Hvordan spise riktig før og under Birken..
|
Hvordan spise riktig før og under Birken..
24/08/2015 17:33
|
sickpuppy
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei.
Skal for første gang sykle Birken på fredag. Jeg er feit, treg(bortsett fra nedoverbakkene) og ikke så glad i tanken på gel-ting..
Så til spørsmålet, hva bør jeg spise de siste dagene før rittet, og ikke minst til frokost på rittdagen og under veis? Funker feks snickers under veis, eller MÅ jeg ha slike energibarer eller gel? Og hva bør jeg ha i vannflaska, funker god søt husholdningssaft eller bør/må jeg bytte ut den med energidrikker?
Begynner å bli ille nervøs nå og føler ikke jeg har kontroll.. Så noen tips til en nybegynner med ord og uttrykk som en som ikke er så inne i all treningsterminologier kan forstå hadde vært supert..!
På forhånd takk..
PS: Jeg søkte litt etter temaet, men fant ikke helt den infoen jeg ønsker på et kjapt søk.. Og siden jeg har sovet 5t siden fredag pga familiære ting slik at jeg ikke har fått forsket på dette i helgen så skal jeg tvinge meg i søvn nå, og håper jeg har noen gode tips når jeg står opp i morgen.
|
|
|
Re: Hvordan spise riktig før og under Birken..
[Re: sickpuppy]
24/08/2015 17:43
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Tja, folk er litt forskjellig, så noe bombastisk råd er vanskelig å gi. Spis godt i dagene før, god sunn mat holder i massevis. Ingen grunn til å overspise frokost, spis deg passe mett ca 3 timer før start.
Du trenger ikke barer og gel. Snickers, New Energy, Sportslunsj er gode greier, husholdningsaft funker for noen, for andre ikke. Madamen fordrar ikke sportsdrikke og drikker h.saft med litt salt oppi.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
24/08/2015 17:46
|
t-martin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Støtter JayTe. Ikke noe poeng å overspise. Spis normalt sunt, og drikk normalt. Selv pleier jeg å fylle på med litt ekstra Farris dagen før dagen. Gel er noe kliss. Foretrekker Liquid Gel fra Enervit. Går fint å få i seg. Ellers er New Energy bra. Snickers funker nok også, men kanskje tyngre å tygge? Kjør på! Kos deg! Og ta deg god tid ved mat- og drikkestasjonene dersom turen er viktigere enn tida 
|
|
|
24/08/2015 17:57
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Gel med ølsmak kan jo være et alternativ da....
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
24/08/2015 18:00
|
sveinaa
More than words
|
More than words
...eller lønnesirup: http://untapped.no
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
24/08/2015 19:58
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Spis normalt. Spis Snickers underveis i rittet. Kos deg. :-)
|
|
|
24/08/2015 20:13
|
Mats Arnesen
Medlem
|
Medlem
Det er ikke tiden for eksperimentering og nye produkter. Spis det du vanligvis spiser, men nå er det innenfor med litt ekstra. Ikke en plate melkesjokolade eller to poser potetgull, men vanlig, karbohydratrik mat. Brød, havregryn, pasta o.l. Ta med deg det du er komfortabel med å spise for å fylle på litt rask energi, det være seg snickers, lefser, rosiner, bamsemums eller gels/barer. Men ikke ta med deg noe du ikke har prøvd før. Jeg bruker Maxim sportsdrikk, gels og barer og har god erfaring med det. Samtidig drikker jeg på hver eneste stasjon. PS: Hold deg langt unna OMO Color, det var noen som tenkte det var bra saker i fjor. 
|
|
|
25/08/2015 05:54
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Spis normalt i forkant, det eneste du skal passe på er å ikke gå sulten lenge og være tom når du starter. Men spis heller ikke så mye at du blir dorsk og daff. Underveis spiser du noe du liker, og det kan godt være litt "tyngre" enn gel og barer. Selv liker jeg to brødskiver med Sjokade imellom på langtur, men synes det blir tungt å tygge i konkurranser med høy puls. Om du har litt bedre tid kan noe slikt være et alternativ. Du må uansett ha med "mat" og fylle opp sekken med 3,5kg så du kan ha med litt forskjellig og se hva du har lyst på.
