Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Popcorn Time

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2002048 27/08/2015 07:49
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: anonymous22

Det ble klart at du misforstod det jeg skrev, ja. [...]

Har redigert innlegget mitt mens du har skrevet ditt ICON_SMILE Jeg tenker på nedgang i totalinntekten (altså inkl strømmetjenester etc.), mens du snakker tydeligvis om kun fysiske media, så vi snakker nok litt forbi hverandre, ja.

Redigert av Flex; 27/08/2015 07:51.
Re: Popcorn Time [Re: Nils_Arne] #2002049 27/08/2015 07:49
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvis "skurk" betyr "en som har brutt loven i det aktuelle tilfellet", så ja, selvsagt.

Re: Popcorn Time [Re: Flex] #2002051 27/08/2015 07:58
magic Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flex
Sitat: magic

Artig problemstilling. Jeg gikk glipp av en episode av The Walking dead i vinter (sendes på Fox). Fantes ikke i ukesarkivet på Cana Digital, men sannelig lå den på Popcorn. Første gang og hittil eneste jeg har brukt den, men er jeg også da en skurk?

Blir vel litt i samme gata som "Jeg hadde dårlig tid på vei fra Trondheim til Oslo, så jeg peiset på i 140 over Dovrefjell. Ikke en bil, et dyr eller et skolebarn i sikte. Er jeg da en skurk?"

Ja, eller hører på en sang på Youtube hvor rettighetene ikke er helt i orden? Tror jeg gjorde det en gang i 2008 også ICON_SMILE

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Popcorn Time [Re: Flex] #2002054 27/08/2015 07:59
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: magic

Artig problemstilling. Jeg gikk glipp av en episode av The Walking dead i vinter (sendes på Fox). Fantes ikke i ukesarkivet på Cana Digital, men sannelig lå den på Popcorn. Første gang og hittil eneste jeg har brukt den, men er jeg også da en skurk?

Blir vel litt i samme gata som "Jeg hadde dårlig tid på vei fra Trondheim til Oslo, så jeg peiset på i 140 over Dovrefjell. Ikke en bil, et dyr eller et skolebarn i sikte. Er jeg da en skurk?"

Hvorfor blir det i samme gata? altså han har angivelig tilgang til det han skal se, han ser det via en annen kilde, hvor har opphavsmannen tapt penger her?

Du kjører over fartsgrensa, det er da liten tvil om at du har brutt veitrafikkloven. Staten gikk muligens glipp av noen kroner dersom du ikke ble tatt, utover dette så tror jeg et fåtall bryr seg.

Og før du svarer, det jeg skriver er rimelig komplekst, det er såpass komplekst av selv rettsvesenet klør seg i hodet rundt hvordan de skal løse slikt som dette.
Det finnes selvfølgelig serier som blir streamet der ute, som det ikke er utløst rettigheter til i vårt land - da blir det hele enda mer komplisert. Finnes det på åpne kanaler på nett? Finnes det kun på lukkede kanaler som kun vises nasjonalt +++
Det er en drøss av scenarier her.

Penga får de f.eks av NRK når de selger serien til de, NRK skal distribuere (nå er jo NRK faktisk ganske så flinke, all den tid de beholder de fleste program over en viss periode) så å hevde at man tapte penger på at vedkommende så den via Popcorn time - det blir ganske så "ullent" - og det er her de fremstår som råtne i mange tilfeller. De beregner dette som et tap når denne "titteren" så dette et annet sted enn på NRK.

Redigert av Lurifax; 27/08/2015 08:00.

Re: Popcorn Time [Re: Lurifax] #2002057 27/08/2015 08:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Lurifax

Programvareindustrien har slitt med dette gjennom mange år. De lever den dag i dag.

Ja, men har de inte blivit bättre på att undvika piratkopiering med hjälp av för eksempel dongles och jag tror andra sätt att undvika kopiering?

Quote:

Utrolig mange ser gjennom finga med slikt bruk når det gjelder "private", all den tid de ser et potensiale i at mange lærer seg programvaren -for så å påvirke bedrifter til å velge løsninger de er kjent med når de kommer i arbeid.
Enkelte har til og med gått så langt at de gir bort til ikke kommersiell bruk.

Ja, och är det inte bra mycket bättre att bedrifterna får bestämma själva hur de vill sälga sin produkt än att se gjenom fingrarna med piratkopiering?

