Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort
|
Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort
[Re: kennyo]
11/09/2015 13:53
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Broderen har XC70 og tre unger på 1, 4 og 7 år, han ser etter noe større. Han lånte var 7 seter (sånn som du ikke vil ha, Galaxie) i sommer, og vurderer å bytte bil når den nå kommer med 4x4. Vi har også tre unger, ville ikke kjøpt noe mindre. Hadde Grand Vouager før, savner plassen i den.
keo
|
|
|
11/09/2015 14:13
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Tror det har blitt nevnt tidligere i tråden. Ikke glem Mercedes E-klasse. Stor og romslig og svært driftssikker. Litt dyrere i innkjøp, men man får OK E-klasser til under 400k om de er tre år gamle.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
11/09/2015 14:38
|
kennyo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
E-klasse har vi vurdert, men den blir for dyr. Ser ikke helt poenget med å kjøpe en tre år gammel bil til samme pris som en helt ny av et annet merke. I alle fall ikke til vårt bruk.
|
|
|
11/09/2015 14:43
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
E-klasse har vi vurdert, men den blir for dyr. Ser ikke helt poenget med å kjøpe en tre år gammel bil til samme pris som en helt ny av et annet merke. I alle fall ikke til vårt bruk. Skjønner ikke helt argumentet ditt. Jeg tenker mer på hva bilen vil koste meg totalt med verdifall og opplevd kvalitet. Jeg TROR en E-klasse som er tre år gammel faller mindre i pris enn en ny S-Max eller Galaxy eller hva det måtte være. Samtidig synes jeg en tre år gammel E-klasse ga meg en mye bedre opplevelse enn Toyota Avensisen som jeg kjøpe ny i 2010 og som bare kostet litt mindre enn E-klassen. En E-klasse holder seg ganske bra i pris, og man slipper å bytte registerrem. Dette koster ofte opp mot 20.000 kroner på hver 80.000 km.
|
|
|
[Re: anderfo]
11/09/2015 15:28
|
joanas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
.....
Men nå har det dessverre dukket opp et annet problem - panoramataket deres er sprukket, og visstnok dekkes det verken av garanti eller forsikring/glassforsikring (selv med originalt Ford-takstativ). Doh!
Etter å ha lest litt rundt omkring får jeg inntrykk av at sprukket panoramatak er et ganske vanlig problem (!) på S-max, og at det er en av grunnene til at Thule 753 ikke anbefales av produsenten, men problemet ser jo egentlig ut til (ihvertfall fra det jeg har lest) å gjelde alle typer takstativ...
Jeg har kjørt mer enn 200 000 km med mine S-max´er, og bilene har stort sett gått med takstativet på. Jeg har hatt tre turer til Italia (Tyskland Autobahn) med tre sykler på taket, og har aldri hatt problem med panoramatak og takstativ. MEN vær obs på at takstativ på S-max MK1 med panoramatak SKAL ha spesielle "føtter". Både Ford og Thule leverer disse føttene, jeg har brukt begge to, og begge er kjøpt hos Ford-forhandleren.
Redigert av joanas; 11/09/2015 15:30.
