Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1996879 17/08/2015 11:51
J
joanas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Jeg ser hva du skriver, men Ford S-max burde vært førstevalget. Jeg har hatt tre stykker (har nå gått ned i bilstørrelse), og har vært superfornøyd.
S-max fra 2011 (etter facelift) er en av bilene i markedet med minst feil. Men ikke velg den minste motoren, velg 140 hk.

Redigert av joanas; 17/08/2015 11:53.
Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: joanas] #1996883 17/08/2015 11:55
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: joanas
Jeg ser hva du skriver, men Ford S-max burde vært førstevalget. Jeg har hatt tre stykker (har nå gått ned i bilstørrelse), og har vært superfornøyd.
S-max fra 2011 (etter facelift) er en av bilene i markedet med minst feil.

+1

Det finnes vel eg. ingen rene konkurrenter.
Men det er Ford og det må være lov å være skeptisk til Ford.
Jeg mener BMW 2-serie Gran Tourer er et nytt og seriøst alternativ, hvis den er stor nok for TS. Gran Tourer har god plass og mye smarte finesser, men S-Max-stor med tre like bakseter med isofix er den ikke.

TS sin første post sier egentlig rett ut: Jeg vil ha en identisk bil som S-Max, bare ikke S-Max.

Redigert av anonym22; 17/08/2015 11:56.
Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1996893 17/08/2015 12:09
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Har nettopp hatt 2800 km i en Peugot 5008 med 3 barneseter i 2. seterad. God plass og ingen klaging fra passasjerer. God bagasjeplass også. Og mange artige løsninger for familievennlig bil. Anbefales. God kjørekomfort også til å være såpass høy.

mvh
Nils
Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1996908 17/08/2015 12:38
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Kia Carens bør vurderes. Fleksibel syvseter som er litt mindre enn S-Max/5008, men har kjørefølelse mer lik en personbil. Litt usikker på om midtsetet bak har ISO-fix, men det kan kjapt sjekkes. Test her:

http://www.dinside.no/913130/test-kia-carens#/

Jeg har kjørt Peugeot 5008 i halvannet år nå. Flott bil med mye plass. 110 hester med semi-automat fungere mer enn bra nok når man har vent seg til dette. Anbefales til de som trenger mye plass.

Zafira gav meg desverre flashback til gamle Opel-tider med lyder som ikke hører hjemme i moderne biler. Ut over dette var det en fin bil, spesielt lang frontrute som gav mye utsikt.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: RaymondJ] #1996948 17/08/2015 13:19
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: RaymondJ
Misubishi Outlander hybrid?

Helt enig, var på nippet til å kjøpe ny (eller nesten ny) Passat Alltrack eller A4 allroad etter å ha vært kjempefornøyd med Passat Highline 2,0tdi 4motion som ble kjøpt ny i 2006.

Ny Outlander hybrid i garasjen i juni 2015. Kjempefornøyd og synes det er mye stor, flott og trygg bil for pengene. Litt høyt opp til sykkelstativet og snev av manglende cudos slik enkelte X5/Q5/ny XC90/Cayenne eiere får er eneste minus. Første japanske bilen vi har hatt etter 28 år på veien og god plass til 4 + hund + oppakking + + +

Outlander hybrid koster: bil + mva + ca 12.000 i avgifter mot bil + mva + ca 125.000 i avgifter i bensinutgave (tar det på husken). Med Agrolavtale + "bil i arbeid avtale" ble det 469.000,- (instyle+ heter modellen) med alt av utstyr inkl ca 40.000 i tillegg for vinterfelgene, avtagbart hengerfeste, matter, logoer, sidebeskyttelseslister, takstativ, cromede speilhus osv. Det eneste jeg gjerne skulle krysset av er soltak som den norske importøren ikke har som alternativ. Det aller meste var inkludert som ryggekamera, fjernstyrt kupevarmer, adaptiv criuce control, filskiftvarsler, automatisk nødbrems, xenon, el skinnseter osv. Den forferdelige tilleggslisten til VW, Audi, BMW, Mercedes finnes ikke !..... NB jeg tar det meste på "husken" som sagt.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1997001 17/08/2015 15:04
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Med to barneseter i Outlander hybrid må den voksne sitte i barasjerommet. (ref. "Plass til 2 barneseter og en stor voksen bak, og alle skal kunne ha det komfortabelt på langkjøring").

