du trenger av sykkel og sykkelutstyr.
|
|
|
[Re: GeirK]
27/08/2015 17:55
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Teknologien for streamingtjenester mangler da ikke. Det eneste Popcorn Time gjør som de andre ikke gjør er å laste ned innholdet uten å betale for det vha. Torrent trackers. Hvis rettighetene til produktene fra produksjonsselskapene hadde endret seg, hadde Itunes, Google, Netflix, Canal Digital Go, og alle de andre justert utvalget sitt på et blunk. Ok. Da er hemskoen som antatt; en juridisk floke som må løses. Hjemme har vi Netflix og Canal Digital. Det er så mye å se på at jeg hadde jo ikke fått med meg alt om jeg hadde ligget i sengen og sett tv hele dagen. Ser virkelig folk så mye på "boksen" at man går tom for ting å se på, eller er det bare muligheten til å se alt som er viktig? Jeg ser de filmene og seriene fruen ikke vil se på iPaden når jeg reiser. Da er det utrolig frustrende å måtte vente 9-12 måneder på å få sett feks siste episode av GoT, som er hva en ender opp med hvis en vil se det lovlig. Som noen informerte om tidligere, så kan du faktisk bare betale for HBO Nordic, så får du sett Game of Thrones med en gang.
|
|
|
27/08/2015 18:13
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
En digresjon til temaet. I min ungdom kjøpte jeg en gang et "kopierings sett for VHS" på postordre. Fikk det dog aldri til å funke. Hadde også masse spill til C64 min på opptakskassetter og umerkede disketter (noen som husker de store myke med hull midt i?). Det samme gjaldt vel også til min A500 oppgradert med cartridgde til 1000 mb Det er jo ikke bare en digresjon. Det er jo et godt eksempel på at særlig ungdom gjør en del ting som er ulovlig uten at de tar masse vurderinger om hvorvidt det er lovlig, moralsk, rettferdig etc. De bare gjør det. "Kopieringssett for VHS"? Trenger man ikke bare to VHS-spillere?
|
|
|
27/08/2015 18:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hjemme har vi Netflix og Canal Digital. Det er så mye å se på at jeg hadde jo ikke fått med meg alt om jeg hadde ligget i sengen og sett tv hele dagen. Ser virkelig folk så mye på "boksen" at man går tom for ting å se på, eller er det bare muligheten til å se alt som er viktig?
Dette viser at du har et ganske enkelt brukermønster, ikke er spesielt interessert i film (det kan godt hende du ser en del film allikevel). Jeg synes kanskje du viser litt lite innlevelse i at andre i Norge synes tilbudet er mangelfullt. (Nei, jeg snakker ikke om meg. Jeg har gjentatt en del ganger at jeg ikke lenger bruker tid på å se film og tv. Men hvis jeg skulle sett de samme filmene som jeg valgte å se f.eks. i år 2000, måtte jeg fremdeles kjøpt mange av dem på DVD/Blu-ray fra USA .) Det er heller ikke slik at alle som klager på at tilbudet er mangelfullt er nettpirater. Mange kunder hos Netflix er skuffet over manglende tilgang til serier de trodde skulle være der, fordi de er tilgjengelig i USA. Mange klager på at NRKs nett-TV er svært begrenset på utenlandsferie. Analogier er sjeldent vellykket, men det du skriver over her, blir faktisk litt som å si at den lokale G-sporten på hjørnet har alt du trenger av sykkel og sykkelutstyr. Jeg er kanskje ikke normalkunden for TV. Jeg ser jo allikevel at andre ikke har mine behov. Dårlig research før man inngår avtale om kjøpe av netflix i Norge kan man ikke skylde på noen andre enn seg selv for.
|
|
|
27/08/2015 18:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En digresjon til temaet. I min ungdom kjøpte jeg en gang et "kopierings sett for VHS" på postordre. Fikk det dog aldri til å funke. Hadde også masse spill til C64 min på opptakskassetter og umerkede disketter (noen som husker de store myke med hull midt i?). Det samme gjaldt vel også til min A500 oppgradert med cartridgde til 1000 mb Det er jo ikke bare en digresjon. Det er jo et godt eksempel på at særlig ungdom gjør en del ting som er ulovlig uten at de tar masse vurderinger om hvorvidt det er lovlig, moralsk, rettferdig etc. De bare gjør det. "Kopieringssett for VHS"? Trenger man ikke bare to VHS-spillere? Når jeg spilte på C64 var jeg et barn og da gjorde jeg nok ikke så mange vurderinger. Når jeg derimot spilte på Amigaen visste jeg jo hva jeg gjorde. Og jeg sitter ikke i dag og mener at jeg var med på en revolusjon der målet helliget middelet. Kopieringsettet var et virvar av ledninger til å koble de to videoen sammen med !
