Bra forhold fra start og til setra om dagen. Hovedgata er så og si ferdig ved starten og det asfalteres videre bortover så dette blir bra. Fast og fint på grusen. Tok et intervalldrag (uten oppvarming selvsagt) sammen med kona fra start og opp til Skramstadsetra i ettermiddag. Det gikk ganske så greit og kona satte like godt et par nye QOM med 33.16. Jeg starter i pulje 1b på Birken og regner med at farten der kneppes opp et par hakk og bør vel ned på rundt 30 blank for å henge med til setra. Tar ei ny økt på torsdag.
Vet du (eller noen andre) hvordan er "føret" ned Åstadalen mot Djuposet. Hardpakket grus eller mye løst?
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Tipper jeg kunne vært i pulje2 om syklet et seedingritt, prøvde meg på Raumerittet men gikk i bakken så ble litt dårligere tid en planlagt. Har seeding fra Ultrabirken i 2012, litt rart da havnet vel tidsmessig og plasseringsmessig bedre an i fjor men samme det. Stiller vel til start i pulje5 en solfylt lørdag om et par uker.
Merkelige greier, jeg må ha gjort en større penge overføring til noen på seedingkontoret i søvne. Sjekket seeding plassering nå, mest i "frykt" for å rykket ned en pulje eller to etter at Kongerittet og andre ritt har kommet inn. Oppdager så at det motsatte har skjedd og er nå i pulje2, basert på Ultrabirken 2014. Ikke noe er bedre og mener jeg hører hjemme der så klager ikke Det blir det ikke felles start i pulje5 alikevel Otoen, ses i mål
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Bra forhold fra start og til setra om dagen. Hovedgata er så og si ferdig ved starten og det asfalteres videre bortover så dette blir bra. Fast og fint på grusen. Tok et intervalldrag (uten oppvarming selvsagt) sammen med kona fra start og opp til Skramstadsetra i ettermiddag. Det gikk ganske så greit og kona satte like godt et par nye QOM med 33.16. Jeg starter i pulje 1b på Birken og regner med at farten der kneppes opp et par hakk og bør vel ned på rundt 30 blank for å henge med til setra. Tar ei ny økt på torsdag.
Vet du (eller noen andre) hvordan er "føret" ned Åstadalen mot Djuposet. Hardpakket grus eller mye løst?
Det er rene autostrada nedover der. Går så fort at jeg vurderer 42 foran istedenfor 40.
Det er rene autostrada nedover der. Går så fort at jeg vurderer 42 foran istedenfor 40.
hehe.. 24. september 2011 så det slik ut der:
Det er så bra forhold om dagen at jeg vedder på at jeg kjører fortere på racer enn på terrengsykkel fra start og ned til brua i Djuposet. Taper 30 sekunder ned bratta i Svartåfloen men resten av strekket er helt konge.
Det er så bra forhold om dagen at jeg vedder på at jeg kjører fortere på racer enn på terrengsykkel fra start og ned til brua i Djuposet. Taper 30 sekunder ned bratta i Svartåfloen men resten av strekket er helt konge.
Høres bra ut. 10-dagersvarselet ser også veldig lovende ut og det er meldt østavind for fredagsbirkerne.
Jeg lurer på en ting angående sekkinnhold: Hvis regnet høljer ned eller det blåser stiv kuling og man må bruke regn-/vindtett tøy fra start, må man da ha 2 sett med regn-/vind-tøy? Slik at man overholder reglene for hva som må være i sekken?
Jeg lurer på en ting angående sekkinnhold: Hvis regnet høljer ned eller det blåser stiv kuling og man må bruke regn-/vindtett tøy fra start, må man da ha 2 sett med regn-/vind-tøy? Slik at man overholder reglene for hva som må være i sekken?
Ja. Evt. ta det av og pakke det ned i sekken før du ruller over mållinjen...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Arrangøren skriver på nettsiden at ved dårlige værforhold hvor mye av utstyret i sekken er anvendt, vil vi selvfølgelig utvise skjønn i forhold til vekt.