Thomas
Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1997041 17/08/2015 16:33
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Etter Passat og California (Multivan) var det takk og farvel med Møller-systemet på oss også. Hatt Ford Galaxy i 4 år uten problemer. (2011-modell, betalte 430 000 for ett år gammel bil)

Gigantisk plass som tar oss fem på tur med leker og sprell i tide og utide.

Har ikke hatt S-max selv men innbiller meg at Galaxy oppleves merkbart større, spesielt i bagasjerommet.

Litt inntrykk av hva vi fikk inn i lasterommet på vei hjem fra ferie i sommer, blant annet to oppblåsbare SUP'er og bagasje for fem :
https://www.dropbox.com/s/fh5vwg5mcbf9e5...-ferie.mp4?dl=0

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1997073 17/08/2015 17:45
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Etter å ha prøvekjørt Golf GTE, så ble Passat GTE bestilt. Det skal være vår eneste bil, så håpet er at en plug in-hybrid skal være det beste kompromisset.

Hybrid er nok ikke fremtiden, men diesel er iallfall stein dødt.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-m...mer/a/23488607/

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: JonAre] #1997101 17/08/2015 19:24
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Mange gode innspill fra dere. Bil er tydeligvis noe dere kan ICON_SMILE Jeg snakket litt med den potensielle eieren i dag, og han heller veldig mot Outlander. Jeg nevnte det med at baksetet kanskje er for smalt, men nå var han blitt litt mer fleksibel på det med komforten/bredden i baksetet. Det åpner i så fall for flere muligheter, og takboks kommer vi ikke utenom. Uansett er vi nødt til å teste det i praksis før en avgjørelse tas. Det ligger litt frem i tid, da det er mye annet som skjer nå, men det er virkelig hyggelig at dere tar dere tid til å svare så detaljert. Tusen takk så langt, og bare fortsett ICON_SMILE

Hva Kia Carens angår, sjekket jeg den på nett. Bilen er i utgangspunktet interessant, men bensinmotoren som leveres i Norge blir for svak (165 NM) med for høyt utslipp i forhold (149 g/km). Er ellers enig i innspill om at enkelte leverandører som på død og liv skal ha en bok med tilleggsutstyr som er standard hos andre, er en uting. Dog er ikke dette noe problem om vi går for en brukt.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1997104 17/08/2015 19:28
S
Sovepose Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg kjører en VW caravelle 2013mod. Planen var egentlig en stor stv, men jeg klinte til og kjøpte caravelle. Så langt velig fornøyd. Meget romselig, god og kjøre. Hvis du drar på lengere bilturer er det god plass til og ta med seg madrass og sove baki. Minusene er at de ikke kommer med bensin (?) også ser de jo ut som kassebil. Har også hørt at folk har dårlig erfaring med møller....

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: Sovepose] #1997113 17/08/2015 19:42
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
[qu ote=Sovepose]. Minusene er at de ikke kommer med bensin (?) også ser de jo ut som kassebil. Har også hørt at folk har dårlig erfaring med møller.... [/quote]

For noen kan det jo være litt kjedelig at den koster nærmere en million med bakseter og litt høvelig motor...

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: Initium] #1997126 17/08/2015 19:58
S
Sovepose Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Initium
[qu ote=Sovepose]. Minusene er at de ikke kommer med bensin (?) også ser de jo ut som kassebil. Har også hørt at folk har dårlig erfaring med møller....

