Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 12 1 2 4 5 6 7 8 11 12

Popcorn Time

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001811 26/08/2015 17:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: anonymous22
Sitat: fredriks
Du kanske inte är den typiska nedlastaren?

Den typiske nedlasteren du leser om i avisene, presentert av musikk- og filmbransjen?

Nei, de typiska nedlastarna som jag har känt och det jag har sett på nära håll.

Att nedlastning mest handlar om att folk ska kunna ta del av musik och filmer som de annars inte kunde ha sett tror jag inte på (och jag baserar det på egen erfaring och inte från media)

Jag tycker argumenten är väldigt rara. Eftersom saker och ting inte distributeras på en för egen del optimal måte så ska tydligen medföra att nedlastning är ok.

Re: Popcorn Time [Re: sveinaa] #2001813 26/08/2015 17:46
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sveinaa

Det at mange gjør noe ulovlig betyr jo ikke at det automatisk er lov?

Nei. Jeg er som sagt ikke så interessert i å delta i VG nett-debatten om rettferdig/urettferdig, lov/ikke lov etc.
Jeg konstaterer kun at mange laster ned ulovlig og at filmbransjen burde skynde seg å tilpasse seg slik musikkbransjen har gjort. Ikke nødvendigvis på helt lik måte, men tilpasse seg. Og det kommer uten tvil til å skje.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001814 26/08/2015 17:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg argumenterer for å endre tilbudet fra slik det er i dag, og sveinaa argumenterer mot det.

Ok, kan du linka till några inlägg där sveinaa argumenterar för det? Nu kan jag säkert missat något i denna tråden men jag har inget alls minne av att sveinaa eller någon annan har argumenterat för det.

Det är väl ingen som är imot en ändring av dagens system. Det folk skriver är att olaglig nedlastning av opphovsrättskyddat material inte blir mer rätt för att man inte liker dagens system.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001815 26/08/2015 17:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg argumenterer for å endre tilbudet fra slik det er i dag, og sveinaa argumenterer mot det.

Hvor ser du at han gjør det?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Popcorn Time [Re: GeirK] #2001817 26/08/2015 17:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: GeirK

Akkurat der hvor du har klippet ut sitatet mitt.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001818 26/08/2015 17:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg tenker vel at månedspris er bedre enn stykkpris, på linje med musikkstreamingtjenester. Den prisen kunne vært mye høyere enn f.eks. Spotify. For 10-15 år siden hadde jeg gladelig betalt 1000 kroner måneden hvis jeg hadde hatt tilgang til "alt" på et sted. Men f.eks. en pris på kr 299 ville jo vært mer enn gjennomsnittskunden bruker på film, så det hadde kanskje vært rett pris?

Jag har inga problem att förstå att filmbransjen inte vill lägga opp allt till ett pris på 300 kr i månaden. Det är ju ett besök på kino för en familj. Ett sådant pris skulle ju medföra att de får in väldigt mycket mindre pengar från en del brukare.

Problemet med det här är ju att det självklart är bra om film och tv bransjen ändrar sin distribution men sättet det införs är ju faktiskt en form av utpressning.

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2001819 26/08/2015 17:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Ok, kan du linka till några inlägg där sveinaa argumenterar för det? Nu kan jag säkert missat något i denna tråden men jag har inget alls minne av att sveinaa eller någon annan har argumenterat för det.

Det är väl ingen som är imot en ändring av dagens system. Det folk skriver är att olaglig nedlastning av opphovsrättskyddat material inte blir mer rätt för att man inte liker dagens system.

Det gjelder vel i grunn hele diskusjonen. Selv om han ofte nevner lover og regler, noen jeg aldri har sagt meg uenig i.

Et eksempel:

Men jeg synes det er fullstendig idiotisk at jeg ikke kan gå på nett og finne en side hvor jeg kan laste ned/streame den filmen jeg ønsker (gitt at filmen finnes i digital versjon da). Det trenger ikke være en side for alt, hvert filmselskap kunne f.eks. tilbudt dette direkte på sine sider.