Lykke til!
|
|
|
25/08/2015 07:05
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Ta deg en sykkeltur og finn ut hva du klarer å spise mens du er i aktivitet. magen min tåler kun gel, blir kvalm og kaster opp av absolutt alt annet, så dette er veldig individuelt... I dagene før rittet spiser du det du pleier, kanskje en brødskive eller to ekstra torsdag og fredag for litt mild karboloading, og drikk en halvliter eller to med vann ekstra så du er godt hydrert 
With light parts come great responsibility
|
|
|
25/08/2015 07:39
|
frjohnsen
Medlem
|
Medlem
Som det sikkert har kommet frem i tråden så langt, så er dette individuelt, og nå er neppe tidspunktet å eksperimentere.
Personlig kjører jeg litt ekstra brød med Nugatti denne uka, og drikker mer vann, før jeg dunker nedpå to flasker Powerade i løpet av fredagen og en flaske før start på lørdag. God frokost med havregrøt på lørdag morgen, og kanskje en brødskive en halvtimes tid før start, så er jeg klar. Etter en guffen opplevelse med for sterkt blandet Maxim sportsdrikk under Grenserittet for noen år siden, så kjører jeg kun med vann, og drikker det som deles ut på stasjonene. Har alltid slitt med å spise mens jeg tråkker, men synes energibarene til Yt faktisk funker greit.
|
|
|
25/08/2015 07:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Lurer litt på om jeg tror jeg "karbo-loader" mens jeg egentlig feter meg opp. Unnet meg 2 stk cheeseburgere fra mc'donalds i går samt en snickers 
|
|
|
25/08/2015 08:44
|
jorg1ho
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Veldig individuelt, som de fleste andre anbefaler så er det alltid best å teste selv. Selv funker det fint med energibarer første halvdel av ritt og gel i siste. Blander svak energidrikk i flaskene (som regel halvparten av det som står på pakningen) og tar kun vann på matstasjonene + en banan her og der (dyttes ofte helt inn i kjeften i fart, lurer på næringsverdiene i skallet?).
Også har jeg en god unnskyldning for å drikke litt farris de siste dagene i forkant (siden det er så godt) ^_^ Spis en normal frokost på dagen og drikk en del vann (ikke for mye!). Slutter å drikke helt timen før start og det funker som regel best mtp. å måtte tisse underveis i rittet.
2013 Richmond SLR Comp Team 1 2014 Everest 8848 XX1
|
|
|
25/08/2015 09:31
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Ikke tenk for vanskelig, spis og drikk normalt. Og de 2 siste dagene, litt ekstra farris. I henhold til mat og drikke underveis, bruk det du VET at magen din tåler. Skal du bruke f.eks sportsdrikk, ikke bland så sterk at magen slår salto med kramper. Jeg blander alltid litt svakere enn hva pakningen tilsier. Har man en litt ømfintlig mage, eller har problemer med mat underveis, så er riskaker ala Boasson Hagen et godt tips. Google Henrik Orre og riskaker. Men ikke ta sjansen på at magen tåler dette.
Kan hende jeg har oversett noe i tråden, men hva er målet tidsmessig på Birken?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
25/08/2015 18:58
|
sickpuppy
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for gode tips, i kveld har jeg bakt brød for første gang.. Skal prøvesmake det til kvelds her, og om magen holder i morgen så skal jeg se om det ikke kan tjene som niste på turen.. Om det blir noen..
Dette blir veldig off-topic, men det har jo litt med oppkjøring å gjøre.. Siden onsdag i forrige uke har onkelen min vært savnet, og nattesøvnen har stort sett vært fraværende siden fredag.. Nå i ettermiddag ble han funnet omkommet av nevøen min som har lett hvileløst siden fredag, så dette er jo ikke helt heldig hva oppkjøringen angår..