Tipper jeg kunne vært i pulje2 om syklet et seedingritt, prøvde meg på Raumerittet men gikk i bakken så ble litt dårligere tid en planlagt. Har seeding fra Ultrabirken i 2012, litt rart da havnet vel tidsmessig og plasseringsmessig bedre an i fjor men samme det. Stiller vel til start i pulje5 en solfylt lørdag om et par uker.
Merkelige greier, jeg må ha gjort en større penge overføring til noen på seedingkontoret i søvne. Sjekket seeding plassering nå, mest i "frykt" for å rykket ned en pulje eller to etter at Kongerittet og andre ritt har kommet inn. Oppdager så at det motsatte har skjedd og er nå i pulje2, basert på Ultrabirken 2014. Ikke noe er bedre og mener jeg hører hjemme der så klager ikke Det blir det ikke felles start i pulje5 alikevel Otoen, ses i mål
Pokker azz! Hadde en plan om å holde hjulet ditt i starten før jeg begynte å spa på med krefter;). Pulje 2 er brukbart ja, får garantert sterke folk rundt deg der..
Sykler birken for første gang i år. Basert på andre med tilsvarende sluttid som meg på Grenserittet har jeg som mål en tid på ca 4:20 på Birken. Er det noen som har noen anslag på hvilke mellomtider jeg bør belage meg på da under birken?
Sykler birken for første gang i år. Basert på andre med tilsvarende sluttid som meg på Grenserittet har jeg som mål en tid på ca 4:20 på Birken. Er det noen som har noen anslag på hvilke mellomtider jeg bør belage meg på da under birken?
Hvilken pulje starter du i? Jeg liker nicket ditt og har omtrent samme tidsmål som deg. Jeg starter i pulje 50. Er du i nærleiken kunne vi kanskje dratt hverandre over fjellet?
Noen som skal starte 10:30 i pulje 42 som har planer om å sykle på 3,5 timer eller noe raskere? Jeg har fått starttid etter min første Birkentur i 2012. Det var på slankekur, traktordekk og en energybar i sekken, og dermed ble tiden helt sykehus. Skulle gjerne hatt noen å jobbet sammen med over fjellet
Hadde en intervalløkt med klubben fra starten til Skramstadsetra i kveld. Bra forhold. Gar involvert i en velt på Pilegrimsrittet sist helg og knakk ramma på terrengsykkelen. Har ikke fått klar ny terrengsykkel enda så måtte bruke landeveissykkelen, en Scott Foil Team Issue. Den er så bra oppover bakkene at nesten så jeg vurderer å sette på terrengstyre på den til Birken:-)
Var med på rulla til vi begynte på bakkene Fv 602, da ble det å henge på som et slips oppover. Tok en Kristoff siste 100 meter før setra og da vi fikk igjen pusten fikk jeg beskjed om å lese Terrengsykkel sine 10 tips til feltarbeid, med vekt på pkt.10:
Å sykle i en gruppe uten å dra er ansett som usportslig, men det er lov å ligge bak i korte perioder uten å jobbe hvis du tar i inne i mellom. Det mest redelige er å være med hele veien rundt, men å ta kortere føringer enn de sterkeste i gruppa. Å ikke dra, for så å rykke fra mot slutten kvalifiserer til kokos og buksevann samt tvungen ølspandering på festen i Lillehammer.
Må vel ut med 2 pils etter turen- men som jeg sa-Det var verdt det:-)
Kjenner meg ikke igjen at vi er hensynsløs og at rittet preges av kjefting og mord i blikket. Har syklet Birken 8 ganger og ca. 40 andre ritt. Selvfølgelig går det fort blant de beste, men som Ellevold påpeker har man et seedingsystem som plasserer alle, også kvinner sammen med ryttere som sykler omtrent like fort som en selv. Dette at det er et problem at det hyler i bremser og ser "voldsomt" ut gjør hele artikkelen får et litt komisk preg. Sykkel er en sport som har en viss risiko når man har fjernet støttehjulene. Er man ikke innstilt på å håndtere denne risikoen eller ikke ønsker skrubbsår på knærne, så tror jeg det er et godt råd å drive med noe annet ; jogging eller langrenn er gode alternativ.
Slett journalistikk og underlig at Bolstad stadig skal frempå å snakke negativt om et arrangement som hun deltar i hvert år.