Quote:

Jeg for min del hadde aldri lært meg å bruke Autocad og 3-d studio uten en piratkopi - det kan jeg si med hånden på hjertet. Ei heller hadde de samme husene fått solgt de lisensene jeg har gått til innkjøp av i etterkant, om jeg ikke hadde vært en liten "kjeltring" i opplæringsfasen for mange år siden. Mange veier til Rom ICON_WINK

Och du kunde väl ha sagt samma sak om en massa annat. Om personen inte hade stulit sin första terrängsykkel så hade han inte börjat sykla terräng och sedan köpt en massa syklar och stasj. Bransjen tjänade på hans stöld så därför var det inte sa farligt att han gjorde det. Av någon anledning är det inte så många som verkar tänka så (och jag vet också vad folk kommer säga är orsaken till det men jag köper inte helt det argumentet. Kopiering är också i många fall ett alternativ till att köpa programet)

Re: Popcorn Time [Re: Flex] #2002061 27/08/2015 08:03
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det ble klart at du misforstod det jeg skrev, ja. [...]

Har redigert innlegget mitt mens du har skrevet ditt ICON_SMILE Jeg tenker på nedgang i totalinntekten (altså inkl strømmetjenester etc.), mens du snakker tydeligvis om kun fysiske media, så vi snakker nok litt forbi hverandre, ja.

Ja, blant annet. Men også det er et litt for enkelt bilde. Medievanene er totalt endret.

F.eks. i min ungdom på åtti- og nittitallet var vi opptatt av å samle og ha musikken vi likte på egne LPer/CDer. Denne fysiske samlegreia er nesten død hos ungdommen i dag (selv om det er en liten vinyl-revival). Så om de da hører musikken på radio, tv, youtube, kafe, hos venner, mp3 enten rippet av lånt cd, kjøpt på iTunes eller lasted ned ulovlig, blir litt hipp som happ for dem.

I tillegg til det har du tidsbruken på andre medier, tid vi tidligere brukte til å høre på musikk på CD, må nå deles med tid på youtube-videoer, dataspill etc.

Jeg tror det er utrolig mange årsaker til at musikksalget gikk ned (også hvis man tar med iTunes og etterhvert streaming), og det er veldig langt fra et 1-1-forhold til ulovlig nedlasting.

Re: Popcorn Time [Re: Lurifax] #2002064 27/08/2015 08:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Du kjører over fartsgrensa, det er da liten tvil om at du har brutt veitrafikkloven.

Det er liten tvil om at du har brutt loven når du laster ned en episode av en serie fra nettet også, selv om du har tilgang til en TV-kanal som nettopp har sendt den samme episoden.

Re: Popcorn Time [Re: Stein] #2002065 27/08/2015 08:05
magic Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein

Du kjører over fartsgrensa, det er da liten tvil om at du har brutt veitrafikkloven.

Det er liten tvil om at du har brutt loven når du laster ned en episode av en serie fra nettet også, selv om du har tilgang til en TV-kanal som nettopp har sendt den samme episoden.

Men er det nedlasting når en ser på noe på Popcorn?

Hilsen Lars

Re: Popcorn Time [Re: Lurifax] #2002066 27/08/2015 08:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Penga får de f.eks av NRK når de selger serien til de, NRK skal distribuere (nå er jo NRK faktisk ganske så flinke, all den tid de beholder de fleste program over en viss periode) så å hevde at man tapte penger på at vedkommende så den via Popcorn time - det blir ganske så "ullent" - og det er her de fremstår som råtne i mange tilfeller. De beregner dette som et tap når denne "titteren" så dette et annet sted enn på NRK.

Problemet är ju att NRK och andra kanaler inte vill köpa in serien om endå alla redan sett den på popcorn time. Efterfrågan går ju ned om folk ser serien genom inofisiella kanaler.

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2002069 27/08/2015 08:08
magic Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks

Problemet är ju att NRK och andra kanaler inte vill köpa in serien om endå alla redan sett den på popcorn time. Efterfrågan går ju ned om folk ser serien genom inofisiella kanaler.

Fox sender The Walking Dead dagen etter USA, så der skal de ha skryt! Min episode lot seg ikke se på, nettet / signalet var nede, så jeg satt og blomstret i 20 min før jeg ga opp og måtte legge meg... Jeg kunne uansett ikke ha sett den på "lovlig" måte...

Hilsen Lars

Re: Popcorn Time [Re: Nils_Arne] #2002072 27/08/2015 08:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ja, teknisk sett laster vel Popcorn Time ned innholdet via torrent trackers, og så ser du på streamen samtidig som den kommer ned?