Men om jeg klarer å få meg noe søvn de to siste nettene så stiller jeg vertfall til start, så får jeg bare ta det som en tur. Apropos tid så er jeg påmelt til 4.5 timers ritt, men hva den reelle tiden kan bli har jeg liten formening om. Men tviler på jeg på en god dag klarer den tiden. Men jeg skal vertfall prøve!
|
|
|
26/08/2015 13:31
|
53 modell
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg spiser god frokost. 1 banan litt sportsdrikk og kaffeboost 10 -15min før start. Så putter jeg på dadler hele veien. ( veldig godt og næringsrikt, 10 stk 300 gr karbo). Får litt Cola på Nysætra som kvikker godt opp. Av gel bruker jeg flytende honning, godt og lett for magen hvis en liker smaken. Detta funker for meg både på ski og sykkel.(3.40)
|
|
|
26/08/2015 14:11
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
De vanligste rådene angående næring underveis går på barer i starten og gel på slutten, eller annenhver bar og gel underveis. Hva er risikoen ved å spise kun gel helt fra start? Blir det svingende blodsukker og hammeren?
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
26/08/2015 14:31
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
De vanligste rådene angående næring underveis går på barer i starten og gel på slutten, eller annenhver bar og gel underveis. Hva er risikoen ved å spise kun gel helt fra start? Blir det svingende blodsukker og hammeren? Det er fullt mulig å gjennomføre Birken og andre konkurranser kun på gel om man vil det. Så vidt jeg husker gjennomførte Lars Eftang Norseman utelukkende med gel som næring i 2011 (?). Hadde jeg prøvd Birken på kun gel hadde jeg driti meg ut...
|
|
|
26/08/2015 14:40
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Foran et ritt testet jeg å karboloade med en pose tørkede aprikoser kvelden før. Epic failure. Spruta ned et helt toalett.
|
|
|
[Re: kjasmas]
26/08/2015 14:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
De vanligste rådene angående næring underveis går på barer i starten og gel på slutten, eller annenhver bar og gel underveis. Hva er risikoen ved å spise kun gel helt fra start? Blir det svingende blodsukker og hammeren? Det er fullt mulig å gjennomføre Birken og andre konkurranser kun på gel om man vil det. Så vidt jeg husker gjennomførte Lars Eftang Norseman utelukkende med gel som næring i 2011 (?). Hadde jeg prøvd Birken på kun gel hadde jeg driti meg ut... Seff går det. Poenget er å få i seg næring. Jeg har syklet 12 timers ritt utelukkende på Prolong sportsdrikk (eller spiste i tillegg 2 halve bananer og 2 proteinbarer a 35 gram.).
|
|
|
26/08/2015 14:51
|
kawa versys
Entusiast
|
Entusiast
Barer har jeg kuttet ut, "umulig" å få ned på høy puls. Bruker Maxim energidrikk med Ringer og Maxim sin gel under ritt. Funker som fjell for meg. Er vel ikke så viktig å få i seg fast føde i løpet av 3-4 timer? Energi er vel det viktigste.
|
|
|
[Re: kawa versys]
26/08/2015 16:30
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Barer har jeg kuttet ut, "umulig" å få ned på høy puls. Bruker Maxim energidrikk med Ringer og Maxim sin gel under ritt. Funker som fjell for meg. Er vel ikke så viktig å få i s seg fast føde i løpet av 3-4 timer? Energi er vel det viktigste. Energien du får i deg fra ( kanskje tynt utblandet) energidrikk er vel mindre enn i en bar f.eks. ? Tror ( har ikke regner på det må innrømmes) at den største mengnden energi man klarer på få i seg i løpet av et ritt på 3-4 timer kommer fra fast føde, ikke flytende. Sjekket: ca 180 kcal pr 0,5 l energidrikk , ca 200 kcal pr energibar.