|
|
|
11/09/2015 19:31
|
kennyo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
E-klasse har vi vurdert, men den blir for dyr. Ser ikke helt poenget med å kjøpe en tre år gammel bil til samme pris som en helt ny av et annet merke. I alle fall ikke til vårt bruk. Skjønner ikke helt argumentet ditt. Jeg tenker mer på hva bilen vil koste meg totalt med verdifall og opplevd kvalitet. Jeg TROR en E-klasse som er tre år gammel faller mindre i pris enn en ny S-Max eller Galaxy eller hva det måtte være. Samtidig synes jeg en tre år gammel E-klasse ga meg en mye bedre opplevelse enn Toyota Avensisen som jeg kjøpe ny i 2010 og som bare kostet litt mindre enn E-klassen. En E-klasse holder seg ganske bra i pris, og man slipper å bytte registerrem. Dette koster ofte opp mot 20.000 kroner på hver 80.000 km. Opplevd kvalitet og reell kvalitet trenger ikke henge sammen, men jeg tviler ikke på at E-klasse har begge deler. Men hva koster en gjennomsnittlig service hos BOS på en E-klasse sammenliknet med f.eks. Skoda? Er helt enig i at de totale kostnadene er viktig. Men da må man også ta med vedlikehold, drift, forsikring osv. Hva registerreim angår, kjenner jeg bare til hva det koster på vår nåværende bil. Dvs. ca 8.000,- + evt. vannpumpe. Dette skal byttes hvert 10. år eller på 160.000 km (PSA 1,6 HDi). Er klar over at ikke alle biler har like lange intervaller. Var det Toyotaen din som skulle koste 20.000,- hver 80.000 km? Det må vi i så fall ha i bakhodet hvis det samme gjelder Prius. Når det gjelder verditap er det et godt poeng, men det er jo også noe som heter garanti. En tre år gammel E-klasse har kun to år igjen, mens en ny bil har 5 (7 på motor/drivverk hos Kia). Det kan også komme godt med. E-klasse og Avensis er jo to veldig forskjellige biler hva angår komfort og opplevd kvalitet. Men som sagt tidligere er vi nå i en fase av livet hvor bil bare er en bruksgjenstand, og vi har annet å bruke penger på. Derfor er valuta for pengene og et forutsigbart bilhold viktigere enn om bilen er aldri så fantastisk å kjøre, selv om jeg elsker god kjørekomfort. Og verditapet på både Volvo og Toyota er helt akseptabelt for oss. Det er der Citroën'en ikke når helt opp. Vi er nå i en fase av biltestingen at vi har funnet ut at selv om vi har god tid, kommer vi nok til å slå til på enten en relativt ny Prius eller V70 dersom tilbudet er godt nok. Vi MÅ jo ikke blåse hele budsjettet heller BMW'en har vi sett nærmere på, men den hadde en styggelig lang liste med ekstrautstyr som jeg (uten å ha satt meg veldig inn i det) virker som består av mange ting som er inkludert hos andre. Akkurat det var ingen bombe... Og siden den ikke var særlig bedre enn andre hva bakseteplass angår, utgår den.
|
|
|
12/09/2015 09:29
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Priusen burde vært utelukket ene og alene på grunn av utseende. Må da være en av de styggeste bilene som finnes? Så dere står egentlig kun igjen med v70.
Redigert av Hen9ng; 12/09/2015 09:31.
|
|
|
[Re: Hen9ng]
12/09/2015 10:37
|
kennyo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Akkurat det argumentet biter nok ikke på min bedre halvdel  Er forøvrig ikke enig selv heller. Q7, Cayenne, X6 og Rodius er kvartetten som topper den listen hos meg, og rekkefølgen blir jeg aldri enig med meg selv om ;D Men at Priusen er den minst pene av de aktuelle for oss kan jeg gå med på, selv om den etter mitt syn er noe av det peneste fra Toyota. Det er da i det minste noe
Redigert av kennyo; 12/09/2015 10:38.
|
|
|
12/09/2015 15:13
|
chalshus
More than words
|
More than words
Priusen burde vært utelukket ene og alene på grunn av utseende. Må da være en av de styggeste bilene som finnes? Så dere står egentlig kun igjen med v70. God plass var kravet. V70 har ikke god plass.
|
|
|
[Re: chalshus]
12/09/2015 17:41
|
kennyo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Joda. Volvo har med denne modellen skjønt hva en stasjonsvognkunde vil ha. Plass handler ikke bare om mest mulig volum i bagasjerommet. Vel så viktig er hvordan det er utformet mtp. lasting/lossing og hva slags last du kan få inn. Stasjonsvogner med lasteterskel og skrå bakluke har gjerne mer volum, men mange av disse literne får man ikke brukt pga. utformingen. I tillegg har den litt "firkantede" formen på bilen gjort at baksetet er bredt nok til våre krav.