|
|
|
27/08/2015 19:05
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
En digresjon til temaet. I min ungdom kjøpte jeg en gang et "kopierings sett for VHS" på postordre. Fikk det dog aldri til å funke. Hadde også masse spill til C64 min på opptakskassetter og umerkede disketter (noen som husker de store myke med hull midt i?). Det samme gjaldt vel også til min A500 oppgradert med cartridgde til 1000 mb Det er jo ikke bare en digresjon. Det er jo et godt eksempel på at særlig ungdom gjør en del ting som er ulovlig uten at de tar masse vurderinger om hvorvidt det er lovlig, moralsk, rettferdig etc. De bare gjør det. "Kopieringssett for VHS"? Trenger man ikke bare to VHS-spillere? Når jeg spilte på C64 var jeg et barn og da gjorde jeg nok ikke så mange vurderinger. Når jeg derimot spilte på Amigaen visste jeg jo hva jeg gjorde. Og jeg sitter ikke i dag og mener at jeg var med på en revolusjon der målet helliget middelet. Kopieringsettet var et virvar av ledninger til å koble de to videoen sammen med ! Hvorfor bringer du her nok en gang inn dette momentet om "revolusjon der målet helliger middelet"? Ser du virkelig ingen sammenheng mellom at du kopierte dataspill og at ungdom laster ned film/musikk ulovlig? Ungdommene forsvarer seg da ikke med sære "piratbevegelseargumenter" - det er det ganske sikkert en ganske liten gruppe som gjør.
|
|
|
27/08/2015 19:10
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dette viser at du har et ganske enkelt brukermønster, ikke er spesielt interessert i film (det kan godt hende du ser en del film allikevel). Jeg synes kanskje du viser litt lite innlevelse i at andre i Norge synes tilbudet er mangelfullt. (Nei, jeg snakker ikke om meg. Jeg har gjentatt en del ganger at jeg ikke lenger bruker tid på å se film og tv. Men hvis jeg skulle sett de samme filmene som jeg valgte å se f.eks. i år 2000, måtte jeg fremdeles kjøpt mange av dem på DVD/Blu-ray fra USA .) Det er heller ikke slik at alle som klager på at tilbudet er mangelfullt er nettpirater. Mange kunder hos Netflix er skuffet over manglende tilgang til serier de trodde skulle være der, fordi de er tilgjengelig i USA. Mange klager på at NRKs nett-TV er svært begrenset på utenlandsferie. Analogier er sjeldent vellykket, men det du skriver over her, blir faktisk litt som å si at den lokale G-sporten på hjørnet har alt du trenger av sykkel og sykkelutstyr. Jeg er kanskje ikke normalkunden for TV. Jeg ser jo allikevel at andre ikke har mine behov. Dårlig research før man inngår avtale om kjøpe av netflix i Norge kan man ikke skylde på noen andre enn seg selv for. Jeg tror kanskje heller du er normalkunden ;-) Det blir litt for enkelt å si at det er dårlig research. Det må jo være lov å ønske seg mer innhold enn de begrensningene som ligger på norsk Netflix. De færreste reseracher akkurat hva som er tilgjengelig. Bjarte sa noe på Radioresepsjonen i forrige uke at et problem med HBO var at det ikke var så lett å se hva som var der. Men research hjelper jo ikke, all den tid svaret ville vært at sorry, det du vil se kan du ikke se noe sted siden du bor i Norge. Jeg ser nå at Gsport-analogien min er god.
|
|
|
27/08/2015 20:00
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg tror at da vi som barn kopierte hundrevis av spill på kassettbånd med "Turbo Tape" til C64, fordi vi ville ha mange, nye og kule spill å spille/samle, var det faktisk nøyaktig det samme som når dagens barn og ungdom laster ned filmer og musikk. God sammenlikning.