Er det noen her som synes det hadde vært greit om de bare kunne kjøpe bestemte sykler her i Norge (det ville da vært husmerkene, selvsagt), selv om folk i andre land kunne syklet på fetere sykler?

(Du er ganske gammel for å være i midten av trettiåra, da. Jeg er 40. "I was so much older then, I'm younger than that now".)

Jeg synes i grunn det er ganske idiotisk at jeg ikke kan gå og kopiere penger. Da hadde alt blitt så mye lettere ICON_WINK

Det må da bli opp til de som eier varen om de vil tilby den i det og det markedet. Tenk om de i afrika uten nett begynner å klage da. Må Universal sette igang noe alla bygdekinoen 2.0 for å nå ut til alle? Eller gjelder dette bare de med internett tilgang???

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2001821 26/08/2015 18:02
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg tenker vel at månedspris er bedre enn stykkpris, på linje med musikkstreamingtjenester. Den prisen kunne vært mye høyere enn f.eks. Spotify. For 10-15 år siden hadde jeg gladelig betalt 1000 kroner måneden hvis jeg hadde hatt tilgang til "alt" på et sted. Men f.eks. en pris på kr 299 ville jo vært mer enn gjennomsnittskunden bruker på film, så det hadde kanskje vært rett pris?

Jag har inga problem att förstå att filmbransjen inte vill lägga opp allt till ett pris på 300 kr i månaden. Det är ju ett besök på kino för en familj. Ett sådant pris skulle ju medföra att de får in väldigt mycket mindre pengar från en del brukare.

Problemet med det här är ju att det självklart är bra om film och tv bransjen ändrar sin distribution men sättet det införs är ju faktiskt en form av utpressning.

Jeg tror ikke det er realistisk med en portal med "alt", tilsvarende som for musikk, men snarere flere ulike, av typen som Netflix og HBO representerer. Og slik som det er på betal-TV, med ulike kanaler for film, sport etc. Så nei, jeg tror ikke kr 299 er aktuelt for alt, da alt på et sted er ganske usannsynlig.
Den rette prisen får bransjen teste ut.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001823 26/08/2015 18:04
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ok, jag förstär fremdeles inte hur du kan dra den slutsatsen från det du siterar.

Sveinaa har ju inte sagt något som helst om han vill ha ett ändrat tillbud eller inte. Det han sier är ju att det är de som producerar något som kan bestämma hur det ska distributeras.

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2001824 26/08/2015 18:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det er jeg helt enig i. Men det kunne nok i større grad vært ungått, hvis bransjen var litt kjappere ute med å se nye muligheter, framfor å stoppe ulovlighetene. Om iTunes hadde kommet enda tidligere, ville kanskje aldri ulovlig mp3-nedlasting blitt så stort?

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2001825 26/08/2015 18:06
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ok, jag förstär fremdeles inte hur du kan dra den slutsatsen från det du siterar.

Sveinaa har ju inte sagt något som helst om han vill ha ett ändrat tillbud eller inte. Det han sier är ju att det är de som producerar något som kan bestämma hur det ska distributeras.

Men det han skriver må jo sees i sammenheng med det jeg skriver?

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001826 26/08/2015 18:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men vad tror du rätt pris på en marknad (där priset inte bestämms av piratverksamhet) för att lasta ned en ny film samma dag som premiären?

Problemet med att finna det rätta priset är ju att det finns olagliga tjänster som är gratis vilket medför att bransjen antagligen inte kan få ut det som de vill.

Re: Popcorn Time [Re: fredriks] #2001828 26/08/2015 18:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Men vad tror du rätt pris på en marknad (där priset inte bestämms av piratverksamhet) för att lasta ned en ny film samma dag som premiären?