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2002074 27/08/2015 08:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det spørs jo hvor lenge det er interessant med TV-kanaler som viser innkjøpt innhold som vi må se på bestemte tidspunkter. Markedet vil endre seg mot at vi kjøper TV-serier "direkte" gjennom portaler av typen Netflix og HBO og at TV-kanaler i større grad fokuserer på egenprodusert materiale.

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2002075 27/08/2015 08:11
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Ja, och är det inte bra mycket bättre att bedrifterna får bestämma själva hur de vill sälga sin produkt än att se gjenom fingrarna med piratkopiering?

Och du kunde väl ha sagt samma sak om en massa annat. Om personen inte hade stulit sin första terrängsykkel så hade han inte börjat sykla terräng och sedan köpt en massa syklar och stasj. Bransjen tjänade på hans stöld så därför var det inte sa farligt att han gjorde det. Av någon anledning är det inte så många som verkar tänka så (och jag vet också vad folk kommer säga är orsaken till det men jag köper inte helt det argumentet. Kopiering är också i många fall ett alternativ till att köpa programet)

Nei jeg kunne ikke sagt dette om en masse annet. Mon tro hvorfor de store programvarehusene har sett lyset og tilbyd skole-lisenser +++
Er det fordi de ser nytten av at folk bruker dette, og da blir en potensiell kunde i fremtiden, eller er det fordi de har gitt opp kampen mot kopiering?

Dongler? De var da til stede på et tidlig tidspunkt. Autocad hadde dette for mange hærrans år siden. Tok ca 30 minutter å hacke exe filene og fjerne referansene som stoppet programmet fra å laste. Som sagt - dette gjorde vi -mange av oss før de begynte å tilby skole-lisenser. Noen så lyset et eller annet sted. De forstod at dette var programvare som var urimelig dyr for opplæring, de skjønte ganske raskt at - disse kan vi uansett ikke "knuse" så da slår vi oss sammen med dem og får en vinn-vinn situasjon.

Så man kan godt si at kopiering til en viss grad er med på å forme fremtiden og salgsmodeller til en viss grad.

Re: Popcorn Time [Re: Stein] #2002078 27/08/2015 08:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Kilde til lov? snakker da om streaming, ikke nedlasting.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2002082 27/08/2015 08:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är väl helt ointressant i detta sammanhanget. Om folk ser en serie på olovligt sett så är den också mindre interessant för diverse tjänster.

Numera finns det ju också möjlighet att ta opp program från tv:en på ett enkelt sett så väldigt låst med diverse tv kanaler är man ju inte heller.

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2002085 27/08/2015 08:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det är väl helt ointressant i detta sammanhanget. Om folk ser en serie på olovligt sett så är den också mindre interessant för diverse tjänster.

Numera finns det ju också möjlighet att ta opp program från tv:en på ett enkelt sett så väldigt låst med diverse tv kanaler är man ju inte heller.

Det er jeg ikke enig i. Hele kjernen til problemet ligger i at den lovlige metoden har altfor mange begrensninger.

Re: Popcorn Time [Re: Lurifax] #2002087 27/08/2015 08:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Som sagt. Är det inte bättre att låta de som lagar programvaran bestämma hur de ska distributera programen istället för att säga att piratkopiering nog är ganska bra endå?

Det är klart att kopiering är med att forma salgsmodeller eftersom det är en form av utpressning. Sen hur bra det är kan man väl vara oenig om.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2002088 27/08/2015 08:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om det är vi nog framdeles oeniga i.

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2002091 27/08/2015 08:26
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Om det är vi nog framdeles oeniga i.

Du synes ikke det er begrensninger?

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2002094 27/08/2015 08:27
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Det er jeg ikke enig i. Hele kjernen til problemet ligger i at den lovlige metoden har altfor mange begrensninger.

Helt enig, gitt at f.eks GOT ble lansert og distribuert likt til alle land -så tror jeg rett og slett det ble helt slutt på nedlasting av serien. Igjen. Statskanalen vår har en vanvittig god tjeneste. La de sende alle epiosodene på samme tidspunkt som i USA så vil nordmenn holde seg til NRK. Problem solved så lenge man vet at NRK lar serier ligge tilgjengelig en god periode utover varigheten på serien.

Så man trenger ikke nødvendigvis endre så enormt mye fra dagens modell. Tilgjengelighet er vel første punktet de burde gjort noe med.

Re: Popcorn Time [Re: Lurifax] #2002095 27/08/2015 08:30
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Spiller det noen rolle? Om du "streamer" (laster ned, ser filmen samtidig, og sletter dataene etter hvert som du har sett dem) eller om du laster ned hele fila, lagrer den lokalt og så ser på innholdet, er vel prinsipielt det samme. Du har tilegnet deg tilgang til innhold du ikke har rettigheter til å se.