Nå var dette min debut på NRK og tror jeg fikk 5 sekunder.
Om man er ærlig og ser litt på menn i konkurranser, samt vurdering av egne ferdigheter og form er min påstand at veldig mange overvurderer dette i forhold til hvor de egentlig hører hjemme. På ritt der det er selvseeding ser det ut til at det er om å gjøre å få stilt seg opp foran og presse seg på slik at man er i fremste rekke. Dette skaper mange farlige situasjoner da disse rytterne kjører for sakte i forhold til de best/alle de som er bedre og det dyttes og presses på for å posisjonere seg inn mot stier, smalere veier osv. Det var vel et par tre store avisoppslag siste par årene med bla. Torbjørn Stalsberg og Jonny Johansen som skadet seg stygt, og begge disse påpekte at det var cowboytilstander som satte liv og helse i fare. Bare tilfeldigheter gjorde at begge disse to kom unna uten varige skader. Både Torbjørn og Jonny er erfarne syklister som ikke bryr seg så mye om hylende bremser, men som ønsker å sykle uten å risikere livet. I likhet med de fleste andre.
Skal være enig i at det med hyling i bremser kanskje kunne vært klippet bort.
Jeg velger derfor å tolke dette helt annerledes. Tøff dame med tydelige krav: Hun gidder ikke delta i et ritt fullt av menn som bremser!
Ellers enig i at det er rart med sytinga. Det er en massemønstring og folkefest, det er en konkurranse, og det er sånn at alle vet hvordan løypa er på forhånd.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
Dette var imponerende fort! Hadde en birkenfaglig diskusjon med en kompis i dag om tider til Skramstad. Vi har ikke sykla Birken siden 2009 (dvs ikke helt sant, har rølpa gjennom på tandem tre ganger), men etter at de la om starten i 2009 er det jo blitt lengre til Skramstad. Men hvor mye lengre, gitt at en for eksempel sykler nesten like fort som kaoist? 2009 ble bare tull for meg, men i 2008 passerte både kompisen og jeg på 28.04. Hva ville det vært med med ny løype, sånn ganske nøyaktigomtrent? Mellom 3 og 4 minutter ekstra?
Dette var imponerende fort! Hadde en birkenfaglig diskusjon med en kompis i dag om tider til Skramstad. Vi har ikke sykla Birken siden 2009 (dvs ikke helt sant, har rølpa gjennom på tandem tre ganger), men etter at de la om starten i 2009 er det jo blitt lengre til Skramstad. Men hvor mye lengre, gitt at en for eksempel sykler nesten like fort som kaoist? 2009 ble bare tull for meg, men i 2008 passerte både kompisen og jeg på 28.04. Hva ville det vært med med ny løype, sånn ganske nøyaktigomtrent? Mellom 3 og 4 minutter ekstra?
sv
Jeg vil vel tippe at det blir omtrent 2 km ekstra. Her er den ekstra sløyfa som er 3,5 km lang. Den gamle ruta ut av Rena var vel omtrent 1,5 km til samme punkt, så da blir differansen 2 km.
sv
Jepp, tre og et halvt minutt målte jeg det til ved omleggingen.
Å varme opp er oppskrytt. For oss som bor her er ikke 8 grader på Rena kaldt. Rundt januar/februar er det antydning til kaldt med minus 30 som ganske vanlig:-)
Å varme opp er oppskrytt. For oss som bor her er ikke 8 grader på Rena kaldt. Rundt januar/februar er det antydning til kaldt med minus 30 som ganske vanlig:-)
Studerte på Rena fra 1990 til 1994. Vi hadde vel et par turer i slalombakken med 42 minus. Med god nok innpakning gikk det fint men føret var ekstremt trått.
Jeg sluttet å klage på kulde etter de 4 årene på Rena.
Skumlas startlista.. Hva gjør han her på lista? http://www.procyclingstats.com/rider/nathan_Brown Skal bare kjøre ferdig Pro Challenge først liksom så finner jeg frem terrengsykkelen og sykler Birken..
Hehehe:). Du varmer ikke opp Kai?
Ikke når jeg skal sykle til setra- har aldri frosset oppover bakkene der..))