Problemet med att finna det rätta priset är ju att det finns olagliga tjänster som är gratis vilket medför att bransjen antagligen inte kan få ut det som de vill.

Nå har ikke jeg argumentert spesifikt for at en film skal være tilgjengelig for streaming samtidig som kinopremieren. Snarere at streaming skal være tilgjengelig samtidig overalt. De folka som før så elendige kopier nedlastet av filmer som gikk på kino, er jeg dog litt usikker på om var potensielle kinokunder.

Re: Popcorn Time [Re: sveinaa] #2001833 26/08/2015 18:33
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
[
Jeg argumenterer ikke for det. jeg argumenterer for at eiendomsretten til noe er ene og alene opp til eieren og forvalte ICON_SMILE

Noe som er helt uinteressant.

Det utspillet gjør meg interessert. Klarer du å begrunne det?

Jeg er ikke interessert i en diskusjon om rett/urett, eiendomsrett etc. Jeg har ikke sagt meg uenig i noe av det.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001836 26/08/2015 18:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Greit det ICON_SMILE

Har du noen eksempler på filmer du savner og hvem som sitter på rettighetene til å distribuere akkurat de filmene?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Popcorn Time [Re: sveinaa] #2001856 26/08/2015 19:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Greit det ICON_SMILE

Har du noen eksempler på filmer du savner og hvem som sitter på rettighetene til å distribuere akkurat de filmene?

Savner hvor, på streaming tilgjengelig i Norge?

Som jeg har nevnt et par ganger, ser jeg knapt film lenger (en film hittil i år), så jeg har jo ikke oversikt over hva som er tilgjengelig eller ikke.

Men jeg kan kjapt nevne noen eksempler, hvor jeg tipper at det ikke er all verdens å oppdrive på HBO, Netflix, Altibox. Med de få streamingmulighetene som finnes, så er det foreløpig mer som mangler enn som er tilgjengelig. For meg er spørsmålet i det hele tatt litt rart.

Fox sine film noir-filmer, som eies av Fox, som de selv ga ut på dvd i USA:
https://en.wikipedia.org/wiki/20th_Century_Fox_Film_Noir#DVDs_in_the_series

Criterion collection sine utgivelser (mange rettighetshavere i ulike land, Criterion har da dvd/blu-ray-rettigheter for en periode)
https://www.criterion.com

Drøssevis av filmer fra andre rene dvd/blu-ray-selskaper som http://www.anchorbayentertainment.com/Entertainment.aspx og
http://www.blue-underground.com

Jeg er ganske sikker på at det er begrenset hva jeg ville funnet av filmer fra regissører som Hawks, Hitchcock, Preminger, Huston, Kurosawa, Ozu, Truffaut, Godard for kjapt å nevne noen av filmhistoriens største regissører.

Nå har jeg drøssevis av filmene jeg har har nevnt over, siden jeg kjøpte masse når jeg så masse film. Men hvis jeg hadde vært meg selv i tjueåra nå i dag, er det bl.a. dette jeg ville sett etter på streaming.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001861 26/08/2015 19:27
Dan Offline
More than words
More than words
Nå argumenterer ikke jeg særlig for egen del, all den tid jeg knapt ser film og tv i det hele tatt. Men det er lett å se det er mange som ønsker seg mer enn det som er tilgjengelig i Norge.

Sikkert, og da er det opp til selger å velge hvordan de skal forholde seg til et potensielt marked. Brukerne kan gjerne komme med anbefalinger og ønsker om tilgjengeliggjøring av produktet, men man har ikke krav på noe som helst.

Quote:
Når jeg leser sånn argumentasjon som din leser jeg bare at du i grunn ikke vet hva du snakker om.

Huff da, men det må jo være en første gang også for meg.

Quote:
Det er ikke bare nedlasting av blockbusters dette piratmarkedet består av, selv om det er det du leser om i avisen.