Redigert av HeavyDude; 26/08/2015 16:37. Rediger grunn: måtte sjekke
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
26/08/2015 16:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Man kan jo bare poppe gels på strak arm om man vil ha i seg mye næring og om man klarer fast føde eller ikke er sikkert individuelt. Litt flåsete kan man jo nesten si: Får du i deg fast føde så sykler du ikke hardt nok 
|
|
|
28/08/2015 19:17
|
sickpuppy
OP
Fersking
|
OP
Fersking
For å ta det viktigste først, JEG FULLFØRTE!!!  Er dritstolt over det, så til neste år skal jeg prøve å få til en tid jeg kan være stolt av også.. Men dette med snickers? Det funka ikke.. Det var en som sa noe om at de kanskje var litt tunge å tygge og å få i seg, og han traff spikeren så det sang etter! Jeg prøvde en sånn halv snickers-bar, og jeg holdt på å kveles(ok, jeg overdriver litt). Men det var faktisk ganske ille synes jeg, så da kan jeg fjerne snickers fra min liste over ting jeg skal spise under ritt. Dog funka vestlandslefsa utrolig godt, og siden den må være jævla eksklusiv med tanke på hvilke priser vi betaler for de lefsebitene så må jeg si meg fornøyd med det. Jeg fikk meg dog et lite sjokk når jeg tok en kopp med drikke og trodde det var vann, men så var det sportsdrikk, haha..! Men det kjennes ut som det funka altså. Så fra nå av skal jeg forske litt på hvilke sportsdrikker som funker for meg. Så selv om jeg etter gå-partiet hadde krampe på baksiden av begge leggene i lang tid, men de ga seg før rosinbakkene og kom ikke tilbake før jeg skulle gå av sykkelen i målområdet, og en gediiigen krampe i venstre lår så jeg holdt på å bikke av sykkelen i 60\km/t ned mot Lillehammer så er jeg meget fornøyd med bare å gjennomføre.  Et lite pluss i margen gir jeg meg selv for at det var mellom 3 og 400 som faktisk syklet saktere enn meg også, for SÅ mange kan ikke ha punktert..!?  Jah, åsså klapp på min egen skulder fordi jeg stoppa og hjalp to stk i løpet av turen, en frøken som hadde punktert og en hvor kjedet hadde kilt seg.. Jeg sier ikke at jeg er sykkelsportens Mor Teresa, men jeg var jævla sliten og tenkte det var passende å være gentleman mens jeg fikk en liten pause..  God tur i morgen dere som skal sykle "PÅ ÅNKLI"! Jah, åsså de som sykla ultra i dag.. FOR noen råtasser, jeg mener det.. Hands down så imponert jeg er over de folka der!
|
|
|
30/08/2015 11:16
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man sykler med relativt høy puls er nok GELs å foretrekke. Det er kommet en type de siste årene som inneholder mer vann og denne er ikke så klissete og ubehagelig i munnen som annen Gels. Det er litt forskjell på smaken Gelen, så kjøp en par tre varianter og finn den du liker best. Maxim sin drikkegel er utrolig søt og klinete i smak/konsisten. Prøv noen andre hvis du ikke liker det. Ellers anbefaler jeg å ta banan hvis man sykler med høy puls. Den kan man legge i hver side i munnhulen og spise sakte men sikkert uten å føle at man "kveles". Sportsdrikke er å anbefale på grunn av at den er sammensatt av ulike sukkerarter og er tilsatt mineraler, men man kan lage sin egen ved å bruke Farris/Bris (fjern kullsyra) og blande inn litt saft. Jeg har all drikke i sekken, og en flaske med Red Bull, Cola og vann i 3 like deler på ramma. Gull verdt hvis man får det tungt mot slutten.
|
|
|
[Re: Peters]
30/08/2015 11:41
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Sportsdrikke er å anbefale på grunn av at den er sammensatt av ulike sukkerarter og er tilsatt mineraler, men man kan lage sin egen ved å bruke Farris/Bris (fjern kullsyra) og blande inn litt saft. Greit å være obs på at mens normal farris inndeholder mye salt og andre mineraler, gjør _ikke_ bris det. Det er mer som vanlig vann tilsatt kullsyre.
|
|
|
30/08/2015 12:49
|
shakudu
Entusiast
|
Entusiast
Jeg pleier å overdrive litt når jeg deltar for første gang på et nytt ritt, selv når alle lærdommer sier meg det samme  Nå kjører jeg vann på sekken, ca 3x0,7 flasker. Neste år skal jeg ha en eller annen form for salter i da jeg fikk krampe midt i nedkjøringen etter Storåsen. Og 3 gels (eller 9 hvis det er sånne små porsjoner). Barer er helt umulig for meg å spise med 90% av maxpuls. Kjenner jeg at det skorter på noe tar jeg et glass vann eller energidrikk på en av matstasjonene underveis. Spis litt mer enn du pleier i dagene før, ikke tung mat som rødt kjøtt og mat med mye fett.
Redigert av shakudu; 30/08/2015 13:42.
|
|
|
|
|