Med streaming fra en leverandør som ikke har lov til å vise innholdet, kan man kanskje se det slik som at du kjøper/får tyvegods, og det er jo ikke lovlig, det heller?

For min del er det bare å laste ned, streame og kopiere i vei, men tro ikke at det ikke er ulovlig. ...Eller mener du at så lenge Popcorn-klienten (kanskje) ikke deler innholdet videre, er det kun tilbyderen som gjør noe straffbart, ikke seeren?

Jeg orker ikke finlese Ånsdverkloven for å finne det ut.

Re: Popcorn Time [Re: Lurifax] #2002098 27/08/2015 08:31
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P

Helt enig, gitt at f.eks GOT ble lansert og distribuert likt til alle land -så tror jeg rett og slett det ble helt slutt på nedlasting av serien. Igjen. Statskanalen vår har en vanvittig god tjeneste. La de sende alle epiosodene på samme tidspunkt som i USA så vil nordmenn holde seg til NRK. Problem solved så lenge man vet at NRK lar serier ligge tilgjengelig en god periode utover varigheten på serien.

Så man trenger ikke nødvendigvis endre så enormt mye fra dagens modell. Tilgjengelighet er vel første punktet de burde gjort noe med.

GOT blir jo lansert og distribuert til Norge på samme tidspunkt som i USA, til HBO Nordic. NRK betaler mye mindre for serien siden de sender de med forsinkelse og ikke har mulighet til å la episodene ligge tilgjengelig på nettet. Er ikke dette en god ordning da? de som vil ha det med en gang, kan betale en liten sum i måneden, men de som vil vente får det "gratis" senere

Re: Popcorn Time [Re: Lurifax] #2002099 27/08/2015 08:31
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Åndsverkloven kommer blant annet inn.

Popcorntime bruker bittorrent-teknologi, dvs at du er med på å spre samtidig som du laster ned. (For å kunne streame, må du også laste ned. At nedlastingen ikke lagres som en varig fil, endrer ikke dette)

Dvs at du er med på å gjøre tilgjengelig et produkt som er beskyttet av opphavsrett.

Da kommer store deler av åndsverksloven til sin rett, men bl.a. §54.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2#KAPITTEL_7

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2002101 27/08/2015 08:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nei, det är klart att det finns begränsning (och det kommer alltid finnas begränsningar) men jag tror inte att kjärnan av problemet med nedlastning är dessa begränsningarna.

Det var inte det för 10-15 år sedan när folk lastade ned stora mängder material med vp++ trots att de kunde gått och köpt dvd:er och cd:er om de velat betala för materialet.

Skillnaden idag är att det finns bättre möjligheter för bra tjänster och att de som finns inte heller är så väldigt dyra (men man kan ju undra vad som har bestämt priset).

Re: Popcorn Time [Re: Stein] #2002102 27/08/2015 08:33
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Spiller det noen rolle? Om du "streamer" (laster ned, ser filmen samtidig, og sletter dataene etter hvert som du har sett dem) eller om du laster ned hele fila, lagrer den lokalt og så ser på innholdet, er vel prinsipielt det samme. Du har tilegnet deg tilgang til innhold du ikke har rettigheter til å se.

Med streaming fra en leverandør som ikke har lov til å vise innholdet, kan man kanskje se det slik som at du kjøper/får tyvegods, og det er jo ikke lovlig, det heller?

For min del er det bare å laste ned, streame og kopiere i vei, men tro ikke at det ikke er ulovlig. ...Eller mener du at så lenge Popcorn-klienten (kanskje) ikke deler innholdet videre, er det kun tilbyderen som gjør noe straffbart, ikke seeren?

Spiller kanskje ingen rolle, det er vel liten tvil om at det ikke er "kosher" å bruke popcorn time.

Men jeg tror ikke juristene har landa dette like trygt som du gjør her, Stein. Tviler på at noen vil klare å dømme noen for å ha sett (altså seeren) film på popcorn time.

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2002103 27/08/2015 08:34
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Som sagt. Är det inte bättre att låta de som lagar programvaran bestämma hur de ska distributera programen istället för att säga att piratkopiering nog är ganska bra endå?

Det är klart att kopiering är med att forma salgsmodeller eftersom det är en form av utpressning. Sen hur bra det är kan man väl vara oenig om.