For noen kan det jo være litt kjedelig at den koster nærmere en million med bakseter og litt høvelig motor... [/quote]

Ja det er dyre biler. Jeg har "kjipeste" carravellen, liten motor, ikke 4wd, lite ekstautsyr. Da blir de billigere og brukt såklart. Men kommer frem likevel med et smil og er strålende formøyd med plassen baki.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1997326 18/08/2015 07:47
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sharan: Flott bil, skyvedører og dsg. Sikker og stor plass. Jeg har ikke hatt problemer med dører som fryser. Smører pakningene et par ganger i året.
S-max/Galaxy: mange km i disse også. Flotte biler, de og Sharanen er like bra men med litt forskjellige kvaliteter. S-Max og Galaxy er litt bling men Sharanen er mer stilsikker inn- og utvendig. S-max kjører litt bedre enn Sharan (uten aktivt understell).
5008: Overraskende god plass i baksetet. Ble positivt overrasket da jeg eide en slik i noen måneder. Men spørs hvor god plass i bagasjerommet hvis du skal ha stort bur. Men totalt sett en flott bil, men liten og stort verditap.
G. Picasso: Styr unna. Særdeles stort verditap. Liker ikke bilen, den er litt merkelig. Føles dvask i styring og understell. Men grei plass og noen smarte løsninger.
Caddy Maxi: Ok, men dårligere komfort en Sharan og mindre sikker.
VW Caravelle/Multivan: Multivan har en særdeles god innvendig komfort. Men det er en kassebil. Og det merkes når du kjører over humper.
Zafira: Ok valg så lenge du finner en som har tatt mesteparten av verditapet.

Konklusjon: De fleste bilene er bra, men jeg hadde gått for Sharan (eller Outlander; kjenner ikke denne. Men hybriden frister) med bensin og dsg. Forholdsvis nytt design og tipper det ikke blir så store forandringer på denne i årene som kommer (jfr verditap). Flott bil, praktisk og vw traust/solid. Har ingen negative erfaringer med Sulland/Møller annet enn at de er litt dyre. S-Max også ok, men her kommer det jo en ny utgave nå. For mindre penger og plassbehov (i lengden; bredden i baksetet er god nok) ville jeg vurdert 5008.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1997403 18/08/2015 08:45
G
GeirW Offline
Avhengig
Avhengig
G
Har akkurat bestilt en 5008.
3 separate seter bak, muligheter for syvseter ved kjøring av handball og basketlag. 40kg bikkje på hverdager og plass til 6-7 poser med mat.
Dog anbefaler å ta med bur å teste på forhånd om dette passer dere. Euro6 motor diesel(jada, vet at diesel er ut) som da Oslo godkjenner for utslipp på dårlige dager så vidt jeg har skjønt. Valgt manuelt, men de har oppgradert automatkasse i forhold til den driiiten de hadde før. Lagt på ekstra lydisolering på første og andre rad.
Dette er bilen jeg skal ha i 5 år, så får vi se om det blir elektrisk/hybrid/bensin når tid for utskifting kommer.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1997607 18/08/2015 11:48
S
slanken Offline
Entusiast
Entusiast
S
@GeirW

Når du skriver at du har bestilt går jeg ut i fra at det er snakk om kliss ny bil?

Jeg er på nippet til å bestille ny (5008) selv, men lurer på om det er bedre å kjøpe en litt brukt en? Har du gjort en vurdering her?

Ikke meningen å hi-jacke tråden.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: JonAre] #1998017 19/08/2015 07:35
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JonAre
Etter å ha prøvekjørt Golf GTE, så ble Passat GTE bestilt. Det skal være vår eneste bil, så håpet er at en plug in-hybrid skal være det beste kompromisset.

Hybrid er nok ikke fremtiden, men diesel er iallfall stein dødt.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-m...mer/a/23488607/

Etter å ha kjørt 900 mil gjennom 9 land i sommer, er jeg litt i tvil om diesel er dødt, eller om det bare lukter sånn. Så TO elbiler på turen, en norskregistrert og en danskregistrert Tesla. Begge langt nord i Tyskland.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: DeepFu] #1998433 19/08/2015 20:29
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Ser desverre ut som Sharan utgår pga pris og svært få bensinmodeller i markedet. Konfigurerte akkurat en kliss ny Superb (1,4 TSI/150HK) med alt av utstyr vi trenger og lander på budsjett. Hmmm, den må i alle fall tas i nærmere øyesyn. Har en kollega som eier en. Kan sjekke ut litt praktiske detaljer på den ICON_SMILE

Må også sjekke Outlander nærmere. Har veldig lyst på ladehybrid.