Jeg leser veldig lite om dette i avisen og er ikke en moraltante som synes dagens ungdom er fæl som ikke har lyst å betale for film. Jeg synes dagens ungdom er fæl fordi den kommer med dårlige argumenter for å rasjonalisere og bagatellisere åndsverkstyveri.

Quote:
Men som sagt synes jeg ikke det er så interessant hva som er moralsk riktig etc. Det er et faktum at mange laster ned ulovlig og jeg er helt sikker på at den beste måten å begrense det på, er å tilby betaltjenester som er konkurransedyktige.

Det er det ikke vanskelig å være enig. Men måten å få til det på og samtidig ha sin integritet i behold på er ikke å stjele filmene, men derimot å la være å se dem før det har kommet på plass gode betalingsløsninger. Men det funker jo dårlig når man har så lyyyst å se de nye episodene av Game of Thrones.

Re: Popcorn Time [Re: Dan] #2001871 26/08/2015 19:40
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Dan
[Men det funker jo dårlig når man har så lyyyst å se de nye episodene av Game of Thrones.

Men du er vel enig i at det er nokså utdatert hvis man ikke lar nordmenn se Game of Thrones samtidig som amerikanerne?
(Noe jeg eg. ikke tror er tilfellet, men hva vet jeg, jeg har aldri vurdert å se Game of Thrones).

Jeg bagatelliserer ikke åndsverkstyveri noe sted. Mitt poeng er at jeg tror ikke løsningen er å forsøke å kriminalisere en generasjon.
Men bransjen er nok mer opptatt av dette som et kommersielt produkt enn som åndsverk.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001874 26/08/2015 19:42
Dan Offline
More than words
More than words
Men du er vel enig i at det er nokså utdatert hvis man ikke lar nordmenn se Game of Thrones samtidig som amerikanerne?
(Noe jeg eg. ikke tror er tilfellet, men hva vet jeg, jeg har aldri vurdert å se Game of Thrones).

Jeg bagatelliserer ikke åndsverkstyveri noe sted. Mitt poeng er at jeg tror ikke løsningen er å forsøke å kriminalisere en generasjon.
Men bransjen er nok mer opptatt av dette som et kommersielt produkt enn som åndsverk.

Jepp, enig i altsammen. Og filmbransjen uthuler i tillegg respekten for åndsverksloven når de opptrer som bakstreverske kødder i denne lovens navn.

Re: Popcorn Time [Re: Nils_Arne] #2001881 26/08/2015 19:59
sveinaa Offline
More than words
More than words

Redigert av sveinaa; 26/08/2015 20:10.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001887 26/08/2015 20:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Greit det ICON_SMILE

Savner hvor, på streaming tilgjengelig i Norge?

Som jeg har nevnt et par ganger, ser jeg knapt film lenger (en film hittil i år), så jeg har jo ikke oversikt over hva som er tilgjengelig eller ikke.

Men jeg kan kjapt nevne noen eksempler, hvor jeg tipper at det ikke er all verdens å oppdrive på HBO, Netflix, Altibox. Med de få streamingmulighetene som finnes, så er det foreløpig mer som mangler enn som er tilgjengelig. For meg er spørsmålet i det hele tatt litt rart.

Fox sine film noir-filmer, som eies av Fox, som de selv ga ut på dvd i USA:
https://en.wikipedia.org/wiki/20th_Century_Fox_Film_Noir#DVDs_in_the_series

Criterion collection sine utgivelser (mange rettighetshavere i ulike land, Criterion har da dvd/blu-ray-rettigheter for en periode)
https://www.criterion.com

Drøssevis av filmer fra andre rene dvd/blu-ray-selskaper som http://www.anchorbayentertainment.com/Entertainment.aspx og
http://www.blue-underground.com

Jeg er ganske sikker på at det er begrenset hva jeg ville funnet av filmer fra regissører som Hawks, Hitchcock, Preminger, Huston, Kurosawa, Ozu, Truffaut, Godard for kjapt å nevne noen av filmhistoriens største regissører.