V70, og antakelig E-klasse er hittil de eneste stasjonsvognene som innfrir kravene våre til plass.
|
|
|
12/09/2015 18:37
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
E-klasse har vi vurdert, men den blir for dyr. Ser ikke helt poenget med å kjøpe en tre år gammel bil til samme pris som en helt ny av et annet merke. I alle fall ikke til vårt bruk. Skjønner ikke helt argumentet ditt. Jeg tenker mer på hva bilen vil koste meg totalt med verdifall og opplevd kvalitet. Jeg TROR en E-klasse som er tre år gammel faller mindre i pris enn en ny S-Max eller Galaxy eller hva det måtte være. Samtidig synes jeg en tre år gammel E-klasse ga meg en mye bedre opplevelse enn Toyota Avensisen som jeg kjøpe ny i 2010 og som bare kostet litt mindre enn E-klassen. En E-klasse holder seg ganske bra i pris, og man slipper å bytte registerrem. Dette koster ofte opp mot 20.000 kroner på hver 80.000 km. Opplevd kvalitet og reell kvalitet trenger ikke henge sammen, men jeg tviler ikke på at E-klasse har begge deler. Men hva koster en gjennomsnittlig service hos BOS på en E-klasse sammenliknet med f.eks. Skoda? Er helt enig i at de totale kostnadene er viktig. Men da må man også ta med vedlikehold, drift, forsikring osv. Hva registerreim angår, kjenner jeg bare til hva det koster på vår nåværende bil. Dvs. ca 8.000,- + evt. vannpumpe. Dette skal byttes hvert 10. år eller på 160.000 km (PSA 1,6 HDi). Er klar over at ikke alle biler har like lange intervaller. Var det Toyotaen din som skulle koste 20.000,- hver 80.000 km? Det må vi i så fall ha i bakhodet hvis det samme gjelder Prius. Når det gjelder verditap er det et godt poeng, men det er jo også noe som heter garanti. En tre år gammel E-klasse har kun to år igjen, mens en ny bil har 5 (7 på motor/drivverk hos Kia). Det kan også komme godt med. E-klasse og Avensis er jo to veldig forskjellige biler hva angår komfort og opplevd kvalitet. Men som sagt tidligere er vi nå i en fase av livet hvor bil bare er en bruksgjenstand, og vi har annet å bruke penger på. Derfor er valuta for pengene og et forutsigbart bilhold viktigere enn om bilen er aldri så fantastisk å kjøre, selv om jeg elsker god kjørekomfort. Og verditapet på både Volvo og Toyota er helt akseptabelt for oss. Det er der Citroën'en ikke når helt opp. Vi er nå i en fase av biltestingen at vi har funnet ut at selv om vi har god tid, kommer vi nok til å slå til på enten en relativt ny Prius eller V70 dersom tilbudet er godt nok. Vi MÅ jo ikke blåse hele budsjettet heller BMW'en har vi sett nærmere på, men den hadde en styggelig lang liste med ekstrautstyr som jeg (uten å ha satt meg veldig inn i det) virker som består av mange ting som er inkludert hos andre. Akkurat det var ingen bombe... Og siden den ikke var særlig bedre enn andre hva bakseteplass angår, utgår den. Det store spørsmålet er jo hva den totale kostnaden for bilen er når du har solgt den. Tror Toyota må bytte reg reim på 80.000 og at det koster rundt 15.000. Audi og Volkswagen er dyrere. Mener også at service på E klasse ikke er så mye dyrere enn Toyota og kanskje likt som Volvo om jeg skal tippe. Har sjekket pris på E klasse service, det skal ikke være så ille. For all del, E klasse er ikke noen billig bil. Var veldig fornøyd med servicen hos Toyota.