Hvorfor er det bedre å la de bestemme?
Jeg synes det er flott at de har student versjoner i dag. Det er flott at studentene som ønsker å bli drevne får gjøre dette uten å være "kjeltring"

De hadde ikke vært der i dag om det ikke var for folk som meg -det tror jeg ikke noe på i det hele tatt.

Da kan jeg heller leve fint med moralens voktere og det faktum at enkelte peker finger til meg. For jeg tror det mange av oss gjorde var med på å endre en hel industri til det bedre. Kan ikke se annet enn positive ting dette har ført med seg.

De er en dullion ganger større i dag enn hva de var når jeg begynte med dette. De tjener rimelig mye mer penger også. Kjekt at de fikk litt hjelp til å se lyset.

Kjenner faktisk ikke til et eneste programvarehus som har bukket under grunnet kopiering. Vis meg gjerne motsatsen via en kilde så skal jeg lese det grundig og revurdere synet mitt, dersom det jeg har stått for og vært med på har slått negativt ut.

Re: Popcorn Time [Re: peterpan] #2002104 27/08/2015 08:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: peterpan
GOT blir jo lansert og distribuert til Norge på samme tidspunkt som i USA, til HBO Nordic. NRK betaler mye mindre for serien siden de sender de med forsinkelse og ikke har mulighet til å la episodene ligge tilgjengelig på nettet. Er ikke dette en god ordning da? de som vil ha det med en gang, kan betale en liten sum i måneden, men de som vil vente får det "gratis" senere

Jo, det er en perfekt ordning. Det er jo slikt jeg har brukt alle mine poster å argumentere for.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2002108 27/08/2015 08:38
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Spiller kanskje ingen rolle, det er vel liten tvil om at det ikke er "kosher" å bruke popcorn time.

Nettopp.

Quote:
Men jeg tror ikke juristene har landa dette like trygt som du gjør her, Stein.

Vet ikke.

Quote:
Tviler på at noen vil klare å dømme noen for å ha sett (altså seeren) film på popcorn time.

Det er jo en annen sak, men i prinsippet er vi altså enige om at det ikke er helt innenfor lovverket.

Så får selvsagt hver og enkelt avgjøre om de vil laste ned/se filmer fra nettet likevel.

Det er jo ikke lovlig å kjøre i 81 Km/t på vei der fartsgrensen er 80 heller.

Re: Popcorn Time [Re: Stein] #2002109 27/08/2015 08:42
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Klart det spiller noen rolle om du streamer eller laster ned. Streaming uten nedlasting av data er ikke mulig.

I USA så har de helt andre lover. Noen som kan si meg hvorfor de går etter tilbyderne av tjenesten popcorntime og ikke person - nå som de setter inn støtet her i Norge? Fordi de skal være "snille" mot nordmenn - eller fordi de ser at dette er komplisert juss?

Du virker sikker i din sak, jeg er ikke fullt så sikker på ulovligheten i dette.
Så jeg spør ikke etter link fordi jeg skal sette noen fast, det er mer fordi jeg gjerne vil se en klar lovtekst rundt dette. For jeg har ikke funnet akkurat det selv.

Re: Popcorn Time [Re: Lurifax] #2002110 27/08/2015 08:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tycker du har en merklig inställning till detta men det kanske är en normal inställning bland piratkopierande hackers.

Hvorfor er det bedre å la de bestemme?
Jeg synes det er flott at de har student versjoner i dag. Det er flott at studentene som ønsker å bli drevne får gjøre dette uten å være "kjeltring"

De hadde ikke vært der i dag om det ikke var for folk som meg -det tror jeg ikke noe på i det hele tatt.

Jag tror att studentversioner, pröveperioder och gratis program hade funnits också utan hackers och piratkopiering. De vill ju sälga sina program och då vill de ju få folk att testa dem och använda dem.

Quote:

Da kan jeg heller leve fint med moralens voktere og det faktum at enkelte peker finger til meg. For jeg tror det mange av oss gjorde var med på å endre en hel industri til det bedre. Kan ikke se annet enn positive ting dette har ført med seg.

Skeptisk.

Quote:

Kjenner faktisk ikke til et eneste programvarehus som har bukket under grunnet kopiering. Vis meg gjerne motsatsen via en kilde så skal jeg lese det grundig og revurdere synet mitt, dersom det jeg har stått for og vært med på har slått negativt ut.

Hur kan du eller någon annan veta vad som har gjort att folk har gått i konkurs?

Om de sälger färre program så måste de ju ta ut mer pengar för de som faktiskt köper programen.

Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Moderator  support