Og så må jeg lese gjennom tråden om att og om att da. Mange gode poenger.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: DeepFu] #1999013 20/08/2015 21:15
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: DeepFu
Etter å ha kjørt 900 mil gjennom 9 land i sommer, er jeg litt i tvil om diesel er dødt, eller om det bare lukter sånn. Så TO elbiler på turen, en norskregistrert og en danskregistrert Tesla. Begge langt nord i Tyskland.

Diesel er dødt for meg! Det er noe eksistensielt skuffende med et nytt, blankpolert, dyrt høystatusstjerneglis av en bil, som ved et trylleslag forvandler seg til en John Deere i det man trykker på startknappen.

VrvrvrvrVRARKRKRKRKRrkrkRrrkrkrk!

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1999017 20/08/2015 21:21
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kennyo
Ser desverre ut som Sharan utgår pga pris og svært få bensinmodeller i markedet. Konfigurerte akkurat en kliss ny Superb (1,4 TSI/150HK) med alt av utstyr vi trenger og lander på budsjett. Hmmm, den må i alle fall tas i nærmere øyesyn. Har en kollega som eier en. Kan sjekke ut litt praktiske detaljer på den ICON_SMILE

Det må være forrige modell, da utstillingsmodellene av den nye lander hos forhandlerne i disse dager. Fin motor forøvrig. Vurderte også denne komboen (evt med 1,8/180), men syns det havnet for nært Passat GTE i pris.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: JonAre] #1999405 21/08/2015 12:51
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: JonAre
Sitat: DeepFu

Diesel er dødt for meg! Det er noe eksistensielt skuffende med et nytt, blankpolert, dyrt høystatusstjerneglis av en bil, som ved et trylleslag forvandler seg til en John Deere i det man trykker på startknappen.

VrvrvrvrVRARKRKRKRKRrkrkRrrkrkrk!

Gutta i Felleskjøpet reklamene med diger John Deere er vel barskt ! ! (men du må like grønn)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: EmilZipp] #1999590 21/08/2015 20:10
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Nytt alternativ. Her må jeg svelge en svær kamel og droppe 2-soners klima. Dette punktet har vi løst før med å kle oss i hhv. t-skjorte og terrmokjeledress (Nei, jeg tuller ikke!). Kjedelig, men dette er uansett ikke verdens mest spennende biler. Og driftssikkerhet er aldri en ulempe.

Toyota Prius +7.

Noen tanker om denne?

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1999595 21/08/2015 20:21
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: kennyo
Nytt alternativ. Her må jeg svelge en svær kamel og droppe 2-soners klima. Dette punktet har vi løst før med å kle oss i hhv. t-skjorte og terrmokjeledress (Nei, jeg tuller ikke!). Kjedelig, men dette er uansett ikke verdens mest spennende biler. Og driftssikkerhet er aldri en ulempe.

Toyota Prius +7.

Noen tanker om denne?

Jeg prøvekjørte den. Likte ikke hvordan motoren fungerte. Høres ut som man har maks pådrag når man såvidt gir gass, så var mye unødig støy.
Outlander i motsetning var jo nyyyydelig å kjøre.

Endte på en Peugeot 308 jeg da... gikk fra Touran og vurderte 5008, men ble ganske skuffa etter å ha prøvekjørt den (forøvrig rett etter jeg hadde kjørt Outlander).

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #1999624 21/08/2015 22:12
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Prøvde Prius +7. Tror det er den kjipeste bilen jeg har prøvd de siste årene. Billig plast, elendig lydisolering og forferdelige seter. Romling og slag på ujevn veg. Små glugger for de som evt må sitte på tredje seterad. 5008 som jeg hadde etterpå føltes som luksus i forhold. Og det gjelder sikkert alle andre bilene på listen din sammenlignet med Prius.For å si det mildt, jeg synes Prius stinker. Kjører heller kassebil eller whatever.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: Marøder] #1999775 22/08/2015 15:44
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Fryktet det ja. Og det høres veldig kjent ut mtp. de Toyotaene jeg tidligere har kjørt. Plast og dårlig ergonomi, men driftssikker til tusen, det skal de ha.