|
|
|
12/09/2015 18:54
|
kennyo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Javisst, og det virker som at "alle" er fornøyd med servicen hos Toyota. Det er et særdeles godt skussmål. Måtte sjekke litt angående registerreim på Toyotaen, og det viser seg at den har kjede som da ikke skal byttes. Rett nok har den serviceintervall på 15.000/1 år, som ikke er veldig imponerende pr. i dag, men kjenner flere med Toyota som kan bekrefte at servicene ikke er noe dyrere der enn hos andre. Kanskje heller tvert i mot. Og Toyota er jo ikke akkurat kjent for at ting går i stykker med det første heller. I tillegg har den lokale forhandleren 10 års garanti på batteripakka om du tar servicene hos dem. Det er ikke dårlig, men det er vel gitt at du også har kjøpt helt ny bil hos dem. Akkurat det er slett ikke sikkert at vi evt. gjør om vi går for Prius. For fortsatt er favoritten min V70 
|
|
|
12/09/2015 19:50
|
chalshus
More than words
|
More than words
Regreimbytte på Transporter/Caravelle T5 er på 210000km hvis du kjører mye.
Caravelle er det opplagte svaret. Masse plass og overraskende god å gjøre.
|
|
|
[Re: chalshus]
12/09/2015 20:40
|
kennyo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
600.000-850.000 for en brukt folkevogn er ikke bare det doble av budsjettet, men uansett helt uaktuelt. Men stor nok, det er den jo.
|
|
|
13/09/2015 06:38
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Greit å vite at Prius ikke kan ha hengerfeste....
Dvs, den kan ha en spesialkrok man kan henge sykler på, til en pris av ca 12k...
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
13/09/2015 07:04
|
kennyo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, det er viktig å være klar over. For vår del kan vi låne både bil og henger gratis, så det er ikke noe tema. Som en klok mann sa: Det gjelder ikke å ha bil med hengerfeste, det gjelder å kjenne noen som har det 
|
|
|
18/09/2015 18:48
|
kennyo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Så ble det handel! Til tross for at V70 FORTSATT er favoritten til undertegnede, endte vi opp med Prius+, nivå premium. Måtte hente den et annet sted i landet, så vi fikk prøvd den på langtur allerede fra første stund. Er positivt overrasket, selv om det nok ligger i underbevisstheten at vi må forsvare kjøpet vårt  Bilen er et par år gammel, men er spekket med utstyr, og jaggu fikk vi ikke det originale sykkelstativet med på denne bilen. Vi landet godt under taket på budsjettet, slik at vi slipper å ta opp noe lån. Det er også verdt en del for oss. Kompromisset for undertegnede er da at jeg ikke får 2-soners klimaanlegg, men det er ikke verdens undergang. At vi har fått en hybrid veier på et slags vis litt opp. Da vi kom over denne bilen så vi ingen grunn til å vente lenger, og vi har i tillegg fått solgt den gamle. Så nå satser vi på et problemfritt bilhold i mange år fremover og nok av plass de gangene vi trenger det. Tusen takk til alle som har engasjert seg med gode råd og meninger, alt har blitt lest og vurdert 
|
|
|
18/09/2015 20:57
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Ikke 2-sone - blir ikke slik da? Skjønner ikke hvorfor Skoda fikk tyn for denne 
|
|
|
[Re: pez d spencer]
19/09/2015 19:06
|
kennyo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hehe, i de rette kretser resulterte vel det der i fakkeltog 
|
|
|
20/09/2015 17:10
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Vi hadde sikkert kjøpt Superb, om den kom med hybridmotor. Selv om vi vanligvis sykler i hverdagen, så er en stor del av kjøringen vår småkjøring i lokalområdet. Det føles uforholdsmessig dumt ut å fyre opp en kald forbrenningsmotor for å loke rundt i kø og start og stopp, når elektrisk drift faktisk er et alternativ som ikke koster mye ekstra. Nå blir det Passat GTE, om vi ikke ombestemmer oss og går for helelektrisk bil.
|
|
|
20/09/2015 17:29
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Er vel snakk om at Superb kommer som hybrid i 2017-modellen. Selv sikler jeg på VW passat GTE nå , men ca 500.000 blir i meste laget. Tror derfor jeg tuter rundt i diesel i noen år til frem til Skoda kommer med sine hybrider.
|
|
|
|
|