Nå har jeg drøssevis av filmene jeg har har nevnt over, siden jeg kjøpte masse når jeg så masse film. Men hvis jeg hadde vært meg selv i tjueåra nå i dag, er det bl.a. dette jeg ville sett etter på streaming.

Jeg tror ikke det er ulovlig nedlasting av den type film du viser til som er utfordringen.

Tror egentlig det er markedskreftene som styrer det der. Hvem kjøper rettighetene til x antall gamle filmer når markedet er såpass snevert. Vil tror det er vanskelig å tjene penger ICON_SMILE

Redigert av sveinaa; 26/08/2015 20:07.

Re: Popcorn Time [Re: sveinaa] #2001888 26/08/2015 20:10
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg tror ikke det er ulovlig nedlasting av den type film du viser til som er utfordringen.

Tror egentlig det er markedskreftene son styrer det der. Hvem kjøper rettighetene til x antall filmer når markedet er såpass lite. Vil tror det er vanskelig å tjene penger ICON_SMILE

På eget europeisk (eller norsk) dvd-marked, ja. Men det er jo ikke nødvendig å dele opp streamingmarkedet etter landegrenser.

Men dette var jo eksempler som var interessant for meg. For mange andre har vel heller problemet vært at de må vente med å se det nyeste nye. Men der kan jo ikke jeg komme med eksempler.

Re: Popcorn Time [Re: sveinaa] #2001895 26/08/2015 20:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Veldig begrenset utvalg på f.eks. snagfilms, og det meste er et godt stykke unna både klassiker og kultklassiker. Selv om det finnes unntak der, ser jeg, som f.eks. The Naked Kiss, The Lady Vanishes, Cabinet of Dr. Caligari, A Fatal Glass of Beer.
Hadde sikkert sett noen filmer der for tjue år siden.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001896 26/08/2015 20:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg forstår ikke hva du mener. Kan du sitere sveinaa på dette argumentet om at alt skal være som før?

- Robert Green Ingersoll
Re: Popcorn Time [Re: GeirK] #2001898 26/08/2015 20:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg forstår ikke hva du mener. Kan du sitere sveinaa på dette argumentet om at alt skal være som før?

Det er ikke slik det fungerer. Jeg gidder ikke diskutere diskusjonsregler med deg.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001899 26/08/2015 20:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva er det som ikke fungerer hvordan?. At du vet at han har argumentert for å beholde dagens rettighetsregime, men du gidder ikke vise hvor han gjør det.

Inntil du gjør det, så lukter dette veldig av stråmannsdiskusjon fra din side.

- Robert Green Ingersoll
Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001902 26/08/2015 20:29
Dan Offline
More than words
More than words
Det er ikke slik det fungerer. Jeg gidder ikke diskutere diskusjonsregler med deg.

Det er ikke slik det fungerer. Du tok feil og du la ord i munn på sveinaa. ICON_WINK

Re: Popcorn Time [Re: Nils_Arne] #2001905 26/08/2015 20:37
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
For å illustrere betalingsviljen for min egen del, så har jeg mangfoldige DVD-er liggende uåpnet i kjellerboden.

Aleksander
Re: Popcorn Time [Re: GeirK] #2001906 26/08/2015 20:40
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg argumenterer for at markedet (særlig i Norge, hvor selv et abonnement hos Netflix ikke inneholder det samme som i USA) ønsker seg et litt annet produkt enn det som tilbys.

Når sveinaa poster argumenter mot det, så argumenterer han mot det.

Re: Popcorn Time [Re: anonym22] #2001922 26/08/2015 21:09
Dan Offline
More than words
More than words
Når sveinaa poster argumenter mot det, så argumenterer han mot det.

Nettopp. At han ikke er enig i din løsning er ikke det samme som at han ikke ønsker en løsning.

Side 6 av 12 1 2 4 5 6 7 8 11 12

Moderator  support