Siste status er at vi er alle enige om at V70 er en bil vi alle liker. Veldig dårlig utvalg av bensinere i markedet, men vi har det ikke travelt. Den skal uansett måles og testes i baksetet, da den på papiret er bredere i baksetet enn Superb (det trodde jeg ikke på forhånd). Tror den kanskje blir litt trang totalt sett, men utrolig hva man klarer å lure i et bagasjerom som er såpass smart laget.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #2002111 27/08/2015 08:46
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Siden vi snakker om S-max her, som jeg vurderer å kjøpe.

S-max kommer i ny modell i høst. Kan man da vente at brukte S-max av gammel modell vil kunne gå ned i salgspris?

Har hørt flere hevde at det fungerer sånn, men ikke sett noen som kan bekrefte dette utover "det har jeg også hørt".

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #2002129 27/08/2015 09:12
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Får man ikke 2-soners klima i Prius?

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: simson] #2002153 27/08/2015 10:01
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: simson

S-max kommer i ny modell i høst. Kan man da vente at brukte S-max av gammel modell vil kunne gå ned i salgspris?

Har hørt flere hevde at det fungerer sånn, men ikke sett noen som kan bekrefte dette utover "det har jeg også hørt".

Det er nok riktig at det er litt sånn. Men det er nok ganske store variasjoner i hva slags utfall dette får. Derfor er det kanskje ikke så mange som "bekrefter dette"? Og bilforhandlerne, som kanskje kunne hatt tall til å bekrefte, selger gjerne bruktbilene også og er kanskje ikke veldig interesserte i å komme med masse detaljer her heller?

F.eks. når Audi A4 og A6 kom med sine siste store modellendringer (ikke kun facelift), så var dette helt endrede biler med helt ny plattform (understell m.m.) og utseende. De siste årsmodellene av de gamle typene ble da straks en del mindre attraktive for generelt ganske bilinteresserte kjøpere som Audi-kjøpere er.

For S-Max sin del kommer det helt an på hvor mye endringene betyr for gjennomsnittet av kjøperne. Og så vil det slå forskjellig ut avhengig av hvilken årsmodell. 2015-modellen vil f.eks. få seg et forholdsvis mye større drop enn 2011. For mange av de som vurderer å kjøpe en 2011-modell, er jo neppe en ny 2016 et reelt alternativ.

Men selv om muligens statistikk vil vise i ettertid at 1-3 år gamle S-Maxer ble solgt til lavere pris ift. pris når ny, etter at ny modell kom, så er antakelig forskjellen mellom et godt og et dårlig(ere) individuelt kjøp mye større. Ny modell er en faktor til, men det viktigste er å bruke god tid på å gjøre seg kjent med markedet og prisvariasjoner på ulike utstyrsvarianter etc. Alt som gjør en bruktbil mer tungsolgt (som ny modell), vil gi bedre muligheter for et godt kjøp.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: simson] #2002155 27/08/2015 10:04
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: simson

Den har allerede kommet, sto parkert 2 stk sprell nye med plastikk på interiøret utenfor den lokale Ford-butikken her i forrige uke.

Men nå har den blitt sånn "Premium Ford" sjappe, så kanskje de er heldige og får tildelt demobiler før alle de vanlige butikkene...

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: anonym22] #2002189 27/08/2015 10:42
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Ikke glem at den gamle modellen også blir mindre attraktiv på bruktmarkedet også, slik at du får mindre penger igjen for den når du selger. Det er godt mulig at den gamle modellen totalt sett blir dyrere enn den nye.

Re: Bil igjen... Familiebil med god plass og komfort [Re: kennyo] #2002195 27/08/2015 10:46
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Forøvrig hadde Erik Arnesen utstilling på Aker Brygge sist helg, der de bl.a. viste frem en tyskregistrert Passat GTE. Virker som en veldig fin bil, og utover ladeport og GTE-merker, er eneste synlige bevis på at det er en hybrid at halve plassen under bagasjeromsgulvet er borte. Imponerende sammenlignet med Fords bagasjeromsslakt.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support