|
|
|
27/08/2015 20:02
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg har inntrykk av at det er en del her som mener at alle som laster ned ulovlig film/musikk, er klar over at det er ulovlig. Har dere noen kilder på at det er tilfelle? Denne norske fra 2007 skriver at "Halvparten av alle unge mellom 13 og 25 år vet ikke at det er forbudt å laste ned og dele musikkfiler med andre." http://www.nrk.no/kultur/vet-ikke-at-piratkopi-er-ulovlig-1.17856082007 var vel sånn omtrent høydepunktet av mp3-nedlasting, Spotify ble lansert i 2008. Denne engelske undersøkelsen fra 2012 viser at 44 % av de undersøkte mellom 12 og 44 år, er usikre på hva som er lovlig og ulovlig: http://stakeholders.ofcom.org.uk/market-...gement-tracker/http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/telecoms-research/online-copyright/Intro.pdf"Forty-four per cent of all internet users aged 12+ claimed to be either ‘not particularly confident’ or ‘not at all’ confident in terms of what is legal and what isn’t online. Confidence was lower amongst females (51%) and C2DEs (48%). Although the proportion increased with age, 12-15 year olds (42%) claimed confidence was lower than all other age groups up to the age of 44."
|
|
|
27/08/2015 21:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En digresjon til temaet. I min ungdom kjøpte jeg en gang et "kopierings sett for VHS" på postordre. Fikk det dog aldri til å funke. Hadde også masse spill til C64 min på opptakskassetter og umerkede disketter (noen som husker de store myke med hull midt i?). Det samme gjaldt vel også til min A500 oppgradert med cartridgde til 1000 mb Det er jo ikke bare en digresjon. Det er jo et godt eksempel på at særlig ungdom gjør en del ting som er ulovlig uten at de tar masse vurderinger om hvorvidt det er lovlig, moralsk, rettferdig etc. De bare gjør det. "Kopieringssett for VHS"? Trenger man ikke bare to VHS-spillere? Når jeg spilte på C64 var jeg et barn og da gjorde jeg nok ikke så mange vurderinger. Når jeg derimot spilte på Amigaen visste jeg jo hva jeg gjorde. Og jeg sitter ikke i dag og mener at jeg var med på en revolusjon der målet helliget middelet. Kopieringsettet var et virvar av ledninger til å koble de to videoen sammen med ! Hvorfor bringer du her nok en gang inn dette momentet om "revolusjon der målet helliger middelet"? Ser du virkelig ingen sammenheng mellom at du kopierte dataspill og at ungdom laster ned film/musikk ulovlig? Ungdommene forsvarer seg da ikke med sære "piratbevegelseargumenter" - det er det ganske sikkert en ganske liten gruppe som gjør. Jo. Sammenhengen er at det er ulovlig. Jeg dro det mest frem for vise for deg at jeg skjønner tematikken. Samtidig ville jeg få frem at jeg visste hva jeg gjorde når jeg ble ungdom. Og når jeg visste det tidlig på 90 tallet så skjønner i alle fall noen at sånt er ulovlig i dag og. Hva synes du om at ulovlig nedlasting, piratkopiering og ulovlig strømning brukes som et pressmiddel mot rettighetshaveren av noen da? Piratbevegelseargumentet dro jeg litt inn med tanke på Lurifax og hans innspill om autocad.....
|
|
|
27/08/2015 23:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Alle vet jo at det er ulovlig å laste ned opphavsrettsbeskyttet materiale fra nettet uten å betale noe for det. Det er ingen som gjør det som en politisk markering eller aksjon, men bare for å skaffe seg enkel og billig tilgang til film og musikk.
|
|
|
28/08/2015 04:26
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Alle vet jo at det er ulovlig å laste ned opphavsrettsbeskyttet materiale fra nettet uten å betale noe for det. Det er ingen som gjør det som en politisk markering eller aksjon, men bare for å skaffe seg enkel og billig tilgang til film og musikk. Har du kilde på at alle vet det? Jeg postet jo undersøkelser som viser noe annet?
|
|
|
28/08/2015 04:31
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
[ Hva synes du om at ulovlig nedlasting, piratkopiering og ulovlig strømning brukes som et pressmiddel mot rettighetshaveren av noen da? . Jeg har ikke noe sansen for det. Men det er jo antagelig under en promille av de som laster ned ulovlig som gjør det pga. dette.
|
|
|
28/08/2015 06:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Alle vet jo at det er ulovlig å laste ned opphavsrettsbeskyttet materiale fra nettet uten å betale noe for det. Det er ingen som gjør det som en politisk markering eller aksjon, men bare for å skaffe seg enkel og billig tilgang til film og musikk. Har du kilde på at alle vet det? Jeg postet jo undersøkelser som viser noe annet? Nei. Det så jeg dessverre ikke. Det burde ikke forundre meg, men alle burde jo strengt tatt vite at man ikke bare får ting gratis her i verden. Min neste setning er like gyldig uansett. Uansett er alle her i tråden klar over det, i alle fall, så argumentene om at "det er ulovlig" burde kunne trappes ned snart. 
|
|
|
|
|